Byggtråd eller nåt, elförstärkt boardtracker-pendlarhoj

Axly

Ny medlem
Hejsan, ny här, ny inom cykel-området (utöver trampa hit och dit) och varför inte dela med mig av mina första trevande steg till att få till en snygg användbar hoj!
Jag cyklar en del men tycker det är svårt att trampa till jobbet då jag tydligen måste idiotcykla alltid (kontorskläder och idiotcykling funkar inte riktigt). Dessutom kommer jag behöva ta mig genom Göteborg kanske 3-4 ggr på en dag ibland och där funkar det inte att leta omklädningsrum och duscha efter varje repa... Så utöver mina två andra cyklar får det nu bli en elcykel. Elcyklar är fula och tråkiga och de vill jag inte ha så då bygger jag en.
Växlar, bromsar och hjul från en stackars Crescent, en stålram som jag beställt och lite annat skrot på detta...
Kvar att göra? det mesta faktiskt.. Håller på med adaptrar och fästen till fasen allt, batteri skall platsbyggas och "tankar" måste tillverkas. Just nu är det hela bara ihoplagt för att man skall kunna se en översikt om vad det kommer bli av det.

Bilagor

• elcykeln.jpg
    elcykeln.jpg
    75.2 KB · Besök: 110
Senast ändrad:
Axly sa:
Hejsan, ny här, ny inom cykel-området (utöver trampa hit och dit) och varför inte dela med mig av mina första trevande steg till att få till en snygg användbar hoj!
Jag cyklar en del men tycker det är svårt att trampa till jobbet då jag tydligen måste idiotcykla alltid (kontorskläder och idiotcykling funkar inte riktigt). Dessutom kommer jag behöva ta mig genom Göteborg kanske 3-4 ggr på en dag ibland och där funkar det inte att leta omklädningsrum och duscha efter varje repa... Så utöver mina två andra cyklar får det nu bli en elcykel. Elcyklar är fula och tråkiga och de vill jag inte ha så då bygger jag en.
Växlar, bromsar och hjul från en stackars Crescent, en stålram som jag beställt och lite annat skrot på detta...
Kvar att göra? det mesta faktiskt.. Håller på med adaptrar och fästen till fasen allt, batteri skall platsbyggas och "tankar" måste tillverkas. Just nu är det hela bara ihoplagt för att man skall kunna se en översikt om vad det kommer bli av det.

Tur att jag kom ihåg att köpa chips igår :)

Maffigt bygge för övrigt, men vad menar du med att du annars måste idiotcykla?

Haha, har väl något fel i huvudet ;) När jag kommer ikapp damen med korg fram så trampar jag på lite extra så jag verkligen kommer om och inte bara glider förbi. Sen när jag kommer ikapp nästa så gör jag samma, nu med det lite högre tempot. Väl framme vid jobbet trampar jag på som om det vore Tour de France för att komma om elitsnubben med spandexdräkt och snabba solbrillor.

Jag är nog helt enkelt riktigt usel på att pendlingscykla.

Jo, motorn placerar jag så den driver på veven (m.h.a. lite klurigt användande av diverse frihjul) så jag kan köra antingen med bara el, bara trampor, eller båda, och jag har alla växlar kvar så jag borde nästan kunna klättra i berg på lägsta växeln med motorns och mina Watt kombinerat. Det finns många backar i Göteborg, alla lutar uppför. ;)

Senast ändrad:
Ok, då fattar jag.
Vad är det för motor då? Vilken effekt?
Ser ut som 160 mm skiva även fram (rätta mig om jag har fel) men jag skulle rekommendera åtminstone 180 mm för tryggare och snyggare broms fram, med tanke på den ökade totalvikten och alla de nerförsbackar som trots allt finns. :)

Senast redigerad av en moderator:
Ohh, bra input! (och absolut rätt, 160mm fram) Jag har bara plockat hjul, växlar och bromsar rätt av från en donator, och även om totalvikten på ekipaget inte borde diffa mer än 20-25 kg så är det faktiskt en grej jag bör fundera på.. Tackar!

Motorn är en ombyggd navmotor god för 450W, och antingen parar jag den med en controller ner till 250W (går kallt och snällt och elcykellagligt) eller så går jag på att köra den som en klen klass2 (trafikförsäkring+hjälm som krav) och då blir det ingen cykel längre i rent laglig mening, men jag har ingen avsikt att köra den som annat än laglig vilken väg jag än går.

Axly sa:
Ohh, bra input! (och absolut rätt, 160mm fram) Jag har bara plockat hjul, växlar och bromsar rätt av från en donator, och även om totalvikten på ekipaget inte borde diffa mer än 20-25 kg så är det faktiskt en grej jag bör fundera på.. Tackar!

Motorn är en ombyggd navmotor god för 450W, och antingen parar jag den med en controller ner till 250W (går kallt och snällt och elcykellagligt) eller så går jag på att köra den som en klen klass2 (trafikförsäkring+hjälm som krav) och då blir det ingen cykel längre i rent laglig mening, men jag har ingen avsikt att köra den som annat än laglig vilken väg jag än går.
Du säger tidigare att du ska kunna köra bara på el, det är väl inte lagligt? För att det ska vara laglig elcykel, så måste man väl trampa för att elmotorn ska ge något. Men coolt projekt, det här kommer jag följa, för mycket "biltema" elhojjar, mer custom till folket. :)

Det finns två olika typer av elmotoriserad oreggad 2-hjuling, den ena är det som egentligen är elcykeln. Det andra klassas som moped klass 2 (de långsamma 25-mopparna) men är oftast inte riktigt samma sak som elmoped utan ramlar i samma grupp som "cykel med hjälpmotor".
- Elcykel får bara ge kraft när man trampar, bara upp till 25 km/h och ge max 250W.
- El"moppe" kräver ingen reggning, men däremot trafikförsäkring och hjälm (cykelhjälm räcker, och cykla = hjälm för mig oavsett). Den får ge kraft utan att trampa, dock bara upp till 25 km/h, och får ha en effekt på upp till 1000W (vilket känns otroligt onödigt om jag har motorn innan växlarna).

Jag bygger ju här ett pendlarfordon och om jag kan glida till jobbet och cykla hem är det klockrent för mig. Snittar nog alltid 25+ om jag cyklar oassisterat, undantaget absolut centrala stan då, så rent krasst kommer jag nog ta mig långsammare fram med bygget än vad jag gör med vanliga hojen, men whatever. Det stora är att minimera bilkörningen och lite stil får man ha ibland också ;)

Axly sa:
Haha, har väl något fel i huvudet ;) När jag kommer ikapp damen med korg fram så trampar jag på lite extra så jag verkligen kommer om och inte bara glider förbi. Sen när jag kommer ikapp nästa så gör jag samma, nu med det lite högre tempot. Väl framme vid jobbet trampar jag på som om det vore Tour de France för att komma om elitsnubben med spandexdräkt och snabba solbrillor.

Jag är nog helt enkelt riktigt usel på att pendlingscykla.
Tycker det låter som om du är en helt normal cykelpendlare.... ; )
Kul projekt för övrigt! ....och roligt att se att inte alla köper färdiga elcyklar....

Mvh Ulf S.

Tillbaka
Topp