[Byggtråd] Atombombsäker-enduro cykel

aribr

Aktiv medlem
download.jpg

Efter 2.5 år på min Deviate Highlander är det dags för något nytt så jag bjuder på denna byggtråd medans jag rehabiliterar en axelluxation (0/10, rekommenderar ej). Ber om ursäkt i förväg att min Svenska har gått åt skogen efter att jag flydde landet till ett behagligare klimat (Island, medeltemperatur föra Juli = 10°C).

När jag skulle ut på längre turer tog jag oftast min stigcykel (140/130) och i de relativt branta naturliga stigar uppe i bergen så kändes Highlandern lite "undergunned". Sen är det ju också så att när man cyklar på en ö bestående av mest vulkaniska (vassa) stenar, så är inte en kolfibercykel särskilt förtroendeingivande. Är det dumheter? Kanske, men att titta efter en "billig" alucykel när den rullar ner för branten efter en crash känns lite bättre än att se kolfiber supermaskinen göra det samma.

Highlandern har varit kul och jag gillar high pivot dämparlänkaget men att påstå att det är någon otrolig revolution är typisk överdriven marknadsföring. Det finns plussar och minusar, som med alla cyklar. Sen var min XL Highlander egentligen lite liten för mina 192 cm, särskilt med tanke på att maxhastigheten på stigarna runtom är hög och att det inte finns så många trånga stigar med många svängar. Highlandern såldes i veckan med ett tår i ögonen, men "the show must go on".

Mina krav för nästa cykel var 29 tums hjul, 510+ reach, 64 eller mindre HA, aluminium eller stål ram och 160+ slag med 170/180 gaffel, alltså ett stort stabilt enduroåk. Jag sneglade lite in på Cotic Rocketmax eller Transition Spire men priset på en Nukeproof Mega 290 ram på rea från wiggle var för lockande och jag slog till med en XXL. Slutar kanske tom med lite pengar i fickan efter cykelbytet, vilket händer inte så ofta.

Den enda geometri aspekten som jag inte tycker är optimal på Megan är det långa sadelröret. Det påverkar inte standover mycket, men betyder att jag kommer inte kunna ha mer en 185mm dropper. Detta vore inget problem om jag inte hade en gorillas kroppsbyggnad. Men jag har kört 185mm på Highlandern och den har varit cykelbar så…

Nu är det bara att vänta tills ramen dyker upp, men jag har börjat renovera lite delar för bygget som blir så:

nukeproof_build.JPG

Vikten hamnar förmodligen på 16 kg med pedaler, detta blir ett riktigt monster, men förhoppningsvis atombombsäker.

Uppdaterar tråden med lite pryl-bilder och sen blir det en större uppdatering när ramen dyker upp. Stay tuned.

Senast ändrad:
Vad gör man då medans man väntar på en ram och har en massa delar liggandes runt? Man tar sin bästa kompis Mr. Dremel och försöker ge lite gamla prylar en makeover.

20230311_094650.jpg

Först blev det en ny finish på vevarmarna och lite färgborttagning på bakväxeln (ja den har fått en smäll, funkar bra fortfarande, vilket är ett mirakel med 12 delat) och sen installerade jag italienska bling handtag (rg bike components) på mina Formula Bromsar. Har kört med dessa handtag ett tag och jag kommer tyvärr (dyra som satan) "behöva" beställa ett par till (har redan två) till sista Formula bromsparet.

Sen vill jag prova braided slangar till bromsarna. Vi får se om det funkar med Uberbike slangarna som jag hade hemma. Annars blir det kanske Goodridge så småningom.

20230311_095908.jpg

Gaffeln fick också ett underbensservice och förlängning av slaget från 160mm till 170mm. Mezzern är min nuvarande favoritgaffel i "endurosegmentet" men jag är lite Zeb-curious. Fox går bort pga pris/lite mera svårservade hemma. Jag orkar inte skicka iväg prylar för service iom att jag bor i mitten av Atlanten. En annan bra sak med Mezzer är att man kan ändra slaget internt och slipper detta:

20230311_101251.jpg

Jaha tills nästa uppdatering då, peace.

Senast ändrad:
Vilken timing.
Ska snart bygga cykel, och funderade på att googla efter "checklist MTB-components", här finns ju allt snyggt uppradat :)

Spännande att du räknar 16kg som "monster" i den storleken, det tycker jag känns som normalvikt numera :p

Jag har under pågående rehab av samma skada funderat på mitt bort-val av kolfiber gällande hojen jag köpte förra våren till förmån för 15,3 kg alu. Men när jag läste ditt inlägg påmindes jag om att jag ju köpte alu just för att jag förmodligen skulle råka tippa en kolhoj på valfri parkeringsplats prick på den enda vassa stenen inom en mils radie.

Vilken timing.
Ska snart bygga cykel, och funderade på att googla efter "checklist MTB-components", här finns ju allt snyggt uppradat :)

Spännande att du räknar 16kg som "monster" i den storleken, det tycker jag känns som normalvikt numera :p

Sant, 16 kg kanske inte är så mycket, men detta blir defintivt mitt tyngsta cykelbygge (inklusive heldämpade Peruanska stålcyklar). Apropå vikt, så tror jag att det är värt det. Jag kommer köra på komponenter som fyller mellan 2 och 3 år, så vikt verkar innebära hållbarhet.

Vad gör man då medans man väntar på en ram och har en massa delar liggandes runt? Man tar sin bästa kompis Mr. Dremel och försöker ge lite gamla prylar en makeover.

Visa bilaga 612849

Först blev det en ny finish på vevarmarna och lite färgborttagning på bakväxeln (ja den har fått en smäll, funkar bra fortfarande, vilket är ett mirakel med 12 delat) och sen installerade jag italienska bling handtag (rg bike components) på mina Formula Bromsar. Har kört med dessa handtag ett tag och jag kommer tyvärr (dyra som satan) "behöva" beställa ett par till (har redan två) till sista Formula bromsparet.

Sen vill jag prova braided slangar till bromsarna. Vi får se om det funkar med Uberbike slangarna som jag hade hemma. Annars blir det kanske Goodridge så småningom.

Visa bilaga 612850

Gaffeln fick också ett underbensservice och förlängning av slaget från 160mm till 170mm. Mezzern är min nuvarande favoritgaffel i "endurosegmentet" men jag är lite Zeb-curious. Fox går bort pga pris/lite mera svårservade hemma. Jag orkar inte skicka iväg prylar för service iom att jag bor i mitten av Atlanten. En annan bra sak med Mezzer är att man kan ändra slaget internt och slipper detta:

Visa bilaga 612854

Mezzern är grym.

Visa bilaga 612849

Visa bilaga 612850

Visa bilaga 612854

Hade du svårt att bestämma dig för slaglängden innan du bytte till mezzer, ”många airshafts blire ”….

Visa bilaga 612849

Visa bilaga 612850

Visa bilaga 612854

Mezzern o cura 4 är ju clockrena, tycker också att org silver+svart cura 4 ser ganska fula ut och valde svarta istället men du verkar ju ha fått till det fint med. Jag skulle rekommendera att leka runt lite mer med mezzern, finns en väldigt bra tråd på mtbr som har massa bra information som har allt från vilken olja funkar bäst i särskild temperatur till vilken shim stack som är bäst.

Hade du svårt att bestämma dig för slaglängden innan du bytte till mezzer, ”många airshafts blire ”….
Haha Yari (med olika dampers) har varit på alla cyklar som jag ägt (och sitter kvar på stigcykeln). Det blir en del luft skaft, tror jag har alla mellan 120 och 160.

Mezzern o cura 4 är ju clockrena, tycker också att org silver+svart cura 4 ser ganska fula ut och valde svarta istället men du verkar ju ha fått till det fint med. Jag skulle rekommendera att leka runt lite mer med mezzern, finns en väldigt bra tråd på mtbr som har massa bra information som har allt från vilken olja funkar bäst i särskild temperatur till vilken shim stack som är bäst.

Jag har läst alla sidor på mtbr Mezzer tråd(en/ar) och lekt runt lite med oljor. Tex så funkar Motorex 5W40 bäst här, supergliss 100k är för tjock 95% av tiden. Hittills har jag inte rört shimsarna i Mezzern, men det kommer säkert när jag är uttråkad nån dag, tror ReStackor finns på datorn.

Senast ändrad:
Haha Yari (med olika dampers) har varit på alla cyklar som jag ägt (och sitter kvar på stigcykeln). Det blir en del luft skaft, tror jag har alla mellan 120 och 160.

Jag har läst alla sidor på mtbr Mezzer tråd(en/ar) och lekt runt lite med oljor. Tex så funkar Motorex 5W40 bäst här, supergliss 100k är för tjock 95% av tiden. Hittills har jag rört shimsarna i Mezzern, men det kommer säkert när jag är uttråkad nån dag, tror ReStackor finns på datorn.
Jag har både en pro och en expert. Favoriten är expert dämparen ihop med IRT enheten.
Antar att det är den större oljemängden som gör att den känns goare.

Jag har både en pro och en expert. Favoriten är expert dämparen ihop med IRT enheten.
Antar att det är den större oljemängden som gör att den känns goare.
I min erfarenhet tycker jag att stock oljemängd är perfekt, jag har kört lite för lite olja då det blev lite spill vid slaglängdsbyte och tyckte att det kändes bättre med oljemängden som tillverkaren rekommenderar.

I min erfarenhet tycker jag att stock oljemängd är perfekt, jag har kört lite för lite olja då det blev lite spill vid slaglängdsbyte och tyckte att det kändes bättre med oljemängden som tillverkaren rekommenderar.

Antar här att Anders menar damperolja. Experten har öppet bad (ganska säker) vs Pro som har en "liten" blåsa av olja.

B-52_Stratofortress_assigned_to_the_307th_Bomb_Wing_(cropped).jpg
Leveranser på väg!

Tror att allt som behövs till bygget är skickat och nu har jag ett meddelande från tullen att se fram emot.

Lite småpill har jag hunnit med, tex fräscha upp mina pedaler med nytt fett och lite slipning. Det är sista gången jag köper icke silver pedaler, dessa är endast en säsong gamla men ser ut som om de varit med ett tag. Efter slipning ser de lite bättre ut iaf.

PSX_20230312_184431.jpg

Hjulen är riktade och rensade (inkl. kasset). Har haft dessa i 2 år och ett annat likadant i snart 3 och de har överlevt utan större drama, vilket är rätt imponerande givet min storlek och åkstil (aka ingen stil, kör bara över skiten). Beställde bägge paren från Slowbuild på sin tid och de är nog några av de mest prisvärda köpen jag gjort. Lagrerna är tom fräscha. Bör noteras att jag rensar och fettar dessa rätt ofta, tar man hand om sina grejer så håller de längre, vilket märkligt koncept.

PSX_20230314_104010.jpg

Vissa undrar kanske varför det sitter SRAM (eeew) skivor på hjulen. Har kört med Formulas egna skivor men de är gjorda av mjukost. De är raka i ung. 30 minuter. Dessa HS2 skivor har hållit sig raka i en hel säsong. Sen är det snyggare med runda skivor. 200mm fram och bak räcker fint för mig. Nya däck finnes hemma men de som sitter på är inte så gamla, så kommer nöta ut de innan jag installerar nya.

Nu är det bara att vänta på bombnedslaget.

maxresdefault.jpg

Senast ändrad:
Ahh, nice tråd, ska bli kul att följa.

Ang pedalerna, har du testat att ta bort anodisering med Kaustiksoda nån gång? Imponerande enkelt i många fall.
Fixade ett par gamla pedaler jag hade liggande som gick från katastrofal look till fantastiskt fina på typ en timmas jobb. Jag vart riktigt överraskad hur pass fina de blev.
Se här om du är intresserad:

Absolut, använder caustic soda hela tiden (största delen av anodiseringen av vevarmarna är borttagen med det).

Pedalerna ville jag behålla lite svarta dock. Blir plastpedaler (om jag ska ha svarta) nästa gång.

Senast ändrad:
Här händer det inte så mycket då ramen sitter i en container någonstans, men första riktiga paketet har kommit med dämparen. Egentligen inte rätt tune till ramen men en 230x62.5 var inte enkelt att hitta till vettigt pris. Denna er avsed för en Bronson och om det känns kasst så har ju Rockshox all info om tunes tillgänglig (stort plus).

Hoppas på ram innan helgen!

PSX_20230320_211731.jpg

Nuclearbomb_Science_GettyImages-dv1282015.jpg
Den har landat! I går kunde jag plocka upp ramen och lite annat smått och gott. Ramen ser ganska fin ut, och verkar vara helt ok kvalitetsmässigt. Jämfört med mina tidigare cykelramar så är jag iaf varken besviken eller supernöjd.

Det som var bra.
  • Väl inpackad utan en massa plast.​
  • Förinstallerat headset​
  • Snygg färg​
  • Vettigt pris​
  • Enkelt att dra slangar/kablar internt​
  • Väl skyddat kedjestag mm.​

Mindre bra:
  • Ena dämparfästningen hade dåliga gängor (tog stopp ungefär 3 gängor inn = huvudvärk som kostade ung. en timme att lösa)​
  • Färgen är inte så hållbar (vanligaste problemet med Nukeproof tror jag)​
  • Intressant kabellösningar (visste redan)​
  • Osannolikt att fidlock flaskan passar.​
Vacker? Nja, mer utilitaristisk, som tänkt :)

PSX_20230322_221649.jpg

Jaha hur går bygget då? Det har varit kanske ett av de tråkigaste/drygaste byggen jag gjort, men inte pga cykeln, mer pga att jag varit sjuk och inte har full koll på det jag gör. Verkade tappa varenda bult som gick att tappa och behövde göra om några saker oftare än två gånger.

Hur jag ville ha det:

20230319_095210.jpg

Hur det faktiskt såg ut under bygget:

20230322_161315.jpg

Jaha, nu när det värsta är över så har jag iaf snart en hel cykel och det kommer flera bilder.

Senast ändrad:
Wera , knipex, bahco , mfl och momentnyckel på det, du kan iallafall inte skylla verktygen 😜 .
Lacken brukar vara hård men du fick väl med en sån där liten behållare med bättringsfärg…

Wera , knipex, bahco , mfl och momentnyckel på det, du kan iallafall inte skylla verktygen 😜 .
Lacken brukar vara hård men du fick väl med en sån där liten behållare med bättringsfärg…
Finns få saker i livet som irriterar mera än dåliga verktyg! Som sagt, verkar dock som jag inte kan bygga cykel längre. Ett exempel: glömde skruva slangarna ordentligt på oken, blev lite överraskad när det sprutade olja över mattan när jag luftade bromsarna. Hade iaf huvudet tillräckligt påskruvat att jag hade inga bromsbelägg eller skivor nära.

Passande i betonggraü färg!

Färgen gillar jag skarpt! Fick tyvärr ingen bättringsfärg med, men tror inte att jag kommer vara bekymrad över skavanker på denna ram, kanske ser tom lite bättre ut med lite patina.

Jag får alltid höra att jag "inte är rädd för lite färg..."
Men, även om jag brukar föredra de skrikigaste färgkombinationerna när jag väljer hoj så gillar jag denna grå. Det är en bra kulör för att dölja kommande skrap mm och den fungerar bra i kombo med nästan vilken annan kulör som helst om man vill köra nån accentfärg.

Men gladast är jag över att den inte är nånstans i färgskalan mellan protes- och slidfärgad.
Hoppas det är en övergående trend.
Är det någon som tycker det är snyggt?

Då kommer det lite bilder efter premijarturen (bara lätt XC, axeln fortfarande inte bra).

Jag och Megan kommer nog bli kompisar. Tror jag måste köra lite mera sag (eller ta ur en token) men annars så känns allt, normalt. Vi får se hur det går när det blir lite brantare, men so far so good.

PSX_20230325_153856.jpg

PSX_20230325_154258.jpg

PSX_20230325_154155.jpg

PSX_20230325_154405.jpg

PSX_20230325_154023.jpg

De där bromsarna är ju apsnajsiga! När jag cyklar mer stig ska jag köpa sådana till min mtb. Tänk vad fint det varit med silverfärgade nav och ekrar också...😇

Den har landat! I går kunde jag plocka upp ramen och lite annat smått och gott. Ramen ser ganska fin ut, och verkar vara helt ok kvalitetsmässigt. Jämfört med mina tidigare cykelramar så är jag iaf varken besviken eller supernöjd.

Det som var bra.
  • Väl inpackad utan en massa plast.​
  • Förinstallerat headset​
  • Snygg färg​
  • Vettigt pris​
  • Enkelt att dra slangar/kablar internt​
  • Väl skyddat kedjestag mm.​

Mindre bra:
  • Ena dämparfästningen hade dåliga gängor (tog stopp ungefär 3 gängor inn = huvudvärk som kostade ung. en timme att lösa)​
  • Färgen är inte så hållbar (vanligaste problemet med Nukeproof tror jag)​
  • Intressant kabellösningar (visste redan)​
  • Osannolikt att fidlock flaskan passar.​
Vacker? Nja, mer utilitaristisk, som tänkt :)

Visa bilaga 615140

Jaha hur går bygget då? Det har varit kanske ett av de tråkigaste/drygaste byggen jag gjort, men inte pga cykeln, mer pga att jag varit sjuk och inte har full koll på det jag gör. Verkade tappa varenda bult som gick att tappa och behövde göra om några saker oftare än två gånger.

Hur jag ville ha det:

Visa bilaga 615141

Hur det faktiskt såg ut under bygget:

Visa bilaga 615142

Jaha, nu när det värsta är över så har jag iaf snart en hel cykel och det kommer flera bilder.
Ja. Min NP chippar rätt friskt i lacken.

Axeln börjar kännas bättre och hoppas på en "riktig" premiärtur snart.

Men innan dess så händer det saker på gaffelfronten. Har alltid tyckt att Mezzern känts lite överdämpad även fast jag är tung och kör alla inställningar helt öppna. Vad kan det bero på?

Jo kanske för att bussningarna är ungefär 1 nummer för små. När jag tog ur packningarna (satans vad hårt dessa sitter) så upptäckte jag att det krävs en del kraft för att få gaffelbenen att röra sig på gaffelbussningarna.

Egentligen så är detta nog ett garantiärende, men jag orkar inte vänta flera veckor/månader (potentiellt) på att det ska lösas, så jag tog saker i mina egna händer och kastade pengar på problemet i form av en "bushing burnisher":

PSX_20230419_161437.jpg

Efter 2 omgångar (totalt 4 gånger över övre och nedre bussningarna) så var vi hemma...och herrejöses vilket lyft.

Direkt så känner man en stor skillnad i hur mycket man måste trycka för att komprimera gaffeln och vid en kort vända runt huset kan jag konstatera att jag behöver mera rebound och kompression.

Synd att QC är rätt dåligt och att sånt behövs ibland men jag ser iaf fram emot att prova min "nya" gaffel på riktigt snart.

Senast ändrad:
Efter en premiärtur så rekommenderar jag att ni kollar bussningarna på era gafflar vid nästa underbensservice. Om de är trånga, fixa det.

Det är svårt att beskriva hur mycket bättre gaffeln känns nu. Mezzern har nu ung. samma känslighet i början av slaget som min Selva Coil. WTF.

Här kommer lite tankar efter ca 200 km på Megan (varav 1 vecka i Innerleithen på riktiga Endurospår).

Ramen
Storleksmässigt så är XXL rätt val för mig med mina 192 cm. Särskilt med tanke på de öppna spår som vi har hemma, men den kändes aldrig för lång även i Innerleithen, som kan väl anses vara rätt trångt. Sittpositionen är kortare än gamla Highlandern, även fast denna har 25 mm längre reach och det känns helt naturligt att sitta på cykeln.

Korta kedjestag gillar jag. Kanske största skillnaden mellan Megan och Highlandern är längden på kedjestagen (samma statiska längd, kanske 12-15mm längre vid sag på Highlandern) och jag har landat i att jag föredrar lite kortare. Det känns som det är lite enklare att styra cykeln med höfterna/benen och betydligt enklare att lyfta fronten (high pivot hjälper inte här). Detta är ingen större överraskning då jag också kör på en Bird Aether 9 med sina 430mm kedjestag och tycker att det är den perfekta stigcykeln för min stil av cykling.

Inga lösa bultar eller konstiga knak = bra. Överlag så är cykeln tyst.

Kabeldragningen suger. Lacken börjar försvinna där bromsslangen ligger på ramen vid BB och jag fick köpa en ny flaskhållare för sideload. Mina Fidlock flaskor passar inte så bra.

På tal om lacken...den har börjat släppa på vissa ställen. Jag skulle säga att patinan efter 200 km på Megan är som 500+ km på andra cyklar. Men jag bryr mig verkligen inte.

Bygget
Funkar klockrent tycker jag. Särskilda höjdpunkter är bromsarna (måste bara hitta tåligare bromsbelägg, kanske Galfers E-mtb) och gaffeln. Jag gillar Mezzern så mycket att jag köpte en Mezzer Expert att ha på min andra stigcykel (kan också rekommendera om man vill ha en set-and-forget gaffel). Dämparen var jag också positivt överraskad över, tunen funkar bra för mina 100kg men jag behövde ta ut en token. Jag är lite coil-curious, men det får vänta.

Aenomaly Switchgrade sadel vinkel prylen är intressant. Jag använde den kanske mest vid uplift dagarna där jag kunde vinkla nosen upp som på en DH cykel. Klättringarna i Innerleithen var egentligen inte tillräckligt branta för att använda nosen ner positionen. Hemma på Island så använder jag nosen ner positionen betydligt mera, men klättringarna här är jävligare (branta!). För Svensk stigcykling är den totalt onödig tror jag, om inte man bor i brant terräng, eller kör park rätt ofta.

Ser definitivt fram emot flera mil på Megan nu när axeln börjar kännas normal(ish) igen och sommaren närmar sig.

Har inga nya bilder på cykeln, men bjuder på denna från Skottland (välkänd trail från EWS Tweed Valley):

PSX_20230509_220743.jpg

Axeln börjar kännas bättre och hoppas på en "riktig" premiärtur snart.

Men innan dess så händer det saker på gaffelfronten. Har alltid tyckt att Mezzern känts lite överdämpad även fast jag är tung och kör alla inställningar helt öppna. Vad kan det bero på?

Jo kanske för att bussningarna är ungefär 1 nummer för små. När jag tog ur packningarna (satans vad hårt dessa sitter) så upptäckte jag att det krävs en del kraft för att få gaffelbenen att röra sig på gaffelbussningarna.

Egentligen så är detta nog ett garantiärende, men jag orkar inte vänta flera veckor/månader (potentiellt) på att det ska lösas, så jag tog saker i mina egna händer och kastade pengar på problemet i form av en "bushing burnisher":

Visa bilaga 620636

Efter 2 omgångar (totalt 4 gånger över övre och nedre bussningarna) så var vi hemma...och herrejöses vilket lyft.

Direkt så känner man en stor skillnad i hur mycket man måste trycka för att komprimera gaffeln och vid en kort vända runt huset kan jag konstatera att jag behöver mera rebound och kompression.

Synd att QC är rätt dåligt och att sånt behövs ibland men jag ser iaf fram emot att prova min "nya" gaffel på riktigt snart.
Någon som vet vem som kan göra detta i sverige? Har en 36mm gaffel

Tillbaka
Topp