[Byggtråd] Diverge 2018 Carbon Sport modifiering

DJ_Datte

Medlem
Hej Happyiter,

Fick nyligen sälja av mina cyklar pga att jag flyttar ihop med min tjej, och totalt 8 cyklar blev lite trångt för en lägenhet. Så nu bygger jag något nytt o kul för årets (och förhoppningsvis flera år!) sänsong. Tänkte också pusha mig mer i år med seriösare cykelträning o komma upp kanske +2000 km för året över föregående år (där jag hamnade på 4200).

Så efter mycket om och men o surfande över julen, över vilken cykel det ska va (ska vara någon form av carbon gravel enduro), så bestämde jag mig för en Diverge 2018. Alla som har provat den säger den är roligare och att FutureShock funkar bättre än förväntat, så jag tänkte jag prövar jag med!

Men jag tycker att Specialized kombinerar ihop prylar lite knas, för jag ville också testa elektroniska växlar denna runda. Surfade mycket runt, för att hitta hur di2 funkade, och frågade runt på cykelbutiker om de va villiga att hjälpa mig skruva ihop di2 systemet (mot seriös betalning, så klart), men de var mest ovilliga att gå längre än att hjälpa mig klicka hem grejjerna / sälja prylarna, jag fick ändå montera själv.

Efter mer surfande, så hamnade valet på SRAM Red eTap, lite enklare att montera, hittade det "relativt" billigt i HDR utförande, så det klickade jag hem!

Så, "The Plan"
Diverge Carbon Sport (Billigaste Carbon modellen, då nästan allt kommer bytas ut, just nu fast hos GLS Malmö)
SRAM Red eTap HDR (Beställt, kom fram igår)
Mina egna hjul (Har uppsättning av mavic ksyrium allroad pro och dt swiss 1501 för lite olika terränger)

Cykeln ska va lätt, kul och snabb!

Storleken på Divergen är 54, jag har haft en Diverge tidigare, och 56 kändes lite för stort, så tanken är att ge det en vecka att verkligen känna efter att 54 passar annars får man returnera den!

Lägger upp lite bilder och så under byggtiden :)

//DJ

Spännande. Vad tänkte du köra för utväxling? Tänkte du cykla ren landsväg med den eller bara grus/ utanför vägen?

Principia sa:
Spännande. Vad tänkte du köra för utväxling? Tänkte du cykla ren landsväg med den eller bara grus/ utanför vägen?

Förhopnningen är både och! Jag tänkte ha en quarq på cykeln, och enligt "nätet" så passar inte 32/48 klingorna där, så jag har beställt absoluteblack 34/50 klingor till den.

Bak tänkte jag köra med 34 (WiFli klarar av officiellt 32, och enligt interwebs 36, så den nya Ultegra 11-34 kasetten verkar smutt).

//Damir

Jeppe_E sa:
34 bak med 34/50 fram? Det blir lättrampat :)
Blir det inte väldigt stora hopp med en 11-34?

Jag bytte från mina vanliga cyklars 11/28 till 11/36 när jag tourade Malmö > Göteborg förra året, och märkte inga problem med att hitta växlar. Jag kanske inte är riktigt så känslig än för att ha exakt kadens, burkar försöka ligga mellan 90 och 100, men inte ett precist tal, och då brukar det funka bra. Hoppen blir oftast mot den lätta änden, och där gör det mindre.

Jag var inne hos Jon på Bikeplace i GBG, och de var väldigt tillmötesgående gällande montering av DI2. Säkert inga problem att köpa grejerna och åka dit och få det monterat. OM du bor i närheten vill säga... :-)

Spännande bygge! Är själv som sagt mycket sugen på nya Ultegra DI2 efter hösten kärvande wire-kalas.... :-)

Kommer följas!

Nu blev det eTap denna gången, får bli Di2 på ett framtida experiment.

Bor i Malmö, och hatar att inga cykelställen vill meka med cyklar :P (Eller iaf inga jag har hittat).

Utmaningen är att få framväxelns batteri att inte stöta ihop med breda däck, något den inte är designad för, men andra trådar hintar om hopp med lite distanser och justerade limitskruvar.

Vore intressant att testa 36/46 fram och 3T-kassetten med 9-32. Borde kanske funka och bli lätt också. Sånt är viktigt.

Ska bli kul att se! Jag har kikat mycket på en E5 (utan FS) som alltingcykel, men det faller för mig lite på det orimligt låga vevlagret (85 drop) som jag tror ställer till det vid såväl 650b-användning som med lvgdäck. Tror jag avvaktar vad som händer inför 2019-modellerna.

Singular - Jag vet, därför tittade jag mycket på andra modeller, men vill känna på FS, och cykeln "bör ju funka" tänker jag, får bara köra med större däck så att BB inte hamnar så lågt ändå.

Kan eftersöka lite hjälp här. Sram Sparkarna - Hydro bromsar kommer luftade/redo men ihopkopplade! Jag ser ingen snabbkoppling. Vad är meningen att de kommer som ett helt stycke när man ändå måste ta loss det för att montera in det / genom ramen? Missar jag något som är *helt* obvious till alla andra?

Cykeln anlände äntligen i Måndags, då jag fått stanna hemma pga det vanliga 7-16 levtiderna :) (kom 14:40), hade fastnat hos GLS/schenker i nästan en vecka.

Cykel som levererad - ¨9.9kg utan pedaler
Har vägt standard sadelstolpe + standard sadel (De var lösa ändå) = 688g

Lite uppgraderingstillbehör har också anlänt.
S-Works Romin Pro Evo Sadel - 130g
Specialized Power Expert Saddle 243g
CG-R 350mm Carbon Stolpe - 275g
Quarq Dzero 110BCD NHB Carbon - 558g
Absolute Black Premium 50T Klinga - 124g
Absolute Black Premium 34T Klinga - 30g
Absolute Black bultar - 9g

SRAM eTAP HRD - Inte vägt än.

Förhoppningen är att Romin sadeln passar bra, så blir cykeln röd/grå ;)

Blir provcykling på Lördag antagligen om det inte öser ner (har varit fullt upp på jobb). Om allt är bra, så börjar isärplockningen veckan efter :)

Nu har man provcyklat i helgen, oj oj oj som den passar. Extremt stabil, snabb, passar mig bättre än min föregående storlek större (56 vs nu 54), och det finns massor med utrymme att sänka styret lite om man vill ha det lite mer aggressivt.

Kommer ta en 3-4 timmars runda nu i helgen om tid finnes, sen börjar nermonteringen :) (och ja, det kommer bilder :P)

yoda_nopic_on_thread.jpg

DJ_Datte sa:
Singular - Jag vet, därför tittade jag mycket på andra modeller, men vill känna på FS, och cykeln "bör ju funka" tänker jag, får bara köra med större däck så att BB inte hamnar så lågt ändå.

Kan eftersöka lite hjälp här. Sram Sparkarna - Hydro bromsar kommer luftade/redo men ihopkopplade! Jag ser ingen snabbkoppling. Vad är meningen att de kommer som ett helt stycke när man ändå måste ta loss det för att montera in det / genom ramen? Missar jag något som är *helt* obvious till alla andra?

mm, behöver lossa de vid reglagen, byta till ny pinne och oliv som följer med.

Också nyfiken på hur den blir, har ju som sagt en Diverge med 1x11 Etap (och quarq) och en E5 Sport som snart ska få 1x11 (vintercykeln).

cerro sa:
mm, behöver lossa de vid reglagen, byta till ny pinne och oliv som följer med.
Också nyfiken på hur den blir, har ju som sagt en Diverge med 1x11 Etap (och quarq) och en E5 Sport som snart ska få 1x11 (vintercykeln).

Har hittat SRAMs guide för att ta loss dem vid reglagen, men, pinne / oliv? :) förstår inte, och snabbfästet går inte genom ramen (för stort för ramhålen). Måste man klippa i slangen för att få den genom ramen?

Stötte på patrull med QUARQen, Praxis Albas 386EVO är inte som standard, den är 28mm i bottom bracketen på drevsidan, så man får inte in Quarqen. Hade inte planerat behöva byta lagrena.

Standardhjulen är rätt tunga, ramen är inte fjäderlätt heller. Lite foton.

Främre hjul/däck/skiva - 1751g
Bakre hjul/däck/kasett/skiva - 2444g
Ram Ram/Gaffel/Sadelfäste/Futureshock - 2175g

Tar gärna mer / bättre foton o vikter på förfrågan :) (Kommer nog inte plocka isär ramen mer dock)

Diverge-Original-FrontWheelCasette.JPG

Diverge-Original-BackWheelDiscCasette.JPG

Diverge-FrameForkSeatClampFutureShock.JPG

Tillbaka
Topp