Byggtråd, årets spurtvapen

Lejon

Aktiv medlem
Min gamla LOOK har gjort sitt efter tio års tjänst och delarna för årets tävlingsredskap har börjat trilla in. Tanken är en kompromisslös GP-cykel med dålig komfort, men bra spurtegenskaper. Modern så tillvida att det blir singelklinga och 12-delat, men omodern (?) i form av lång styrstam och jättesmalt styre.
Teasers från dagens unboxingkalas, uppdatering följer när ram behagar dyka upp.

Bilagor

• 95641471-7D90-44F9-BC73-EDF2E889CA51.jpeg
    95641471-7D90-44F9-BC73-EDF2E889CA51.jpeg
    142.8 KB · Besök: 70
  • 224F8AAA-25B8-446C-AD4D-F9B47CBC63D4.jpeg
    224F8AAA-25B8-446C-AD4D-F9B47CBC63D4.jpeg
    164.4 KB · Besök: 54
  • DCC03F5D-9FD7-4B22-BFCA-6B5FCA1DC6E1.jpeg
    DCC03F5D-9FD7-4B22-BFCA-6B5FCA1DC6E1.jpeg
    135.2 KB · Besök: 68
  • B776FCB3-858C-432C-ABE5-D4194C167E38.jpeg
    B776FCB3-858C-432C-ABE5-D4194C167E38.jpeg
    361.6 KB · Besök: 63

Berk

Aktiv medlem
Ah, en fin happyinkorrekt byggtråd!
Är nyfiken på färgen av ramen.

Edit: hittade (tyvärr) färgen i en annan tråd. Men är fortfarande nyfiken om det är gamla eller eller nya färgen.

Senast ändrad:

Lejon

Aktiv medlem
emmer sa:
Det tittar inte billigt ut. Men klass kostar :-)
Njae, delarna på bilden blev ca 13000kr, (kassett på nästan 3000kr kändes dyrt), ram med lager och sadelstolpe ca 12000kr. Summa summarum komplett cykel väl under 30000kr. (Hjul, sadel, pedaler och småplock räknar jag som gratis eftersom det fanns i garaget.)

Lejon

Aktiv medlem
Berk sa:
Ah, en fin happyinkorrekt byggtråd!
Är nyfiken på färgen av ramen.

Edit: hittade (tyvärr) färgen i en annan tråd. Men är fortfarande nyfiken om det är gamla eller eller nya färgen.
Färgen är oklar tydligen. Leveransproblem...

ceel

Aktiv medlem
När man bygger en "kompromisslös" hoj med "delar som fanns i garaget" så har man ett bra garage. :)

Lejon

Aktiv medlem
emmer sa:
Vore kul att ha ett 36-styre och prova hur det känns :-)
Kör ju heldre 38/40 än 44 så det kanske hade känts bra?
Jag körde 36 hela förra säsongen. Kändes förvånansvärt liten skillnad redan från början och jag upplevde inga nackdelar alls.

Lejon

Aktiv medlem
Det mesta har kommit och jag har börjat småpyssla lite. Ramvikt inkl gaffel, styr- och vevlager. Ramen blev svart.

Bilagor

• B4C599B6-4E01-451B-B00B-3DF7B747BE88.jpeg
    B4C599B6-4E01-451B-B00B-3DF7B747BE88.jpeg
    302 KB · Besök: 36
  • 3ACBD4BB-4F45-4BBF-99DA-7408E4A79176.jpeg
    3ACBD4BB-4F45-4BBF-99DA-7408E4A79176.jpeg
    160.4 KB · Besök: 33
  • BDD2D77E-6932-4515-BB15-93BA60A17C99.jpeg
    BDD2D77E-6932-4515-BB15-93BA60A17C99.jpeg
    310.4 KB · Besök: 32
  • 3D2149BC-BB1C-4351-A2EE-938FC8778670.jpeg
    3D2149BC-BB1C-4351-A2EE-938FC8778670.jpeg
    270.5 KB · Besök: 59

Lejon

Aktiv medlem
7,2 kg komplett. Lite oroad över att Rotorklingan (n/w) vid torrcyklande inomhus inte alls verkar passa bra ihop med kedjan - kedjan vill liksom klättra upp och av, men jag hoppas det funkar vid verklig cykling och när de slitits ihop en smula. Nån som vet?

Bilagor

• 94D8494A-0997-4586-8A32-D2232DC006C6.jpeg
    94D8494A-0997-4586-8A32-D2232DC006C6.jpeg
    222.2 KB · Besök: 37

ForesterGuy

Aktiv medlem

Bilagor

• jawsheadshot-700x525.jpg
    jawsheadshot-700x525.jpg
    65.2 KB · Besök: 51

Lejon

Aktiv medlem
Kedjelinjen är fin. När jag lägger på lite kraft så verkar det funka bra, men när jag bara snurrar runt vevarna utan kraft klättrar kedjan upp, känns helt enkelt som att dreven är liiite för breda för kedjan, men jag hoppas som sagt att det bara är att cykla på riktigt en kort bit så lite lack och annat småskräp slits bort så de parar sig bättre. Har dock aldrig varit med om fenomenet tidigare.
Och jag har väl inte missat nåt så idiotiskt som att Campas nya 12-delade kedja skulle ha andra innermått än andra kedjor? Smalare är den förstås men innnermåttet har jag inte sett att det skulle skilja?

Lejon

Aktiv medlem
Bild 1 med lite tryck på - då ser allt bra ut.

Bild 2 utan pedaltryck så klättrar kedjan upp på drevet.

Bilagor

• B9F863FD-1BBB-44CA-BF5A-D6EE58D20CF9.jpeg
    B9F863FD-1BBB-44CA-BF5A-D6EE58D20CF9.jpeg
    297.8 KB · Besök: 35
  • 94784CD7-0010-4C48-A3B7-D5E7E42E6FF1.jpeg
    94784CD7-0010-4C48-A3B7-D5E7E42E6FF1.jpeg
    292.8 KB · Besök: 64
Senast ändrad:

emmer

Ny medlem
Stervelo sa:
Hmm, är kanske singelklingan inte kompatibel med 12 delad kedja? Bara för 11 del? Ren spekulation här.
Det är nog nära till hands.
För tidigare när man gjort smalare kedjor så har man ju behållt innermått över rullen men gjort inner och ytter -länkarna smalare (så att innermått mellan ytterlänkar blir mindre). Spelar ju bara roll för N/W-klingor och det har ju ingen... Just det ja :-)

Bör ju hu som helst vara enkelt att mäta om man har tillgång till skjutmått (och med tanke på hur poppis det är att mäta däcksbredd så har väl alla det) och 11 och 12d kedja. Bredden invändigt ytterändarna alltså.

Ytterligare fluke är ju att det är enkelt att fixa på drevet. Bara att fila ner en tiondel bå tjockleken :-)

emmer

Ny medlem
Berk sa:
Lingon sa:
hm sa:
Lingon sa:
Coolt bygge. ?
Provat att flytta kedjan 1/2 länk på klingan?
Brukar gå dåligt på nw klinga...
Just därför, tänkte den kanske låg fel.
Det är klart att den ligger fel. På bilden ser man att bredare tänder sitter i smalare mellanrum. Flytta en 1/2 länk!
Det är klart den inte ligger fel. På bilden kan man se att bredare tänder sitter i breda mellanrum och det är bara för den börjar klättra och då får en större delning på drevet än på kedjan som det ser lite knas ut längst upp. Flytta inte en 1/2 länk.

Berk

Aktiv medlem
emmer sa:
Berk sa:
Lingon sa:
hm sa:
Lingon sa:
Coolt bygge. ?
Det är klart att den ligger fel. På bilden ser man att bredare tänder sitter i smalare mellanrum. Flytta en 1/2 länk!
Det är klart den inte ligger fel. På bilden kan man se att bredare tänder sitter i breda mellanrum och det är bara för den börjar klättra och då får en större delning på drevet än på kedjan som det ser lite knas ut längst upp. Flytta inte en 1/2 länk.

Tittade bara på ovansidan. På undersidan sitter dom rätt.
Då kan jag bara dra slutsatsen att det är vad som händer om man bygger happyinkorrekt ...

lundatok

Aktiv medlem
Grym hoj Lejon! ???

Jag hade samma med ett drev för 11-delat och 12-delad kedja. Är klingan från Rotor garanterad för 12 växlar?

Berk

Aktiv medlem
Från 2x11 till 2x12 blir smalare mellanrum i kedjan kanske inte smallare (har inte tittat på specs), men bredare mellanrum I kedjelan blir väl smalare. Om klingan har maxbredde på breda tänderna för 1x11 är den för smala för 1x12.

bellasoda

Aktiv medlem
Snygg hoj!

Det där ser för övrigt precis likadant ut som när jag satte en 10-delad kedja på en singlespeed-klinga. Du behöver annan klinga, kedjan är för smal.

Bilagor

• 2CDC1954-D9E1-4879-976D-6D04168DDD42.jpeg
    2CDC1954-D9E1-4879-976D-6D04168DDD42.jpeg
    224.4 KB · Besök: 44

emmer

Ny medlem
emmer sa:
Ytterligare fluke är ju att det är enkelt att fixa på drevet. Bara att fila ner en tiondel på tjockleken :-)

Det är inte ofta man citerar sig själv, men jag hittade ingen annan i tråden värd att citera :-D

Det räcker ju givetvis att skava av två tre drag på varje sida med dubbelskuren fil på de breda tänderna.
(Om man nu inte vill vänta på ett fungerande drev vilket kanske kan vara lite svårt att hitta tillräckligt stort som passar den asymmetriska bultcirkeln? för 12d och så många tänder.)
Har man svarv blir det ju än enklare :-)

Lejon

Aktiv medlem
Måtten verkar väldigt snarlika, men nu när jag trampade lite försiktigt ute ser jag på slitaget från kedjan att varje bred del på klingan är liiiite för stor. Får väl fila lite försiktigt eller någon med bättre förslag?

Bilagor

• 24C46474-55B5-42BB-8E53-F4052E6DD6F8.jpeg
    24C46474-55B5-42BB-8E53-F4052E6DD6F8.jpeg
    148.9 KB · Besök: 65

Lejon

Aktiv medlem
emmer sa:
Berk sa:
Lingon sa:
hm sa:
Lingon sa:
Coolt bygge. ?
Den ligger inte fel, att försöka flytta 1/2 länk är rätt meningslöst eftersom det inte ens är nära att passa, det är ju liksom hela poängen med n/w-klingor.

Berk

Aktiv medlem
Verkar att klingan är också problematisk med (11-speed?) shimano och sram kedjor. Hittade den review på bike24:

Das Kettenblatt ist eine absolute Fehlkonstruktion. Das Narrow Wide Profil ist ungenügend und die Kette sitzt extrem schlecht und erzeugt extrem viel Geräusche und Reibung. Funktioniert weder mit Shimano noch Sram Kette. Absoluter Fehlkauf und sehr bedauerlich, da ich die komplette Kurbel nun nicht gebrauchen kann.

Mini_me

Aktiv medlem
Nu börjar vi ju hamna mer Happykorrekt: Köpa skitdyra saker - nåt passar inte - fram med filen!

*Övriga Happymuppar hejar ivrigt på (Inkl mig själv)*

Lejon

Aktiv medlem
Berk sa:
Verkar att klingan är också problematisk med (11-speed?) shimano och sram kedjor. Hittade den review på bike24:

Das Kettenblatt ist eine absolute Fehlkonstruktion. Das Narrow Wide Profil ist ungenügend und die Kette sitzt extrem schlecht und erzeugt extrem viel Geräusche und Reibung. Funktioniert weder mit Shimano noch Sram Kette. Absoluter Fehlkauf und sehr bedauerlich, da ich die komplette Kurbel nun nicht gebrauchen kann.
Skit! Men ger filen en chans.

Manurhin2

Aktiv medlem
Fila klingan för att få till rätt funktion direkt , annars blir den tight med nästa kedja , och nästa , fast bättre och bättre .
Borde väl finnas någon spec på vad som är optimalt .

M

kais01

Aktiv medlem
det är inte helt säkert att det är de breda tänderna som är för tjocka.,.

ett varningens ord för filen alt vinkelslipen. viktigt att sidorna förblir parallella och inte smalnar av uppåt, annars har du klättrande kedja återigen, så snart smörjningen torkar lite. been there..

du skulle eventuellt kunna testa en 11-kedja. har du tur funkar det med kassetten.

Berk

Aktiv medlem
Lejon sa:
Berk sa:

Skit! Men ger filen en chans.

Ja, men hoppas att det är bara den breda tänderna som är för breda ...
Tror att problemet kan vara att den breda tändarna har uniform bredde. Mina NW klingor har rum på kanterna av tänderna för kedjeplatter, googla en bild till t.ex. sram klinga. Tror att du måste fila rum till dom.

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer