Byggtråd: Antidote Carbon Jack

Ja det är stolpe för bygget, jag har ingen riktig mekställ så cykel hänger på en klättringtejp. Reverb mår tyvärr inte bra, jag behöver att byta bussningar så premiärtur blir på en oldschool sätt. Jag är Cane Creek virgin, hoppas att det blir inte så jobbigt och jag blir inte en av de som pratar hur bra är det med en enorm adjustment range fast jag har inte hittad den bra tune än... Efter 2år

Kid1000

Aktiv medlem
Jag tycker hojen, speciellt ramen ser snygg ut med klarlackad kolfiber.

En fundering dock, hur skarpa är hörnen på rören?, vad jag sett på flera andra hojar där jag lagat och tittat på insidan så brukar det vara problem med att få bra fibertäthet där och samtidigt är det svårt att orientera och sprida ut belastningen.

Har Antidote något bra svar på detta?

Hojjen är klar. Landade på 14,2kg

Det ända som gick fel var ekerlängd. Tro inte på DT Swiss calculator när det gäller straight pull ekrar. Den gav mig 2mm för långa ekrar, så jag måste beställa 32 nya ekrar så att fälgar hamnar där de ska. Hatar 11sp, för mycket växlar, tappar kedja från 42t drev vid backpedal. 10sp X0/x9 type2 fungerade bättre. Kabeldragning för vanlig dropper (ocke stealth) suger. Måste köpa Stealth. Sen köper jag lite Titan skruvar till bromsar för utseendes skull.

Att justera dämpningen är en utmaning. Jag har klarat justera Cane Creek Double Barrel Coil för det mesta, men Lyrik gör mig lite besviken. Kan inte få den fina känslan som jag hade på 36VAN Rc2. Det är kanske omöjligt. Experimenterade med SAG och kompression inställning så mycket jag akn men jag kan inte få den fina balansen mellan grepp och stabilitet. Det känns att jag måste leva med harsh och köra snabbare. Jag vet inte om det handlar om ramen eller bakdämparn men generellt känns det för bra att vara sant. Väldigt tramp effektiv mellan hojjen hanterar stokiga partier och dropps bättre än någonting jag har kört på.

Slut med struntprat, här kommer lista av komponenter

Ramen: Antidote Carbon Jack i Large
Bakdämpare: Cane Creek Double Barrel Coil CS med 475 SA springs fjäder
Gaffel: Rockshox Lyrik 2015
Styrlager: Hope
Hjul: DT350 CL Straight pull 28 med 36POE upgrade/ DT competition/ DT EX471
Däck: Butcher Control/ Slaughter GRID
Slang: Conti Supersonic/ Tubeless på bak
Vevparti: Hope med direct mount 36 N/W Hope klinga
Vevlager: Race Face BB92
Bakväxel: Shimano XTR 11
Växel reglade: Shimano XTR
Kassett: Shimano XT 11-42
Kedja: Shimano XTR / Dura Ace
Bashguard: MRP
Bromsar:SRAM Guide
Skivor: Shimano XTR 160 CL
Styre:Renthal Fatbar Lite 740mm
Styrstam: Truvativ Holzfeller 40mm
Grips: ODI Ruffian
Sadelstolpe: Rockshox Reverb 420/125
Sadel: Selle Italia SLR super flow

That's it that's all

Bilagor

Kid1000 sa:
Jag tycker hojen, speciellt ramen ser snygg ut med klarlackad kolfiber.

En fundering dock, hur skarpa är hörnen på rören?, vad jag sett på flera andra hojar där jag lagat och tittat på insidan så brukar det vara problem med att få bra fibertäthet där och samtidigt är det svårt att orientera och sprida ut belastningen.

Antidote killar säger att de lägger någon form av tvinnar/småla mjuka plasta rör i kanterna innan de lägger in blåsan. De var imponerade av din fråga :)

Magnus.Bovall sa:
Kul att det funkar bra! fick se den snabbt på ss 5 i helgen.
Riktigt coolt bygge i alla fall.
/M
Hahaha nej ;) jag åkte som en tant. Men jag kan säga att EX 471 fälgar spända av Jon på bikeplace klarade sig utmärkt när jag landade från dubbel dropp på någon sten :D Blev förvånad att jag punkade inte. Bra att det var Slaughter Grid istället för Rock Razor EVO :D

42Hz

Aktiv medlem
Härligt med lite raka rör och hörn som motvikt till alla "gravida" svängda ramar man ser nu mer.

Q&D

Medlem
WAKIdesigns sa:
Kid1000 sa:
.....så brukar det vara problem med att få bra fibertäthet där och samtidigt är det svårt att orientera och sprida ut belastningen.

Antidote killar säger att de lägger någon form av tvinnar/småla mjuka plasta rör i kanterna innan de lägger in blåsan. De var imponerade av din fråga :)
Jag förstår inte riktigt varken frågan eller svaret.
fibertäthet?
orientera?
sprida ut belastningen?
tvinnar/småla mjuka plasta rör?

/Kolfibernoob

Q&D sa:
WAKIdesigns sa:
Kid1000 sa:
.....så brukar det vara problem med att få bra fibertäthet där och samtidigt är det svårt att orientera och sprida ut belastningen.

fibertäthet?
orientera?
sprida ut belastningen?

/Kolfibernoob
Ursäkta, jag måste ta det på engelska, det ligger för långt från min komfort zon i Svenska språket:

You put the carbon weaving into the form, add resin and then you put a bladder inside which will later on get inflated to push the impregnated carbon cloth against the walls. It is fairly easy to get even pressure and good layup with roundish tubing, but when you have square shape tubes it is already hard to align the clothing properly in the form. Then as the bladder gets inflated it will not give same pressure in the corners as on the flat area. Finally the cloth can get a bit displaced and wave in the corners creating pockets of air or just too much resin. This is why Antidote guys put soft tubes or strings in the corners, before putting the bladder in, so that bladder pushes on them and they create better pressure on corners and stretches carbon weaving, making sure there is as little mess as possible.

It takes more time in production, but allows to use slightly less material and makes the frame a bit stronger against impacts, minimizing the risk of delamination due to hits into rocks.

EDIT: Kortfattad runda rör i kolfiber är bättre än kvadratiska, men ibland, kvadratiska är sexigare och det går att göra det på bra sätt om man vill.

Senast ändrad:

Kid1000

Aktiv medlem
WAKIdesigns sa:
Q&D sa:
WAKIdesigns sa:
Kid1000 sa:

fibertäthet?
orientera?
sprida ut belastningen?

/Kolfibernoob
Ursäkta, jag måste ta det på engelska, det ligger för långt från min komfort zon i Svenska språket:

You put the carbon weaving into the form, add resin and then you put a bladder inside which will later on get inflated to push the impregnated carbon cloth against the walls. It is fairly easy to get even pressure and good layup with roundish tubing, but when you have square shape tubes it is already hard to align the clothing properly in the form. Then as the bladder gets inflated it will not give same pressure in the corners as on the flat area. Finally the cloth can get a bit displaced and wave in the corners creating pockets of air or just too much resin. This is why Antidote guys put soft tubes or strings in the corners, before putting the bladder in, so that bladder pushes on them and they create better pressure on corners and stretches carbon weaving, making sure there is as little mess as possible.

It takes more time in production, but allows to use slightly less material and makes the frame a bit stronger against impacts, minimizing the risk of delamination due to hits into rocks.

EDIT: Kortfattad runda rör i kolfiber är bättre än kvadratiska, men ibland, kvadratiska är sexigare och det går att göra det på bra sätt om man vill.
Ett gott svar på min fråga, alltid lär man sig något nytt.

xyz-saft

Aktiv medlem
WAKIdesigns sa:
Magnus.Bovall sa:
Kul att det funkar bra! fick se den snabbt på ss 5 i helgen.
Riktigt coolt bygge i alla fall.
/M
Hahaha nej ;) jag åkte som en tant. Men jag kan säga att EX 471 fälgar spända av Jon på bikeplace klarade sig utmärkt när jag landade från dubbel dropp på någon sten :D Blev förvånad att jag punkade inte. Bra att det var Slaughter Grid istället för Rock Razor EVO :D
Du var i alla fall långt ifrån långsammaste åkare jag såg vid branten/droppen på ss5.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer