[Byggtråd] Banshee Phantom

desmo

Aktiv medlem
Efter en massa velande.. massa ångest.. massa funderingar.. gjorde jag idag klart affären på en Banshee Phantom. Dock ej komplett utan det som kommer hem till mig är ram+dämpare, framgaffel (Pike 120mm) och hjul (American Wide Lightning). Det medföljer även en fast sadelstolpe och däck.

Men vad mer ska monteras på cykeln? Min tanke såhär långt är:
Bromsar: Shimano. Men vilken modell?
Växlar: Vill prova 1x10, stannar gärna med Shimano. Tänkte prova utan att bygga om kassetten. När det gäller vevparti/klingor/bygga om så är jag ganska nollad. Här behöver jag lite extra hjälp.
Styre/styrstam/handtag: Helt nollad.
Pedaler: Något med SPD.
Sadel: Ingen aning

Dels skulle jag uppskatta hjälp med val av komponenter. Vad funkar bra ihop, vad sämre. Men också var jag ska handla för att hålla ner priset en aning. Begagnat är absolut ett alternativ. Budget för att göra cykeln klar? Vore bra om det kunde stanna under 5000kr.

Bilder kommer när jag har ramen hos mig.

//Tobias

Edit: Bytte rubrik. Allt är beställt tror jag, så nu blir det bygga!

Senast ändrad:
Jag hade köpt:

Bromsar: Shimano XT/SLX
Växlar: Shimano SLX/Zee/XT Shadow+
Vevparti: Shimano SLX/Zee/XT
Drev: Wolftooth Narrow/Wide 32t
Styre: RaceFace eller Easton
Stem: Thomson
Handtag: ESI
Pedaler: Shimano XT
Sadel: Specialized Phenom

Senast ändrad:
Eftersom den är helt svart vore det kul med lite färg. pMr's Phantom är ruskigt snygg med oranga detaljer. Men jag vill ju inte bara kopiera rakt av. Vad ska man färgsätta utan att det blir för mkt?
N/W-klinga från Superstarcomponents? Styre/stam/handtag?

Har kört en Narrow/Wide 34-klinga från Blackspire med Shimano SLX Shadow+ bakväxel i typ ett halvår, och det har funkat klockrent. Däremot har jag provat att köra med clutch-mekanismen både av och på och har aldrig tappat kedjan oavsett. Dock märker man ju av att kedjan hoppar och studsar mindre med clutchen på.

desmo skrev:
-------------------------------------------------------
> Efter en massa velande.. massa ångest.. massa
> funderingar.. gjorde jag idag klart affären på
> en Banshee Phantom. Dock ej komplett utan det som
> kommer hem till mig är ram+dämpare, framgaffel
> (Pike 120mm) och hjul (American Wide Lightning).
> Det medföljer även en fast sadelstolpe och
> däck.
>
> Men vad mer ska monteras på cykeln? Min tanke
> såhär långt är:
> Bromsar: Shimano. Men vilken modell?
> Växlar: Vill prova 1x10, stannar gärna med
> Shimano. Tänkte prova utan att bygga om
> kassetten. När det gäller vevparti/klingor/bygga
> om så är jag ganska nollad. Här behöver jag
> lite extra hjälp.
> Styre/styrstam/handtag: Helt nollad.
> Pedaler: Något med SPD.
> Sadel: Ingen aning
>
> Dels skulle jag uppskatta hjälp med val av
> komponenter. Vad funkar bra ihop, vad sämre. Men
> också var jag ska handla för att hålla ner
> priset en aning. Begagnat är absolut ett
> alternativ. Budget för att göra cykeln klar?
> Vore bra om det kunde stanna under 5000kr.
>
> Bilder kommer när jag har ramen hos mig.
>
> //Tobias

Bromasr: Deore funkar lika bra som dom andra, men man använder insex för att ställa reachen. Kommer normal med dåliga resinbelägg och har sämre finish. SLX har verktygslös reach och kommer normalt med resinbelägg. XT har fördelen att de kommer normalt med sintrade belägg med fenor och kostar bara marginellt mer än SLX. Beroende på pris tror jag att Deore eller XT blir bästa köpet.

En dropperpost är en finfin investering, det gör en enorm skillnad när du vill lalla runt i stök. Om du inte ska köpa en dropper direkt kommer du nog vilja ha en sadelstolpsklämma med QR. Hopes är den bästa jag har provat.

Om du ska köra 1x med ombyggd kasset hade jag köpt SLX Shadow+ mediumcage-bakväxel och OneUp-lösningen med ny cage. Jag tycker den tredelade SLX-veven är svårslag, om du ska köra 1x kan jag tänka mig köpa dina klingor.

Styre och styrstam beror ju helt på hur du vill sitta på cykeln.

Med 5000 i budget för alla dom prylarna så måste du handla smart och utnyttja reor. Det går säkert om du inte har bråttom, och är beredd att spendera en del tid på nätet. Sikta på deore nivå på växlar och bromsar och fulkonvertering till 1*10. 11-36 kassett funkar helt ok utanför fjällkedjan. Billigaste shimanopedalerna och resten på 50-70% rea. Kolla sidor som tex planet x, crc och ebay.

Lingon skrev:
> Sikta på
> deore nivå på växlar och bromsar och
> fulkonvertering till 1*10. 11-36 kassett funkar
> helt ok utanför fjällkedjan.

+1

Vad gäller vevparti får man lite bättre kedjelinje om man utgår från ett tredelat, plus att det kan vara billigare eftersom tvådelat är mer "premium";-)

Framdrev av narrow/wide-typ finns en uppsjö av och de brukar ligga kring en femhundring oavsett märke. Men On-One är billigare: http://www.on-one.co.uk/i/q/CROOTHTH/on-one-ringmaster-chainring
Är du inte superstark men vill ut och böka i ganska svår terräng skulle jag inte gå på något större än 32T. Har själv valt 30T eftersom jag inte bryr mig om att kunna trampa fort på transportsträckor, grus och asfalt.

För att pressa ner priset kan du välja styre och stam från Superstar components. Kanske inte det lättaste eller bästa, men klart prisvärt och snyggt: http://www.superstarcomponents.com/en/shop/mountain/mountain-controls/mountain-handlebars/
De har grepp och annat smått och gott också.

Sadelval tycker jag själv inte är så viktigt i skogen eftersom man inte sitter statiskt under särskilt långa stunder. Så där kan man nog spara en slant.

Det borde i alla fall gå att komma under fem lax utan att snåla alltför mycket:-) Sänkstolpe kan du alltid köpa senare, för om du ska ha en bra så kommer det annars äta upp halva budgeten.

Tillägg: Och glöm inte att du behöver adaptrar för bromsarna! Har dock ingen aning om vilken sort, men det kan du nog fråga Banshee om.

Senast ändrad:
Jag ber om ursäkt att jag inte är så aktiv och följer upp min egen tråd. Jag råkar befinna mig på tjänsteresa med riktigt uselt internet (=ingen internetshopping).
Några frågor:

Blir det snyggt med att bygga om 3-delat? Eller blir det snyggare med ett vevparti som är avsett för singelklinga från början?

Vilka "nummer" är det som gäller på Shimanos prylar/bromsar? Det finns ju diverse nummer, äldre och nyare. Finns det någon generell regel?

Jag är mer XC än AM. Borde det påverka mitt val av komponenter?

Jag är kort, 168cm med ca 78cm ben. Det borde resultera i en kort ~30mm stam. Men samtidigt är jag mer XC än AM. Borde jag därför gå på en längre stam?

Bredd på styre. Kort kille ger ju lite smalare axlar än om man är lång. Vad bör jag börja med för bredd innan jag kapar ner?

Jag kommer avstå sänkstolpe i början.

Jag har tid att hänga på internet, men jag vill inte vänta allt för länge innan jag får Fantomen rullande. Är det Bike Discount som har de lägsta priserna generellt? Några andra ställen jag bör spana in?

desmo skrev:
> Blir det snyggt med att bygga om 3-delat? Eller
> blir det snyggare med ett vevparti som är avsett
> för singelklinga från början?

Det beror förstås på vad det är för vevparti, men det kan bli riktigt snyggt. Sätter du en bashguard där stordrevet suttit så blir det kanonfint:-)

Lite knasig färgmatchning, men det här är 30T i mittposition på ett Sram GXP-vevparti och en 32T-bash från BBG (som är snorbillig och finns i massa färger): http://www.bbgbashguard.com/Mountainbike.html

_DSC0849_725.jpg

En hake med 30T-drev är att de oftast är gängade direkt i godset, så man behöver extralånga klingbultar. Jag hittade bara kromade och var tvungen att sätta klingbultsmuttrar på utsidan för att fylla ut hålen i bash:en.

> Jag är kort, 168cm med ca 78cm ben. Det borde
> resultera i en kort ~30mm stam. Men samtidigt är
> jag mer XC än AM. Borde jag därför gå på en
> längre stam?

Fantåmen har ju en ganska lång reach i förhållande till ramstorleken, så en kortare stam än vanligt är nog vettigt. Sen får du tänka på att styrbredden påverkar sittställningen en del. Bredare styre kräver kortare stam för en viss sittställning.

Köp ett skitbrett och kapa ner senare. Du kan alltid flytta in reglage och grepp innan du bestämmer dig. Nu är jag 185 lång, men trots att jag tyckte att 780 var galet brett i början så känns det nu helt normalt. 750 kanske kan vara vettigt att utgå ifrån?

Senast ändrad:
desmo skrev:
> Jag ber om ursäkt att jag inte är så aktiv och
> följer upp min egen tråd. Jag råkar befinna mig
> på tjänsteresa med riktigt uselt internet
> (=ingen internetshopping).
> Några frågor:
>
> Blir det snyggt med att bygga om 3-delat? Eller
> blir det snyggare med ett vevparti som är avsett
> för singelklinga från början?
>
> Vilka "nummer" är det som gäller på Shimanos
> prylar/bromsar? Det finns ju diverse nummer,
> äldre och nyare. Finns det någon generell regel?
>
>
> Jag är mer XC än AM. Borde det påverka mitt val
> av komponenter?
>
> Jag är kort, 168cm med ca 78cm ben. Det borde
> resultera i en kort ~30mm stam. Men samtidigt är
> jag mer XC än AM. Borde jag därför gå på en
> längre stam?
>
> Bredd på styre. Kort kille ger ju lite smalare
> axlar än om man är lång. Vad bör jag börja
> med för bredd innan jag kapar ner?
>
> Jag kommer avstå sänkstolpe i början.
>
> Jag har tid att hänga på internet, men jag vill
> inte vänta allt för länge innan jag får
> Fantomen rullande. Är det Bike Discount som har
> de lägsta priserna generellt? Några andra
> ställen jag bör spana in?

Styrbredd och styrstam får du välja efter hur du vill sitta på cykeln. Du kan också få samma position på överkroppen med längre styrstam/smalare styre eller bredare styre/kortare styrstam. Renthal Fatbar Lite är ett schysst styre som kommer i 74 cm bredd som kan vara värt att kolla på. Med tanke på ramen lång reach misstänker jag att du kommer vilja ha en stam som är någonstans runt 35 till 50 mm, men det kan säkert skilja sig mycket i vad man gillar eller hur brett styre man vill ha. Om du inte ska satsa på CV eller cykla extremt lätt terräng där aerodynamik blir en stor faktor tycker jag du ska satsa på ett hyffsat brett styre.

Du bör också jämföra att köpa komponenterna löst med att köpa den där deoregruppen. Det skiljer t.ex. inget i pris mellan bakväxlarna och jag tycker slx ser snyggare ut. Du behöver inte heller någon framväxel eller shifter för framväxel om du ska köra 1x.

www.bike-components.de är ofta billiga.

Tillägg till ovan, det är creddigare med fett styre t.ex. anser ju dom flesta internät-revjuvsen at under 720mm är nono-land och det vet ju alla att deras ord är lag ;)

// L

Sitter utomlands på skakig internetlina. Så dåligt med möjlighet att scouta internet-shoppar. Ännu sämre möjlighet att genomföra betalningar. Men mer tid att fundera.

Bromsskivor: Storlek? Jag som inte kör ner för stora berg, har jag behov av större skivor än 160? Eller göra som på mc, 180 fram, 160 bak? Hur viktig är Ice-tech?

Om du inte ska köra i stora berg eller väger mycket tror jag att 180mm fram och 160 mm bak är utmärkt. Du behöver inte ice-tech om du inte ska köra i stora berg. Om du däremot väljer dom billigare bromsarna (deore eller slx) så kan det vara värt att byta till sintrade belägg. Skillnaden i bromsverkan när det är blött är ganska stor.

Tack. Då var det utrett.

Nästa fråga: Shimano I-spec. Handlar om att bygga ihop växelreglage och bromsreglage på samma klämma har jag förstått. Bra eller dålig idé?

Jag hade 160 mm fram och bak på min Prime men bytte förra året till 180 f o b. Tyckte det gjorde bra skillnad. Så större än 160 rekommenderas, jag väger iofs nästan 100 pannor.

Jag väger kring 70. Så det gör kanske skillnad.

Hur vet man vad som passar ihop? Ska stå I-spec B eller I-spec 2 så funkar det? I-spec 1 passar inte med I-spec 2?

Jag tycker helt klart du ska ha en 180 mm-skiva fram. Vilket reglage ska du para ihop med vilket bromshandtag? Så länge du köper nuvarande generation tror jag att allt ska passa med allt och att det heter I-spec B.

Fortfarande i funderingarna kring vad för reglage och broms jag ska ha. Beror lite om jag kan hitta något prisvärt. Det är SLX/Deore/XT som gäller.
Kanske XT reglage, SLX-bakvxl, SLX-bromsar. Hade såklart varit kul att hoppa upp ett steg till mer XT men tror jag ska bromsa utgifterna lite.

Jag har använt XT och XTR-reglage och visst känner man att XTR är kvalitet och dyrare, men det blir inte roligare att cykla för det. Du lär knappast märka skillnad om du byter bakväxeln till XT och bromsarna skiljer sig egentligen bara genom en freestroke-funktion som inte gör något. Kolla istället på vad du betalar och vilka belägg du får med bromsarna. En riktigt budgetväxelreglage kostar nästan inget och då kan du köpa en blingigt när det finns pengar att bränna.

Ska du lägga extra pengar nånstans är det på växelreglaget.

Mitt tips,

Slx bromsar
Slx bakväxel Shadow+ såklart
Xt reglage, eller t o m Xtr
Xt kassett 11-36, så du har möjlighet att smälla på ett större kassettdrev om du känner för det så småningom

pMr skrev:
> Ska du lägga extra pengar nånstans är det på
> växelreglaget.
>
> Mitt tips,
>
> Slx bromsar
> Slx bakväxel Shadow+ såklart
> Xt reglage, eller t o m Xtr
> Xt kassett 11-36, så du har möjlighet att
> smälla på ett större kassettdrev om du känner
> för det så småningom

+1 Fast eftersom TS i första skedet kommer från triathlon och tänker lalla runt i Hellas (samt lite rejsande). Så tycker jag hen kan gå ner från SLX till Deore, förutom vevpartiet (och reglagen då).
Sintrade/metallbromsbelägg kan uppgraderas när det väl blir behov för en massa bromsande.

// L

Man sparar i princip inga pengar på att ha en deorebakväxel och förmodligen märker man ingen skillnad i funktion heller.

Senast ändrad:
Dum fråga, men XT Deore finns inte?
Hierarkin är: XTR - XT - SLX - Deore ?

Annan fråga: Pedaler. Jag vill köra vidare med SPD (har SPD på nuvarande MTB och CX). Men kan det vara idé att skaffa någon med större plattform för de knixigaste partierna? Jag tänker mig något liknande Crankbrothers Mallet, fast helst med SPD då. CB har väl inte bästa ryktet om sig att hålla.

desmo skrev:

> Hierarkin är: XTR - XT - SLX - Deore ?

Ja.

> Annan fråga: Pedaler.

Shimano M530 är bra och prisvärda.
Eller om du vill lyxa lite XT M875.

På tal om astung och trådkap: Är det någon som vet vad ramen väger?

Det enda mina dåliga googleskillz fått fram är typ ett halvt pund lättare än en Prime. Vilket borde landa strax under 2,5kg för ram utan bakdämpare?

pMr skrev:
> desmo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Hierarkin är: XTR - XT - SLX - Deore ?
>
> Ja.
>

jofahjalm skrev:
> XT heter Deore XT.
>
> Jag gillar Shimano M647 för plattform med SPD,
> men dom är varken lätta eller svetto.

Nu blev jag förvirrad. Så det är:

XTR - Deore XT - SLX - Deore ?

desmo skrev:
>
> Nu blev jag förvirrad. Så det är:
>
> XTR - Deore XT - SLX - Deore ?

Ja. Deore XT kallas normalt sett bara för XT.

Nästa fråga: Vevarmslängd?
Jag kör 170mm och 172,5mm på de olika cyklarna jag har idag. Kan inte säga att jag känner någon större skillnad.

jofahjalm skrev:
> Jag tycker du gör en miss genom att köpa ett
> tvådelat vevparti och missa möjligheten till att
> ha bash.

En ännu större miss torde vara att man får mindre optimal kedjelinje om man nu redan från början vet att man bara ska köra 1x10. Själv valde jag Zee av den anledningen, samt att det verkar tämligen bombproof. Lite tyngre, men vafasen.

Har klurat lite på det här med bash också. Vill man skona vevlagret så verkar det bra att ha en traditionell bashguard på vevpartiet. Men så utvärderade jag min egen cykling och insåg att jag ytterst sällan slår underredet i backen särskilt hårt, och då funkar säkert en ICGS-bash tillräckligt bra och ger bättre möjligheter att rengöra framklingan. Bonus är att det är snyggare;-)

Mina funderingar går såhär:
- Behålla möjligheten till fler växlar.
- Inte få en "tom" plats ytterst. Av rent estetiska skäl.
- Kommer montera MRP Xcg taco.

Fast viktigast är ju att funktionen finns där.

Så jag vet inte riktigt hur jag ska göra just nu. Hade tänkt dra iväg beställningen idag om jag kan bestämma mig.

Jag kör singelklinga på tvådelat sedan tre år tillbaka. Funkar utmärkt, sliter inte mer på kedja/kassett än tidigare, växlingarna sitter som en sportmössa och har tappat kedjan en gång på den tiden. Så troligen kommer din hoj också fungera med ett tvådelat vevparti. Antar jag.

Kör på tvådelad vev och taco, det är snyggast. Om kedjelinjen blir skit är det väl bara att flytta vevlagerdistansen till andra sidan.

Tillbaka
Topp