[Byggtråd] Cargobike V2

[Byggtråd] Cargobike V2
Det brukar rekommenderas att ha bromshandtag som bryter strömmen när man bromsar. De flesta controllers för elcykelmotorer har en ingång för det.

Tektro Auriga är enda hydrauliska bromshandtaget jag vet som har den funktionen från start, men du verkar händig nog att lösa det där med en microbrytare på befintligt handtag tror jag :-)

[Byggtråd] Cargobike V2
Jo visst är det så!
Ska se om jag kan pilla dit en brytare, vet för lite om hur elektroniken fungerar ännu så jag måste sätta mig in mer i det.

För övrigt så testkörde jag lite till idag, med rätt reglage och det fungerar utan problem! :)
Lite ovant med fixed men man vänjer sig väl.

[Byggtråd] Cargobike V2
Lite smått monterat på styret, är det ok med backspegel?
Jäkligt praktiskt kan jag tycka speciellt på landsvägen in till stan när det kommer bilar bakom i 70 blås.
DSC_2298.jpg

Sen monterade jag tillhörande gasreglaget.
Är det någon som vet vad den röda knappen är till för?
Det är en tryckströmbrytare med till/från.
Kopplade in den enda kabeln som passade och trodde det var för bryta strömmen men det gjorde den inte.
DSC_2299.jpg

[Byggtråd] Cargobike V2
Den ställer om effekten till 50%.

Snickrade lite på lunchen, det blev ett golv.

Letade upp en bit krokig formplyfa som jag försökte räta ut lite:
DSC_2300.jpg

Efter lite sågande och popnitande såg cykeln ut såhär, har också tryckt på ett par handtag:
DSC_2301.jpg

DSC_2302.jpg

Bara lite bromsfix kvar sen ska det pendlas.
Ska bygga nån slags soffa till barnen också med nått slags bälte men jag vet inte hur ännu.

[Byggtråd] Cargobike V2
Vackert...=)
Lite halt med vanlig formplyfa kanske, du skulle ha haft sån som används till släpvagnar som är lite strukturerad.

[Byggtråd] Cargobike V2
Lättare kanske även om det är marginellt tror jag, dock mycket dyrare..

Ja jag kom på det i samma sekund jag blev färdig och tog ett steg bakåt för att beskåda mitt verk.
Räcker det att slänga på lite linolja? Eller måste det vara färg?

[Byggtråd] Cargobike V2
fredrikforsberg sa:
Lättare kanske även om det är marginellt tror jag, dock mycket dyrare..

Ja jag kom på det i samma sekund jag blev färdig och tog ett steg bakåt för att beskåda mitt verk.
Räcker det att slänga på lite linolja? Eller måste det vara färg?

Bra fråga. Linolja är ju bra grejer men oftast kräver det att man mättar som fan och dessutom underhåller mättningen. Har du passande färg kör på det. Har du linolja kör på det.

Träet kommer inte resa sig på 5 min första turen men cyklar man i ur och skur och inte låter den stå inne och torka direkt så kommer det att hända grejer.

[Byggtråd] Cargobike V2
Tack Kimmo! :)

gabbeon sa:
Riktigt bra jobbat! Man kan också "väva" botten av gamla punkade slangar. Har åkt i en sån, var riktigt bekvämt.
Jag funderade på det först men sen gjorde jag fästen för fast golv.

Fick en stamm av Mini_me som jag Lackade och monterade, tack så mycket! Blev mycket bättre!
DSC_2303.jpg

Har också monterat lite bromsar, skivor med belägg samt topcaps. Inga bilder dock.
Det ända som saknas nu är en lång bromsslang fram och litium-batteri :)

Senast ändrad:
[Byggtråd] Cargobike V2
Bild på bromsarna, jag kompletterade med ett stag till bakbromsen.
Och efter en testrunda kan jag konstatera att det fungera bra. Bra bett och inget skrik.
Frambromsen väntar på bromsslang ännu.
DSC_2307.jpg

DSC_2308.jpg

Första testrepan hade jag problem med att gasen hängde sig elektroniskt, jag bytte reglage och trodde det försvann men det är fortfarande strul.
Har mailat leverantören för att se vad det kan vara. Lite olustigt!

Senast ändrad:
[Byggtråd] Cargobike V2
Det visade sig att "problemet" med gashänget var cruisecontrol. Man kanske skulle läsa instruktionerna någon gång..
Kan vara skönt ibland men jag vill kunna stänga av det också.

Gjorde ett nytt fäste till bakbromsarmen:
DSC_2315.jpg

Idag är det dags för premiärturen!
Jobbet->hem = 1,6mil
Håll tummarna, blybatterierna är laddade och däcken pumpade :)

[Byggtråd] Cargobike V2
Hehe, den går som en dröm!

Stabil, lagom kraft i motorn, känns smidig trots sin storlek. Det är inget jag vill ändra på! :)

Har lackat om Elinas springcykel också så den fick agera last igår, inga problem och hon blev superglad!
DSC_2317.jpg

Senast ändrad:
[Byggtråd] Cargobike V2
Otroligt bra jobbat. Vilken känsla det måste vara att ta sig till och från jobbet på eget one of a kind bygge. Är du nöjd med de förstärkningar du gjort, och funkar stödet bra?

[Byggtråd] Cargobike V2
Stödet funkar kalas! förstärkningarna med tror jag, svårt att jämföra men den känns stabil!
Ja det är riktigt kul! Ännu roligare med elmotor, dom sega uppförsbackarna ute på landet känns som en härligt lång och lagom brant nedförsbacke :)

Har ca 1,5mil till jobbet och det brändes av på strax över 25min
Det tar lika lång tid med bil faktiskt.

[Byggtråd] Cargobike V2
Fast gula hjul på Elinas hoj???
Nja, det känns inte helt godkänt, fixa det innan hon blir mobbad på dagis!
Annars, två tummar upp!
Vad återstår? Nya batterier och en bakskärm?

[Byggtråd] Cargobike V2
frippegubben sa:
Fast gula hjul på Elinas hoj???
Nja, det känns inte helt godkänt, fixa det innan hon blir mobbad på dagis!
Annars, två tummar upp!
Vad återstår? Nya batterier och en bakskärm?

Haha, ja inte helt rätt!
Det är typ 1 mil till dagis så hon får åka pappas lastcykel istället :)

Det som saknas är nytt batteri som är på G
Bly funkar men den tappar orken ganska snabbt.
Bakskärm och bromsslang fram behövs också.

[Byggtråd] Cargobike V2
Testat några dagar nu och cykeln fungerar toppen!
Det som behövs är nog två stag till, ett på varje sida flaket fram som går upp mot styrhuvudet vet inte hur jag ska lösa det riktigt, men det ska nog gå på något sätt.
Vill inte ha det för det inkräktar ganska mycket på storleken på sakerna man kan lasta.
Men när man har lite högre fart och behöver svänga skarpt så vinglar det gärna till.

Några bilder, på flaket ligger några lastbilsslangar och en PB slang som ska bli sandsäckar, härligt med lastcykel!
DSC_2336.jpg

DSC_2335.jpg

[Byggtråd] Cargobike V2
fredrikforsberg sa:
Det som behövs är nog två stag till, ett på varje sida flaket fram som går upp mot styrhuvudet vet inte hur jag ska lösa det riktigt, men det ska nog gå på något sätt.
Vill inte ha det för det inkräktar ganska mycket på storleken på sakerna man kan lasta.
Vore det inte lite käckt om stagen matchade dom i bakkant så att du genom att trä in en stång i "vinkelröret" på vardera sida enkelt kunde hänga över ett litet kapell?

[Byggtråd] Cargobike V2
Vi skulle cykla en sväng och det löstes såhär:
DSC_2349.jpg

Två barnvagnsdelar spändes fast och barna satt säkert!
Elina har cyklat i lastcykel förut och älskar det. Elias som precis fyllt ett var inte lika övertygad, efter en mil tröttna han. Men det var också första gången :)

Frun fick låna grannens el-xc, 14kg och riktigt häftig! Hon blev fast och vill också ha en elcykel nu! :)

[Byggtråd] Cargobike V2
10+ som alltid på dina byggen.
Men den rosa föll mig inte i smaken.
Men smaken är ju som baken.

Men är grymt imponerad av att du lyckades slutföra projektet med strul som varit på den.

[Byggtråd] Cargobike V2
Ja verkligen bra utdelning! Det är en fröjd att cykla till jobbet och jag blir glad av att slippa åka bil!

Rosa är Elinas favoritfärg, så det var ett krav och en kul grej från början men jag gillar den!

Igår cykla vi en tvåmilsrunda och när vi sen skulle på middag i stan hela familjen så blev hon galen när vi inte tog cykeln :)

Tillbaka
Topp