[Byggtråd] Atombombsäker-enduro cykel
Efter 2.5 år på min Deviate Highlander är det dags för något nytt så jag bjuder på denna byggtråd medans jag rehabiliterar en axelluxation (0/10, rekommenderar ej). Ber om ursäkt i förväg att min Svenska har gått åt skogen efter att jag flydde landet till ett behagligare klimat (Island, medeltemperatur föra Juli = 10°C).
När jag skulle ut på längre turer tog jag oftast min stigcykel (140/130) och i de relativt branta naturliga stigar uppe i bergen så kändes Highlandern lite "undergunned". Sen är det ju också så att när man cyklar på en ö bestående av mest vulkaniska (vassa) stenar, så är inte en kolfibercykel särskilt förtroendeingivande. Är det dumheter? Kanske, men att titta efter en "billig" alucykel när den rullar ner för branten efter en crash känns lite bättre än att se kolfiber supermaskinen göra det samma.
Highlandern har varit kul och jag gillar high pivot dämparlänkaget men att påstå att det är någon otrolig revolution är typisk överdriven marknadsföring. Det finns plussar och minusar, som med alla cyklar. Sen var min XL Highlander egentligen lite liten för mina 192 cm, särskilt med tanke på att maxhastigheten på stigarna runtom är hög och att det inte finns så många trånga stigar med många svängar. Highlandern såldes i veckan med ett tår i ögonen, men "the show must go on".
Mina krav för nästa cykel var 29 tums hjul, 510+ reach, 64 eller mindre HA, aluminium eller stål ram och 160+ slag med 170/180 gaffel, alltså ett stort stabilt enduroåk. Jag sneglade lite in på Cotic Rocketmax eller Transition Spire men priset på en Nukeproof Mega 290 ram på rea från wiggle var för lockande och jag slog till med en XXL. Slutar kanske tom med lite pengar i fickan efter cykelbytet, vilket händer inte så ofta.
Den enda geometri aspekten som jag inte tycker är optimal på Megan är det långa sadelröret. Det påverkar inte standover mycket, men betyder att jag kommer inte kunna ha mer en 185mm dropper. Detta vore inget problem om jag inte hade en gorillas kroppsbyggnad. Men jag har kört 185mm på Highlandern och den har varit cykelbar så…
Nu är det bara att vänta tills ramen dyker upp, men jag har börjat renovera lite delar för bygget som blir så:
Vikten hamnar förmodligen på 16 kg med pedaler, detta blir ett riktigt monster, men förhoppningsvis atombombsäker.
Uppdaterar tråden med lite pryl-bilder och sen blir det en större uppdatering när ramen dyker upp. Stay tuned.
Senast ändrad: