Den är grym.
Den stora skillnaden mot min tidigare hoj, också 29" men med mer slag, är den klart rappare på stig o stök. Är imponerad av hur lite jag påverkas av ojämnheter när jag sitter i sadeln och mosar på. Ibland har jag liksom kännt att, aj den stenen kommer smälla rakt upp i ryggen, men sen har jag knappt märkt den. Trots det "korta" slaget.
Den kändes ganska stum först, men nu när jag pillat lite med lufttryck/rebound tycker jag den känns mycket skojigare, med mer "pop".
Gällande specen, har jag träffat rätt så spot on för mig iaf. Gillar Shimano framför Sram på mtb, och Hopes 40t funkar jättebra för 1x10.
Hjulen är raka o fina, trots bitvis riktigt stökig stigcykling plus Flottsbros endurosträckor.
Det enda jag skulle vilja testa, är en annan bakdämp. Jag tycker Monarchen funkat bra än så länge, men det vore intressant att se vad som händer med framförallt utförsegenskaperna.
Sammanfattningsvis skulle jag beskriva den som en styv, snabb, stigjeep som inte bangar utför. Men den är en stigcykel, skulle jag vilja ha en cykel mer dedikerad för typ enduro, skulle jag nog snarare kolla Prime/Spitty/Rune.