Byggtråd: Antidote Carbon Jack

WAKIdesigns

Aktiv medlem
Hej

Det blir min första byggtråd någonsin i mitt internet trolls liv. Jag ska bygga ihop en Mountain bike med 160 slaglängd som ska passa till stigcykling och uttförscykling. Hade en Santa Cruz BluTrc 125mm stighoj som svek mig och vill ha en bulldozer igen, som min gammla Nomad. För skoj har jag en HT också. Det är viktigt för mig att bygga cykeln från så många delar som kommer från EU som det går. Darför har jag valt blandning av Hope och DT swiss bitar. Öhlins dämpning kommer kanske i framtiden, så fort släpper de en 650B gaffel. Ramen är Polsk Antidote som har ambitioner att vara Koenigsegg av Cykelvärld.

Så... Här postar jag första bilderna och tråden ska uppdateras. Sen kommer också listan av delar som ska med.

WAKi

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    723.8 KB · Besök: 42
  • image.jpeg
    image.jpeg
    155.6 KB · Besök: 37
  • image.jpeg
    image.jpeg
    723.8 KB · Besök: 33
  • image.jpeg
    image.jpeg
    330.4 KB · Besök: 44
WAKIdesigns sa:
Sohl sa:
Spännande. Har du länk till tillverkaren av ramen

www.antidotebikes.com

Marr - ja det blir Hope vevar med 36 direkt. Att vara helt ärlig är jag jätte skeptiskt mot 30mm axeln och livslängd på passande pressfit kullager men vi får se.

Det är helt klart en spezial lösning ja. Jag kör med deras bsa lager för 30mm onödigt dyrt. Men veven tilltalade mig så hårt att jag valde det ändå.

"Polsk Antidote som har ambitioner att vara Koenigsegg av Cykelvärld"

I lajk! Hoppas du har ambitioner om att ge den dom delar den förtjänar med! Detta har verkligen potential att bli ögongodis!

Tanken med Lyrik var att jag kan köra 160 i Göteborg och byta till 180 för Hafjell/Alperna. Jag ville helst ha Fox 36 Float i 180 men den kostar 1400€ på bike components mellan Lyrik 800 och Pike 600... U do the math. Irriterande grejen med senaste RS gafflar är att man måste byta piston assembly att byta slaglängd och jag vill helst inte ha Dual Step Air.

BOS... Jag är jätte skeptiskt för att min guru mekanikern sa att deras kund service är jätte jobbiga och det tar mycket tid att få reservdelar ifall någonting händer.

Jag är ambassadör för Antidote bikes i Sverige så om ni har frågor då svarar jag gärna så mycket jag kan. Det blir no sales bullshit, jag bara njuter av halvpris på ramen. Allt annat är sponsrat av fruan :D

Härligt bygge du dragit igång Waki!
Har haft mina funderingar kring deras hojar sedan http://m.pinkbike.com/news/antidote-lifeline-dh-review.html testade deras DH-rigg, tycker dom ser riktigt coola o välbyggda ut :)
Tyvärr begriper jag mig för dåligt på kinematiken eller Linkagedesign's förklaringar av teorin av länkaget.
Men visst jobbar den lite liknande som SantaCruz DH-VPP?

image.jpeg

image.jpeg

BTW, om du nu ska bli Antidote's förlängda arm ut mot Norden, gäller det även vid serviceärenden?

Jag själv är dålig på kinematiken och har kört flera single pivots som var roliga :D. Hade precis en Santa Cruz Blur TRc som var värdelös om man pushade inte dämparen. Men ja de har en typ av VPP länkage, fast nedre länken roterar runt BB. Han Jurek som är ägaren och huvud ingenjör för Anti designar ramar och komponenter för flera andra företag typ NS. De jobbar hårt med en ny DH hoj men den har fastnat hos någon EU patent kontor. Paperwork. Jag pressar de för en 29:a. Det finns planer att erbjuda färgat kolfiber finish. En riktig kolfiber som Koenigsegg Trevita. Den lättaste, mest hållbar och in-hucking-credible finish som man kan få på kolfibern. I min begrensad uppfattning tar man ramen ur formen spreyar med super tunn lager av aluminium och se kan man eloksera den.

I nuläge alla servicearänden sköter de själva men jag kan bli en kontakt person. Just nu fick jag ingen "fullmakt" över detta :) Kanske efter sommaren. Så fort är jag klar med bygget och jag justerar den djavulska Cane Creek kan vi styra upp någon testkörning :) Jag vill gärna ge den till Happyride för testing. Kanske jag kan ordna någon form av barnvakt för Westman :D

Senast ändrad:
Finns det någon har som har kontakter i Koenigsegg? Jag vill jätta gärna besöka de med cykeln :D "PM me" så jag kan fixa en rabatt på ramen :D Idag är det dags att pila med Skattedeklaration, räkningar och Försäkringskassa så inget bygge idag. Emmelertid får ni en bild av nöjd och tacksam invandrarens Tribute to The Great Republic :D

Bilagor

• dtswiss.jpg
    dtswiss.jpg
    126.8 KB · Besök: 26
Senast ändrad:
Underbar integration :)
Men bryter du inte färgschemat nu?

Känner ingen hos Koenigsegg men ett besök hos dom borde ju inspirera till behovet av ett "bike-rack", självklart i carbong ;)

Larsaw - color scheme is the first thing that comes out of fashion :D De flesta Antidote hojar är jätte svarta. Så jag ville ha någonting som bryter schema som är inte Monster Energy/ DVO neon green. Sen hade jag bara black-red-white hojjar för flera år. Naven kostade hälften av priset för att de var någon form av OEM. Först ville jag ta bort färgen och sätta svarta DT dekaler från slikgraphics (de är 350, icke 240, men SG hade bara 240 dekaler). Jag skulle precis beställa de och kom på att loggor kan vara gula och jag slipper åka till Biltema för färgborttagnings skit :D

Narutligtvist har jag redan i stallerad 36 ratchett. Funderade på 54 för en stund men fegade :/

Senast ändrad:
Hjulen är kompletta. Enormt tack till Jon på Bikeplace Göteborg. Jag brukar bygga hjul själv men orkade inte spänna runda straightpull ekrar. Nästa gång blir det aero ekrar så att det går att hålla ekern lätt så att den snurar inte i naven mellan man skruvar in nypeln- man lär sig hela livet...

Vikten på XT kassett... Ja... jag ångrar verkligen att jag har inte förtsatt på 10 delad med någon form av expander. Samtidigt fick jag XTR reglage och bakväxel gratis så... Jag skulle aldrig köpa XTR eller XX1 bakväxel, 10 delad XT eller X9 duger för mig. Jag skiter i smooth gear ratio. Trampar man i skogen häri Göteborg då måste man harden the fk up och köra på denna utväxling man hade innan kom man till stenkistan.

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    303.5 KB · Besök: 34
  • image.jpeg
    image.jpeg
    244.6 KB · Besök: 26
  • image.jpeg
    image.jpeg
    286.7 KB · Besök: 26
Det blev 160 skivor för åkning i Göteborg. Om jag åker till bergen i Norge, Polen eller Italien då blir det 203mm naturligtvist. Anledningen är att jag vill ha så mycket modulation som möjligt på var fantastisk våt granit.

Tillbaka
Topp