Q&D sa:
WAKIdesigns sa:
Kid1000 sa:
.....så brukar det vara problem med att få bra fibertäthet där och samtidigt är det svårt att orientera och sprida ut belastningen.
Har Antidote något bra svar på detta?
Antidote killar säger att de lägger någon form av tvinnar/småla mjuka plasta rör i kanterna innan de lägger in blåsan. De var imponerade av din fråga :)
Jag förstår inte riktigt varken frågan eller svaret.
fibertäthet?
orientera?
sprida ut belastningen?
tvinnar/småla mjuka plasta rör?
/Kolfibernoob
Ursäkta, jag måste ta det på engelska, det ligger för långt från min komfort zon i Svenska språket:
You put the carbon weaving into the form, add resin and then you put a bladder inside which will later on get inflated to push the impregnated carbon cloth against the walls. It is fairly easy to get even pressure and good layup with roundish tubing, but when you have square shape tubes it is already hard to align the clothing properly in the form. Then as the bladder gets inflated it will not give same pressure in the corners as on the flat area. Finally the cloth can get a bit displaced and wave in the corners creating pockets of air or just too much resin. This is why Antidote guys put soft tubes or strings in the corners, before putting the bladder in, so that bladder pushes on them and they create better pressure on corners and stretches carbon weaving, making sure there is as little mess as possible.
It takes more time in production, but allows to use slightly less material and makes the frame a bit stronger against impacts, minimizing the risk of delamination due to hits into rocks.
EDIT: Kortfattad runda rör i kolfiber är bättre än kvadratiska, men ibland, kvadratiska är sexigare och det går att göra det på bra sätt om man vill.