Byggtråd för min Dynamics Hardcore

Rove-Man

Aktiv medlem
Jag startar här med den 1/7-25 en byggtråd på min nyinköpta Dynamics Hardcore från 90-talet. Detta är en förstärkt aluminiumram som jag förhoppningsvis ska kunna bygga en trevlig cykel både att glida runt med och även hoppa lite med.

Syftet med tråden är att dela med mig av ett relativt unikt bygge med tanke på ramen och vilken typ av cykel jag väljer att bygga, men även för att ta hjälp av alla er kunniga på forumet när jag stöter på funderingar och problem.

Söker man på Dynamics Hardcore på google får man fram väldigt få bilder, oftast från tyska hemsidor. Cykeln ska vara ”handgjord” just i Tyskland och verkar vara ganska sällsynt.

Bilagor

• IMG_6898.webp
    IMG_6898.webp
    157.4 KB · Besök: 171
Jag kommer att konvertera om till en hydraliskskivbroms bak. Har slipat bort alla fästen för fälgbroms och vajrar. Nytt fäste för bromsok ska svetsas och bromsslangen dras invändigt. Tänker nog köra singlespeed då det redan är det utförandet på mina tänkta hjulpar från Halo med DTH däck. Kommer köpa till en kedjesträckare.

Bilagor

• IMG_6879.webp
    IMG_6879.webp
    257.4 KB · Besök: 100
  • IMG_6878.webp
    IMG_6878.webp
    251.3 KB · Besök: 107
  • IMG_6876.webp
    IMG_6876.webp
    208.6 KB · Besök: 96
  • IMG_6880.webp
    IMG_6880.webp
    353.8 KB · Besök: 89
  • IMG_6877.webp
    IMG_6877.webp
    136.2 KB · Besök: 96
Idag svängde jag förbi den lokala pulverlackeraren för att presentera min ram. Jag ville främst kolla om förstärkningarna skulle göra det svårt att lackera ramen. Fick svaret att det var inga problem alls, värre hade det varit att komma åt med traditionell ”blötlack”. Hörde mig även för hur pass noga jag behövde vara med slipningen, vilka typer av repor som skulle synas och inte synas. Tacksamt att ramen nästan är färdigbehandlad för lack från fabriken.

FÖRSTA FRÅGAN!

Vad tror ni är det optimala storleken på framdrevet om jag kör 16t bak?

(Målet är att cykeln ska vara skön att trampa runt med på stan samtidigt som man ska kunna ta sig upp för lite kortare klättringar på diverse mtb-parker.)

FÖRSTA FRÅGAN!

Vad tror ni är det optimala storleken på framdrevet om jag kör 16t bak?

(Målet är att cykeln ska vara skön att trampa runt med på stan samtidigt som man ska kunna ta sig upp för lite kortare klättringar på diverse mtb-parker.)

Jag kör 32/18 på single speed MTB vilket är ganska standard. Funkar bra i skogen men för lätt utanför. Gissar du ska köra mest väg så då skulle jag satsa på högre utväxling. 34/16 kanske?

Jag kör 32/18 på single speed MTB vilket är ganska standard. Funkar bra i skogen men för lätt utanför. Gissar du ska köra mest väg så då skulle jag satsa på högre utväxling. 34/16 kanske?

Jag föreställde mig att hamna på 30någonting. Låter vettigt som du säger, förhoppningsvis klarar jag av kortare branta klättringar på det.

Jag föreställde mig att hamna på 30någonting. Låter vettigt som du säger, förhoppningsvis klarar jag av kortare branta klättringar på det.
Just det, det är på 29" hjul jag kör den utväxlingen, gissar du har mindre.

Här finns ett bra verktyg för att testa utväxlingar. I exemplet så kan man se att med min hoj med 29" och lite fetare däck når jag 22,5 km/h med 90 i kadens. För att få samma utväxling med 27,5" och något smalare däck så måste man gå upp till 34/18.
1751437186410.webp

Kör man single speed så tar man korta branter med fart och inte utväxling så länge de är rimligt korta. Längre är det bara att mata på, det går bättre än man kan tro. Jag kan cykla upp för alla backar i stans MTB-spår med min utan större problm. Stans lokala skidbacke tar jag mig uppför via transportvägen men det är på håret och inte skoj så där går jag.

För 20 år sedan, när singlespeed var en grej och 26" standard, var 2:1 i utväxling nog det vanligaste för en cykel för både skog och asfalt (dvs inte bra på något, men kul!). Körde man mer asfalt så kunde man gå upp mot 2,2:1, mest skog ner mot 1,7-1,8:1.

Med modernare 29" som har 9-10% större hjulomkrets minskar lagom utväxling med detsamma. Då gäller 1,8:1 som utgångspunkt.

Screenshot_20250702_092327_Chrome.webp

Ser rätt konstigt ut med hjulaxeln bakom gaffeln. Jag antar att det måste vara så när gaffeln bygger så mycket framför headsettet?

Visa bilaga 777626
Ser rätt konstigt ut med hjulaxeln bakom gaffeln. Jag antar att det måste vara så när gaffeln bygger så mycket framför headsettet?

Inte kollat så noga på den bilden, men dina resonemang är nog korrekta. Tror dock inte den gaffeln på bild är standard på den modellen utan något hockuspockus experiment. Jag kommer försöka få till min med stel framgaffel som min mock-up, jag har beställt styrlager som kommer imorgon, enligt mina mått jag tagit så ska jag få gaffeln att funka med ram och lager.

Prototyp modulering av fästet som ska hålla bromsoket. Behöver väl inte vara allt för komplicerat. Tänker att det blir viktigt att fästet hamnar rakt vid svetsning och att svetsfogarna blir likvärdiga med övriga på ramen. Kommer nog försöka få 7mm tjocklek på godset, bör hålla bra. Får se om jag kan få till delen i CNC, annars är det inte allt för svårt att fila/borra till den själv ur en rektangel.

Bilagor

• IMG_6936.webp
    IMG_6936.webp
    354.6 KB · Besök: 72
Planering av genomföringar och dragning av kabel/vajer. Passande kunde jag gå igenom förstärkningarna ovanför vevlagret efter att försiktigt borra upp hålrummet som redan fanns. Tror att jag kommer köra med dropper post, så förbereder även för det på drivsidan.

Bilagor

• IMG_6939.webp
    IMG_6939.webp
    396.9 KB · Besök: 75
  • IMG_6940.webp
    IMG_6940.webp
    288.5 KB · Besök: 73
Senast ändrad:
Kabelgenomföringar borrade. Skulle först använda specifika genomföringar i plast från Shimano, men dem var alldeles för små när jag såg dem i verkligheten. Så slutade med att jag valde att borra lite snyggare hål och låta dem vara som dem är. Gjorde en beställning från England med bland annat ”cable sileners” som jag hoppas kunna få in i hålen, möjligtvis låta dem täta hålen litegrann.

Bilagor

• IMG_7097.webp
    IMG_7097.webp
    212.8 KB · Besök: 56
  • IMG_7098.webp
    IMG_7098.webp
    370.4 KB · Besök: 57
  • IMG_7147.webp
    IMG_7147.webp
    208.1 KB · Besök: 48
Framgaffeln har genomgått en färgborttagning. Jag hade tidigare lackerat den med pulverlack. ”Rust-oleum” upplever jag underlättar en del vid färgborttagning på cykel. Efter att låtit färgen flagna slipade jag bort resterna.

Även fixat ”nya” gula handtag. Lånade dessa ifrån min damm-samlande roddmaskin. Styret är ett Surly Sunrise med ”custom bend” som jag själv fått till med gasolbrännare och muskelkraft, därefter lackering och kortat ner det säkert ett par centimeter (kanske mer). Styret blev något mer aggressivt genom att räta ut det, lämpar sig bättre nu för mitt ändamål.

Bilagor

• 8d21c23f1a182e6fa3b54b3973c2040c.webp
    8d21c23f1a182e6fa3b54b3973c2040c.webp
    568.3 KB · Besök: 61
  • IMG_7144.webp
    IMG_7144.webp
    422.2 KB · Besök: 50
  • IMG_7143.webp
    IMG_7143.webp
    690 KB · Besök: 56
  • IMG_7142.webp
    IMG_7142.webp
    610.9 KB · Besök: 57
Konvertering från QR till bultat på framhjulet. Bakhjulet har redan genomgått detta sen innan. Även här grejer från England. Ytterligare en beställning på väg då rätt 15mm ”end-cones” saknades. Denna konvertering göra egentligen av två anledningar, det känns rejälare enligt mig att köra med bultar istället för QR och det blir lite svårare för folk att låna från mig medans jag är inne på Ica.

Bilagor

• IMG_7145.webp
    IMG_7145.webp
    1.3 MB · Besök: 52
Gott och blandat. Vattenflaska i linje med temat på cykeln och fler andra delar från England.
Beställt direkt ifrån Halo/Gusset/Identiti som alla tillhör Ison-familjen. Fått super service ifrån min kontakt och hans tekniker.

Bilagor

• IMG_7149.webp
    IMG_7149.webp
    491 KB · Besök: 56
  • IMG_7148.webp
    IMG_7148.webp
    238 KB · Besök: 57
Även beställt hem en aluminiumbit som jag nu modellerat färdigt och jiggat fast. Nu ska den lämnas in på svetsning. Om min forskning stämmer så kommer legeringarna gifta sig bra tillsammans med tillsatsmaterialet. Efter svetsning kommer jag dubbelkolla fitment med oket, borra hålen och slimma ner den något.

Bilagor

• IMG_7151.webp
    IMG_7151.webp
    300.7 KB · Besök: 68
  • IMG_7152.webp
    IMG_7152.webp
    331.1 KB · Besök: 70
Svetsning avklarat, kanske den ”största” och mest överhängande delen på hela bygget. Resultatet lyder… Dumt att vara missnöjd!
Möjligtvis en småjustering kvar för att få oket att ligga lite rakare längs med skivan.

Bilagor

• IMG_7189.webp
    IMG_7189.webp
    430.5 KB · Besök: 75
  • IMG_7187.webp
    IMG_7187.webp
    336.3 KB · Besök: 73
  • IMG_7186.webp
    IMG_7186.webp
    324.2 KB · Besök: 77
  • IMG_7184.webp
    IMG_7184.webp
    334 KB · Besök: 78
  • IMG_7181.webp
    IMG_7181.webp
    429 KB · Besök: 77
  • IMG_7180.webp
    IMG_7180.webp
    297.2 KB · Besök: 82
Och här har vi det nästan färdiga resultatet, jag är otroligt nöjd hur min vision blev i verkligheten. Färgerna kompletterar varandra bra och cykeln känns jättebra att cykla på, trots att jag inte har någon olja i bromsen. Påminner förvånansvärt mycket om en modernare mtb i ergonomin, kommer nog vara en riktigt bra allround. Kvar att göra är dropper med nya sadeln och vevlager med vevparti, det som sitter på är lånat från en annan cykel. Till min förvåning så var utväxlingen väldigt bra när jag kör med 19t bak och 50t fram, trodde jag skulle ha låga 40t i fram, men den tanken får jag kanske glömma, lite sämre markfrigång som det är nu dock. Det mest fantastiska är nog att jag fick tag i en triangel med matchande färger, tack LaChouette/Frankrike.

Bilagor

• IMG_7345.webp
    IMG_7345.webp
    523.2 KB · Besök: 88
  • IMG_7353.webp
    IMG_7353.webp
    646.7 KB · Besök: 89
  • IMG_7352.webp
    IMG_7352.webp
    485.8 KB · Besök: 73
  • IMG_7351.webp
    IMG_7351.webp
    1.2 MB · Besök: 73
  • IMG_7350.webp
    IMG_7350.webp
    279.1 KB · Besök: 85
  • IMG_7349.webp
    IMG_7349.webp
    750.2 KB · Besök: 86
  • IMG_7348.webp
    IMG_7348.webp
    654.8 KB · Besök: 89
Den där ser ju seriöst rolig ut! Men front rack gör mig lite förvirrad, är det hopp och lek eller cykla till jobbet som avses? ¿Por qué no los dos?

Tillbaka
Topp