[Byggtråd] Cletus Vitus-Awrightus

weldion

Aktiv medlem
Då skall man bli med heldämp.
Efter att ha flyttat söderut och kommit till stigcykelns land, så känns det som jag måste komplettera vagnparken.
Så nu börjar byggnationen av en Vitus med rumpeskump och hisspinne.

Fick nys på att en i socknen hade en gaffel med 150 mm slag till salu, så där slog jag till.
Strax innan upphämtningen av dämparen, så klickade jag på köp av Vitus Escarpe VRX 27.5" i storlek large.
Kommer att blanda delar som jag har i garaget med nya och beg. saker.

IMG_1009.jpg

Andra delar som väntar på att bli monterade sedan när ramen kommer hem är:
Pedaler Shimano Saint MX80
Styre Raceface Respond
Stem Nukeproof 45 mm
Styrlager Brand-X
Bromsar Shimano XT BR-M8000 med metallbelägg
Sadel någon Selle som jag har liggande
Handtag Raceface Half Nelson

IMG_1011.jpg

Drivpaketet så har jag tänkt mig Sram GX Eagle med Dub-standarden på vevlager.
Hisspinne så får Brand-X bra betyg om man litar på köparna på CRC. 150 mm tänkte jag köra på där.
Hjul har jag noll koll på, men boost, 27.5", passa 2.6"-sulor, IS6-fäste för skivorna och XD-body är kraven. Ös på med förslag. Eller tips på annons på ett par beg.

Budgeten hade jag tänkt hålla på rimlig nivå, för jag vill inte lägga hela veckopengen på en cykel till.
Men samtidigt vill jag inte bli sist i kön nedför berget.
Är kass på stökig stig, men jag borde kunna bli bättre om jag har en cykel som skall klara av det någorlunda i vart fall.

Senast ändrad:
Spännande! Helt ett bygge i min smak :)
Har du boost på framgaffeln också?
Påverkar ju nämligen utbudet at hjulset ”en del”...

För ca 5500 kr i delar bygger du hjul med DT350 SP IS xD 36T StarRatchet boost nav, DT XM521 fälg, Sapim Race/D-Light mix ekrar.

Bilagor

• XM521.png
    XM521.png
    7.3 KB · Besök: 101
Och för strax under 3700kr går det att bygga på DT 350 med XD-body och T18 Ratchet (tills pengarna trillar in för ett T36 ratchet), samt Sapim Race-ekrar och Mavic EN427-fälgar...

Custom275DT350BoostMavicEN427.JPG

EDIT: Justerat priset för att gälla för TS krav, dvs Boost och XD-body...
Men vette fan om just dom billiga Mavic EN427-fälgarna funkar så bra med 2.6"-sulor :/ Isf, lägg på 500-1000kr för fetare fälgar och om T36 StarRatchet är ett krav utterligarre 500-700kr (dvs ungefär samma prisbild som Sixten tipsade om...)

Senast ändrad:
Nu så är ett paket skickat med lite lull-lull runt ramen.
Ramen ligger fortfarande hos CRC i väntan på sändning.

Vad skall jag köra för längd på vevarmarna?
tobgren väckte frågan och jag har alltid kört 175 mm på mina cyklar. Dags att pröva att köra på 170 mm tillsammans med en 32-kringla fram? Fördelen är väl att man tjänar 5 mm i frigång men får något kortare hävarm. Fast det är ju inte någon speciellt tung utväxling med 32 10-50 på 27.5".

dubcrank.jpg

Sixten Fors sa:

Inte i det här fallet. R2 hamnar cirka 200 SEK dyrare för komplett GX-paket jämfört med CRC och då valde jag ändå till X01-kedja på CRC.

Edit: Fast om jag lägger till bakväxeln i kundvagnen, som jag missade först, så vinner R2 med 351 SEK.

Senast ändrad:
larsaw sa:
Och för strax under 3700kr går det att bygga på DT 350 med XD-body och T18 Ratchet (tills pengarna trillar in för ett T36 ratchet), samt Sapim Race-ekrar och Mavic EN427-fälgar...

EDIT: Justerat priset för att gälla för TS krav, dvs Boost och XD-body...
Men vette fan om just dom billiga Mavic EN427-fälgarna funkar så bra med 2.6"-sulor :/ Isf, lägg på 500-1000kr för fetare fälgar och om T36 StarRatchet är ett krav utterligarre 500-700kr (dvs ungefär samma prisbild som Sixten tipsade om...)

En fråga från en novis. Bygger "vem som helst" ihop ett hjul av dessa komponenter eller är det underförstått att handlaren gör det?
Har nämligen letat runt ett hjul med ungefär samma spec som trådstartaren men hittar knappt några kompletta hjul. Men kan man välja ingående delarna själv blir det lite annorlunda.

Har plockat hem min cykel nu för att kika över de saker som jag tänkte sno till detta bygge.
Styret, som jag hade kapat ner till 720 mm. Det är samma mått som jag har på min nuvarande XC-hoj, så jag vet inte om det kommer att kännas för smalt på stig.

IMG_1015.jpg

Pedalerna är ju knappt använda, då denna cykel skulle vara för fincykling i staden och jag bodde ju på landet.

IMG_1019.jpg

Bromsarna skall också doneras till detta bygge.

Resten kommer att vara till salu, så det är bara att köpa om man gillar 26".

Nu så har jag börjat att plocka ner min gamla cykel, för att sno lite delar från den.

Styret med nya handtag.

IMG_1025.jpg

Frambromsen sitter monterad. Hoppas att det blir bra med 180 mm-skiva.

IMG_1023.jpg

Verkar som det börjar att ramla in lite prylar i början på nästa vecka. Kanske man får ett ryck och färdigställer cykeln innan säsongen är slut.

Någon som har tips på färdigbyggda hjul?
27,5, XD, IS6, gärna straightpull, boost fram och bak. Skall sitta 2,6-däck på hojen (tubeless).

Senast ändrad:
weldion sa:
Någon som har tips på färdigbyggda hjul?
27,5, XD, IS6, gärna straightpull, boost fram och bak. Skall sitta 2,6-däck på hojen (tubeless).

Åter igen, se våra tips ovan.
Systemhjul är antingen bra men troligen över din budget (läs DT Swiss E1700) eller inom budget och sunkiga...

Nu så har jag ramen bak i min skåpbil.
Fraktbolaget lekte lite jojo med paketet en liten stund, så jag åkte helt sonika till budcentralen och hämtad den.
Så ikväll så blir det en del byggnation.

Angående hjul så ligger det till så här. Eftersom att jag gillar roliga verktyg, så kommer jag vid hjulbyggnation köpa på mig ett fint riktställ med tillhörande mätverktyg osv. Så jag lägger hellre de tusenlapparna på hjulbudgeten och köpa in riktställ osv när man vet att man skall bygga fler hjul.

Har även kikat på dessa hjul http://www.chainreactioncycles.com/se/en/mavic-xa-elite-boost-xd-27-mtb-wheelset-2018/rp-prod163704

IMG_2532.jpg

Bra att ha en skåpbil att fylla upp med cykelprylar.

IMG_1163.jpg

Ramen upptagen ur kartongen.

IMG_1164.jpg

Vägde ramen tillsammans med bakdämparen och med bakaxeln monterad och fick vikten till 3592 gram.

IMG_1166.jpg

Nu så är lagerkopparna ipressade och styret monterat.

IMG_1170.jpg

Väntar på godkännande från katten.

Hope Tech 35W borde kvala in på hjullistan. Bra nav och vettig bredd för 2,6-däck. Kostar 4-5k komplett och färdigbyggt.

Edit: Finns med straight pull också, men är då troligen lite dyrare.

Senast ändrad:
Senast ändrad:
Makten sa:
Hope Tech 35W borde kvala in på hjullistan. Bra nav och vettig bredd för 2,6-däck. Kostar 4-5k komplett och färdigbyggt.

Edit: Finns med straight pull också, men är då troligen lite dyrare.

Finns ett litet smolk i bägaren med färdiga Hope 35w, det står inte bara Hope lasergraverat utan även Hoops? det gör det inte på dom lösa Hopenaven? Annars har j iaf jag misshandlat mitt 35w länge å hårt utan bekymmer?

Har bett en kompis designa några klibbor till bygget. Han har som hobby att renovera gamla BMXer och återskapar originalklibborna till varje projekt. Så han blev sugen på att fixa till något åt mig.

Kanske man får ge efter för CL ändå. Gillar inte tanken med en gigantisk hylsa för att dra åt en bromsskiva. En torx har man alltid med sig att dra åt skivbromsskruvarna om det behövs. Nu så verkar som många nav kör med CL, så det blir enklare att hitta ett par hjul om jag släpper efter på CL.

Roligt annars att det kommit in en del tips på hjul.

Systemhjul typ E1700/M1700 med 30mm innerbredd skulle väl vara perfekt? Köpte nyss på mig ett sånt set för en rimlig peng, jäkligt fina hjul för pengarna.

Varför denna aversion mot CL, det följer oftast med DTs fina IS to CL adapter med deras hjul om man nu envisas med att IS är bättre. Med CL som bas får du valfrihet, jag har inte sett några bra adaptrar för att använda CL skivor på IS nav...

Nu så har jag tänkt att beställa DT M1700 30 mm. Det är det hjulet som verkar rätt vettigt och som har bra leveranstid. E1700 har flera veckors leveranstid vad jag kan se.

Nu så lade jag en beställning hos R2-bike på en GX Eagle-växelgrupp med 170 mm långa vevar, 32 tänder på framdrevet. Lade till en hylsa från Park Tools för att kunna dra åt vevlagret med den nya DUB-standarden.

Får väl gå in och lägga beställningen på hjulen också. Jag borde bli nöjd med M1700 tycker jag. Hisspinne och däck skall vara på väg hem redan, så det borde gå att få ihop cykeln snart.

Tillbaka
Topp