[Byggtråd] Började med bromsar på K&S - Nu XC sub 9kg

Jeppe_E

Aktiv medlem
Kan bli ett väldigt långsam byggtråd, kanske en av de längsta faktiskt. Eller inte...

Vet inte riktigt varför, men det var som om de där SLX-bromsarna på K&S ropade på mig.... kom och tjööp mig.
Sagt och gjort och med en snabb kommunikation och ännu snabbare swishande av 800 riksdaler så var bromsarna mina. Helt nya, avplockade från en cykel. Vilket fynd, kostar ju 1600kr med skivorna i valfri düsk näthandelsaffär.

Jaha, vad ska jag med dessa till då? De är ju BRA att ha.....

In tågar black jävla friday... Eller ja, den har ju utvattnats nu. Så det är fredag hela veckan tydligen. Här gäller det att konsumera. Egentligen blir vi ju bara lite mindre lurade. Erbjudandena duggar tätt i mobilen och man vet ju aldrig riktigt vad man inte visste att man behövde köpa...

order.png

Ja, alltså det där var ju för billigt för att låta bli att köpa. Det kan ju som sagt vara bra att ha. man vet ju aldrig när bygglusten faller in och då är det ju dumt att betala mer än nödvänligt...

Lite snabb googling gav att ovanstående komponenter kostar minst 2400 kr. Så då blev man ju lite mindre lurad.

Jag tänker mig en 29" HT för XC. (Nej, jag har ingen sådan). Hyfsat billigt och hyfsat lätt. Men det där kan ju aldrig gå. Både billig och lätt?

Vi får se vad höstens utförsäljningar har att erbjuda. Fortsättning följer och om någon vill kasta en billig dämpgaffel på mig, så skulle jag inte bli ledsen ;)

Senast ändrad:
Låt det ta sin lilla tid så ska det nog gå att få till både billigt lätt o hållbart.
Han glömde den 4e dimensionen.

Idag har man suttit och kliat sig i huvudet lite. Är detta happykorrekt för en XC?

Skarmavbild2017-11-21kl.21.04.56.png

Angående hjulen, så är det de som jag har. Men 13800 kr för en SUB 10kg XC får man väl ändå säga är rimligt? Även om hjulen saknas. Har försökt att kolla runt på olika modeller, men hamnar snabbt i 20kkr klassen? Om man nu skulle få för sig att investera i ett par funworks hjul på 1750 gram för 3500 kr. Så hamnar cykeln på 17300kr för en XC-raket som väger 9,8 kg.

Haha dom där bromsarna.
Var helt övertygad om att jag hittade ett par bromsar till mitt bygge då jag såg en 9minuter gammal annons.

Men icket, dom var redan borta

Ser funkis ut. Kan väl inte vara akut att byta hjul om det inte är något fel på de befintliga,

Men 600 mm styre är väl inte happykorrekt ;)

/Johan

JojjeM sa:
Ser funkis ut. Kan väl inte vara akut att byta hjul om det inte är något fel på de befintliga,

/Johan
På en XC? Jag har försökt att läsa på lite och det var visst standard 2015 eller nåt. Nu ska man tydligen vara bred över axlarna. jag brukar ju köra med 42cm styre ;) Ja, förutom på min heldämpade, där det sitter ett sjukt brett styre.

Jeppe_E sa:
Ja, förutom på min heldämpade, där det sitter ett sjukt brett styre.

Om någon idag säger att styret på heldämpade cykeln är "sjukt brett" så tolkar jag det som att det är minst 820.
Men eftersom du verkar tycka att 600 är normalt så kanske 720 upplevs som "sjukt brett" för dig?
Jag tror att många tycker att 740 till 780 är lagom på en 29-tummare idag?

Jeppe_E sa:
JojjeM sa:

/Johan
På en XC? Jag har försökt att läsa på lite och det var visst standard 2015 eller nåt. Nu ska man tydligen vara bred över axlarna. jag brukar ju köra med 42cm styre ;) Ja, förutom på min heldämpade, där det sitter ett sjukt brett styre.

720 är ju ganska "normalt" nu. Har man 60cm så är det väl kutym med bar ends också va?

Listan såg bra ut men jag tycker att xtkassen är lite "väl" tung men billig på merlin och växlar fint :D
Hjulen är ju också tunga, men dom ska ju vara fina. Har faktiskt ett par själv... Kedjan så skulle jag ändå köpa en "finare" när du ändå kostar på xt-grejer, men det är ju jag det :)

Cube verkar vara finare och billigare ramar än fulkineserna på rea? Lägg till vikt för 2x slanglöst och pedaler på listan. XT är ju skitenkla att serva så dom gillar jag :)

NickPick sa:
Jeppe_E sa:
JojjeM sa:

/Johan

720 är ju ganska "normalt" nu. Har man 60cm så är det väl kutym med bar ends också va?

Listan såg bra ut men jag tycker att xtkassen är lite "väl" tung men billig på merlin och växlar fint :D
Hjulen är ju också tunga, men dom ska ju vara fina. Har faktiskt ett par själv... Kedjan så skulle jag ändå köpa en "finare" när du ändå kostar på xt-grejer, men det är ju jag det :)

Cube verkar vara finare och billigare ramar än fulkineserna på rea? Lägg till vikt för 2x slanglöst och pedaler på listan. XT är ju skitenkla att serva så dom gillar jag :)

760mm styre sitter det på Jeffsyn. Tänk på en stackars förvirrad landsvägscyklist ;)

Trodde XT-kassettten skulle vara lättare? Nåja, den var ju åtminstone billigare ;)
Kedjan valde jag för att den är lätt + att jag har en på min gruscykel och den växlar bra. Men det är ju 10-15 gram upp till en Shimano eller annan bara.

Sitter mest och pelar mig i naveln och ja... nu vart det väl inte så väldans billigt längre.. eller jo, sett till vikt/komponenter är den väl fortfarande ok jämfört med en färdigbyggd cykel. Lite bongoplast, nya hjul och däck och så vips var vi nere under 9kg.

Skarmavbild2017-11-22kl.22.34.00.png

Senast ändrad:
Saknas pedaler, skivor och flaskställ i listan väl? Under 10 resp 9 kräver lite mer än man tror är min erfarenhet. Om nu vikten är viktig.

Jeppe_E sa:
marr sa:

Boost hade jag väl inte tänkt, mest eftersom ramen inte tar plushjul. Men bra pris på gaffeln.

Tror du får 15% på priset med:

"**15% more discount on all the website

Offers available for all orders with minimum amount 100€ net without VAT

Discount Codes: RCZG15

IN ORDER TO GET THIS DISCOUNT, please use the code on the area "Discount Codes", click "Apply Coupon" before order validation.

Offer available until thursday 23th november 2017 at midnight (CET)"

1 st Reba RL 29" 100mm Boost gaffel beställd till det facila priset av 305 evrosar komplett med frakt. Så nu är det ju point of no return, eftersom de befintliga hjulen inte passar. Men jag är glad ändå för gaffeln blev ju 1000kr billigare än beräknat.

Tack till Marr & Cujo. Rabattkoden funkade bra på rcz. Säkert så att den är billigare i morgon på black friday ;)

Principia sa:
Saknas pedaler, skivor och flaskställ i listan väl? Under 10 resp 9 kräver lite mer än man tror är min erfarenhet. Om nu vikten är viktig.

Skivorna ingår i bromsarna. Pedaler räknas ju aldrig med i vikten (det skulle bli kaos) och flaskställ det sätter jag under de 300 gram som är övrigt :) (det ingår ju inte heller i fabriskbyggda specifikationer ;))

marr sa:
Och typ dessa hjul, samma pris o vikt. Men du kan be om att få boost fram och icke boost bak tex.

Be kunde man, men tydligen så kunde man inte få det så, utan man var tvungen att köpa separata hjul. Kanske beror på vem som svarar? :)

Mini_me sa:
*Host harkel* ...Bilder?

Vadå... på bromsarna? Jag sa ju att detta förmodligen kommer att bli en lång byggtråd. Men ja, nu väntas det väl lite paketleveranser i nästa vecka.

Ram med tillbehör och gaffel är också beställda.

Men Cubes egna version ser ut såhär:
cubereaction.png

Men den väger ju 11,75 kg och så kan man ju inte ha det ;)
Målet är fortfarande att bygga ihop den billigare än vad motsvarande (ja, på en höft) kostar och det närmsta jag kommit är väl denna

https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-reaction-gtc-race-2x-carbon-n-green-550917

Som då kostar 18300kr men som ändå är tyngre och med sämre hjul och styre/sadelstolpe än vad jag tänkt. Vi får väl se om jag lyckas bygga ihop den för 18.

Var inte gränsen 80kg på dom förr...?
För övrigt vägde mina senaste crest mk3 1590g... Action sports skyller helst ifrån sig på annat men dom är alldeles för tung för ca 5k inklusive frakt och xdbody (som känns rätt givet. gx 10-42 väger 395g typ...).
Hjulen är slarvigt ihopkrafsade med ojämn och ganska dålig ekerspänning. Jag har nu köpt 3 hjulset därifrån men kommer iaf aldrig göra det igen.

NickPick sa:
För övrigt vägde mina senaste crest mk3 1590g... Action sports skyller helst ifrån sig på annat men dom är alldeles för tung för ca 5k inklusive frakt och xdbody (som känns rätt givet. gx 10-42 väger 395g typ...).
Hjulen är slarvigt ihopkrafsade med ojämn och ganska dålig ekerspänning. Jag har nu köpt 3 hjulset därifrån men kommer iaf aldrig göra det igen.

Ok, fast nu kostar de 4k. Men det brådskar ju inte, så man kan kolla runt lite.

Jeppe_E sa:
NickPick sa:

Ok, fast nu kostar de 4k. Men det brådskar ju inte, så man kan kolla runt lite.

Byt leveransland till Sverige och lägg på frakten. Nu då?
Jag köpte ju en lös body till mitt senaste för att få både xd och standardbody, kanske var därför?

Jag äger också en cykel med boost fram och ej boost bak. Opraktiskt då jag inte kan låna hjul från de andra cyklarna som jag skulle vilja.

Tillbaka
Topp