ogami
Aktiv medlem
Byggtråd, BTR custom fatbike
Ok, känner att det är dags att dela med mig av drömprojektet. Har länge drömt om att äga en handbyggd ram. Blickarna har drömskt sneglat mot de Amerikanska drömbyggarna Oddity, Moonmen och Erikson. Men tullavgifter och momskostnader gör att det helt enkelt blir på tok för dyrt. Efter lite sökande hittade jag maklöst coola BTR-Fabrications. De gör hard core hardtails på Brittiskt vis. Att de är extremt nogranna samt jobbar ihop med The Bicycle Academy gör ju inte saken värre. Att det skulle bli en fat bike var en självklarhet.
BTR har aldrig byggt större än 27,5+ men när jag kontaktade Tam i oktober var han klart sugen och sa att han letat en orsak att få designa och bygga en fatbike-ram. https://www.btr-fabrications.com/
Tanken är en hyffsat aggresiv geo med stel gaffel för vinter och 120mm slag för sommar. Slack gaffelvinkel och korta kedjestag. Tänk korsning mellan Surly Wednesday och Instigator. Efter många om och men är den nu i jiggen för svetsning.
Reynolds står för rören och för att få bra mtb känsla blir det 177 mm bakaxel och 100 mm bb. Den kommer att ta max 4.6" däck. Har kört både sand och snö på en Salsa Mukluk sen 2013 och har aldrig saknat bredare däck än mina 4.6" Dunder Beists. Allt kablage är internal inklusive dropper.
Hjul blir DT 710 på Hope Fatsno
Drivlinan 1x11 XT
BB och Styrlager Hope
Vevar Raceface Aeffect
Dropper Thomson
Styre: custom titan från Oddity Cycles
Uppdateringar kommer efter som...
BTR har aldrig byggt större än 27,5+ men när jag kontaktade Tam i oktober var han klart sugen och sa att han letat en orsak att få designa och bygga en fatbike-ram. https://www.btr-fabrications.com/
Tanken är en hyffsat aggresiv geo med stel gaffel för vinter och 120mm slag för sommar. Slack gaffelvinkel och korta kedjestag. Tänk korsning mellan Surly Wednesday och Instigator. Efter många om och men är den nu i jiggen för svetsning.
Reynolds står för rören och för att få bra mtb känsla blir det 177 mm bakaxel och 100 mm bb. Den kommer att ta max 4.6" däck. Har kört både sand och snö på en Salsa Mukluk sen 2013 och har aldrig saknat bredare däck än mina 4.6" Dunder Beists. Allt kablage är internal inklusive dropper.
Hjul blir DT 710 på Hope Fatsno
Drivlinan 1x11 XT
BB och Styrlager Hope
Vevar Raceface Aeffect
Dropper Thomson
Styre: custom titan från Oddity Cycles
Uppdateringar kommer efter som...
Senast ändrad: