[Byggtråd] Bonicon bygger retro MTB:s

Spännande trend!

Tror inte jag hade kunna cykla en sådan utan att vara livrädd för pedalstroke to death i varje kurva 🥲

Men ser helt klar coola ut och kanske funkar med korta bevattnar och små pedaler?
Eller om man kan höja den bak för att få upp BB lite? Scotten på andra bilden har ju en höjning framför bakdämparen

Projekt Steppenwolf Ful-Fully fortsätter i små steg, jag övergav tanken med 20" hjul bak pga hur lågt BB skulle hamna och slängde in en 26-tummare istället. Jag hade ett oförstörbart framhjul med trumbroms från en postcykel, vilket skulle möjliggöra själva bromsande utan diskbroms. Efter att ha kollat en video om hur man byter elastomer(erna?) på en Votec-gaffel känns det realistiskt att kunna få bort sag:et och höja maximalt, vilket ger följande stance:

MiniFully - 1 (1).webp

MiniFully - 1 (3).webp

Då jag stirrat på cykeln ett bra tag med kaffet i handen så känns det hela mindre som ett skämt och mer som ett roligt projekt som kan bli en användbar cykel för att transportera paket och dylikt med, om jag kan få på ett rack fram. Vid närmare inspektion av gaffeln ser jag att själva bromsfästet kan justeras upp/ner, alltså kan jag enkelt fixa en finlösning på bromsarna:

MiniFully - 1 (2).webp

Däcket fram är nu 20x1.75, ett BMX-däck går upp till 2.4 tum så det skulle fetta upp looken lite mer.

Fortsättning följer...

Jag har letat en luggad stålram kring 58 cm för en pendlarhoj, plockade just upp denna Peugeot SuperSport med intryckt gaffel. Vevar, bakväxel, stamm och sadel, allt med Peugeot branding.

Peugeot-SuperSport - 1 (1).webp

Peugeot-SuperSport - 1.webp

Tillbaka
Topp