[Byggtråd] Banshee Phantom

Felåt.
Väntar på den förbannade bakdämpen som aldrig kommer. Annars klart tror jag.

Hopes 40-kaka
2014-04-2914.22.32.jpg

Bra grej.
2014-04-2914.58.35.jpg

Snygg grej.
2014-05-0421.32.49.jpg

2014-05-0421.35.50.jpg

Beställde fel reglage till revörben, typiskt. Kör den på ovansidan tills jag krashat sönder den och byter till höger/under.
2014-05-0421.35.03.jpg

Den här tråden ger mig lust att sälja min sprillans nya cykel, min själ, ta sms-lån och bo på gatan för att köpa en Phantom...

Schreddan skrev:
-------------------------------------------------------
> Å ja ba, 40T! Va håller karln på mä? Sen
> tittade jag igen. :-)

Äh, me liksom ja ba trampar ur 38an hela tiden, sjukt störigt. #tempolår

Alltså, gulfärgen på Maxxisloggorna lirar ju inte alls. Rekommenderar Continental-orange :)

Nä, allvarligt så så är det ett larvigt läckert bygge. Ser fram mot åkrapport.

/Johan

Jag tar genast tillbaka allt ont jag någonsin sagt om storhjulingar, ruskigt fin!!

Tyvärr måste du snart byta bakdämpare, 2015 års Monarch är helsvart ^^

lundatok skrev:
> Riktigt fin! Medium-ram?

Tackar, japp medium.

Trodde den skulle bli tyngre, landade på 13,1. Den är mkt trampeffektiv, känns "styv" vad det nu betyder, och Piken känns riktigt j*vla bra, även om den inte är inkörd.
Känns som en Paris-Dakar bil som är anpassad för LeMans 24h. Typ. En sänkt jeep.

revben skrev:
> Jävlar så fräsig! Enda FS 29ern som får mig
> att dreggla.

+1 Kunde inte sagt det bättre själv!

Dräääägggeell, dropp dropp

Lätt den snyggaste hojen i stan!

// Larsa

Schreddan skrev:
> Gick den undan?

Klippte ett P-R-E-M-I-U-M KOM i Ghettoskogen igår, så lite snabb verkar den ju. Det var inte tack vare mina lungor iaf.

VKruger skrev:
> Får man fråga vad kalaset kostade?
> Eller vad ramen kostade?

Min är en förproduktionsram, ordinarie produktion ska vara klar juli/aug. (vilket lika väl kan betyda september) Troligen kommer ram med dämp ligga nånstan runt 16-17´.

29" Phantom...är det svaret på frågan om jag ska uppgradera min spitty till 27.5" tro?

Sjukt snygg hoj, låt mig veta om du vill ha ett lika orange styre.

Lofi skrev:
> Snyggt bygge. Precis vad jag är sugen på. Har du
> någon vikt på komplett hoj?

13,1 kg som den står på bilderna.

Nu när cykeln kanske hunnit provats några ggr... Vad tycker du om köregenskaperna så här långt? Nån grej du vill byta ut?

Den är grym.
Den stora skillnaden mot min tidigare hoj, också 29" men med mer slag, är den klart rappare på stig o stök. Är imponerad av hur lite jag påverkas av ojämnheter när jag sitter i sadeln och mosar på. Ibland har jag liksom kännt att, aj den stenen kommer smälla rakt upp i ryggen, men sen har jag knappt märkt den. Trots det "korta" slaget.
Den kändes ganska stum först, men nu när jag pillat lite med lufttryck/rebound tycker jag den känns mycket skojigare, med mer "pop".
Gällande specen, har jag träffat rätt så spot on för mig iaf. Gillar Shimano framför Sram på mtb, och Hopes 40t funkar jättebra för 1x10.
Hjulen är raka o fina, trots bitvis riktigt stökig stigcykling plus Flottsbros endurosträckor.
Det enda jag skulle vilja testa, är en annan bakdämp. Jag tycker Monarchen funkat bra än så länge, men det vore intressant att se vad som händer med framförallt utförsegenskaperna.
Sammanfattningsvis skulle jag beskriva den som en styv, snabb, stigjeep som inte bangar utför. Men den är en stigcykel, skulle jag vilja ha en cykel mer dedikerad för typ enduro, skulle jag nog snarare kolla Prime/Spitty/Rune.

Tack för dina kommentarer! Uppskattas verkligen! Har inget att tillföra när det gäller bakdämpen, huvudsaken är i mina ögon att man är nöjd, sen kommer det ju alltid att finnas nyare och bättre grejer, men men... 120mm.... Behövs det mer tro? Är det värt det på vikt å geometri osv...?

Tillbaka
Topp