[Byggtråd] Budget bygget som gick snett

Kngl19

Aktiv medlem
Efter ca 2år sedan senaste bygget är det nu dags igen. Hus och nytillskott har kommit ivägen, men det där garaget var ju tänkt för just sånt här.

Så tillslut blev suget för stort. Behövde en paus från att arbeta med trä. Sökandet efter en ram påbörjades och en Nukeproof Scout 290 i kanske för stor storlek inhandlades med plan på att bygga ett litet budget bygge och antagligen sen sälja cykeln.

Tyvärr fanns bara svart ram att få tag på, finns inget jag ogillar så mycket som helsvarta cyklar så redan där blev det en utmaning.

Lyckades tillslut bestämma mig för ett färgtema att köra och hyfsat säker på att det skulle bli en röd gaffel, Marzocchi Z1 eller RockShox Lyrik.
Röd Z1 verkar inte finnas att få tag på i tänka 160mm men det är ju inte hela världen.
Lyrik har kommit i ny version som är grön...

Betydligt bättre priser och alternativ av komponenter finns ju tillgängligt nu vilket inte gjorde saken lättare. När man byggde under corona fick man ta det man hittade.

Och plötsligt i allt sökande så dök en DVO Onyx upp, gaffeln jag alltid ångrat att jag inte köpte till min Occam istället för min Diamond.

Så det blev ny gaffel till min Occam och min gröna Diamond som jag älskar på bygget.
Fick iaf beställa nya lowers till den för att fräscha upp den.

IMG_20230830_195856.jpg

Och det bestämda färgtemat var svart och guld.

Tanken var att få tag på ett par begagnade Magura MT5 Fabio edition som har guld detaljer, men det sket sig. Och dropper reglage i guld verkade inte vara för lätt att få tag på det heller.

Slutade med att ett par Formula Cura 4 beställdes, och redan här kan jag väl säga att allt det där med budget sket sig rejält och planerna på att sälja övergick till att detta blir ett bygge som ska med och åka lite lift.

IMG_20230830_195649.jpg

Har länge känt att jag blivit bekväm med att åka FS och saknar den mer aktiva cyklingen med att vara tvungen att välja rätt spår.

Så vad blir det nu då?
Det kommer sluta med:
Nukeproof Scout 290
160mm DVO Diamond
Formula Cura 4 bromsar med 203mm skivor
SLX Drivlina
PNW Loam dropper, 200mm med PNWs reglage

Största problemet nu var vilka hjul. Eftersom man väger en del så blir det att testa DT Swiss H1900 som tål lite mer vikt än de E1900 jag nyligen lyckats buckla..

Med lite flyt så dyker sista delarna upp lagom till nästa tur till Vallåsen är planerad. Kan bli en intressant premiär ?
IMG_20230830_195619.jpg

(Ursäkta röran i garaget. Det står långt ner på prioriteringslistan att städa det ordentligt ?)

Senast ändrad:
Ursäkta röran i garaget. Det står långt ner på prioriteringslistan att städa det ordentligt
Kanske därför det blev nytt hus?
Bygget kommer att bli jättesnyggt färdigt. I ärlighetens namn tycker jag svart kulör är snyggare än grön. Grön' ger sådana 70-talsvibbar för mig, som litet var med då.

Kanske därför det blev nytt hus?
Bygget kommer att bli jättesnyggt färdigt. I ärlighetens namn tycker jag svart kulör är snyggare än grön. Grön' ger sådana 70-talsvibbar för mig, som litet var med då.
Ganska säker på att det är fler som gillar helsvart än det finns stackare som mig som inte gör det. Jag behöver en klick färg.
Sen ska jag iof erkänna att Scout ramen är betydligt snyggare i verkligheten än på bild i svart.

DVOs gafflar påminner mer om klassisk Kawasaki Ninja grön för mig. Och det var ju snabba motorcyklar när jag växte upp. Och man vill ju se snabb ut när man cyklar ?

Kan nämna att garaget har städats ett antal gånger för att sen bli kaos igen när nästa projekt/renovering dragit igång. Så nu vill jag organisera om hela min arbetsyta för bättre förvaring där iaf.

Som bondson kan jag bara ge tipset att efter användning lägga tillbaka allt där det togs.
Det funkar ett par gånger efter man städat. Sen plötsligt kommer man ut och där står barnvagn mitt i garaget, ligger en kratta, fullt av kartonger.. ?

Sen att man själv bara lägger in verktygen som ska användas igen dagen efter gör det inte bättre.

Cykelverktygen är där iaf full ordning på och de hänger alltid på rätt plats! Så det är ju alltid något ?

IMG_20230904_140405.jpg

Hjulafton! Sista delarna dök upp idag. Trots att paketet med hjul dök upp skadat, höger end cap bak var synligt och har blivit skrapat så kunde jag inte hålla mig från att kränga på däcken.

IMG_20230904_123544.jpg

Känns som att de bör gå att använda ändå och att det mest är kosmetiskt.
Men frågan är om det är samma end cap på något äldre E1900 med pawl som de nya 370 naven? Någon som råkar veta detta innan jag ger mig på att plocka loss bakhjulet från Occamen för att testa?

(Lordgun lådan innehåller ett par Mavic E-DeeMax som ska monteras på min Occam. Får kanske göra det först för att sno end cap innan bygget fortsätter.

Specialized däcken var en dröm att montera! Gick hur smidigt som helst, även med insert i bakhjulet.

Nu väntar jag mest på att barnen ska vara nattade så resten av montera det kan ske i lugn och ro ?

IMG_20230904_182530.jpg

End cap var samma på mina E1900 som ska bytas ut så frisk monterad på nya hjulen och de gamla får ha den skavda i hopp om att det kommer en ny som ersättning för skadan.

Var tvungen att rulla ut cykeln innan kedjan kom på för att få en bild utomhus innan det blev för mörk.
En del justerande kvar men väldigt intressant ram!
Satan vad lågt ner droppern kommer. Känns klart som en cykel man kan ha riktigt kul på! ?

IMG_20230904_194731.jpg

Nu ska jag bara googla hur fan det var man räknar ut längden på kedjan för det har jag glömt bort hur man gör ?

Det funkar ett par gånger efter man städat. Sen plötsligt kommer man ut och där står barnvagn mitt i garaget, ligger en kratta, fullt av kartonger.. ?

Sen att man själv bara lägger in verktygen som ska användas igen dagen efter gör det inte bättre.

Cykelverktygen är där iaf full ordning på och de hänger alltid på rätt plats! Så det är ju alltid något ?
Tricket är att ge allting sin bestämda plats, så alla inklusive en själv vet vart det ska. :)

Tricket är att ge allting sin bestämda plats, så alla inklusive en själv vet vart det ska. :)
Allting har sin bestämda plats. Det är den tomma ytan som ställer till det där det kastas in skit, parkeras vagnar och allt annat mög..

Hjälper kanske iof inte att jag anser att garaget är mitt och frugan kan ha sina saker i förrådet! ?

Satan vilket snyggt bygge, nu fick du mig sugen att pimpa min egen HT ?
Tackar! Blev själv riktigt nöjd. Lite pimpande behövs alltid! ?

Blev en liten test runda idag. Lite finjusteringar så var allt riktigt bra!

IMG_20230905_152158.jpg

Trivs riktigt bra på den större ramen, känns som att det fick önskad effekt och det blev en cykel som känns riktigt stabil utför.
Samtidigt som uppför på hardtail är ju en dröm! Hade glömt hur bra de klättrar!

En annan sak jag hade glömt är hur hårt man landar.. ??
Där var inga mjuka knä i det första hoppet men det kom tillbaka.

Lite snabb recension av komponenterna:
Formula bromsarna har varit riktigt smidiga att ha att göra med och känns riktigt bra när de behövs. Gott om kraft!
Enda negativa jag har att säga är att där inte medföljde CL ringar med de nya skivorna. Som tur är hade jag extra hemma.

DT Swiss nya nav känns bra men väldigt tyst. Vet inte om det är bra eller dåligt. Behagligt på ett sätt men nu har man inget som förvarnar andra runtomkring att man kommer rullandes.

PNW droppern är nog en favorit bland droppers. Satan den skjuts upp fort! Riktigt nöjd med det valet!

Kan bara konstatera att cykeln får stanna. Riktigt nöjd med bygget och kul att få cykla hardtail igen. Nu är väl nästa sak att göra att testa den på Vallåsen ?

IMG_20230905_124458.jpg

DT Swiss nya nav känns bra men väldigt tyst. Vet inte om det är bra eller dåligt. Behagligt på ett sätt men nu har man inget som förvarnar andra runtomkring att man kommer rullandes.

DT Swiss nav brukar vara tyst när de är nyfettad. Dom kommer att låter mer efter användning. Jag vill alltid har mina nav så tyst som mögligt, förutom när jag cyklar bakom en vandrare.

Kan bara konstatera att cykeln får stanna. Riktigt nöjd med bygget och kul att få cykla hardtail igen. Nu är väl nästa sak att göra att testa den på Vallåsen ?

Jag var riktigt nöjd med min Bardino HT i Åre. Flera har svarat att dom inte ens vill tänka på att köra HT i bikepark, men byggda stigar är mycket slätare än terrängen kring Stockholm, förtutom (gömda) drops då ...

DT Swiss nav brukar vara tyst när de är nyfettad. Dom kommer att låter mer efter användning. Jag vill alltid har mina nav så tyst som mögligt, förutom när jag cyklar bakom en vandrare.

Jag var riktigt nöjd med min Bardino HT i Åre. Flera har svarat att dom inte ens vill tänka på att köra HT i bikepark, men byggda stigar är mycket slätare än terrängen kring Stockholm, förtutom (gömda) drops då ...
Så är det kanske? Får för mig att mina E1900 lät en del men de är iof pawl så kanske det som är skillnaden?

Gröna och blå spår känns ju som att man skulle kunna gynnas av en ht, speciellt byggda spår.

Får helt enkelt se vilken cykel jag får snabbast tid med när Vallåsen besöks ?

IMG_20230910_192135_868.jpg

Vallåsen igår för lite mer test av bygget!
Kan nu konstatera att det är cyklisten som drar ner cykeln ?

Men allting funkade riktigt bra och bygget känns som att det blev precis som tänkt!

Formula bromsarna är riktigt bra, så pass att MT7orna på min FS kändes som att de knappt tog när man precis bytt cykel.

Ett par åk till på HT så ska man nog komma in i allting lite mer. Spårvalen var långt från de bästa igår och skulle nog varit snabbare om jag varit lite mer aktiv när det blev en del stök.

Såg några som gav sig ut på rött på HT och där är jag inte i livet att det hade känts bekvämt. Men det får vara målet att ge sig på nästa säsong ?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp