[Byggtråd] Banta en tung hybrid

cykloton

Medlem
[Byggtråd] Banta en tung hybrid
Jag och @bellasoda håller på att bygga varsin gravelbike av en hybrid cykel.

Båda har varsin Merida crossway striker. En hybridcykel som från början har 60mm dämpning.

Det verkar i princip omöjlig att hitta en gaffel med rakt styrrör, fäste för skivbroms och a-c runt 460-490mm. Spelar ingen roll om den är för 26",27,5",28",29" bla bla bla. Så länge den har plats för ett 700x40c däck.

Någon som har något tips? Fint vore om den inte kostar mer än 1000kr.

/Cykloton
 
Senast ändrad:

tmalm

Aktiv medlem
[Byggtråd] Banta en tung hybrid
Men Örjan!
Den där gaffeln har ju såndärnt förlängt styrröret= grisfult.

Usch och fy, funderar på att anmäla ditt inlägg till stilpolisen.

/T

Edit: har förresten oxå en sån där javagaffel.
 
Senast ändrad:

cykloton

Medlem
[Byggtråd] Banta en tung hybrid
Tack för tipsen, det kanske inte går att hitta något billigare. Om inte någon har en liggande och vill sälja :) Kom med mer tips!
 
Senast ändrad:

Rut-66

Medlem
[Byggtråd] Banta en tung hybrid
Om cykeln har ZS44-lager och övriga utrymmet är typ 40mm, så kan man byta nedre lagret till ett EC44 och på så sätt få dit en gaffel med konat rör.
Man kan bli tvungen att ta av några mm på lagrets krage, som ska in i ramen, och extern kopp bygger ju också 12-15mm.

Här en konad kolfibergaffel i en sketen Biltema-hoj med hjälp av Cane Creek EC44
P1000071.jpg

Fick ta av lite på kragen för att koppen skulle bottna ordentligt.
Obekräftad info påstår att Hope's har lägre krage...

Bara ett tips för att utöka valmöjligheterna.
 

bellasoda

Aktiv medlem
[Byggtråd] Banta en tung hybrid
Rut-66 sa:
Om cykeln har ZS44-lager och övriga utrymmet är typ 40mm, så kan man byta nedre lagret till ett EC44 och på så sätt få dit en gaffel med konat rör.
Man kan bli tvungen att ta av några mm på lagrets krage, som ska in i ramen, och extern kopp bygger ju också 12-15mm.

Här en konad kolfibergaffel i en sketen Biltema-hoj med hjälp av Cane Creek EC44

Fick ta av lite på kragen för att koppen skulle bottna ordentligt.
Obekräftad info påstår att Hope's har lägre krage...

Bara ett tips för att utöka valmöjligheterna.
Bra tips!

Jag tror det är IS42mm styrlager både uppe och nere, så då låter det ju som att det blir svårare (omöjligt?) att få dit en konad gaffel.
 

cykloton

Medlem
[Byggtråd] Banta en tung hybrid

Bonzo

Aktiv medlem
[Byggtråd] Banta en tung hybrid
Rut-66 sa:
Om cykeln har ZS44-lager och övriga utrymmet är typ 40mm, så kan man byta nedre lagret till ett EC44 och på så sätt få dit en gaffel med konat rör.
Man kan bli tvungen att ta av några mm på lagrets krage, som ska in i ramen, och extern kopp bygger ju också 12-15mm.

Här en konad kolfibergaffel i en sketen Biltema-hoj med hjälp av Cane Creek EC44

Fick ta av lite på kragen för att koppen skulle bottna ordentligt.
Obekräftad info påstår att Hope's har lägre krage...

Bara ett tips för att utöka valmöjligheterna.
Vad är det för gaffel? Jag har lösa planer på att bygga en helstel ss och behöver (skulle vilja ha) en gaffel med 142x12 TA.
 

Rut-66

Medlem
[Byggtråd] Banta en tung hybrid
Salsa Firestarter 15x100
Du vill ha en specialgaffel, som tar ett bakhjul?
Yonna har nån sån variant på sin Surly. Vet ej navbredd, och hennes tråd är ju lite att leta igenom, men testa sökning på Surly, gaffel, offset eller också framhjul med kassett... typ...
 

Bonzo

Aktiv medlem
[Byggtråd] Banta en tung hybrid
Rut-66 sa:
Salsa Firestarter 15x100
Du vill ha en specialgaffel, som tar ett bakhjul?
Yonna har nån sån variant på sin Surly. Vet ej navbredd, och hennes tråd är ju lite att leta igenom, men testa sökning på Surly, gaffel, offset eller också framhjul med kassett... typ...
Tackar.
Givetvis ska jag ha en gaffel för 15x100 axel, inte 12x142 som jag skrev. #hjärnsläpp
 

Sambal Oelek

Aktiv medlem
[Byggtråd] Banta en tung hybrid
Japp, kan bekräfta Rut66's tips. Det är en bra idé, man får mycket fler gafflar att välja på :)

Det bygger ju en cm på stacken iofs men det är ingen fara. Du får se till att skaffa en gaffel som är längdkompenserad för att ersätta dämpgaffel.
 

cykloton

Medlem
[Byggtråd] Banta en tung hybrid
Ändrade namnet på tråden, för är lite sugen på att visa lite bilder från bantningwn/uppgraderingen.

Har en merida crossway striker köpt på xxl för 3000. Den är tung som tusan, väger 50% mer än min hardtail. Med skärmar, kompislappar, dubbdäck, barends och reflexer väger den 15,4 kg.

Bytte häromdagen till ett lättare vevparti, från fyrkants axel till hollowtech 2 vevlager och vev. Den har gängat vevlager så det var lätt gjort. Svårare var att justera framväxeln, insåg att jag nog inte vill ha det. Det är ju varken roligt att justera eller speciellt lätt viktmässigt.
Vevpartiet är ett Shimano deore. Bytte även till xt spd pedaler. Vikt sparad: 700g.. Billiga gram dessutom :).

Räknar med att spara 1700g genom nya gaffeln men får se när den kommer.

Tanken är att det ska bli en vintercykel eller fulväderscykel, en typ gravelbike med platt styre.

Om någon har konverterat till singelklinga med 9 delat och vill dela med sig av lite åsikter är det välkommet. Finns 9 delade 11-40 kasetter. Har nämligen singelklinga (38t), växel, vevparti och reglage för 9 delat så skulle bli lite som behöver köpas. Blir det för stora steg mellan växlarna tror ni? Ligger lite olika kadensmässigt beroende på form osv, men uppskattningsvis mellan 60 och 100 rpm eller något.
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[Byggtråd] Banta en tung hybrid
Testa utan att byta kassett först, det kanske funkar. Då sparar du också vikt jämfört med att byta till en större.
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer