(Byggtråd) FAT CAAD

(Byggtråd) FAT CAAD
Olas sa:
Pepperazzi sa:
Jadå, det var kul, och svårslaget väder.
Blir spännande att se om dom bjuder på några längre sträckor till nästa år.

En längre bana tror jag garanterat lockat fler deltagare

Fast i år var det perfekta förhållanden. Blir det snöfall under natten och under tävlingsdagen kan det ta tre gånger så lång tid att köra samma sträcka. Temperaturen kan också ställa till det. Blir det -30 kanske det inte är så kul att vara ute tre timmar. Fast fördelen med varvlopp är ju att man kan styra tiden med antal varv utifrån dagsförhållandena.
Själv tycker jag att kortare lopp också kan vara riktigt roliga.
Det var ett toppenarangemang så det behövs nog bara lite mer spridning för att dra lite fler deltagare.

(Byggtråd) FAT CAAD
Nu är den tunga Formula-axeln utbytt mot en Syntace X12. Sparade 50g.

Bilagor

• fullsizeoutput_b7f.jpeg
    fullsizeoutput_b7f.jpeg
    271.7 KB · Besök: 149
(Byggtråd) FAT CAAD
I väntan på att gaffeln ska bli klar så får man väl sitta och titta på bilder och drömma om framtida cykeläventyr.

Bilagor

• fullsizeoutput_b86.jpeg
    fullsizeoutput_b86.jpeg
    373.1 KB · Besök: 126
  • fullsizeoutput_b89.jpeg
    fullsizeoutput_b89.jpeg
    323 KB · Besök: 136
  • fullsizeoutput_b81.jpeg
    fullsizeoutput_b81.jpeg
    297.9 KB · Besök: 143
  • fullsizeoutput_b82.jpeg
    fullsizeoutput_b82.jpeg
    305 KB · Besök: 121
(Byggtråd) FAT CAAD
En bild från söndagens elddop.

Jag kan ju inte låta bli att fundera på ett lättare hjulpar. Mina Mulefut 80SL fälgar ska enligt uppgift väga 830g/styck så det finns ju goda förutsättningar för en viktbesparing. DT BR710 ska väga 675g. En carbonfälg från Light-bicycle är ju än mer lockande. FAT680 har en uppgiven vikt på 680g plus att man slipper fälgbandet.
https://www.lightbicycle.com/85mm-w...hookless-double-wall-tubeless-compatible.html
Tyvärr har jag inte någon viktuppgift på mitt Formula baknav. Blir det nytt står det nog mellan DT eller Tune. Verkar ju inte finnas några direkt andra alternativ om man vill hålla nere vikten. Fram är det väl original Lefty 73 som gäller för jag antar att det bara blir ostadigt med ett nav med smalare mellan flänsarna.
Hm, tål att funderas på.

Bilagor

• IMG_1421.JPG
    IMG_1421.JPG
    96.4 KB · Besök: 130
(Byggtråd) FAT CAAD
Den här hade jag tänkt ha från början men jag vet inte om den någonsin kommer att komma till användning. Prövade den på min xc men tyckte inte den tillförde något mer än extra vikt. Jag kör nog för mesigt för att ha nytta av den. Får se om jag ger den en chans till när det blir barmark eller om jag säljer den för att delfinansiera ett par carbonfälgar.

Bilagor

• IMG_1594.JPG
    IMG_1594.JPG
    188.5 KB · Besök: 137
(Byggtråd) FAT CAAD
Dropper på fettot är ju det bästa som hänt!

Så mkt lättare att starta i lössnö o djupsnö etc när man kan starta sittande, för att inte tala om att ta sig upp på hojen när man trampat igenom å ska komma igång igen

Cannondale jekyl 1000 sa:
Den här hade jag tänkt ha från början men jag vet inte om den någonsin kommer att komma till användning. Prövade den på min xc men tyckte inte den tillförde något mer än extra vikt. Jag kör nog för mesigt för att ha nytta av den. Får se om jag ger den en chans till när det blir barmark eller om jag säljer den för att delfinansiera ett par carbonfälgar.

Tillbaka
Topp