[Byggtråd] Dangerholm gör ett sansat bygge (Scott Scale 950)

Cyklist sa:
Om man kör en lagomt tappad gammal Etto-hjälm så plasten är lite lös och man rivit bort tejpen som halvt håller ihop det hela så måste man väl få minst lika bra effekt som en Mips-kruka? ??

[/quote

Tror du är nått på spåren där faktiskt!:)

Kan eventuellt, kanske, måhända, möjligtvis och till allas stora förvåning (rent av chock) vara på gång med annan drivlina också...
*ser oskyldig ut*

Puh, jag var riktigt orolig för dig där ett tag!

/T

Haha, härlig video! Det känns ju som en försäkran om att även detta kommer att bli en fantastisk tråd (om någon mot förmodan nu betvivlade det)!

Det skall bli riktigt kul att se hur ramen blir sen efter lack!

Senast ändrad:
Så varför skriver jag halv två på natten?
Jo för att det går åt helvete med lackeringen, för andra natten i rad. ? Fy fan vilken prövning.
Allt börjar frid och fröjd, grundar och lägger basfärgen. Lackar lite delar i kontrastfärg vilket går fint men sen när samma färg ska läggas på ramen går det helt åt helvete. Färgen kryper och krackelerar, särskilt runt de dekaler jag har som stenciler för loggor men även på random ställen.
Rev bort en stencil på basfärgen med jättefint resultat, skarpt och bra, men där jag lagt kontrastfärg är det bara att slipa ner och börja om. Försökte rädda situationen ikväll men ingen lycka. Jobbiga är att kulören redan är lagd på andra delar också, så kan inte byta märke om jag inte vill lacka om 5-6 grejor till också för att få samma nyans. Plus att jag kommer förmodligen bli tvungen att köra dekaler under klarlack eftersom nuvarande metod kryper/spricker hur jag än gör. Jag som ville ha lackade loggor. GAH!

Så blev tvungen att beställa mer färg, om det inte blir några fler missöden och jag får grejorna på fredag bör lackeringen vara klar i helgen eller i början på nästa vecka. Konceptet är helt rätt dock, kommer bli sjukt nice!

I övrigt så har jag polerat lite småprylar samt rev isär den 11-delade GX-växeln idag för att lägga på lite färg tror jag, även om det nog är att gå över gränsen mot smaklöst men kan bli kul också.

p5pb16421659.jpg

p5pb16421649.jpg

Ett litet smakprov eftersom det som sagt kommer dröja lite innan allt blir klart. Men har potential känns det som!

Senast ändrad:
Tackar, får jag bara till ramen kan det bli succé det här.

Planen med bakväxeln är rosa/vit alternativt b-knuckle i rosa, vitt parallelogram och grön clutch-kåpa.

Efter en kväll fylld av misär och svordomar efter att ha slipat ren merparten av framtriangeln igen samt lite annat skit så är jag nu tillbaka på ruta ett.
Om ni inatt hör ett avgrundsvrål eka genom landet samt skymtar vad som ser ut som ett stjärnfall men påväg uppåt så är det mitt diskus-vrål när jag slungar ramen ut i omloppsbana efter att färgen börjat spricka igen.
Hör ni däremot Motörhead på hög volym så gick det bra!

p5pb16429905.jpg

"Hur fan ska jag maskera det här lite snabbare då? *skramlar igenom 15 smålådor* Åh! Skruvplugg!"
p5pb16429907.jpg

Vill ju se mer, nuuuuu! :-)

Vad använder du för grundfärg? Eller bara ett par extra lager vitt? :-)

Passande nog så kommer det lite mer nu! Blev inte ett perfekt lackjobb den här gången men good enough och några erfarenheter rikare. Nu ska klarlacken härda ett tag, slipa till ett ställe eller två lite, vänta in nya kassetten och sen är det byggdags!

Testade Molotow's primer/filler, oklart än hur stark fästförmåga den hade men lättarbetad och går att slipa.

p5pb16436483.jpg

Snyggt! Jag blir sugen på att lacka om en ram också. Måste bara ha en ram... Är det sprayburkar, eller något mer professionellt?

Som jag sa på insta, så jäkla magisk färgkombo! Älskar det och hoppas den kommer framföras i matchande 80-tals skidoverall! ;)

Tråkigt att lacken strulade men min erfarenhet är att olika sprayburksfabrikat ibland inte är helt polare med varandra. Från bilderna ser det i alla fall riktigt bra ut nu och tror det kommer bli riktigt tufft med rätt detaljer!

Hoppas du hittat några sköna vajerhöjen och kör med eloxerade bar ends också! ;)

Tack för all uppmuntran!

cadiremar: Det är sprayburkar, nyckeln till framgång är att preppa noggrant samt köra 2-komponents klarlack (finns som sprayburk) som får härda och blir stark. Förutom några små stenskott på underröret ser lacken jag gjorde på Geniusen superfräsch ut efter en säsong, och den detaljen hade lätt kunnat avhjälpas med lite skyddsfilm.

lindengbg: Inga problem!

42Hz: Funderar på att låta bli att väga den här gången, efter allt meck med neonfärgen och rejält med klarlack är det nog inget man vill veta. ;)

Willie: Man tackar, och inte omöjligt att den ibland kommer köras med helt "rätt" outfit. ;)
Trodde det här skulle bli ett lätt jobb utan missöden just eftersom jag faktiskt hade burkar av samma fabrikat den här gången, men måste vara något de har i för att få neon-effekten som gjorde den färgen hopplöst svårjobbad. Även när jag fick den att till största del inte krypa eller spricka så var den extremt "torr" vilket resulterade i sandpappers-yta på vissa ställen där det samlades damm hur man än höll ramen medan man jobbade.
Som du/ni kanske anat så är man något av en perfektionist så det grämer mig faktiskt rejält att det inte blev så bra som jag hoppats. Var så nöjd när jag rev bort dekalen jag hade som stencil på S-loggan framför vevlagret med tamigfan perfekt resultat, och så slutar det med att man måste fulköra med klistermärken och klarlack ovanpå på resten av ramen haha.
Snopet eftersom jag kände mig rätt pro efter Genius-lacken!

Kan ju säga att färgmatchad sadelstolpe var en snilleblixt! Kikat på höljen men ångrade mig då matchad växel/reglage kändes over-the-top nog. ?

Nu ska klarlacken få härda ett par dygn. Borde verkligen våtslipa och polera upp skiten men vet ärligt talat inte om jag har ork till det när det nu inte blev superbra i botten, är ju trots allt mest en vinter/slit-cykel. :)

Blir så jävla bra de här!

Ska vi boka in monter på cykelmässan nästa år?

Ett hav av pimpade Scott hojjar?:)

Kul projekt! Ska jag vara riktigt ärlig så tänkte jag i början av den här tråden att det var vansinnigt att "kladda ner" en helt ny cykel, men nu har jag tänkt om, det där blir helt enkelt f--bannat bra! Snyggt färgtema och vad det ser ut, bra jobbat med finishen, även om du inte är helt nöjd själv. Får man fråga vad du använder för klarlack, även jag brukar leka med sprayburkar ibland, men den vanliga klarlacken, typ Multona och Hagmans blir ganska känslig mot repor och nötning?

Mvh Ulf S.

Blir det inte lite dumt med lackad sadelstolpe om du skulle få för dig å bytta höjd någon gång? Kanske är bättre lösning att vaska tag i en vit sadelstolpe för att få det lite färgmatchat iaf? Bara en tanke..

AlfaAlfa: Det blir ju de som får boka oss. ;)

us930: Haha nej det kan jag förstå, en annan har väl blivit lite väl van att hålla på så man tänker inte mycket mer än "Fan det blir mycket jobb det här" och så sätter man igång utan större samvetskval. Men tack!
Till Geniusen och denna har jag använt klarlack från ett märke som heter Molotow, 2K Gloss Varnish så det är alltså en 2-komponents man aktiverar genom att trycka till en pigg i botten av flaskan och sen härdar lacken på 2-3 dygn. Slitstarkt (går knappt att jämföra med "vanlig" sprayburk som Hagmans etc), tål diverse medel samt går att våtslipa och polera.
Det sista är något som behövs om man vill få riktigt bra resultat, men det gäller ju det mesta.

Såg igår när jag surfade runt efter polermedel och maskin en 2-komponents primer på sprayburk också som vore väldigt intressant att testa! Minns ej namnet men fanns på paintpro.se och Molotow har jag köpt från skapamer.se

lindengbg:
Hade ganska bra marginal på att stolpen glider i ramen lätt och utan våld, så kommer bli ett lite märke på sin höjd av att det kläms ihop så inget som inte går att rädda till lite enkelt om det behövs. Sitter dessutom marginellt högre med vinterskorna och de pedalerna så ska det ändras åt något håll blir det att sänka lite till våren.

Cyklist sa:
lindengbg:
Hade ganska bra marginal på att stolpen glider i ramen lätt och utan våld, så kommer bli ett lite märke på sin höjd av att det kläms ihop så inget som inte går att rädda till lite enkelt om det behövs. Sitter dessutom marginellt högre med vinterskorna och de pedalerna så ska det ändras åt något håll blir det att sänka lite till våren.

Men vad blir det för färg på stolpen? Borde väl ändå vara vit då sadelröret är vitt? :-)

Jättefina färger. Jag hade en gång en dålig mountainbike i exakt dom färgerna på 90-talet, minns inte om det var av världsberömda märket Bikepro eller möjligen en GT.

edit: Cyclepro förstås, inte Bikepro.

Senast ändrad:
Spacekitty sa:
Jättefina färger. Jag hade en gång en dålig mountainbike i exakt dom färgerna på 90-talet, minns inte om det var av världsberömda märket Bikepro eller möjligen en GT.

Wheeler 2090 blir jag att tänka på....

lindengbg: Kan bjuda på en liten Happy-exklusiv preview, se bild nedan!

Robert Gladh: Kör känsla för feeling kombinerat med hjärtat i halsgropen och svordomar haha. Hade dock några missöden när man matat på för länge på de stora ytorna och så ger man sig på dimningen men hunnit bli färgrester i spraymunstycket så bludrade till lite. Men blev skapligt på framtriangeln iaf och baktriangeln samt gaffeln blev riktigt bra.

Spacekitty: Tack! Känns som att det var rätt mycket på 90-talet som hade de färgerna samt var dåligt haha.

p5pb16442590.jpg

Ah! Green on top! Läckert!

Gillar verkligen att du har med Syncros loggan, mer high-end 90-tal mtb än så blir det inte! ?? Kanske rent av kommer en liten Syncros logga på styrstammen med?

Lysande! Men "No shortcuts" texten vart lite för mycket tycker jag. Den tar för mycket plats. Lacken i sig är en fröjd så trist att kladda på den. Ett diskret S hade räckt för min del.
Kommer bli så fett det här!

Snyggt jobbat, små detaljer som loggor och text gör så mycket för helhetsintrycket!
Ska bli spännande att följa fortsättningen.
Och Tack för tipset om klarlacken, ska provas vid tillfälle!

Mvh Ulf S.

Tack!

lindengbg: Styrkombon kommer matcha in fint den med, lyckades behålla original-grafiken på styrstamen och sen matchande logga på styret. Så blir nog enhetligt och bra!

storfiskarn: Tänkte faktiskt på precis det idag haha. Men är alltid kul att bryta mönstret lite!

glitch: Stod och funderade både en och två gånger angående den detaljen, men körde på eftersom det inte är något superseriöst bygge utan mest en kul grej helt enkelt. När cykeln väl står på backen och man ser den från "normala" vinklar så blir det dock inte alls lika iögonfallande. Kan vara bra med lite "inspiration" att stirra ner på när man går in på fjärde träningstimmen i -10 och mörker i vinter sen också. ;)

Meckade ihop gaffeln idag, så galet kul att plocka ihop allt det här och se grejorna komma till liv efter att ha legat utspridda ett par veckor nu!
I helgen blir det att våtslipa och polera klarlacken för att åtminstone styra upp finishen så gott det nu går, sen kan jag visa hela ramkitet ihop. Bygga bakväxel och hoppas på att tullen/posten inte är för seg den här gången med Garbaruk-grejorna - sen är det byggdags på riktigt.

p5pb16449256.jpg

p5pb16449257.jpg

Känns som att ett jobberbjudande från Scott borde komma snart.....

Cyklist + sansat bygge = syntax error. Vilket vi ser här. Hur kan ett sansat bygge innebära total omlack och allt annat. Vad är då ett vanligt ihopplock av delar man köper på internet? ihopmekning?

Kid1000 sa:
Cyklist + sansat bygge = syntax error. Vilket vi ser här. Hur kan ett sansat bygge innebära total omlack och allt annat. Vad är då ett vanligt ihopplock av delar man köper på internet? ihopmekning?

Haha, kan inget annat än att hålla med!

Grymt bygge såhär långt!

Kid1000 sa:

I instrumentkretsar finns det ju något man kallar hpd-instrument, det vill säga "ihopp-plock av delar", vi får väl införa det här också.

Luthman Photography sa:
Kid1000 sa:

I instrumentkretsar finns det ju något man kallar hpd-instrument, det vill säga "ihopp-plock av delar", vi får väl införa det här också.
HPD är väl ett välanvänt begrepp bland diverse fordon sen ganska länge, och även på Happy väl?

https://happyride.se/forum/read.php/1/27432/569848#msg-569848
http://www.slangopedia.se/ordlista/?ord=HPD,+HoPeDe

Tillbaka
Topp