(Byggtråd) FAT CAAD

Är väl kanske inte så intressant men tänkte att man kan ju lägga upp lite bilder på en FAT CAAD som jag ska bygga ihop inom kort. Fyller på med bilder och lite vikter under byggets gång. Blir ingen lättviktare men man vill ju inte att den ska bli alltför tung. Användningsområdet blir skoterspår, någon tälttur i fjällen, lite stig sommartid och ett par race både på barmark och snö. Vi börjar väl med ramen.

Bilagor

Lars.E

Aktiv medlem
Najs.
På tal om begagnade komponenter... Jag råkar ha en komplett fatbike utan ram som skulle vara kul att bygga ihop.
Vad får man ge för en CAAD-ram? De ser riktigt goa ut. Gillar färgen på denna bättre än de gröna jag sett tidigare.

NON

Medlem
Kul med en fat caad. Min 3:a är fortfarande original så när som på bluto gaffel, hydrauliska bromsar och JJ 4,8:or. Om jag bara lyckas slita ut drivlinan någon gång så ska det bli konvertering till 1x11 eller 1x12.

Lars.E sa:
Najs.
På tal om begagnade komponenter... Jag råkar ha en komplett fatbike utan ram som skulle vara kul att bygga ihop.
Vad får man ge för en CAAD-ram? De ser riktigt goa ut. Gillar färgen på denna bättre än de gröna jag sett tidigare.
Jag gillade den svart/gröna men den här är faktiskt riktigt läcker med pearleffekten.

NON sa:
Kul med en fat caad. Min 3:a är fortfarande original så när som på bluto gaffel, hydrauliska bromsar och JJ 4,8:or. Om jag bara lyckas slita ut drivlinan någon gång så ska det bli konvertering till 1x11 eller 1x12.
Glöm inte att köpa den kortare axeln om du ska byta till 1xnågonting. Du får ta en tur längs stränderna på danska västkusten. Lär göra gott för att påskynda slitaget på drivlinan.

Klavikel

Aktiv medlem
Cannondale jekyl 1000 sa:
Klavikel sa:
Snyggt.
Fat bikes ser alltid coola ut.
Vad vill du ha för gaffel på den där?
En lefty rigid kanske?
Om det fanns en Lefty rigid carbon så kunde man ju börja fundera. Nä det blir dämpat. Lefty Olav.
Ok, här har du en stel annars.https://www.cannondale-parts.de/epages/61764971.mobile/de_DE/?ObjectPath=/Shops/61764971/Products/FOSF15
Fast det är klart, en dämpad fram är alltid skönast.

Klavikel sa:
Klavikel sa:
Snyggt.
Fat bikes ser alltid coola ut.
Vad vill du ha för gaffel på den där?
En lefty rigid kanske?
Om det fanns en Lefty rigid carbon så kunde man ju börja fundera. Nä det blir dämpat. Lefty Olav.
Ok, här har du en stel annars.https://www.cannondale-parts.de/epages/61764971.mobile/de_DE/?ObjectPath=/Shops/61764971/Products/FOSF15
Fast det är klart, en dämpad fram är alltid skönast.
Undrar vad en sådan väger? Lite trist bromsinfästning.

Kom lite nya prylar idag. Alla trista stålskruvar blir utbytta mot titan och aluminium.
Vev, wattmätare, sadelstolpe och pedaler är som synes begagnat. Sadelstolpen är inte den lättaste med sina 221g men den får duga så länge.

Bilagor

Leftyn ska in på service och ett Andreanikit ska monteras men eftersom det är tävling på Söndag så får jag vänta till efter helgen med att skicka den.
Tänkte även montera en remote lockout. Tyvärr saknar jag en del(den röda ringen med ett antal skruvhål i) för att kunna montera den så om någon råkar sitta på en sådan så hojta till.

Bilagor

Thomson styre och stam. Styrröret är bara grovkapat för tillfället. Tänkte svarva ner det när jag skickar iväg gaffeln. Det är verkligen med blandade känslor som man drar på skyddsfilm på ramen. Det är ju synd att dölja den snygga lacken samtidigt som man vill skydda den mot repor och stenskott. Blev ju inte bättre av att jag inte lyckades få till det. Men nu får den sitta där tills jag ledsnar på skiten.

Min Syncros pump gav upp just idag. Måste varit ett tecken på att cykeln vill ha något annat. Tips på bra handpump som funkar någorlunda på en fatbike utan att vara alltför tung motades gärna.

Bilagor

weldion sa:
Köpte också sådana handtag nyligen. Måste säga att jag gillar dem. Skön känsla att de känns riktiga solida.
Jag var väldigt skeptisk men den låga vikten fick mej att ändå testa ett par på scalpelen och det var verkligen en positiv överraskning. Känns varma att hålla i och det är ju en egenskap som borde passa bra på en fatbike.

Martinmat

Aktiv medlem
weldion sa:
Köpte också sådana handtag nyligen. Måste säga att jag gillar dem. Skön känsla att de känns riktiga solida.
Gillade inte lizards själv utan kör nu ESi chunky på 2 av 3 hojar å den 3:e får det när det är dags att byta. ESi är ju inte heller speciellt tunga

Elddopet avklarat! Cykeln skötte sej exemplariskt och jag lyckades nog riktigt bra med att välja rätt däcktryck idag. Riktigt nöjd med resultatet. Tyvärr har jag inga bilder från tävlingen. Nu ska gaffeln in på service och styrröret ska svarvas av.
Vikten blev 13.90kg med dator, pedaler, flaskhållare och wattmätare.

Bilagor

Olas

Medlem
Elddopet avklarat! Cykeln skötte sej exemplariskt och jag lyckades nog riktigt bra med att välja rätt däcktryck idag. Riktigt nöjd med resultatet. Tyvärr har jag inga bilder från tävlingen. Nu ska gaffeln in på service och styrröret ska svarvas av.
Grattis till en riktigt grym hoj och kul att träffas idag

Olas sa:
Grattis till en riktigt grym hoj och kul att träffas idag
Tack. Ja det va kul. Vilken dag det blev. Fantastiska förhållanden, bra arrangemang och trevliga medtävlande. Förhoppningsvis så ses vi väl på Nalovardo.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer