[Byggtråd] Ännu en fulkines! FS 650b

Willie

Aktiv medlem
Hej Happy, hängt runt i skuggorna här ett bra tag men nu när det var dags att bygga cykel igen tänkte jag dela med mig av bygget då jag själv uppskattar byggtårdar.

Jag tog upp mitt mtb cyklande förra säsongen och detta genom att köpa mig en Cresent 275, alltså en tjugiosjuochenhavtummare. Jag köpte denna genom mitt dåvarande jobb till ett väldigt förmånligt pris men redan efter några veckors cyklande känndes det inte helt ok att han en cresent mellan bena, inget mot crescent så men känns inte så ballt i mina ögon. Så för att råda bot på detta klickades en kinakokos ram hem och dom flesta komponenterna flyttades över och vissa byttes ut. Till slut såg i alla fall cykeln ut såhär:

6718110.jpg

Denna tog mig runt över stock och sten resten av säsongen och fick även bekänna färg på CV. Men inför årets säsong har tanken och att åka fullgung gnagit mer och i bakhuvudet på mig, tillslut kunde jag inte hålla mig längre utan ännu en ram från kina klickades hem, denna gång en fullgungare! Denna landade hos mig nu ikväll och nu ska det bara beställas en bakdämpare sen blir det slakt av ht för att flytta över delarna till denna ramen:

381447.jpg

Har inte bestämt mig för om jag ska lacka ramen ännu eller köra på den råa kolfibern igen. denna är dock mattare i finishen än min ht är. Funderar på att måla den i någon skrikig färg för så den syns i skogen.
Sen har jag inte bestämt mig för hur jag ska göra med framväxel, vad tycker happy? Behålla eller köra singelklinga fram?

Kommer uppdatera med en speclista senare!

Hoppas det smakar!

Senast ändrad:
Singelklinga eller ej är ju närmast en vikt & smakfråga...
Fråga dina ben vad de anser i frågan... ;)

Är ny på fullgung själv men jag är förbaskat nöjd med min Monarch RT3 dämpare!

Kunde inte hålla mig från att börja skruva så ikväll började jag riva isär den gamla cykeln!

2967836.jpg

Det går fort att riva isär saker..
4105910.jpg

498251.jpg

Slut..
1077777.jpg

Passade även på att rikta hjulen så don är raka och fina!
1441868.jpg

Så nu är allt isär och ska gås igenom och putsas upp lite innan jag monterar det på den nya ramen.
Har även funderat fram och tillbaka ang färg och bestämt mig för att behålla den i den råa kolfiber finishen och istället printa egna dekaler för att den inte ska se för svart och tråkig ut!

mswalen skrev:
-------------------------------------------------------
> Ser riktigt trevligt ut, detta måste följas, vad
> fick du ge för ramen?

Ramen slutade på 5300 riksdaler typ.

Imorgon blir det lite meck igen, ska förbi och köpa nya vajrar och höljen samt börja montera på lite delar på nya ramen!

Akoa: Ja riktigt trevligt med gott om utrymme, nästa gång får jag backa ut bilen med så man kan få ännu mer plats!

Du borde ha värme i garaget! Nu var jag tvungen att värma mig med en whisky. Efter besöket känner jag att jag också borde klicka hem en ram!

/V

Billys skrev:
> Du borde ha värme i garaget! Nu var jag tvungen
> att värma mig med en whisky. Efter besöket
> känner jag att jag också borde klicka hem en
> ram!
>
> /V

Ta en whisky till så har du snart köpt en ram! ;)

Ikväll hade jag alltså sällskap av ovan nämnda whiskypimplare så nu står den på hjul. Måste säga att jag är väldigt nöjd med hur den ser ut! Blev tyvärr inga bilder under kvällen då kameran låg kvar inne..
Men idag skickades mina delar från Tyskland så har man tur kanske man kan få bygga ihop den till helgen!

En bild på hur den ser ut efter gårdagens skruvande, idag när jag kom hem låg en lapp om att jag hade paket på posten i brevlådan så imorgon kanske man hinner snickra ihop den och testköra!

2070015.jpg

Rejsermannen skrev:
> Vad går ett sånt här kalas på?
> Uppskattningsvis, då du nämnde att du tagit
> komponenter från en tidigare hoj

Svårt att säga då jag fick cykeln jag utgick från till sjukt bra pris. Men har jag har bytt ut och uppdaterat lite efter hand med så det rullar gärna iväg.

Men att flytta grejjer från en annan hoj behöver ju inte kosta mer än ramen och lite nya vajrar och höljen om du har grejjer som passar rakt över på cykeln du har nu. :)

Idag kom det paket! Ny sadel, klinga fram och bakdämpare!

20670710.jpg

Dunkade på sadeln och hängde upp den
2029922.jpg

Monterade ihop vevpartiet med nya klingan, monterade vevpartiet i ramen och sen ihop med allt. På med kedjan och justera in växlarna.
2066912.jpg

Frid och fröjd, nu var det bara dunka på bakdämparen och sen ut och testköra! Men då stötte jag på patrull när jag inser att jag glömt beställa spacers och bussningar till bakdämpare.. Så blev inget kört ikväll. Så nu får jag mått upp vad jag ska ha och beställa hem det. Som tur är åker jag bort en vecka nu så det stillar min abstinens lite även om det känns kasst.
Hängde i alla fall dit dämparen för att se hur det såg ut:
359372.jpg

Willie,

Vad beställde du för bussningskit till bakdämparen? Från CRC?

Jag glömde att beställa hem ett till min FM156 själv.. :(

fty skrev:
> Willie,
>
> Vad beställde du för bussningskit till
> bakdämparen? Från CRC?
>
> Jag glömde att beställa hem ett till min FM156
> själv.. :(

Beställde 2 set från CRC, måttade och bekräftade med Belse som byggt en likadan att det är 22x8mm som gäller.

Så nu var det bara vänta igen..

Ang färg så får den rulla som svart nu så målar jag den senare i sommar när jag får abstinens att skruva. Det lutar åt antingen blå typ cyan eller nån florocerande grön/gul variant =)

Har även fixat ett ställe som ska skära ut dekaler åt mig, ska bara måtta hur stora dom ska vara och maila iväg det.

Senast ändrad:
Insåg igår att min gammla kedja blev för kort för nya setupen så idag inhandlades nytt drivpaket. Det är inte lätt att hålla budget, skulle ju bara byta ram....

hm skrev:
> Du vet att det går att köpa lösa kedjor...

Det gör det, men en nya kedja med en gammal kassett ger sällan en optimalt resultat. Bättre att byta ut allt när man ändå byter

Willie skrev:
> hm skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Du vet att det går att köpa lösa kedjor...
>
> Det gör det, men en nya kedja med en gammal
> kassett ger sällan en optimalt resultat. Bättre
> att byta ut allt när man ändå byter

Visst är det underbart att det ALLTID finns ett rationellt sätt för en att motivera alla sina inköp *hehe*
Jag har närmast NINJASKILLZ på det ;)

Willie skrev:
> Insåg igår att min gammla kedja blev för kort
> för nya setupen så idag inhandlades nytt
> drivpaket.

Nästan Petriklass där. Bra jobbat!

Då har man varit borta en vecka och haft cykelabstines så imorse klev jag upp och skruvade ihop bakdämparen med distanserna som kommit i veckan samt bytte drivpaket och justerade in växlarna. Gick över alla bultar en extra gång och kollade luften i dämparna, en kort provtur senare och lyckan var total. Ska ut på en ordentlig runda och testa men bjuder på lite bilder.

1359025.jpg

3462781.jpg

En klibba så det inte ser så tomt ut.
19455210.jpg

Slängde på ett flaskställ och vägde in den på badrumsvågen till 12kg blankt vilket känns ok men finns väll lite å plocka i fälgarna..

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp