[Byggtråd] Cletus Vitus-Awrightus

bestbike24.jpeg

Jaha, nu så skall det väl gå att få ihop en komplett cykel när alla paket har trillat hem.
Är så fint höstväder, så det är väl lika bäst att få ihop vinterprojektet innan säsongen är slut.

JojjeM sa:
OBS! det där är fel verktyg för DUB-lager som har större diameter och 24 splines (men verktyget har ofta 12).

/Johan
Men det passar bra till CL-skivorna med utvändig låsmutter.
Hylsan till DUB beställde jag från R2-bike tillsammans med Eagle-grejorna.

JojjeM sa:
weldion sa:
JojjeM sa:
OBS! det där är fel verktyg för DUB-lager som har större diameter och 24 splines (men verktyget har ofta 12).

/Johan
Men det passar bra till CL-skivorna med utvändig låsmutter.
Hylsan till DUB beställde jag från R2-bike tillsammans med Eagle-grejorna.

Haha. Sorry. Läste slarvigt (som vanligt).

/Johan

Men det är bra ändå att du säger till. Så att man inte sitter där med långa näsa när man skall dra i vevlagret.
Det gick dock rätt till denna gång =)

Jag trodde dessutom att man drar CL-skivor med kassettverktyg och inte BB-verktyg så det hade blivit fel även om jag läst rätt :)

/Johan

Senast ändrad:
Nu så är det 4 st paket på väg hem till mig med cykeldelar. 2 st kommer i morgon, så jag har lite att bygga vidare med.
Det enda som jag kan komma på att jag har glömt att beställa, det är en längre bit vajerhölje. Har nog bara småstumpar i gömmorna.

IMG_1312.jpg

Lite nya prylar som skall skruvas på ramen. Slangarna är dock inte till mig, utan de skall en kompis ha.
Hoppas att hisspinnen fungerar tillfredsställande.

50C09B2A-4DCA-4B17-90C3-8C948599CDF7.jpeg

Ett helt knippe med paket ramlade in över tröskeln idag. Bra med lantbrevbärare som inte fejkar utkörningar.

1944C20C-EE4A-4A48-926B-6A1B085E13C0.jpeg

Några delar på plats.

26A9386B-6069-4D93-BA86-BF7E7F98167F.jpeg

Fruktansvärt enkelt att smälla fast sulorna på fälgen. Några pump, så gled gummit mot fälgkanten. Skall tippa i lite vätska genom ventilen lite senare i eftermiddag.

26DD9371-78D3-4E36-B375-FE889F7EBF21.jpeg

Extern mutter till centerlockskivan fram. Blir väl att köpa en hylsa vid ett senare tillfälle.

B21B5BA8-3C6C-4190-889F-D859566CDA32.jpeg

Bakväxeln monterad.

2AD46630-2694-4CE8-AE3B-8130B55B9D1C.jpeg

Premiärturen avklarad. Mycket dämparjustering kvar. Går mjukt med heldämpat över stenrösena.

IMG_2568.jpg

IMG_2573.jpg

Var ut på lunchen idag och testade cykeln lite mer. Pillade en del på trycket i dämparna igår kväll för att hitta rätt förspänning. Framdämparen låg rätt i rebound, men behövde klickas upp ett steg i kompressionen. Bakdämparen mådde bra av lite högre tryck, jämfört med trycket igår. Klickade upp 2 steg på rebound för att den inte skulle bli alldeles för mycket pogo.
Stor skillnad på utförsåkningen jämfört med min Cube. Nu så valde jag breda däck till denna hoj (2.6) för att få lite större kontrast mot min Cube. Riktigt roligt utförs med mycket grepp, samt dämpare som får jobba för fullt med mina dåliga linjeval.

En liten reflektion bara... Det känns som GX Eagle-kedjan är dränkt i en betydligt kladdigare olja än både X01- & XX1-ditot.
Behövde tvätta den några gånger innan det försvann, så man fick dra på min gamla vanliga olja.

Sedan så är det skönt att mina gamla bromsar XT M785 fungerar så fint. Bytt oljan för första gången på säkert 6 år nu och de är luftade fint. Visst, de har inte lika fin modulering som mina Sram Level ULT, men absolut ingen on/off-känsla.

Har fått lite mer tid på cykeln och jag känner mig nöjd med storleken på ramen. Känner mig mer hemma på den.
Genade för snävt runt en stubbe idag och slog i växelföraren bak. Tog lös för att kontrollera rakheten på växelörat.
När jag satte tillbaka allt, så såg jag att kedjan är för lång. Fick kapa en länk för att jag skulle ha någon spänning kvar på kedjan vid högsta växel.
Tror att dämparjusteringarna är klara nu. Fick dra upp ett klick på rebound på bakdämparen idag. Körde lite hårdare idag och då kändes det att bakdämparen vill skjutsa upp mig för snabbt.

Snygg hoj!
Men den skulle bli ännu snyggare om du vände stänkorna ut och in så dom är svarta, speciellt nu med orangea dämperiklibbor.

mikipedia_ sa:
Snygg hoj!
Men den skulle bli ännu snyggare om du vände stänkorna ut och in så dom är svarta, speciellt nu med orangea dämperiklibbor.

Kanske blir så i framtiden. Valde dock stänkor med en orange rand på, så det skall matcha rätt ok tror jag. Annars så är det lätt att göra som du skriver.

Nu så är en beställning lagd på DT Swiss ratchet 36. Den verkar vara den bästa kombinationen av ingreppsvinkel samt hållbarhet.
I alla fall vad jag har läst mig till.

hu261z01.jpg

Passade även på att beställa Parktool BBT-69.2 för att kunna momentdra muttern till bromsskivan fram.

weldion sa:
Nu så är en beställning lagd på DT Swiss ratchet 36. Den verkar vara den bästa kombinationen av ingreppsvinkel samt hållbarhet.

Passade även på att beställa Parktool BBT-69.2 för att kunna momentdra muttern till bromsskivan fram.

Vart beställde du ratcheten ifrån? Hittade du till något bra pris?

Fredde78 sa:
weldion sa:

Vart beställde du ratcheten ifrån? Hittade du till något bra pris?

Det blev från bike24. Vet inte om deras pris är bra eller dåligt.

Fått ännu fler timmar på cykeln nu.
Har lagt märke till att jag lägger kroppsvikten för långt bak på cykeln, även på nedfarter som inte kräver det.
Måste öva på att placera mig längre fram, så jag får jämnare viktfördelning mellan fram- och bakhjul.
Tänkte på att ett bredare styre kanske får mig att få fram vikten något bättre. Kan vara värt att prova.

Kul att följa! Jag funderar själv på att göra ett försök, men tvekar pga att jag har för lite erfarenhet. Skulle du avråda från ett försök eller var det barnsligt enkelt? ?

Nyfiken också vad det landade på prismässigt jämfört med CRC, har du hållit koll?

Nilsp sa:
Kul att följa! Jag funderar själv på att göra ett försök, men tvekar pga att jag har för lite erfarenhet. Skulle du avråda från ett försök eller var det barnsligt enkelt? ?

Nyfiken också vad det landade på prismässigt jämfört med CRC, har du hållit koll?
Om det är enkelt att bygga? Jag tycker det. Sedan med youtube, så finns det filmer med instruktioner för allt, så då blir det enklare för alla.
Jag tycker att jag kom skapligt undan prismässigt mot att köpa en komplett cykel. Dock så använde jag en del befintliga delar och köpte framgaffeln begagnat.
Roligt dock att skruva själv tycker jag.

Snyggt bygge! Håller själv på att sätta ihop en HT baserad på Sentier. Köpte en ram billigt på CRC. Tanken var att köpa grejjor under vintern och montera steg för steg. Nu två veckor senare saknar jag bara stylager, stam och styre... Paketviseringarna står som spön i backen!

Styrlager är en djungel.. Vad är det du monterat på din Escarpe? Vilka mått har du på det? Har också en RS Yari som ska på.

BullfrogX sa:
Snyggt bygge! Håller själv på att sätta ihop en HT baserad på Sentier. Köpte en ram billigt på CRC. Tanken var att köpa grejjor under vintern och montera steg för steg. Nu två veckor senare saknar jag bara stylager, stam och styre... Paketviseringarna står som spön i backen!

Styrlager är en djungel.. Vad är det du monterat på din Escarpe? Vilka mått har du på det? Har också en RS Yari som ska på.
SHIS Norm: ZS44/28.6 | ZS56/39.8

IMG_1967.jpg

Fick hem ett par nya sulor idag för att prova. Vill se om lite kantigare ytterdobbar skall ge litet bättre känsla genom kurvorna.
Tog en något mindre dimension än de andra däcken, för att se om rullmotståndet minskar något.

IMG_1971.jpg

Slängde med en Mismatch i beställningen också, så slipper jag en klämma till växelreglaget i vart fall.

Nu så har jag fått 7 h med nydäcken ute i terrängen. Mer nöjd med kantgreppet på dessa däck än Continental MK 2.6. Kantdobbarna på HD gör ett riktigt bra med att hålla en på rätt kurs.
Vägde cykeln för första gången sedan jag byggde ihop den. 14,6 kg startklar med pedaler och vätska i sulorna.
Känns som jag fått till dämparinställningarna bra också.

Är inte yari en bra grund att bygga på? Nån har stoppat en charger 2 i min så det är typ en lyrik nu men jag läser på happy att man köpa andra kit att stoppa i.

Tillbaka
Topp