[Byggtråd] Cube Stereo 120 XC med stig genitik.

kimkimano

Medlem
DEL1
Då har vi ett bygge på gång.

En Cube stereo 120 i kolfiber. Där tanken är att bygga den för XC men som har en salckare stig inspirerad gaffelvinkel. På den kommer det att hamna en Sid gaffel som jag ska bygga om till 120mm

Kommer att ha offsetbshings i den och få ned gaffelvinklen till 68 grader.

Egentligen skulle jag vilja ha ett angle set i headtuben men detta verkar inte funka med ett integrerat?
Eller iallafall så lyckas jag inte hitta en sådan produkt.

Fortsättning följer, till att delarna kommer hem så kommer jaga tt börja bygga om min gaffel.

308740_2810512.jpg

Senast ändrad:
Byggde precis ihop en Cube kol-HT till största barnet. Kollade lite efter slackset/angleset dit också, det finns INGET. Cube har dessutom kommit på en egen styrlagerstandard för att göra det roligare(?). När hon har växt till sig lite kanske man kan höja gaffeln till 120mm, då skulle hon hamna på 68 grader också.

Hmm..Är det verkligen så med styrlagerna?
Jag har haft 3 cube tidigare och har hel vilt plockat och bytt delar mellan dem och andra cyklar där ibland styrlager.
Butte bland annat mellan racern och mtben en vinde när jag väntade på att nya skulle komma.

Tråkigt att ingen gjort angleset för interna styrlager, det hade ju inte varit så svårt, men jag tro det räcker fint med bara off set bushing i alla fall till vad jag sk ha hojen till.

SalkinL sa:
Byggde precis ihop en Cube kol-HT till största barnet. Kollade lite efter slackset/angleset dit också, det finns INGET. Cube har dessutom kommit på en egen styrlagerstandard för att göra det roligare(?). När hon har växt till sig lite kanske man kan höja gaffeln till 120mm, då skulle hon hamna på 68 grader också.

Övre koppen är IS40, åtminstone på alla kolramar. Alla andra kör med IS41 eller IS42. Enda som har IS40 är FSA som har ett special för just Cube.

Fortsättning Del 2

Så nu är gaffeln ombyggd från 100mm till 120mm
Det är en Sid XX 2015 eller 2016. Funderar på att uppgradera dämparen i den till en charger. Är det någon som gjort det eller kör med en sid med charger?
26857297_10155431391976492_513825338_n.jpg

Just denna sid gaffeln kan justeras mellan 80 - 120mm genom att byta air shaft i det vänstra gaffelbenet.
Det funkar så i de flesta rockstock gafflarna med Solo air. Bilden visar nytt och gammalt air shaft.
26754154_10155431391956492_1853117416_n.jpg

Slutligen kom graderingen för 120mm fram på gaffeln.
26794041_10155431391861492_243691021_n.jpg

Nu kan jag tyvärr inte göra så mycket mer än att vänta på att få hem ramen och övriga delar.

kimkimano sa:
Fortsättning Del 2

Det är en Sid XX 2015 eller 2016. Funderar på att uppgradera dämparen i den till en charger. Är det någon som gjort det eller kör med en sid med charger?

Japp, har en Sid WC 2017 som jag kört på under säsongen. Hur följsam som helst och led riktigt bra låsning. Om det går att sätta en charger-dämpare i en gammal sid vågar jag inte svara på, men jag vet att det bara finns med 100mm slaglängd, så där går du nog bet, tyvärr.

Doominator1 sa:
kimkimano sa:
Fortsättning Del 2

Japp, har en Sid WC 2017 som jag kört på under säsongen. Hur följsam som helst och led riktigt bra låsning. Om det går att sätta en charger-dämpare i en gammal sid vågar jag inte svara på, men jag vet att det bara finns med 100mm slaglängd, så där går du nog bet, tyvärr.

Det går att uppgradera gamla sid med en charger. Tror inte heller att det är några problem med 120mm om man set till hur det funkar med pike gafflarna. Gött att den är bra, har du kört på tidigare sid med motion control dämparen förr?

Då har ramen anlänt och lite annat smått och gott bygget gå nu vidare.

001.jpg

Ser clean, ut. första noteringen och funderingen är vattenflaska, som inte får plats på ramen.
Hur löser jag detta i kombination med dropper post?

002.jpg

Monarch Debon Air sägs vara nice på flera sätt.
Noterade satte tre reducers i denna i den övre kammaren. Den undre kammaren ska tydligen påverkar smal bump senåtivity.
hur kombinerar ni volym reducers i denna?

003.jpg
'
Detaljer är viktigt, framväxel hållaren täcks med en täckskiva från wolf tooth

004.jpg

Främre vyy, känns som att röda dekaler hade blivit bra på gaffeln.

005.jpg

Helheten börjar ta vid, droppren är en brand X, känns bra med de röda detaljerna i vevpartiet med.

007.jpg

008.jpg

009.jpg

Helheten börjar visa sig, provsuttit den har jag gjort med, känns bra tycker jag.
Just nu väntar jag på offset bushings för att få ned gaffelvinkeln till 68 grader och även sänka BB lite, tror att det kommer att bli ett trevligt inslag.

Funderar här näst på om jag ska ha rött eller svar hölje på växelvajern, eller ett titan färgat hölje som jag har hemma.
Tror också när ja kika på helheten att det kommer att bli röda dekaler på gaffeln.

kul att bygga lite igen :D

FORTSÄTTNING DEL 3

Då har bygget gått vidare, idag har det handlat om det jag tycker är absolut tråkigast att mekka med, nämligen bromsar!
Jag har valt ett par SLX då jag gillar känslan i Shimano och har hört att dessa tydligen är dem ända bortsätt från saint och zee
som faktiskt fungerar. Framöver ska jag faktiskt prova SRAM, då lustigt nog mina mest pålitligaste bromsar råkar i min arsenal vara ett par Avid DB3 som blev riktigt bra ett en lång speciellt luftning.

Anyway bromsmekket idag handlade främst om att byta kabel till en längre då jag på min förra hoj råkade kapa dem lite för kort.
Inga konstigheter med detta mekk, vidare fick brand x droppen komma på plats idag med, en väldigt trevlig droppe som nu blir min fjärde totalt. Alltid funkat ofelbart!

001.jpg

Dagens tips om du meskar med bromsar är att fylla upp detta hålet med mineral olja och sedan dra lätt i reglaget, oljan åker då direkt ned i reglaget, vilket ger en finare känsla i grejorna i slut ändan. Det samma gäller på bromskolven.
003.jpg

När jag ändå var i farmen satte jag på lite ramskydd på bromskabeln, det skyddar fint och det känns lite badass att faktiskt har det monterat på kabeln. Då det indirekt visar att man plockat av kabeln och meckat en del för att få på den :D

004.jpg

005.jpg

Dagen slutkläm hojen börjar ta form nu, idag vägde jag den med där den vägde in på 11,4 kg
Lite till ska på men jag är rätt nöjd då jag har ett tungt framdäck som ska bytas ut.

I mina däck har jag också Huck Norris. Jag är inte så viktkänslig av mig och kompromissa
gärna med vikten för att ha lite fläskigare däck, bredare fälgar, dropper post och foam inlägg i däcken.

Imorogn blir det nog inte mycket byggande mer än möjligen något små pill innan min fru tvingar med mig på bio för att se en trams film. På söndag ska den iallafall invigas :D

Senast ändrad:
kimkimano sa:
FORTSÄTTNING DEL 3

Då har bygget gått vidare, idag har det handlat om det jag tycker är absolut tråkigast att mekka med, nämligen bromsar!
Jag har valt ett par SLX då jag gillar känslan i Shimano och har hört att dessa tydligen är dem ända bortsätt från saint och zee
som faktiskt fungerar. Framöver ska jag faktiskt prova SRAM, då lustigt nog mina mest pålitligaste bromsar råkar i min arsenal vara ett par Avid DB3 som blev riktigt bra ett en lång speciellt luftning.

Anyway bromsmekket idag handlade främst om att byta kabel till en längre då jag på min förra hoj råkade kapa dem lite för kort.
Inga konstigheter med detta mekk, vidare fick brand x droppen komma på plats idag med, en väldigt trevlig droppe som nu blir min fjärde totalt. Alltid funkat ofelbart!

Dagens tips om du meskar med bromsar är att fylla upp detta hålet med mineral olja och sedan dra lätt i reglaget, oljan åker då direkt ned i reglaget, vilket ger en finare känsla i grejorna i slut ändan. Det samma gäller på bromskolven.

När jag ändå var i farmen satte jag på lite ramskydd på bromskabeln, det skyddar fint och det känns lite badass att faktiskt har det monterat på kabeln. Då det indirekt visar att man plockat av kabeln och meckat en del för att få på den :D

Dagen slutkläm hojen börjar ta form nu, idag vägde jag den med där den vägde in på 11,4 kg
Lite till ska på men jag är rätt nöjd då jag har ett tungt framdäck som ska bytas ut.

I mina däck har jag också Huck Norris. Jag är inte så viktkänslig av mig och kompromissa
gärna med vikten för att ha lite fläskigare däck, bredare fälgar, dropper post och foam inlägg i däcken.

Imorogn blir det nog inte mycket byggande mer än möjligen något små pill innan min fru tvingar med mig på bio för att se en trams film. På söndag ska den iallafall invigas :D

Blir snyggt men är det eltejp du har på svingen? Eltejp brukar bli riktigt äckligt efter ett tag.

Blir snyggt men är det eltejp du har på svingen? Eltejp brukar bli riktigt äckligt efter ett tag.[/quote]

Tack!
Stämmer bra det med el tejpen, ogillar repor. Har kört med el tejp på övriga hojar med. Tycker inte att det blivit äckligt på något sätt.
Skulle nog snarare säga att jag tycker att det funkar riktigt bra. Tänker du när man plockar av det, eller på vilket sätt blir det äckligt?

Om man cyklar mycket i hundbajs/koblaja och vägrar tvätta cykeln, då kan eltejpen bli äckligt efter ett tag. Tänk på det!

kimkimano sa:

Blir snyggt men är det eltejp du har på svingen? Eltejp brukar bli riktigt äckligt efter ett tag.

Tack!
Stämmer bra det med el tejpen, ogillar repor. Har kört med el tejp på övriga hojar med. Tycker inte att det blivit äckligt på något sätt.
Skulle nog snarare säga att jag tycker att det funkar riktigt bra. Tänker du när man plockar av det, eller på vilket sätt blir det äckligt?[/quote]

Eltejp brukar ju krympa lite och i skarvarna som blir ligger det kladdigt lim kvar, sen när man tar bort den så brukar det vara kladdigt.

FORTSÄTTNING DEL 4

Då går denna kväll mot sitt slut med, till att börja med vill jag tacka för den input jag fått och kommer i detta inlägg fråga om var man kan köpa röda skruvar. Jag efterlyser också en lösning på att jag inte har en hållare för vattenflaska som funkar med en dropper post.

Idag vart bio med min fru planen, men skönt nog ville hon ha en tårta istället för att gå på bio!
- Hon fick en sin tårta och jag fick bygga vidare :D

Man kan nu säga att hojen är cyklingsbar, trots att jag har lite småsaker kvar.

Idag har det handlat om detaljer, och lite funktionalitet.

Jag tror inte att det undgått någon att jag gillar att undvika repor, det skär lite i hjärtat när man repar fin fina ram, därav har det tillkommit en hel del inte så snygga men funktionella lösningar för att skydda ramen från slitage och skav.

kedjestaget brukar jag skydda med en slang, det blir tyst och skyddar bra, knappast det snyggaste.
001.jpg

Därefter kom kablarna på plats med kabelklämmor, till dessa efterlyser jag röda skruvar av samma diameter som används till flaskhållare.
002.jpg

Jag gillar dessa silikon skydd, löjligt billiga på eBay: sök på Silicone Bicycle Outer Brake Gear Cable Wrap
Känner någon till en clean icke permanent lösning för att fylla igen hålet till växelvajern?
003.jpg

Röda detaljer, testar Jagwire's avtagbara ändstop
004.jpg

Röda skruvar till skivorna, funderar på röda hope eller clarks skivor, men balansen mellan cleant och plottrigt är ibland hårfin.
005.jpg

Mitt namn fick bli rött även min hjärta är och förbli lila.
006.jpg

Slutligen ser det ut så här efter denna dag.
007.jpg

Nu väntar jag på mina offset busaningar för att få ned gaffelvinkeln till 68 grader
Samt ett bar needle bearings (nål kullager) som ska ersätta befintlig DU busaning på dämparen.

Detta ska ge klar bättre small bump sensetivity sägs det. RWC hade intressant produkter.
Hur vida detta funkar på off set busaningarna får vi se. http://www.enduroforkseals.com/id275.html

Inser också att jag måste byta ut mitt stänkskydd, det funkar inte riktigt med blåa detaljer och en Finsk flagga.
Någon som sätt något kul som skulle passa?

Senast ändrad:
Passar inte skivbromsskruvarna även för att hålla kablarna på plats?

Jag har lite blandat rött liggandes med. Bland annat röd skruvar för skivor.

kimkimano sa:
Jag tror inte att det undgått någon att jag gillar att undvika repor, det skär lite i hjärtat när man repar fin fina ram, därav har det tillkommit en hel del inte så snygga men funktionella lösningar för att skydda ramen från slitage och skav.

Men när ska du då få njuta av åsynen av din fina ram, om den alltid är dold under ett lager eltejp?

Det där är en snygg hoj. :-)

marr sa:

Dem är lite för korta, men jag hittade en hel del på ebay i går :)
Nu saknar jag bara röda skruvar för bromsoken

Oskar sa:
kimkimano sa:

Men när ska du då få njuta av åsynen av din fina ram, om den alltid är dold under ett lager eltejp?

Tack, Det är en good point, skyddar mest kedjestagen. Så jag får njuta av resten.
Ska se om jag kan hitta på något snyggare istället för slangen. Stör mig lite på den, lustigt nog just på denna hoj.

kimkimano sa:
marr sa:

Där vill du gärna ha stål eller titan, inte alu.

kimkimano sa:
Oskar sa:
kimkimano sa:

Tack, Det är en good point, skyddar mest kedjestagen. Så jag får njuta av resten.
Ska se om jag kan hitta på något snyggare istället för slangen. Stör mig lite på den, lustigt nog just på denna hoj.

Alltså, jag tycker slang-metoden är riktigt snyggt men det finns snyggare/mer stilrena sätt att utföra det på. Såhär brukar jag göra (första tipset):

DarthVidar sa:
kimkimano sa:
Oskar sa:
kimkimano sa:

Alltså, jag tycker slang-metoden är riktigt snyggt men det finns snyggare/mer stilrena sätt att utföra det på. Såhär brukar jag göra (första tipset):
... Men det blir både snyggare och lättare med vanlig svart styrlinda för räserstyren :)

Ha inte för mycket rött, det blir lätt fel när man försöker matcha tyvärr.

marr sa:
kimkimano sa:
marr sa:

Där vill du gärna ha stål eller titan, inte alu.

+1
Mitt tips är att köpa titanskruvar från ebay. Hade röda stålskruvar förra säsongen, tog inte lång tid innan de började rosta, då det gärna lägger sig en droppe vatten i skruvskallen...

NickPick sa:
DarthVidar sa:
kimkimano sa:
Oskar sa:
kimkimano sa:
... Men det blir både snyggare och lättare med vanlig svart styrlinda för räserstyren :)

Good point, ska testa detta med och se vad som känns bäst, ska ha lite röda skruvar sen håller jag där. Vill inte att det ska bli plottringt.

NickPick sa:

Alltså jag är inte övertygad. Klipper man slangen på hälften (så att det blir enkla lager istället för dubbla) så ser det riktigt prydligt ut (har gjort så själv på en hoj). Men sen gillar jag när det ser lite "rustikt" ut :-)

Däremot håller jag helt med om att det inte får bli för mycket rött! Det är snyggt med matchning men bara till en viss gräns och jag skulle säg att det är snyggare att jobba med stora färgklickar och undvika småpill. Cykeln är ju råsnygg som den är, ett par röda handtag eventuellt men det kan ju kvitta!

Del 5 detaljer och mobilupdatering

Idag var det endast lite fix med lite detaljer som jag inte vart helt nöjd med. Satte en styrlinda på staget och nya namn stickers lite cleanare. Satte också på en carbon film på stänkskyddet, det vart nice!

received_10155467734686492.jpeg

received_10155467734651492.jpeg

received_10155467734631492.jpeg

received_10155467734666492.jpeg

Har motsvarande ram fast grön/svart som jag ska göra ett bygge på. Går och klurar på längden på styrstammen.

Vad har du för ranstorlek och vad kör du för längd på stammen?

Nice, nästan lite vis när jag har det, skulle färgmässigt matchat min andra hoj och mina klubbkläder med grönt.

Jag har en 16" ram och kör med 70 eller 80mm styrstam

Maggieboi sa:
Har motsvarande ram fast grön/svart som jag ska göra ett bygge på. Går och klurar på längden på styrstammen.

Vad har du för ranstorlek och vad kör du för längd på stammen?

Coolt =)
Hittade på denna tråd när jag letade runt lite på Cube.
Sitter nämligen och planerar för ett liknande bygge som kan ersätta frugans HT.

Hur du hunnit testa hojen?

Tillbaka
Topp