Byggtråd: Canyon Speedmax CF Di2
Då var det dags för ytterligare en Di2-byggtråd. Det här blir den tredje Canyon'en jag bygger åt mig själv. Sen tidigare har jag en CF http://happymtb.org/forum/read.php/1/1333184/page=1 och en CF SLX http://happymtb.org/forum/read.php/1/1736120/1736268#msg-1736268, båda med Di2.
Vid BCK's tempo-KM i höstas var det en av deltagarna som visade intresse för min Columbus Crono och i samma veva kom jag över en Speedmax CF-ram så det blev affär dvs jag sålde min Columbus.
Efter det så började jakten på Di2-prylar. En del pryttlar hade jag i mina gömmor men inte allt. Av Jonas Ahlstrand tingade jag hans Di2-prylar när säsongen var slut men naturligtvis lyckades han vurpa på VM och förstöra lite prylar men det har ordnat sig under vintern.
Bild på ram o alla prylar.
Det första jag gjorde var att modifiera bakre gaffeländar.
Med original justeranordning så hamnar hjulet lite för långt bak dvs det blir, enligt mitt förmenande, ett för stort avstånd mellan däck och sadelröret. Demonterar man justerskruven med "klacken" så går hjulet att skjuta fram tillräckligt men då hamnar snabbkopplingen framför utfräsningen i gaffeländan.
Bild före
Fram med Dremeln och slipa lite.
Bild efter
Nu går hjulet att skjuta fram maximalt och snabbkopplingen går att använda.
Sen var det dags att borra hålen för Di2-kablarna. Traditionellt: översida höger kedjestag, strax under-framför framvx samt på överröret framför främre bakbromsvajerhålet.
"Junction B" med kablar som ska tryckas in i ramen. Något hål behövdes inte göras då det fanns ett lagom stort hål där vajrarna normalt kommer ut.
Hålen för växelvajrarna tejpade jag över med vanlig vit eltejp.
Batteriet avsåg jag att montera inne i ramen och för att "slakta" batteriet och göra kabelförlängningar och kontakter tog jag hjälp av Ola Nordström Skokloster, han är en hejare på att löda och har monterat interna batterier på ett flertal hojar.
Ola kapar.
Ola borrar.
Batteriet i delar.
Byggnationen är gjord så att jag inte behöver demontera batteriet för laddning utan Ola monterade en kontakt på överröret bakom styrhuvudet där jag kan plugga in en laddningskabel. Ordinarie Di2-laddare används med gamla batterihuset som kontakt i laddaren.
Vi fikade naturligtvis i halvtid.
Cappuccino
Ola förlänger kablar, på bilden syns även kopplingsschemat.
Här kopplas det.
Batterikablarna färdiglödda
Vulkat och klart att fösa ned i sadelröret.
Batterihuset användes för att göra en "laddningsdummy" som stoppas i laddaren, kontakten ansluts till motsv på överröret.
Styret blev ett Easton Attack TT med Di2-reglage både i bromshandtagen och i pinnarna.
Några bilder från monteringen av reglage etc.
Monteringen av övriga komponenter var rutinjobb utan några problem.
En första bild på slutresultatet tagen i skymmningen. Dagsljusbilder kommer.
Nästa Canyon Di2-projekt bör bli en Aerorad.
/GurraG
Vid BCK's tempo-KM i höstas var det en av deltagarna som visade intresse för min Columbus Crono och i samma veva kom jag över en Speedmax CF-ram så det blev affär dvs jag sålde min Columbus.
Efter det så började jakten på Di2-prylar. En del pryttlar hade jag i mina gömmor men inte allt. Av Jonas Ahlstrand tingade jag hans Di2-prylar när säsongen var slut men naturligtvis lyckades han vurpa på VM och förstöra lite prylar men det har ordnat sig under vintern.
Bild på ram o alla prylar.
Det första jag gjorde var att modifiera bakre gaffeländar.
Med original justeranordning så hamnar hjulet lite för långt bak dvs det blir, enligt mitt förmenande, ett för stort avstånd mellan däck och sadelröret. Demonterar man justerskruven med "klacken" så går hjulet att skjuta fram tillräckligt men då hamnar snabbkopplingen framför utfräsningen i gaffeländan.
Bild före
Fram med Dremeln och slipa lite.
Bild efter
Nu går hjulet att skjuta fram maximalt och snabbkopplingen går att använda.
Sen var det dags att borra hålen för Di2-kablarna. Traditionellt: översida höger kedjestag, strax under-framför framvx samt på överröret framför främre bakbromsvajerhålet.
"Junction B" med kablar som ska tryckas in i ramen. Något hål behövdes inte göras då det fanns ett lagom stort hål där vajrarna normalt kommer ut.
Hålen för växelvajrarna tejpade jag över med vanlig vit eltejp.
Batteriet avsåg jag att montera inne i ramen och för att "slakta" batteriet och göra kabelförlängningar och kontakter tog jag hjälp av Ola Nordström Skokloster, han är en hejare på att löda och har monterat interna batterier på ett flertal hojar.
Ola kapar.
Ola borrar.
Batteriet i delar.
Byggnationen är gjord så att jag inte behöver demontera batteriet för laddning utan Ola monterade en kontakt på överröret bakom styrhuvudet där jag kan plugga in en laddningskabel. Ordinarie Di2-laddare används med gamla batterihuset som kontakt i laddaren.
Vi fikade naturligtvis i halvtid.
Cappuccino
Ola förlänger kablar, på bilden syns även kopplingsschemat.
Här kopplas det.
Batterikablarna färdiglödda
Vulkat och klart att fösa ned i sadelröret.
Batterihuset användes för att göra en "laddningsdummy" som stoppas i laddaren, kontakten ansluts till motsv på överröret.
Styret blev ett Easton Attack TT med Di2-reglage både i bromshandtagen och i pinnarna.
Några bilder från monteringen av reglage etc.
Monteringen av övriga komponenter var rutinjobb utan några problem.
En första bild på slutresultatet tagen i skymmningen. Dagsljusbilder kommer.
Nästa Canyon Di2-projekt bör bli en Aerorad.
/GurraG
Senast ändrad: