[Byggtråd] Canyon Endurace 2.0

weldion

Aktiv medlem
Ett bygge på en Canyon Endurace AL-ram med målet att hålla budgeten låg.
En del nya prylar skall på, så mycket som möjligt skall vara begagnat.
Som det ser ut nu, så skall det sitta vevparti och bakväxel från Shimanos R8000-serie.
Några prisvärda hjul med fokus på en bredare fälg, skodda med GP4k II 28 mm.
52/36 fram och 25/11 bak (CS-R8000).

IMG_3763.jpeg

aki

Medlem
Trevligt, jag gillar den där ramen. Hade den på listan nör jag köpte komfort-alu-ram för ett par år sedan.

weldion

Aktiv medlem
IMG_3778 (1).jpeg

Ett Deda Zero1-styre monterat med 420 mm bredd. Valt med tanke på gram per krona. Ett kompaktstyre, som bör passa ramen fint.

weldion

Aktiv medlem
Det har börjat att ramla in lite prylar nu till bygget.
Är lite mer på ingående, så snart borde den börja kunna rulla.

IMG_7548.jpeg
IMG_7590.jpeg
IMG_7591.jpeg
IMG_7592.jpeg

weldion

Aktiv medlem
Hur känns denna cykeln jämfört med din PlanetX du just slutförde?
Endurace är högre och kortare. Planet X skall väl, även den, vara mer inriktad mot komforträser. Dock så känns Planet X-ramen något mer utsträckt än Endurace. Sedan så känns Planet X något trevligare när man klättrar ståendes.

Murdock

Medlem
Kan du känna skillnad på ramarnas kvalité, eller är komponenter, hjul och däck såpass olika så att det är omöjligt? Canyon Endurace är ju ändå ett vanligt förekommande tips för sin prisklass, medans PlanetX är mer känt för stor bulk av låg prissatta ramar och cyklar.

Är den ena cykeln mer styv, den andra cykeln mer följsam t ex?

weldion

Aktiv medlem
Kan du känna skillnad på ramarnas kvalité, eller är komponenter, hjul och däck såpass olika så att det är omöjligt? Canyon Endurace är ju ändå ett vanligt förekommande tips för sin prisklass, medans PlanetX är mer känt för stor bulk av låg prissatta ramar och cyklar.

Är den ena cykeln mer styv, den andra cykeln mer följsam t ex?
Båda hojarna har växelgruppen R8000, så det går att jämföra.
Ramen från Canyon är en kanon instegsräser tycker jag. Känns som en något mer upprätt sittposition.
Granskar man ramarna, så ger väl Canyon ett bättre intryck än Planet X. Se på t.ex. växelvajerdragningen. Känns ålderdomligt hur det är gjort på Planet X-ramen. Det man skall undvika från Planet X är Selcof-komponenterna. Där är det inte många minuter tankeverksamhet bakom utvecklingen.
Gjorde det enkelt för mig själv och valde till Selcof-grejor när jag köpte min ram. Har snart köpt hem allt nytt för att slippa Selcof.
Köp hellre en helt tom ram och sätt dit mer namnkunniga komponenter.
Nu är inte ramen från Canyon helt hundraprocentig heller när man granskar den.
Finns någon pipe i någon svetsfog och så, men det är svårt att komma från.
Är nöjd med båda i vart fall.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer