[Byggtråd] 90-tals Giant i stål

e120guru

Ny medlem
Har en gammal Giant från mitten av 90-talet som jag aldrig använder, och som börjat rosta. Bestämde mig för att göra ett litet projekt med den. Använde cykeln en del under slutet av 90-talet och medans jag pluggade i början på 2000-talet.

Kommer att bli bockstyre på, för lite monstercross-stuk på det, men finns nog stor sannorlikhet för lite Frankenbike-bygge... Är inte helt övertygad över hur geometrin kommer att bli, men hur kass kan det bli... Jag kommer knappast att använda cykeln mindre än innan iaf.

Grundförutsättningen är att jag, bortsett från ett par mindre kompletteringar, bara ska använda delar jag redan har liggande, det är alltså budget-bygge på g...

Före:
IMG_0802.JPG

Ser bättre ut på bild än i verkligheten. På bilden ser man vare sig alla report eller rostfläckar.

Rost:
IMG_0808.JPG

IMG_0810.JPG

Började med att plocka av precis alla delar så att jag fick ram och gaffel för sig själva... Stod på kontoret i några dagar i väntan på att åka hem till farsan för blästring...
IMG_0813.JPG

Tyvärr missade jag att ta kort på ramen efter blästring och slipning...
Sedan blev det ett par lager med rostskyddsprimer från sprayburk:
IMG_0839.JPG

Efter lite våtslip med 1200-papper blev det 3 lager med svart täcklack, även detta från sprayburk (1K färg).
Färgen fick sedan härda i ett par veckor (jag kan inbilla mig det iaf, i själva verket var det jobb och annat som kom emellan)... Fördelen var att eventuella lösningsmedel definitivt hunnit tränga ut ur färgen, vilket var bra för nästa steg
IMG_0889.JPG

Beställde lite skurna dekaler från dekaltrim.nu för att ge cykeln lite trevligare look (läs: få den att se lite mindre ut som om det vore en stulen omsprayad cykel). Applicerade dessa, här var det bra att täckfärgen fått stå ett par veckor, annars sägs det finnas risk för att dekalerna bubblar sig.
IMG_0894.JPG

Sedan lackat med 1K klarlack från sprayflaska över dekalerna (och resten av ramen). Väldigt dålig bild här, med dåligt ljus:
IMG_0897.JPG

Den är väldigt blank, dock lite apelsinskalslack, skulle kunna våtslipa och polera upp det, men jag orkar inte. Det är good enough...

Kommer posta lite mer bilder allt eftersom monteringen fortlöper, vilket påbörjas imorgon... Någon som har tips på hur att pressa ihop styrlagret i ramen? (gängat 1 1/8") Har ingen press...

e120guru skrev:
Någon som har tips på hur att pressa
> ihop styrlagret i ramen? (gängat 1 1/8") Har
> ingen press...

Alt 1. Milt våld med gummiklubba.
Alt 2. Ett pressverktyg är lätt tillverkat av en bit gängstång, några stora brickor o muttrar.

Skoj projekt, ser fram emot fortsättningen!

Snyggt lackat, resultatet ser hur bra ut som hellst!

Ang lagerbanorna så brukar gummiklubba funka, eller i värsta fall träkloss och hammare, bara man får i dom rakt så styr den själv sen :)

42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> Vajert! Ambitiöst med blästring. :)

Var faktiskt mest "path of least resistance"... En del av rosten satt i vinklar som var jobbiga att komma åt, men blästermunstycke tog det utan problem...

e120guru skrev:
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vajert! Ambitiöst med blästring. :)
>
>
> Var faktiskt mest "path of least resistance"... En
> del av rosten satt i vinklar som var jobbiga att
> komma åt, men blästermunstycke tog det utan
> problem...

Ja, har man tillgång till blästermaskin så är det ju kalas. :)
Ser fram mot fortsättningen!

Ja, det där med gångstånd med bricka och mutter funkade ju bra... Drog lite snett i början, men lite joxande som började det dra sig rätt... Nedan syns när det var halvvägs i ungefär...

IMG_0898.JPG

Klart, och gaffeln monterad...

IMG_0899.JPG

Blir till att fortsätta med vevlager och lite sånt nu...

Senast ändrad:
Då jag inte har något mekställ hemma nu så blev det till att sätta på hjulen omgående så att den iaf kan stå upp... Och ja, jag vet att framhjulet sitter åt fel håll, med QRen på fel sida - det var så det fick bli så länge för att komma åt med enhandsfattning när man höll ramen med andra handen...

IMG_0900.JPG

Vevlager, vevar, framklingor och bakväxel påskruvat....

IMG_0901.JPG

Nu behöver jag vänta på en Quill styrstam som klarar av att greppa det styret jag ska montera och en sadelstolpenklämma, för det lyckas jag inte hitta någon här hemma som lirar... nåja... Kan ju montera bromsar så länge iaf...

Ska även försöka klura ut en lösning på framväxeln... Jag har två alternativ tror jag..
1. Modda den gamla top-pull-växeln som satt på cykeln så att utväxklingen mellan wire och växelförare blir rätt för landsvägsreglagen...
eller
2. hitta någont typ sånt här http://problemsolversbike.com/products/cross_clamps_pulleys så att jag kan använda den bottom-pull framväxeln jag har

TBy skrev:
> Angående framväxel: Kolla också på Shimano
> CX70-framväxel för top-pull om du ändå
> behöver köpa prylar.
>
> EDIT: Här en random köplänk, den finns nog mest
> överallt
> https://www.bike-components.de/de/Shimano/Umwerfer
> -FD-CX70-2-10-fach-p30607/
>
> Kanonsnyggt projekt för övrigt!

Tackar... En sådan får nog bli backup-plan om jag inte lyckas modda framväxeln som satt på cykeln. Om det finns någon för 3-delat...

Ok, så frågan om styrstam...

Det är ju gängad framgaffel, så jag har ju två alternativ:

1: quill-styrstam som kan greppa bockstyret (31,8mm). Det verkar inte vara något större utbud på dessa. Har hittat en justerbar hos Bikester, verkar vara i princip det enda som finns.

2: en quill till ahead adapter och vanlig styrstam

Lutar just nu åt nummer 1 då det erbjuder lite mer justeringsmöjligheter, och jag inte vet exakt hur geometrin kommer att bli... Tankar, idéer?

Köpa ett bockstyre för 25,4 eller 26 mm kanske?

Och vadå modda framväxeln? Det är väl bara att du drar vajern som den har suttit hela tiden i tjugo år?

Naugas skrev:
> Och vadå modda framväxeln? Det är väl bara att
> du drar vajern som den har suttit hela tiden i
> tjugo år?

STi-reglagen för landsväg drar, så vitt jag har kunnat se, mindre wire för framväxeln än vad trigger-reglaget som suttit på cykeln tidigare gör. Att dra wire på samma sätt som det gjorts tidigare (vilket är tanken) påverkar inte den utväxlingen då det är i själva växelförarens utformning av hävarmen. Utan infästningen i hävarmen på framväxeln behöver stämma med mängden wire de nya reglagen drar.
Den framväxel jag har liggande som stämmer med mängden wire har istället bottom-pull på, vilket inte funkar med wire-routingen på ramen, då wiren kommer ovanifrån.

Så min tänke är att testa att borra en genomföring för att fästa wiren så att den effektiva hävarmen blir kortare.

Senast ändrad:
Det är många problem med framväxlar när man konverterar. Det är ett kortare avstånd mellan sadelröret o yttre klingan på racer än på MTB. Så en racerväxel räcker inte till för att flytta kedjan hela vägen ut. Möjligen nått äldre som jag inte provat. Shimano 105 funkade inte för mig i varje fall. Men avståndet hör ju även ihop med vevaxeln o vavarmarna... Om man behåller MTB-framväxlen så funkar inte indexeringen. Jag måste pumpa två gånger för att växla fram. Jag vore tacksam om någon har en lösning.
/Krillan

krillan skrev:
> Det är många problem med framväxlar när man
> konverterar. Det är ett kortare avstånd mellan
> sadelröret o yttre klingan på racer än på MTB.
> Så en racerväxel räcker inte till för att
> flytta kedjan hela vägen ut. Möjligen nått
> äldre som jag inte provat. Shimano 105 funkade
> inte för mig i varje fall. Men avståndet hör ju
> även ihop med vevaxeln o vavarmarna... Om man
> behåller MTB-framväxlen så funkar inte
> indexeringen. Jag måste pumpa två gånger för
> att växla fram. Jag vore tacksam om någon har en
> lösning.
> /Krillan

http://jtekengineering.com/?page_id=35 <- en sådan kanske?

e120guru skrev:
> Naugas skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Och vadå modda framväxeln? Det är väl bara
> att
> > du drar vajern som den har suttit hela tiden i
> > tjugo år?
>
> STi-reglagen för landsväg drar, så vitt jag har
> kunnat se, mindre wire för framväxeln än vad
> trigger-reglaget som suttit på cykeln tidigare
> gör. /.../

Aha... det visste jag inte. Eller hade glömt, egentligen. Hade för mig att Shimano hade samma över alla linjer "förr i tiden", bak som fram. Nu ändrar de ju från år till år tydligen... :(

Har sett framväxlar som går att ändra från vilket håll de tar vajer, höll i en igår, men det var en mtb-variant. Många äldre lvg-framväxlar var också gjorda så, men då stämmer nog inte indexeringen/hur mycket vajer de drar alls.

Kom just på att jag sett modifieringar av det här faktiskt... som en liten extrabit arm som skruvas fast där vajern fäster ursprungligen, och så flyttas fästpunkten lite inåt eller utåt beroende på vilken utväxling man behöver.

Ska försöka göra lite mätningar och uträkningar i helgen och försöka verifiera de 26% kortare cable pull som verkar antydas... Jag väntar ändå på styrstam och sadelklämma för att fortsätta med resten av bygget...

Framväxeln modifierad med avseende på vajerutväxlingen...

IMG_0907.JPG

Har eventuellt stött på ett annat problem som jag får undersöka närmare lite längre fram... Eventuellt kan det vara så att framväxeln inte klarar omfånget från minsta till största klingar fram. Om jag monterar den tillräckligt för att kunna klara största klingan fram så verkar det som att den inte kommer ner tillräckligt lågt för att kedjan ska gå helt fri från botten av växelföraren när kedjan ligger på minsta klingan...

IMG_0908.JPG

Asch då, lite för stor största klinga alltså? Tror inte du behöver bry dig så jättemycket, det tar väl bara i när kedjan ligger på några av de minsta dreven bak? De ska man ju ändå inte växla till om man kör på lillklingan fram. Det blir bara som en liten komihåg att du växlat fel när det börjar rassla...

Jag resonerar lite så oxå, kommer köra på å se om det blir problem framöver... Jag tror faktiskt att det verkar som att det är typ nån millileters frigång när det är last på... Och som du säger så är det ju bara på lilla->lilla ändå

Naugas skrev:
> Korta ner ett antal cm bara... ;)

Ja, var mest för att få en känsla för färgen... Ska på lite ändar på höljet oxå...;)

Worst case får jag väl hitta en vev med lite mindre klingor att dra på... Är lite orolig att om jag flyttar ner framväxeln för att funka bra med de två minsta klingorna att den då tar emot stora klingan när man ska växla upp till mittenklingan... Som det är just nu känns det som att den den kommer ha lite svårt att växla ner från mittenklingan till lillklingan då växelföraren känns som den är långt bort från lillklingan.

Får se senare i veckan när jag fått lite småprylar så jag kan bygga klart förhoppningsvis, så får jag se hur det funkar (eller inte funkar)

Men vad skall du ha lillen till? Du kommer ju knappast att köra den i så svår/brant terräng? eller...själv klarar jag mig utmärkt utan.
Jag rekommenderar ett Oneone Midge-styre till din hoj! Brett o gött!

Snyggt jobbat!

/Krillan

Ok, fortsatte lite igår att montera ihop saker och stötte på lite patrull... Verkar ha slarvat bort det lilla vajerstoppet som ska vara till frambromsen... Det som ska vara i hålet på hållaren på bilden nedan... Någon som har något liggande och skräpar?

IMG_0915.JPG

Sådär,

fortsatt lite grand i helgen nu, men stötte på ett annat problem som jag helt hade förbisett tidigare...

Merkte att bakväxeln tar i största drevet på kasetten bak. Se bild (bortse från att kasetten som sitter på fn. är sjukt sliten (jag tror det orginalkassetten från 90-talet om jag ska vara helt ärlig):

IMG_0920.JPG

Testade att montera på den gamla bakväxeln bara för att testa, den går fri:

IMG_0919.JPG

Den gamla är nån Shimano-historia för MTB från 90-talet, den jag hade liggande hemma var en Shimano Sora, som jag tidigare vid en snabb anblick tyckte höll väldigt samma dimensioner, så var inte alls förberedd på att det skulel bli problem...

IMG_0921.JPG

Vad som verkar vara problemet är att Sora-växel ser ut att röra sig lite som i en "båge" när den rör sig innåt mot de större dreven, medans den gamla växeln verkar gå mer rakt.

Så, jag skulle ju i teorin kunna byta trissorna på den gamla växeln då de är väldigt slitna, och köra med den, om cable pull är den samma på gamla 7/8-delade MTB-saker och 8-delad LVG-prylar från typ 2012 eller 2013...? Men den är ju lite halvtrött och allmänt as-ful... Så i så fall är jag nog mer sugen att dra iväg typ till Biltema och köpa en Acera-bakväxel istället, elelr om någon har någon gammal Deore eller så liggande för 8-delat... Men det förutsätter ju att det är samma cable-pull som för Sora-bakväxeln... Är det det?

Utan kedja fungerar det inte som det ska, så du ska se att det nog löser sig när den kommer på. Prova dra fram cagen så kommer övre trissan dyka ner också. Soraväxeln till 3500 klarar 32t. Vet inte vad den äldre tar, men det borde väl vara samma?

Hmm... Att jag inte tänkte på det... Ska testa det...

Iaf, om det inte funkar... Är det samma mängd vajer som dras på MTB-bakväxlar för 8-delat som på Sora?

Senast ändrad:
Testade nu när jag kom hem och det var så som bojsänke skrev... När cagen dras framåt som dengör när kedjan kommer på så skapar det ett ordentligt mellanrum mot drevet.... Så det verkar som att jag kan fortsätta :)

e120guru skrev:
> Hmm... Att jag inte tänkte på det... Ska testa
> det...
>
> Iaf, om det inte funkar... Är det samma mängd
> vajer som dras på MTB-bakväxlar för 8-delat som
> på Sora?

Japp!

Sedan har du en justerskruv för vinkeln på bakväxeln också, som du skruvar på för att ändra avståndet mellan trissan och drevet...

Naugas skrev:
> Sedan har du en justerskruv för vinkeln på
> bakväxeln också, som du skruvar på för att
> ändra avståndet mellan trissan och drevet...

Jepp... Bilden ovan var tagen när skruvar var så att växeln befann sig i det läget som gav maximalt avstånd (eller kanske ska säga minimal avsaknad av avstånd i det här fallet).

Men som bojsänke skrev ovan så när cagen dras framåt, som den kommer att göra när kedjan är på, så åker trissan nedåt.

Då börjar saker komma på plats lite...

Återstår att få på framväxeln nu efter att det mindre vevpartiet kommit på plats... Vajerhöljerna för växelvajrarna är lite väl grovt tillyxade, så de ska kortas ner lite, och varjar etc spännas upp och kortas till rätt längd - min vajertång verkar dock ha gett upp för den blev hopplöst slö helt plötsligt...

Styrstamen ska ner en aning oxå, men vill testa mig fram lite först, men ser lite högt ut som det är nu... Å andra sidan sitter jag hellre bekvämt än snyggt....

IMG_0924.JPG

Tillbaka
Topp