[Byggtråd] DJP (dirtjumppendlare)

Atakua

Aktiv medlem
Kapitel 0. En Aliexpress ram som inte blev av

Efter 11 år i bruk sålde jag min pendlarcykel och behövde således en ny. Mina pendlingsrutter har förändrats, min körstil passade inte längre till en fixie-ram, och jag ville ha något nytt. Projektet gick ur ut tydliga krav på den nya cykeln.

1. Billig. Enligt mig har priserna på cyklar och cykeldelar skjutit i höjden, vilket gör det ofattbart för mig att köpa en hel ny färdigbyggd cykel. Detta innefattade att använda så många begagnade delar som möjligt och ordna en del komponenter från Aliexpress.
2. Skivbroms. Inget fel på fälgbromsar förutom att de nöter ut fälgarna. Under åren har jag gått igenom 3 bakhjul och 2 framhjul. Jag vill hellre byta ut slitna bromsskivor än hela hjul.
3. Enkelväxlad. Med rätt utväxling på min gamla cykel kunde jag klara det flesta backarna.

Tyvärr uteslöt skivbromskravet de flesta tillgängliga begagnade cyklar. Jag väntade på att någon fin Kona, Surly eller liknande dyker upp. Det hade funnits några potentiella ex, men olika faktorer hindrade mig: högt pris, dåligt ramskick, hämtningsdistans, säljarens tröga svar o.s.v.

Till slut bestämde jag mig att köpa och bygga på en ny dirtjump ram. Ett konstigt val för just pendlingsprojekt, kanske. Mina resonemang vara följande:
1. Den är enkelväxlad, någon kedjespännare behövs inte.
2. Den förses med skivbromsfästen.
3. Den har 26 tums hjul, och jag är ambivalent inställd mot alla hjulstorlekar.
4. Den är stadig och kommer inte att vika itu under mig om jag hoppar av trottoarkanter, kör utförstrappor, besöker pumptrackbanor, m.m.

Dessutom var jag inspirerar av denna artikel: https://www.bikemag.com/mountain-bike-gear/experiment-specialized-p-commute . Det var alltså inte bara jag som tänkte på denna.

Det största problemet med dirtujumpramar är att de är små. För just den här idrotten vill man ha något liten under sig. Men för pendling vill man ha en komfortabelt dimensionerad cykel under sig.
Efter längre sökning hos Aliexpress hittade jag en ram med längsta reachen: 415 mm. Mina MTB (i storlek M) har måttet runt 450 mm, men min tidigare pendlare hade reach kortare än 400 mm. Jag hoppades kompensera skillnaderna den med styrstam, styre, sadelposition o.s.v.

Så det så, ramen var inköpt i slutet av augusti och skickad nästa dag.
… Men den kom aldrig fram. Den sista spårningsuppdateringen kom den 10/9, och beräknat sista leveransdatumet var 10/10. Jag bad om att få pengarna tillbaka, men det lär väl dröja sig eftersom fraktföretaget påstår att man ska leverera ramen för oktobers slut, och Aliexpress valde att gå med på det.
Nåë, det var värt försöket. Inte att jag skulle sluta handla på Aliexpress framöver; jag är säker att bli återbetald till slut; det har alltid slutat till min fördel i tidigare fall vid uteblivna leveranser.

Med Aliexpressramen ur ekvationen, var jag tillbaka till rutan en med ramvalet. Då stötte jag på Dartmoor Two6Player Pro. Den var lite dyrare än Aliexpressramen (men just nu ser jag att prisit på samma ram har sjunkit! ironiskt).
Men denna ram hade fördel att den finns i tre storlekar, vilket är rätt ovanligt för dirtjumpramar.
Dess X-Long har lika stor reach som mina M-stora MTB:er, men jag valde ändå Long. Jag vill inte ha en tredje ram som skulle kännas identiskt.

1760779281141.webp

Den andra ramen kom efter bara några dagars resa.

IMG_20251014_141212350.webp

De flesta små delarna från Aliexpress och övriga tyska handlare var redan framme. Då kunde jag börja skruva saker ihop.

Som sagt, den är Dartmoor Two6Player storlek L, färg Matt Sandstorm.

IMG_20251014_142457684.webp

Jag ville inte ha en till svart/mörk ram utan något ljusare istället. Jag tål också dem få dekalerna, jag önskar inte skrapa bort dem till rått aluminium.

IMG_20251014_171302718.webp

Huvudröret kommer med två små (~2.5 mm) gängade hål på varsin sida. Vet någon var de är för?

IMG_20251014_172931574.webp

En bild som jag hittat på webben visar en annan Dartmoor ram med fabriksborrat hål:

1pyn55jcrph51.webp

Dropouts är försedda med kedjespännare för en 10 mm solid axel, något jag alltid velat ha på min förra cykel.
Här ser man en innan jag modifierade dem för 5 mm QR-axlar:

IMG_20251014_171320067.webp

Kapitel 1. Några delar som ska hänga på cykeln

Bilder på reservdelar som jag tänkte skruva på ramen.

Hjulen är 15+ år gamla Shimano Deore LX M565 i perfekt skick. Däcken är Nobby Nic 26×2.0 av okänt år, men troligen är de minst 8 år gamla eftersom de har gammal typsnitt. Däcken är för styva och något slitna för stig men utan hål och de skulle räcka till flera pendlingsmil.

(här sitter dock fel däck på bilden)
638911.webp

1760783037192.webp

[Tack, Tomas, för hjulen!]

Vevarmarna är begagnade 170 mm noname som jag av-anodiserade i 2024. De kompletteras med en stålklinga med 34 kuggar av SRAM.

IMG_20251014_171105104.webp

Vevlagret Acros samt flera andra reservdelar ärvdes från min svärfar. Han var ivrig cyklist och god vän.
Det här bygget är tillägnat hans minne.

IMG_20251014_171118456.webp

Det här vevlagret kommer väl med för många distanser och reservlock och sånt skräp. Men för övrigt är det solid.

Fler delar kommer in.

Styrlager är nytt IS42/IS52 av Ritchey. Starnut kommer inte till användning på grund av gaffelvalet.
Jag behöver en lååång sadelstolpe för denna ram, och så för bara 8€ fick jag en sådan 450 mm lång.

IMG_20251016_172449438.webp

En gammal sadel från PlanetX, inköpt före Brexit. Den har några skrap efter många mil, men jag orkar inte slänga den och tänket eventuellt försöka klä om den med nytt tyg.

IMG_20251016_172828682.webp

Svärfaderns gamla Wellgo pedaler. Jag hade ett liknande par för 7 år sedan, de är tunga och pålitliga och lätt att serva, precis som jag behöver. Detta par är silvrigt vilket gör det omöjligt att tappa färg av ständigt bruk.

IMG_20251016_172834918.webp

Svärfaderns noname kolfibergaffel. Den höll under hans 100+ kg tungt belastade touringcykel; den kommer säkert att hålla under mig ett tag. AC-måttet motsvarar till 100 mm fjädrad 26 tumsgaffel, alltså precis lagom till ramen.

Gaffeln kom med expander nut, jag behövde alltså inte leta efter en.

IMG_20251016_173458547.webp

Magura MT6 broms fram och Magura MT2 bak, både köpte begagnade på K&S.

IMG_20251016_173506366.webp

Ett framstänkskärm med två extra hål som jag smälte i det för att buntband bättre passade till gaffelkronan.
Det står egentligen Rockshox på den med stora skrikiga bokstäver, men man kommer inte att ser någonting eftersom jag vänder det och monterar det med svarta ytan utåt.
Eltejp kommer att täcka dem onödiga monteringshål, som vanligt.

IMG_20251016_182411493.webp

Senast ändrad:
Det kommer nog alltid med spacer så det räcker till 68mm bb. Locket är för att du ska få en matchande cockpit

Acros lägger mycket mer med sitt vevlager än tre vanliga 2,5 mm distanser.
Jag slängde pappret med diagrammet som kom med lagret, men jag hittade en bild på nätet som beskriver situationen:

1760809263889.webp

Fyra extra små distanser för 24 mm axel! Och så fanns det även två bitar till i mitt fall, ersättningskåpor för lagerkoppar.

Acros lägger mycket mer med sitt vevlager än tre vanliga 2,5 mm distanser.
Jag slängde pappret med diagrammet som kom med lagret, men jag hittade en bild på nätet som beskriver situationen:

Visa bilaga 799519

Fyra extra små distanser för 24 mm axel! Och så fanns det även två bitar till i mitt fall, ersättningskåpor för lagerkoppar.
Ok, sån små. Det är väl för att shimsa axeln. Jag har fått köpa till såna.

Kapitel 2. Bromsförvirring

Jag gick med Bucklos styre från Aliexpress med högre 45 mm rise och 780 mm bredd.
Under provcyklingen kände jag att styret var kanske lite för brett.

Jag började med ett okapat rör:

IMG_20251016_215631207.webp

Och skar av 10 mm från var sin sida:

IMG_20251016_221404678.webp

Frambromsen behövde bara snabbluftning, och ett litet smygfulmek med buntband igenom ett gaffelhål. Det funkar som extra kabelguide till bromsslangen:

IMG_20251016_173515954.webp

Men bakbromsen hade för lång slang som inte gick att tama. Därför behövde jag korta slangen.

IMG_20251014_213742975.webp

Inget problem, det gjorde jag förut, jag har alla verktyg och matchande reservdelar för Magura.
Nu kör vi, steg för steg.

1. Rotera handtaget
2. Skruva av muttern
3. Kapa slangen vid nya positionen
4. Trä igenom en ny oliv
5. Banka in ny barbed pin
6. Stoppa den nya kabeländen i handtaget
7. Skruva muttern in i handtaget
8. Rotera handtaget

1760860187547.webp

När jag försökte att banka in pinnen gick den rakt in i slangens kanal utan något motstånd! Slangens inre diameter var för stor. Och den kändes också och såg ut annorlunda än jag mindes den: den var helt gjord av plast medan vanliga Maguraslangar har vävda snitt.

Kan det vara så att Magura använder olika pinnar för MT2 än för andra modeller? Är jag kört för natten och måste leta för en ny okänd slags pin?
Då tittade jag närmare på slangens gamla ände som jag hade klippt av. Där satt en ensam oliv utan någon pin!

1760859942711.webp

Jag lyste med ficklampan i handtagets hål: kanske gömmer sig en lös pin därinne? Nej, hålet var tomt.
Kunde det bli så att Magura har optimerat systemet och nu behöver slangen inte någon pin utan bara oliv?
Bara ett sätt av veta.

Jag skruvade slangen på med en ensam oliv och utan pin, torkade noggrant alla yttre ytor, spände bromsspaken med gummiband och lämnade bromsen ligga i låst läge för natten.

Morgonen därpå fanns det inga spår av oljeläckage någonstans. Det verkar som oliven utan pin håller tätt. Jag behövde inte ens lufta bakbromsen efter förkortningen.

Kapitel 3. Byggprocess

Dags att skruva ihop olika bitar, fulmeka lite och bestämma sig om tillbehör.

34t framklinga ger gott om utrymme mellan sig och kedjestaget.

IMG_20251014_173127449.webp

Där bak har jag ett 13t-drev plockat av från sliten kassett; men själva drevet har bara kosmetiskt slitage. Eftersom baknavet är för Hyperglide-kassett, då kläms drevet med distanser och kedjelinjen justeras med dem.

IMG_20251014_180743161.webp

Eftersom jag har ett nav med ø5 mm QR-axel men en sådan ram avses för solida ø10 mm axlar, var det inte särskilt bekvämt att justera kedjespänning. Då modifierade jag båda kedjespännarna genom att trycka in slipade sexkantsmuttrar i hålen. Detta gav mig ø6 mm hål för att trä axeln i.

1760974680393.webp

Jag gillar skumhandtag och brukar ha tjocka ESI grips på alla cyklar. Men jag hade även olika handtag i reservlådan; minns inte varför och när jag köpte dem, men de passade bra till bygget.
Man kan även se olika bromshandtag: MT6 för frambroms och MT4 för bakbroms.

IMG_20251016_222857312.webp

IMG_20251016_222914673.webp

Wellgo Magnesium pedaler. De är tydligt begagnade men snurrar bra. Enligt min erfarenhet med Wellgos pedaler varar de länge och kommer att klara pendlingstjänst utan problem. Och det går enkelt att serva dem.

IMG_20251016_222928170.webp

Svärfaderns pakethållare, gjord av titan. Jag borrade ett hål i den och fäste röd reflex. Monteringsdiametern var
31,6 mm men sadelstolpens diameter är 30,9 mm. Jag shimsade skillnaden med en bit konservburk, som tur var var hade den tjockare vägg än vanlig Coca Cola burk.

IMG_20251017_091507716.webp

Och varför ha bara en sadelstolpe om man kan ha två? Den ena, extra lång, för pendling, och den andra, avsågad till kortare längd, för pumptracksbesök.

IMG_20251019_103933704.webp

Tillbaka
Topp