[Byggtråd] Fulcross/gravelroad hoj

SebbeK

Aktiv medlem
Kände att jag behövde en hoj till i stallet... Tänker bygga en budget gravelroad hoj.

Hittade ett lämpligt objekt på blocket.

Planen är att byta till bock, andra bromsar, andra däck, STI-reglage, annat vevparti.

Fortsättning följer...

Bilagor

• centurion.jpg
    centurion.jpg
    140.4 KB · Besök: 167
SebbeK sa:
Kände att jag behövde en hoj till i stallet... Tänker bygga en budget gravelroad hoj.

Hittade ett lämpligt objekt på blocket.

Planen är att byta till bock, andra bromsar, andra däck, STI-reglage, annat vevparti.

Fortsättning följer...

Bromsarna blir väl bra? Canti fungerar ju med STI.

Ahaaaa... snyggbromsar ska det vara! ?
Gjorde nåt liknande själv, blev en trevlig "allcykel"- och är den som rullar mest.

Kör på! Byggtrådar är kul. ?

Det dök upp lite grejer idag som jag bara var tvungen att provmontera.

Av med allt gammalt mög. (Nästan)
Och på med nya däck och bromsar. Hjul, sadel, bromshandtag & styre/stam är från bra-att-ha-lådan.

IMG_6144.JPG

IMG_6143.JPG

IMG_6142.JPG

Ingen som har ett svart tvådelat compactvevparti till salu billigt??

Den är ganska kass i lacken, så jag var inne på att jag skulle måla om den. Men jag gillar den, så den får vara röd.

Ingen som har svart vevparti till salu?

Tror det ligger någon Apexvev i någon låda (gxp/130bcd, dvs 46/38 på klingorna). Vart finns du? har du ngt kul att byta med?

SebbeK sa:

Jäklar vilken metamorfos! Från totaltöntig till helhäftig som i ett trollslag, kul! Det är en konst att se potentialen i något som ser så bedrövligt ut från start. Om jag skall pipa om nåt skulle jag gått på en svart sadel och svart linda.

Vippen sa:
SebbeK sa:

Jäklar vilken metamorfos! Från totaltöntig till helhäftig som i ett trollslag, kul! Det är en konst att se potentialen i något som ser så bedrövligt ut från start. Om jag skall pipa om nåt skulle jag gått på en svart sadel och svart linda.

Det blir svart sadel & linda.
Detta var mest för att testa stuket.
Det blir även svart stolpe.

Jag har ett par bromsreglage för V-broms som gör bromsletandet lite enklare. Har haft dem på min Surly Cross Check i en tidigare inkarnation. Har även en svart Kalloystolpe, 27.2, utan loggor, som skulle passa bra. Pinga min PM-låda.

Imponerande förvandling f.ö.

Vevparti på väg....

Däremot får jag inte loss sadelstolpen. Har testat med 5-56 under ett par dygn och satt stolpen i ett skruvstycke och försökt vrida loss stolpen, men icke!

Nån som har nåt tips?

Det är ju dom här trådarna som gör att man inte tröttnar på happy! Ok, kanske lite överdrivet men fyfan vad kul att se! Lite som när nörden (tjej) i en dålig Hollywoodfilm tar av sig glasögonen och släpper ut håret ur tofsen och sen får ligga hej vilt! Så se till att cykeln är ordentligt skyddad nu!

SebbeK sa:
Vevparti på väg....

Däremot får jag inte loss sadelstolpen. Har testat med 5-56 under ett par dygn och satt stolpen i ett skruvstycke och försökt vrida loss stolpen, men icke!

Nån som har nåt tips?

Sätt sadeln/stolpen i skruvstycke och vrid med hela cyckeln. Eller va det de du gjorde?

OJ vad snygg! Nu fick jag lust att göra en liknande av min Miyata OneTen... Har ju redan fälgar och cross-däck.. hmmm....

setreus sa:
Instämmer med övriga. Så snygg förvandling! Hur feta däck skulle du få in tro?

Har inte mätt upp exakt. Kommer att rulla på ett par 33mm schwalbe till en början. Specialized har en 40mm variant som jag är sugen på. Får ta och mäta vid tillfälle.

IMG_6236.JPG

Statusen just nu. Inväntar leverans av rätt stolpe. Söker även efter en 9-delad, svart, shimano lvg bakväxel.

Ska testa att köra med detta styre. Eventuellt byter jag till ett med grundare drop.
Skall även kompletteras med skärmar.

Jag har med största sannolikhet en ny svart deore 9 delad bakväxel liggandes, dock utan trissor om jag inte minns fel men skulle det vara av intresse kan jag ut i garaget o se om jag kan leta rätt på den.

Tillbaka
Topp