[Byggtråd] Brompton byter färg

n3wton

Aktiv medlem
Som man så ofta gör när det kommer till cyklar, motiverade jag en gång kring år 2014-2015 att jag måste ha en Brompton. Gärna omgående. Sagt och gjort så spatserade jag in på Veloform och köpte en treväxlad Brommie i den diskreta färgen knallorange. Just vid tillfället hade han bara en cykel i lager och det var denna. Jag hade egentligen tänkt mig tvåväxlad och en "fin färg" (som är en objektiv sak?), men nöden (läs viljan) var stor så jag slog till.

Bild från strax efter inköp, tror jag:

3D7B171D-55C1-4DF7-AA22-3434D2D27A92.jpeg

Cykeln har åkt hjullastare, traktor, grävmaskin, buss, tåg, bil och cykel. Kört iväg en traktor långt bort - cyklat tillbaks hem. Åkt på jobbresor i obygdens Småland i kombination med tåg. Stått under bord på restaurang. Osv. Fantastisk cykel på alla vis!

Jag kan inte säga att den rullat så värst mycket, typ ett par hundra mil, men den är helt oersättlig i cykelparken för mig. Och därtill ganska rolig!

I denna tråden ska ett av de två stora problemen lösas - färgen. Det treväxlade navet från helvetet får adresseras vid senare tillfälle. Kanske i trådens förlängning. Ett styrlager och ett par skärmar i metall kan ha råkat smyga sig in i bygget också btw..

Till saken!

Jag rev cykeln för några månader sedan, och tänkte att det ju är en smal sak att riva och bygga ihop en cykel. När man börjar lägga delarna från en Brompton i en hög märker man snabbt att det blir en ganska stor hög. Bara ramen består av sex delar, vilka hålls ihop av en jämn blandning av millimeterskruv, tumskruv och svart magi. Jag har aldrig tidigare behövt använda varmluftspistol för att få isär en cykel (eller lim för att få ihop den igen, men det tar vi senare). Dokumenterade väl eftersom det finns brickor, skruv, fjädrar och annat jävelskap som ska monteras i en viss ordning.

image.jpg

Ovanstående axel och skruvar håller fast baksvingen. För att få loss den måste man värma lagom mycket för att få loctiten att släppa, varpå endast en skruv lossar, varefter man på magiskt vis håller fast axeln med obefintligt utstick och skruvar loss den andra skruven. I mitt fall kostade det gängorna i axeln, men baksvingen var loss (vilket även gäller garantin av klistermärket där ramnumret satt att döma, som numera skriker VOID).

91B60923-9945-4BB9-858A-E7D61C94EC49.jpeg

Såhär många delar utgörs ramen av:

5DA5EC0D-F02B-405D-9C6E-680AE826F594.jpeg

Härefter fick ramen åka till lackeraren för blästring och omlack. Den estetiska tanken är "pralin", vilket vi får se om det uppnås. Första steget i omvandlingen blev enligt nedan:

FC2BD169-23E7-4E27-9F18-166AC8A063F3.jpeg

Nu följde en lång väntan på tillgång till tid för att börja bygga. Den tiden infann sig idag (genom att försaka att cykla 60 mil tvärs över landet...).

Först behövs dubbla arbetsbänkar för att få plats med delarna.

13C422F4-8783-4AD2-9928-826423F3ABFE.jpeg

Patienten är redo för sin behandling.

C12B90B7-905F-45B3-9B27-5233F7B2221E.jpeg

Sadelstolpen är shimsad med ett plastshims som limmas fast i ramen. Hej och hå. Först dit med limmat shims, sen klämma fast sadelstolpen för att få god press. Tejpade stolpen så den inte limmas fast i cykeln. Är planen, åtminstone.

42F385AA-9E5A-428C-AC63-42DE45A73017.jpeg

C5CECAA1-664B-4780-A444-BCB70B2CBC40.jpeg

Nytt styrlager monterades då det gamla hade blivit gropigt så cykeln hade automatisk upprätning av styret. De gamla plastskärmarna passade inte lika härligt som ett par Honjo-skärmar som jag suktat efter ett tag.

969D0C06-EE71-4227-AD50-26B3027A7860.jpeg

Nu är jag på momentet att montera ego- och kompislapp på dessa, innan bygget fortskrider. Min vanliga mall var alldeles för bred, så viss anpassning av de färdigmallade Ikea-skärbrädorna behövdes.

8EB4CB06-30CE-455D-860A-B6E05A4307DF.jpeg

Får se hur mycket mer som hinns med ikväll, men viss chans till livebyggtråd finns!

Haha, allt för publiken.?

Det blir nog inte mycket mer mekande ikväll dessvärre. Satte på styret som jag bytte till för några år sedan då original-M-styret kändes högt. Nu, med styrstam från M-modell och med lågt riserstyre sitter jag lägre än en S-modell (men ändå ganska högt). Styret är ett Nitto med en kalasfinish!

E8828A16-6FFE-4725-B02D-0D7C6C51499C.jpeg

Ha överseende med handtagen som har kortats för att passa det smala styret med hjälp av morakniv...

Den där axeln med gängpaj klarar jag inte att lösa i hemmagaraget då det är tumgänga, för vilken jag inte har gängtapp till. Med saknad bakände är det svårt att gå vidare med bakskärmsmontering osv.

Förresten! Är det någon som vet om det är någon knepig kedjelinje på en Brompton? Hade suttit fint med ett blankare vevparti eventuellt, men jag är osäker på om ett vanligt gammalt landsvägsvevparti för fyrkantsaxel passar. Det som sitter på är matt. Matt är nästan aldrig en bra finnish..

20ADA394-894C-48A1-96BD-2B9306A70105.jpeg

på två av mina brommies har jag tredjeparts titanvevlager med kolfibervevar, den ena av dem campa, den andra oklart. och på en tredje sclumpfväxel i vevpartiet med brommievevar av två olika generationer.

men inte uppstått problem med kedjelinjen.

på två av mina brommies har jag tredjeparts titanvevlager med kolfibervevar, den ena av dem campa, den andra oklart. och på en tredje sclumpfväxel i vevpartiet med brommievevar av två olika generationer.

men inte uppstått problem med kedjelinjen.
Det är intressant att brommien ändå framstår som cykeln som är lösningen på väldigt många problem, lite som en schweizisk armekniv. Och ändå behöver man tydligen ha väldigt många bromptons, det framstår något motsägelsefullt.
Om jag är avundsjuk? Absolut!

Det ser kalas ut det här, riktigt snygg lack! Man blir sugen på en pimpad Brompton själv...

Vad gäller blankt vevparti, kan du inte bara polera upp originalveven? Tycker den ser bra ut! Dold klingbult är ju fränt.

Jag har en snygg men lite bulkig vikcykel med 20"-hjul, men håller lite koll efter en begagnad Bromton. Har i min enfald tänkt att man kan köpa en billig i dåligt skick och rusta upp, men det kanske är att ta sig vatten över huvudet med alla speciallösningar?

Det ser kalas ut det här, riktigt snygg lack! Man blir sugen på en pimpad Brompton själv...

Vad gäller blankt vevparti, kan du inte bara polera upp originalveven? Tycker den ser bra ut! Dold klingbult är ju fränt.
Jo, det är såklart den lösning som ligger närmast till hands. Ser ut som klingan sitter på innerpositionen, men att vevpartiet är tillverkat för singelklinga. På ett vanligt tvådelat blir lösningen inte lika snygg då den yttre klingan "saknas".

Polera är så hopplöst tråkigt bara...?

Jag har en snygg men lite bulkig vikcykel med 20"-hjul, men håller lite koll efter en begagnad Bromton. Har i min enfald tänkt att man kan köpa en billig i dåligt skick och rusta upp, men det kanske är att ta sig vatten över huvudet med alla speciallösningar?
Jag tror inte det är några bekymmer att renovera och fixa, utan har uppfattningen att det går att få tag i delar och att Brompton vet vad som passar på vilka modeller osv. Däremot blir det många små paket med specialdelar innan det är färdigt, och därmed många pengar gissar jag..

Mycket delar finns hos Gamla Stan, de har haft allt jag sökt på lager faktiskt. Lång sadelstolpe, vikpedal, plastgrejen som håller fast styret i vikt läge, bakskärm, däck, rullhjul och säkert mer..

SJS Cycles har ännu mer men där har jag inte handlat efter brexit.

Mycket delar finns hos Gamla Stan, de har haft allt jag sökt på lager faktiskt. Lång sadelstolpe, vikpedal, plastgrejen som håller fast styret i vikt läge, bakskärm, däck, rullhjul och säkert mer..

SJS Cycles har ännu mer men där har jag inte handlat efter brexit.
Sådan är min uppfattning också. På andra sidan landet (dvs där jag håller till) har vi den ypperliga butiken Veloform som sysslar mycket med Brompton, plus att Childstore som ligger ett stenkast därifrån också säljer Brompton. Tror det är ganska lätt att vara Bromptonägare i storstäderna mao.

Brexit i kombination med låg krona/hög dollar tog bort både roliga engelska och amerikanska cyklar/cykeldelar. Jag köpte för några år sedan ett Soma-styre för kanske 600 kr lokalt, nu fick jag lägga typ 2000 kr för samma styre.?

det går bra få fart på vilken brommie som helst som grundmaterial. det enda strategiska att riktigt fundera på är om man vill ha den äldre kortare ramen med smidda vikleder, eller den nyare längre styvare ramen med gjutna leder. sedan är det bara gå loss med egna önskemål om körställning, växlar, nav, framklingor och mer än allt annat lättrullande däck.

när det gäller trådfrågan om kedjelinje, här ett exempel. min onödigaste brompton, en renodlad pendlare. två växlar blivit tre, en 69t framklinga möjliggör landsvägsfarter med robust 12t drev för den högre växeln.

campa centaur på eftermarknad titanvevlager. veven satt från början för långt ut på grund av olika standarder, men slipat till fyrkanten så nuvarande position uppnåtts. klingan kan då fästas i yttre position på veven. på bilderna ses kedjelinjen då kedjan ligger på lägsta av tre växlar.

lägg eventuellt också märke till den egentillverkade kedjestyraren. vid mer inspirerad körning kan kedjan annars snärta av framklingan vid belastad uppväxling. detta problem kan uppstå även på standard tvåväxlad. en annan av mina brommies körs med tiodelad dura-ace och där är kedjestyraren mer av en nödvändighet.
.
IMG_9341.jpeg
IMG_9340.jpeg

Smet ut en stund idag, tillsammans med en gängtapp och lite loctite, så nu sitter baken fast!

0DFF244E-C3B5-4B9A-8C56-96D512AB2836.jpeg

Hann därtill göra klart bakskärmen. Denna levereras helt utan hål mer än till bromsbryggan, så man får snällt mäta in och montera fast alla stag själv. Det färdiga resultatet ser ut som ett litet konstverk av plast, blank aluminium, rostfritt och stag kors och tvärs. Go känsla inför montering!

C69BE91E-608F-45D3-9CCB-5FE920C21AAC.jpeg

Haha, allt för publiken.?

Det blir nog inte mycket mer mekande ikväll dessvärre. Satte på styret som jag bytte till för några år sedan då original-M-styret kändes högt. Nu, med styrstam från M-modell och med lågt riserstyre sitter jag lägre än en S-modell (men ändå ganska högt). Styret är ett Nitto med en kalasfinish!

Visa bilaga 647173

Ha överseende med handtagen som har kortats för att passa det smala styret med hjälp av morakniv...

Den där axeln med gängpaj klarar jag inte att lösa i hemmagaraget då det är tumgänga, för vilken jag inte har gängtapp till. Med saknad bakände är det svårt att gå vidare med bakskärmsmontering osv.

Förresten! Är det någon som vet om det är någon knepig kedjelinje på en Brompton? Hade suttit fint med ett blankare vevparti eventuellt, men jag är osäker på om ett vanligt gammalt landsvägsvevparti för fyrkantsaxel passar. Det som sitter på är matt. Matt är nästan aldrig en bra finnish..

Visa bilaga 647174
Elegant styre och klocka, den förtjänar fina vevar!

Nämen den här tråden har jag ju missat helt, kul! Aldrig fattat brompton men det kanske är krisen efter lastcykel?

Hur som alltid lika kul att folka dina trådarbete titta på god finish! Hur går det nu?

//W

Kul att höra!?

Det blev såhär en annan dag:

IMG_5288.jpeg

Sedan dess har tiden inte funnits riktigt, men jag har åtminstone slipat båda vevarna med 120- och sen 180-papper. Nu blir det våtslipning upp till 2000. Ett jäkla slit. Vad är det som får mig att tro att jag tycker sådant här är roligt egentligen??

Hej! Kul bygge!

Blir det byte till 2-växlat?

Har Honjo specifika bromptonskärmar?
Tack! Har blivit lite stillestånd i bygget för närvarande pga en massa andra åtaganden, men hoppas vara igång snart igen!

Ja, det stämmer. Man får till och med med instruktionsmaterial för att montera skärmarna från Honjo. Man behöver borra upp för stag och hjul på bakre skärmen.

Det ska sägas att jag hellre haft rostfria skärmar med helt rund profil, men tror inte det går att få tag i. Minns inte vad jag betalade för dessa, men som vanligt vill jag tro att metallskärmar är en väldigt god investering. Hoppas det ska bli sådär helgjutet och fint när cykeln väl är färdig!

Tack! Har blivit lite stillestånd i bygget för närvarande pga en massa andra åtaganden, men hoppas vara igång snart igen!

Ja, det stämmer. Man får till och med med instruktionsmaterial för att montera skärmarna från Honjo. Man behöver borra upp för stag och hjul på bakre skärmen.

Det ska sägas att jag hellre haft rostfria skärmar med helt rund profil, men tror inte det går att få tag i. Minns inte vad jag betalade för dessa, men som vanligt vill jag tro att metallskärmar är en väldigt god investering. Hoppas det ska bli sådär helgjutet och fint när cykeln väl är färdig!

Det är alltid kul när folk tar fram potentialen som finns hos bromptons och befriar dom från det rackliga plast-härket dom kommer med orginal.

Ska bli kul att se ?

Jahaja. Tre timmars handslipning senare.. Ångrade flera gånger om att jag gav mig på detta, men FY SATAN vad fint det blir när man kör sista polishen!!?

Spridda bilder under slippapper 120-180-240 följt av våtslippapper 400-600-800-1000-1200-1500-2000. Låter ju som helt hysteriskt många olika papper, men våtslippappren gick snabbare och snabbare upplevde jag. Det var värst i början med 120-papper för att få bort den blästrade/matta ytan.

IMG_5369.jpeg

IMG_5370.jpeg

IMG_5371.jpeg

IMG_5372.jpeg

IMG_5373.jpeg

Skulle egentligen ta det sista i pelarslipmaskinen som jag köpt polertrissa till, men var i fel verkstad. Gnuggade med Autosol istället, vilket är så fruktansvärt effektivt! Ska tvätta bort lite slipdamm i gängor osv och sen göra en sista liten puts innan de monteras. Det får bli vid annat tillfälle dock.

Jahaja. Tre timmars handslipning senare.. Ångrade flera gånger om att jag gav mig på detta, men FY SATAN vad fint det blir när man kör sista polishen!!?

Spridda bilder under slippapper 120-180-240 följt av våtslippapper 400-600-800-1000-1200-1500-2000. Låter ju som helt hysteriskt många olika papper, men våtslippappren gick snabbare och snabbare upplevde jag. Det var värst i början med 120-papper för att få bort den blästrade/matta ytan.

Visa bilaga 651947

Visa bilaga 651948

Visa bilaga 651949

Visa bilaga 651950

Visa bilaga 651951

Skulle egentligen ta det sista i pelarslipmaskinen som jag köpt polertrissa till, men var i fel verkstad. Gnuggade med Autosol istället, vilket är så fruktansvärt effektivt! Ska tvätta bort lite slipdamm i gängor osv och sen göra en sista liten puts innan de monteras. Det får bli vid annat tillfälle dock.
”Det bästa sättet att få ett arbete gjort är att uträtta det själv för att själv är bäste dräng” sa någon någongång! Bra uträttat du gode dräng!

Den här godisbiten har precis blivit klar, sånär som på att sadelstolpsshimset måste göras om. Lång historia och krånglig konstruktion.. Det, och kanske nya fina däck om andan faller på, löses imorgon!

IMG_6250.jpeg

Håll till godo för bättre bilder på slutresultatet!

Sadelstolpsshims monterades och däck byttes idag, så nu är cykeln klar!

IMG_6256.jpeg

Det blev Conti Contact Urban som verkar vara uppskattade. Ogillade alltid originaldäcken men trögheten ska nog främst skyllas på treväxlade navet i detta fall. Om allt klaffar är det tvådelat för utanpåliggande på gång inom en snar framtid, men just nu är jag mest nöjd att cykeln står klar efter att ha stått och skämts utan vajrar i ett hörn alldeles för länge!

Sadelstolpsshims monterades och däck byttes idag, så nu är cykeln klar!

Visa bilaga 681504

Det blev Conti Contact Urban som verkar vara uppskattade. Ogillade alltid originaldäcken men trögheten ska nog främst skyllas på treväxlade navet i detta fall. Om allt klaffar är det tvådelat för utanpåliggande på gång inom en snar framtid, men just nu är jag mest nöjd att cykeln står klar efter att ha stått och skämts utan vajrar i ett hörn alldeles för länge!
Jisses, den där blev riktigt tjusig! Bra jobbat!

Slangklämma runt firm-klossen är kanske något jag ska testa, den är väldigt svampig för mig.

Och vad snyggt det var med baksvingen i samma färg som resten, fin färg med!

De däcken ska jag också byta till nästa gång jag byter.

Tack!?

Slangklämma runt firm-klossen är kanske något jag ska testa, den är väldigt svampig för mig.

Och vad snyggt det var med baksvingen i samma färg som resten, fin färg med!

De däcken ska jag också byta till nästa gång jag byter.
Slangklämman är ju ett superenkelt knep där jag tyckte cykeln gick från ocyklingsbar till jättebra (ja, jag lever i en svart-vit värld). Lyxade till det med en rostfri för formens skull.?

Kan återrapportera om däcken när jag rullat lite med cykeln. Vintern och de drivor av flis som är utlagda nu är inte riktigt Brommiens högtid så det kommer nog ta ett tag tills jag vet hur de känns.?

(ot) conti contact urban är inte direkt det lättaste däcket till brompton, men är robust. och i förhållande till sin robusthet rullar det riktigt bra.

till skillnad från ett annat robust däck marathon som är tydligt tyngre. och rullar som en black om foten. båda har bra grepp i väta, marathon även på vintrigt underlag. här kommer conti till korta.

men conti uppfattar jag ändå som den vettigaste kompromissen för flertalet.

glädjande för viktmedvetna är att conti irl väger 260g istället för deklarerade 275. det framfördes en del kritik angående vikten jämfört en del andra asfaltoptimerade varianter, när det kom på marknaden. men verkligheten är alltså en aning bättre. om man nu bryr sig.

gjorde en vägning nyss. aceoffix fällbara 190g, original brompton yellow från forntiden men fortfarande mina mycket lättrullande favoriter 230, conti 260, marathon racer ofta originalmonterade ultrakänsliga primadonnadäck 260, marathon 365, marathon plus helt osannolika 485?

ps såg sedan att conti kommit med ett vikbart alternativ på om jag minns rätt 225 g. om man nu som sagt bryr sig. rullet och våtgreppet är för mig ändå viktigaste faktorerna, och där är contidäcken bra.

tyvärr självsprickande sidor lär man contitypiskt rikera att få på köpet, men de är egentligen inte allvarliga för däckets funktion.

ps såg sedan att conti kommit med ett vikbart alternativ på om jag minns rätt 225 g. om man nu som sagt bryr sig. rullet och våtgreppet är för mig ändå viktigaste faktorerna, och där är contidäcken bra.

tyvärr självsprickande sidor lär man contitypiskt rikera att få på köpet, men de är egentligen inte allvarliga för däckets funktion.
Sjukt störande med relativt nya ganska dyra däck som släpper trådar vid fälgkanten. Har inte heller haft funktionsproblem, men det känns inte premium.

släpper tråden från kanttråden är det ju högst otäckt. varit ute för det två gånger strax efter inköp på marathon racer 349. kommer inte köpa dem igen.

det verkar isolerat till just marathon racer 349 som har extra sprött material i sidocorden. har en annan cykel med fetare däck precis lika modell däck men på 355, inga problem med dem. tjockare däcksidor i det fallet.

självsprickor i däcksidors yttre gummit är jag inte lika orolig för. dock drabbas inte alla conti. har ett par flera år gamla gp tt på racern, helt intakta sidor. liksom på mtb-conti. där är problemet mer att mönstergummit torkar in och förlorar våtgreppet.

här bild på conti från en amazonkund i australien. jag undviker numera för min del däck med ljusa sidor, de brukar gå åt betydligt snabbare än slitgummit. men en faktor är om bromsklossarna kommer åt däcken, då spelar det som ingen roll vad de är gjorda av. dock ser det inte ut att vara det problemet här...
.
IMG_1655.jpeg

just det där problemet när däckets trådar släpper sitt grepp runt kanttråden är ofta beroende av misshandel av däckkanten vid monteringen.

är däckets sidoväggar insufficienta kommer pga gissar jag stress defekten istället ovan kanttråden, med intakta förhållanden på insidan av den.

och där skulle nog eldrift vara en faktor.

Hämtade ut paket på två olika ställen påväg hem. Ena butiksinnehavaren frågade vad en dylik cykel kostar och pratade lite allmänt om cyklar. Direkt utanför butiken mötte jag glad gubbe som, något ironiskt, påstod att "det ska bli roligt att se dig bygga ihop den där grejen!", varpå jag givetvis fällde ut cykeln blixtsnabbt. Det blir typ alltid roliga möten när man cyklar Brompton!?

Något komiskt ekipage med ganska elegant cykel men brötig jobbargubbe bakom styret idag. Tweedkavajen lämnades hemma...

IMG_6294.jpeg

Tillbaka
Topp