[Byggtråd] Colnago Tecnos

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 77490
  • Start datum Start datum
Varför har du knölat in broms och växelvajer i styrets främre skåra? Tanken är att växelvajern skall gå i den bakre skåran och bromsvajern i den främre.
App app app, finns ingen bakre skåra.

Men om jag någon gång vill ha ett modernt, dubbelskårat styre ska jag givetvis göra som du säger. ?

Som vanligt tok-snyggt! Min erfarenhet är att styrstamslängd och styrets ”längd” och bredd kan påverka hur nervös en cykel är. Var överkroppen/tyngdpunkten hamnar jämfört med någon Axel. Vet inte om det är magiskt tänkande men kanske kan påverka?

När du väl orkar cykla längre än 4 mil på cykeln lär du vilja byta styre. 3T styret du blev erbjuden är helt okej.
Nej, det är det inte. Hopplöst med ”anatomiska” styren från 90-talet. Dessutom fult (men är förstås väldigt glad för erbjudandet). Jag kanske byter ändå, men till ett som jag redan har liggande på hyllan. Är inte så förtjust i den här raka modellen, som sagt.

Nej, det är det inte. Hopplöst med ”anatomiska” styren från 90-talet. Dessutom fult (men är förstås väldigt glad för erbjudandet). Jag kanske byter ändå, men till ett som jag redan har liggande på hyllan. Är inte så förtjust i den här raka modellen, som sagt.
Jag har ett 3T Prima 199 på min Chesini och jag tycker det är skönare i bocken än Aeroads kolfiberstyre.

Höj däckstrycket ännu mer så känns det ännu snabbare :)

(testa att sänka, man ska nog vara lite lagomt rädd för att punktera om man kör 23mm, i sht om man inte sitter perfekt)

Trist med delarna som inte funkar anatomiskt, men det går ju att hitta lösningar på, på sikt.
Concor-sadlar funkar inte för mej heller - har du testat Den Belgiska Soffan, Regal?

Och jag har varit en av dem som smågnällt lite på komponentfärger förut, men de där flaskorna passar ju helt otroligt bra!
Du tänker Selle San Marcos Regal-sadel eller? Skulle gärna prova men den är dyyyr.

Alltså, jag kan väldigt lite om klassiska sadlar men läste på en del i går kväll. Finns många fina! Flite är ju otroligt snygg men ännu smalare än Concor - vem har så smal rumpa att Flite kan passa honom? Sedan har vi ju den ultraklassiska Turbo, men den är inte så snygg tycker jag. Etc etc.

Ska experimentera med däcktrycket, lägger det du skrev på minnet. Första gången jag använder 23 mm så de kräver väl en inkörningsperiod. Har redan börjat älska ljudet av hårdpumpat och smalt på lite dåligt underlag. Det smäller i luftkammaren på ett härligt sätt!

Du tänker Selle San Marcos Regal-sadel eller? Skulle gärna prova men den är dyyyr.
Ja precis. Vet inte vad den kostar men tänkte att eftersom det är en modell som funnits "för alltid"
så finns så finns det en rad generationer på ebay eller i folks lådor, i olika prisklasser och utseenden.
Men du är ju redan igång och ebay-forskar hör jag :)

jag kan väldigt lite om klassiska sadlar men läste på en del i går kväll.
Då har vi nog liknande kunskapsnivå :)

IMG_5643.jpeg

Med 14-25 är det väl en sk ungdomskassett. Detta för att det finns utväxlingsbegränsningar för unga som vill tävla.
Jag tror, OBS: tror, att trots att den heter Ultegra inte passar på alla Ultegra, och DA, 10-delade bodys, åtminstone de i alu. För Ultegra skall det vara de färdigbygga ultegrahjulen, inte ngt separat nav. Men det är länge sedan jag var ungdom så jag kan ha helt fel förstås.

Med 14-25 är det väl en sk ungdomskassett. Detta för att det finns utväxlingsbegränsningar för unga som vill tävla.
Jag tror, OBS: tror, att trots att den heter Ultegra inte passar på alla Ultegra, och DA, 10-delade bodys, åtminstone de i alu. För Ultegra skall det vara de färdigbygga ultegrahjulen, inte ngt separat nav. Men det är länge sedan jag var ungdom så jag kan ha helt fel förstås.
Ah, ungdomskassetter ja, dem hade jag glömt. Nu monterade jag en Ultegra-kassett på en DA-body (eller ja, bodyn sitter i alla fall på ett DA-nav) och det gick bra, men har inte testat den nya än. Återkommer med utvärdering - skriven rapport på ditt skrivbord i eftermiddag! ?

Jag har en Regal liggande om du vill "låna".
Men den är vit och röd med Wilier logga.
Vet inte om det funkar estetiskt med din cykel. Men vill du prova hur den känns så kan du testa den. Sjukt sköna sadlar.
Jag hittade en ny som jag satte på min Daccordi.

Jag har en Regal liggande om du vill "låna".
Men den är vit och röd med Wilier logga.
Vet inte om det funkar estetiskt med din cykel. Men vill du prova hur den känns så kan du testa den. Sjukt sköna sadlar.
Jag hittade en ny som jag satte på min Daccordi.
Det är en Regal som jag väntar på. 35 procents rea i en nätbutik, så jag slog till.

Längre runda i dag. Något slags jackpot. Sadeln känns helt ok och jag vill inte ändra någonting på sittställningen. Hela den där obehagliga ”Jag har samma bredd som vanligt på styret så varför i helvete känns det för brett”-känslan är nu väck, när jag har ett ordentligt, klassiskt bockstyre. DA 7900-gruppen imponerar kanske fortfarande inte, man måste lära sig den och vara mer bestämd, men petitesser i sammanhanget.

Låt mig alltså presentera: Alfredo!
IMG_5780.jpeg

Built for speed.

Senast redigerad av en moderator:
Visa bilaga 763250
Lite uppdaterad. Ny Selle Italia SLR-sadel, lättare flaskhållare och matchande flaskor. Ännu goare nu. Behöver fixa ny stolpe i sportplast.
Jäklar vad fin den där är trots "fiskrulleväxlar.
Ska du byta stolpen pga utseende eller är det för att klämman inte klämmer rätt om den nya sadeln?
Det finns olika klämmor till de där isåfall.

Jäklar vad fin den där är trots "fiskrulleväxlar.
Ska du byta stolpen pga utseende eller är det för att klämman inte klämmer rätt om den nya sadeln?
Det finns olika klämmor till de där isåfall.
Utseende och vikt. För mycket text och färg.

Jag tycker om Ritchey komponenter, och den stolpe också, men de flesta har för stora loggor, och den ocksa. Om du kan tar bort loggorna är den perfekt.
Och ska det nödvändigtvis vara text är det ju trevligt om hela texten syns. Dream on med mina korta ben..

Tillbaka
Topp