[Byggtråd] Flash - back from the dead!

ostrand

Aktiv medlem
För att göra en lång historia kort så lyckades jag få tag på en Cannondale Flash från en skrothög.
Inga hjul, dämparen sackade och växelöra + bakväxel saknades.
Men man kastar inte bara grejer som man kan laga. Framförallt inte fina aluminumramar från Cannondale.
Och ramen är ju i min storlek - M!

Men vad är det för något egentligen?

Efter lite efterforskningar har jag kommit fram till att cykeln är en Cannondale Flash Alloy.
Årsmodell runt 2010-2012..
Då en av de absolut lättaste aluminiumramarna med 1450 gram.
https://www.rei.com/product/832786/cannondale-flash-3-bike-2011

Men går den att köra som 27,5-a?
Jag testade med ett 27,5 hjulset (från en cykel som jag sålde) och det verkar funka... Snygg är den också. :)

1597836827255.png

Anyhow.

Målet är först och främst att få ihop en komplett cykel som rullar. Tanken är att ha en lätt xc-hoj till motion.

Bromsar finns.
Växlar har jag tänkt 1x10 eller 1x11 beroende på vad jag får tag på - det blir iallafall begagnat.

Idag har jag jobbat hemifrån och tog lunchen till lägesanalys dvs rengöring och inspektion av cykeln och lite googling.
Såhär ser det ut idag:
(sadelstolpe finns också...)

1597832034140.png

Ramen är hel och utan skador. Växelöra hade LBS hemma (Tack Jocke på Pavement i Lund!) så det är iallafall fixat.

Gaffeln är en Headshok Fatty DLR80.

1597836879174.png

Jag tog isär den redan igår och märkte att det verkade fattas lite delar - av fyra rullager som ska sitta inuti själva röret hittade jag bara tre. Inget av dem var helt.

1597835484757.png

Sedan finns ett par saker till som jag inte tycker ser jättebra ut...

1597835334739.png

Misshandlad nedre ring.

1597831953636.png

Märke nedanför där lagren ska sitta.

1597831925999.png

2. Spricka (på båda sidor).

Glidbanorna har spår / märken från rost på bägge sidor. Baksidan kanske inte har så stor betydelse men sidan där lagren sitter kanske är viktigare...

1597831858554.png

1597831814397.png

1597831762909.png

Till och med ytterröret har ärg på insidan där glidbanorna suttit. Där har jag däremot inte försökt rengöra mer än med våtservetter, det finns kanske mer effektiva medel.

1597831705136.png

Men rullagren fick jag tag på nya hos LBS igår (yaaay!)

Glidbanorna finns att få tag på:
Inuti dämparen har jag inte ens kollat... den hade tappat tryck när jag fick den men det funkade att pumpa i lite luft, men *förmodligen* behöver den en service där också.

Men med tanke på hur det hela ser ut är frågan om jag inte bara ska skrota den och fixa en annan.
Vad isåfall? Lefty?
Eller - är det lönt att försöka få ihop den?

Nästa steg: Hjulset. 27,5 borde fungera men blir lite tight i framgaffeln - om jag inte byter ut den mot en längre...?

Bilagor

• 1597835309694.png
    1597835309694.png
    225 KB · Besök: 116
Nu blev jag avis... Men min familj är nog glad att det inte var jag som hittade cykeln :P

Hur kan nån få för sig att kasta en sån ram?? Helgerån!

Nu blev jag avis... Men min familj är nog glad att det inte var jag som hittade cykeln :P

Hur kan nån få för sig att kasta en sån ram?? Helgerån!

Den har varit inne på reparation och blivit kasserad, antagligen inlöst av f-bolag.
Gaffeln glappade, växelörat fattades, förmodligen var hjulen krokiga.
Jag tyckte att den var värd att försöka rädda. Men vi får se ;)

På sidobilden ser det väl tight ut med 27,5-däcket i gaffeln? Antagligen ser det bättre ut i annan vinkel? Där ser jag en anledning att byta gaffel vid behov, annars hade jag försökt serva, fatty är cool!

På sidobilden ser det väl tight ut med 27,5-däcket i gaffeln? Antagligen ser det bättre ut i annan vinkel? Där ser jag en anledning att byta gaffel vid behov, annars hade jag försökt serva, fatty är cool!
ja det är tight, men det är åtminstone en halv centimeter till ventilen till gaffeln. Räcker inte det? ;)

Tillbaka
Topp