[Byggtråd] Dartmoor Hornet Malaco Edition

weldion

Aktiv medlem
Ibland så får man ett ryck när man sitter framför datorn och lägger en beställning på en ram för att bygga på.
Landade på en grön Dartmoor Hornet 27.5 i storlek large från Bike24. Malaco Edition syftar på "Gott och Blandat". Fått handla några nya prylar, men det mesta skall vara befintliga delar.

IMG_5958.jpeg

Här är alla delar som skall på.
Fel sadel på bilden, för den rätta dyker upp troligen i morgon.
Eftersom att det är vinter, så blir det att köra på de tråkiga hjulen tillsammans med ett par Schwalbe ISP 27.5x2.6 för att hantera isen som är nu.
Sommartid skall hojen rulla på ett par DT Swiss M1700 30 mm med Schwalbe Magic Mary 2.35 fram och Schwalbe Hans Dampf 2.35 bak.
DSC02094.JPG

Växelgruppen blir i huvudsak Sram GX Eagle, med ett par undantag.

DSC02120.JPG

DSC02127.JPG

170 mm långa vevar tillsammans 32t-drev och DUB-lager med BSA-gänga.
DSC02116.JPG

En bashtaco för att skydda framkringlan från lite slag.
DSC02109.JPG

En lite halvtråkig styrstam från Nukeproff, men den matchar övriga komponenter färgmässigt tycker jag.

DSC02100.JPG

DSC02105.JPG

Här är ett par riktiga slitvargar. Det blir den tredje cykeln som mina gamla M785 XT-bromsar nu skall sitta på. Köpte dessa 2014 och har fungerat kanon hela tiden. Skicket är okej, som ni kan se på bilderna.
0767E7D1-5AAE-4351-9286-21743EB5B9BB.jpeg

Nytt styre kommer att få sättas på plats. Ett Specialized Low Raiser alustyre skall jag gripa tag i.

Senast ändrad:
DSC02615.JPG

Dämpningen kommer att skötas av en RockShox Pike Ultimate 150 mm med DebonAir C1-fjädern.
Dartmoor skriver att 140-180 mm slag skall fungera till ramen. Finns även en uppgift om "kalkylerad slaglängd" till ramen på 160 mm, så det finns utrymme i Piken att öka på till 160 mm slaglängd.

Senast ändrad:
IMG_5960.jpeg

Snålade med vevlagret. Smackade dit ett uppfattat DUB-lager i ramen.
Av alla vevlager som man kört med under alla år på cykel, så är det DUB det enda som jag har haft problem med.
Så nu har jag tryckt i fett i ett par omgångar för att rengöra lagret och förhoppningsvis få lite bättre snurr på det.
Har inga problem med att fukt letar sig in i vevlagret på mina andra cyklar (HT2, GXP) utan det har bara skett på DUB-lagret.

Följer med stort intresse. När den är färdig, kan du tänka dig att mäta höjden vevlager-mark samt vevar(kl.6) och mark? Leker med tanken på att bygga en vinter cykel på samma ram, men har en hel del kul 26” delar liggande (hjul och en 170mm Fox 36a,) som jag tror skulle funka med korta vevar (165) och stora däck,(~2.6?). Har sett en hel del sånna byggda med 26or på den ramen, men det var innan den senaste uppdateringen när de gjort den lägre. Lågt är ok, men inte fööör lågt.

Följer med stort intresse. När den är färdig, kan du tänka dig att mäta höjden vevlager-mark samt vevar(kl.6) och mark? Leker med tanken på att bygga en vinter cykel på samma ram, men har en hel del kul 26” delar liggande (hjul och en 170mm Fox 36a,) som jag tror skulle funka med korta vevar (165) och stora däck,(~2.6?). Har sett en hel del sånna byggda med 26or på den ramen, men det var innan den senaste uppdateringen när de gjort den lägre. Lågt är ok, men inte fööör lågt.
Det skall jag göra.

2B950B36-9CD4-48D0-A1CD-D3835DFCE188.jpeg

Ny sadel hemma nu. Kanske inte ett självklart val på denna typ av hoj. Får se om jag flyttar runt några sadlar bland cyklarna, så denna hamnar på en annan.
Men först så skall den få pryda hisspinnen på denna hoj.

Visa bilaga 467844
Ny sadel hemma nu. Kanske inte ett självklart val på denna typ av hoj. Får se om jag flyttar runt några sadlar bland cyklarna, så denna hamnar på en annan.
Men först så skall den få pryda hisspinnen på denna hoj.

Tycker om Selle Italia sadlar och den verkar bra till en mtb, både utseende och form att sitta på. Men tror att det är inte bra med en sadel med hål när man kör i gegga.

Tycker om Selle Italia sadlar och den verkar bra till en mtb, både utseende och form att sitta på. Men tror att det är inte bra med en sadel med hål när man kör i gegga.
Tror dock inte att man blir extra skitig bara för att det är ett hål där. Den skiten har man nog redan i röven när droppern är i bott och leran skvätter i 40 knyck utförs.

Nu så är den fina sadeln på plats. Känns väldigt trivsam måste jag säga.
DSC02632.JPG

Sadeln sitter i toppen på en Crankbrothers Highline 3-hisspinne med 170 mm slag.
DSC02634.JPG

Kraften för att föra cykeln framåt börjar vid dessa pedaler med spår av stenkänning.
DSC02637.JPG

DUB-vev åtdragen med 54 Nm med hjälp av en momentnyckel. Har kört mycket med smörjmedel från Mucoff, men det har börjat att fasa ut.
Deras röda fett tycker jag får en knepig konsistens efter ett tag, blir nästan som intorkad tandkräm. Har gått tillbaka till ett fett från SKF som håller konsistens bättre.
DSC02638.JPG

En upputsad GX-växel får sköta justeringen av kedjan i sidled längs kassettens spann. Några stenar har putsat av färgen på sina ställen längs växeln, men en burk med bättringsfärg från Volvo CE har raderat det mesta av spåren efter stenarna.
DSC02640.JPG

Nog för att det mesta på den här ramen är återanvända komponenter, men här är en av de riktiga trotjänarna på plats.
Kör med 180 mm-skiva, så en liten adapter har fått höja läget på bromsoket.
DSC02643.JPG

Vatten måste man ha i sig, så en flaskhållare från Elite i kolfiber får se till att vattnet följer med mig på en runda.
Eftersom att vajern till droppern följer ramen på det sätt som den gör, så lade jag ett par distanser mellan flaskstället och ramen. Det är för att få vajerhöljet så nära ramrörets centrum som möjligt.
DSC02646.JPG

Det främre bromsoket på plats på framgaffeln. Även där en 180 mm-skiva.
DSC02647.JPG

Fick knacka bort det gamla "crownracet" från gaffeln, för det hade fel vinkel mot mitt nya styrlager från Ritchey.
Lite spännande med det gängade hålet i ramen där. Det är för att montera en vajerhållare för att hålla fast 2 stycken vajerhöljen. Problemet är att skruven är något för lång, så drar man åt går det inte att styra så bra.
Kanske är lämpligt att ha som ett stöldskydd, som ett slags "rattlås".
DSC02651.JPG

Dropperreglaget. Är lite sugen på att få dit någon slags "matchmaker" för att få bort en klämma från styret
DSC02653.JPG

På höger sida så har jag fått dit en matchmaker för att hålla i växelväljarreglaget.
DSC02658.JPG

En trivsam hållare för min Garmin cykeldator får kröna styrstammen från Nukeproof.
DSC02655.JPG

Lite brandgula inslag på några detaljer på cykeln. Provade att hålla ihop växelvajer och bromsslang med lite krympslang.
Ett litet vajerskydd för droppervajern ses i bakgrunden.
DSC02663.JPG

Sedan nästan det viktigaste på plats nere vid vevpartiet.
DSC02666.JPG

Senast ändrad:
Med 27.5x2.6" stora sulor på 35 mm breda fälgar och 150 mm Pike, då är avståndet mellan golvet och botten på BB 286 mm. Avståndet under veven på 170 mm i "klockan 6"-position till golvet landar på 129 mm.
Båda måtten med obelastad cykel.

Med 27.5x2.6" stora sulor på 35 mm breda fälgar och 150 mm Pike, då är avståndet mellan golvet och botten på BB 286 mm. Avståndet under veven på 170 mm i "klockan 6"-position till golvet landar på 129 mm.
Båda måtten med obelastad cykel.
Tackar. Kommer att bli lågt med 26or, men kanske funkar med 165 vevar. Värt att prova bara för att det är kul....

Nu så har jag beställt 160 mm lång luftfjäder till Piken.
rockshox-air-shaft-upgrade-kit-debonair-c1-mj-2021-160-mm-pike-b1-revelation-a1-from-my-2018~2.jpg

Lite roligt att prova lite längre slaglängd på dämparen. Sedan så blir en kamrat glad om jag blir nöjd med 160 mm, för då får han köpa min 150 mm-fjäder billigt till hans Pike.

Passade även på att köpa Torque Caps till mina DT Swiss M1700-hjul. Kanske får en starkare koppling mellan gaffel och nav. Får helt klart det lättare att pricka rätt i gaffeln för att få i hjulaxeln enkelt.
dt-swiss-torque-cap-kit-for-rock-shox-forks-350-370-spline-fw-hub_1.jpg

74D6A825-5F66-47F8-81E2-DF8905289C9F.jpeg

En till liten bild på sommarläge.
Ett par synpunkter på ramen:
Bakaxeln kunde väl fått sig en liten klick med fett från fabrik. Gnekade värre än en rostig ladugårdsdörr när jag skulle skruva ur den.
Den som har stått på verkstadsgolvet har varit lite oaktsam med slipmaskinen och fått till ett par fula slipmärken. Svetsa kan ”alla” lära sig, men att slipa är en större utmaning.

Börjar att lite sugen på att byta bromsar ändå.
Väljer mellan XT och SLX med 4-kolvsok (8100 och 7100).
När man läser recensionerna om bromsarna, så är det flera som säger ”spara pengar, välj SLX”.
Någon som provat båda bromsarna och har någon åsikt?

Tillbaka
Topp