[Byggtråd] Göteborgs-HT åt tjejen

xyz-saft

Aktiv medlem
Hej,

Har den senaste tiden suttit och spånat på ett cykelbygge. Ramen är köpt, hjul, däck och gaffel har jag liggandes men resten ska köpas. Specen är tänkt att bli enligt nedan, är det någon som har några åsikter innan jag trycker på köp? Däcken kommer bytas ut på sikt och sadel måste nog provas ut så den passar bra.
RamVortrieb H Lite
GaffelFOX Float 32 RL 130mm
HjulBontrager Rythm
DäckBontrager Jones XR
SlangContinental
StyreIDIO Riser 31,8x680mm
Styrstam*UNO Alloy 31,8x90mm
StyrlagerRitchey WCS semi-integrerat 44mm
SadelSelle Italia X2 Lady
SadelstolpeKCNC SP3 31,6 mm/350 mm
SadelstolpsklämmaHope
VevpartiSLX FC-M675
PedalerCNC Nano
Broms framDeore M596
Broms bakDeore M596
Bromsskiva framSM-RT66 160mm
Bromsskiva bakSM-RT66 160mm
KedjaCN-HG74
KassettSLX CS-HG81
BakväxelSLX RD-M675 Shadow Plus
FramväxelSLX FD-M675
Växelreglage bakSLX SL-M670
Växelreglage framSLX SL-M670
Hölje + wireSIS-SP41 PTFE Black
QRSuperfly Alloy hollow Cro-mo
HandtagSuperstar Size Zero
Specen kommer antagligen att ändras allt eftersom bygget går framåt om jag känner mig själv rätt.

Senast ändrad:
Nu kanske det kan bli lite riktig byggtråd av det hela! Idag trillade det in tre paket: ett med en styrstam, ett med ett styre och ett med lite blandat jox från superstar components.

IMG_4889.JPG

Ett styck styre i kolfiber och en hyfsat lätt styrstam. Styret är 680mm brett och stammen är 90mm lång. Får se hur det passar när det hela är ihopbyggt.

IMG_4890.JPG

Lite pedaler, snabbkopplingar och annat bra att ha. Glömde så klart att ta bild på det som var i påsen. Superstar hade skickat med godis dessutom!

Har nu dessutom beställt resten av delarna (hoppas jag) så med lite tur dyker de upp i slutet av veckan.

Kommer nog bli nice det där.

Enda jag hade tagit annorlunda är nog växelreglagen.
Tycker det är enorm skillnad på xt och slx. Smaksak kanske.

Jag hoppas att det blir bra! Funderade lite på om jag skulle köpa xt-reglage men jag har själv kört med slx och har gillat känslan i dom så jag tror att det ska fungera bra. Visserligen har jag inte kört xt. Det fick dessutom bli shadow+ varianten av bakväxeln, det var inte så mycket som skilde prismässigt.

bike-components hade fått iväg mitt paket idag. Väntar på att actionsports ska skicka också. Och så väntar jag på att ramen ska bytas ut, fick fel storlek men det ska lösas imorgon.

Igår trillade paketet från bike-components in, fullt med trevliga prylar. Komplett SLX 675 2x10 drivlina, en sadel och lite annat skoj. Dessutom hämtade DHL ramen i fredags. Tyvärr så hade dom inte med sig den nya (som det var sagt från början när jag pratade med Evans) utan den kommer skickas först när de fått in den gamla. Är lite bitter på dom just nu för att jag inte kan börja bygga.

IMG_4903.JPG

Här har det hänt mycket sen jag skrev sist. Evans lyckades aldrig få fram någon ram i rätt storlek och jag orkade inte med dom så det blev att beställa en annan ram från Bike-components som jag har goda erfarenheter av från ett gäng beställningar.

Efter att ha väntat vad som kändes som en evighet (som det ju alltid gör när man väntar på cykeldelar) så trillade det in en ram. Jag fick dessutom köpa en ny sadelstolpe och klämma eftersom dimensionen självklart var annorlunda på den nya ramen!

IMG_4934.JPG

Röd och välpaketerad ram!

IMG_4935.JPG

Stolpe och klämma (och lite saker till mig så klart)

Alla delar hemma. Äntligen kunde byggandet börja!

IMG_4949.JPG

En hög med delar, en låda med delar och lite verktyg. Kan det bli en cykel måntro?

IMG_4951.JPG

Kvällens hjälpreda, Nellie, inspekterar hjulmek. Hon verkar nöjd. :)

IMG_4954.JPG

Hjul med däck och skivor på plats och gaffeln tillfälligt på plats i ramen. Kanske kan det bli en cykel trots allt!

Här var första kvällens mekande slut. Kanske hade det gått lite snabbare med en hjälpreda som var lite mindre hjälpsam. Men det ska ju vara trevligt att bygga cykel också!

IMG_4956.JPG

Hemmabyggd styrlagerpress fungerade fint för att få i lagerkopparna.

IMG_4959.JPG

Med styrlagret i var det bara att montera gaffel, styrstam, styre +ANNAT

Här var kväll nummer två slut. Det är så det blir när man jobbar sent och måste upp på morgonen!

IMG_4965.JPG

Kväll nummer tre så monterades bromsar, växelreglage och handtag. Vevlager och -parti hittade också på plats.

IMG_4977.JPG

Dag nummer fyra och resten är på plats! Sadel och sadelstolpe, växlarna (efter sjukt klurig wiredragning) och pedaler.

Det som återstår är att kapa bromsslangarna sisådär en halvmeter (det märks att man bygger en liten hoj), att justera växlarna och att få till sittställningen så att den blir bra. Så småningom så blir det till att kapa gaffelröret så att det inte behövs 50 mm spacers ovanför styrstammen också.

Tack, det blev riktigt lyckat med färgvalet. Min bagagevåg säger strax under 12kg, helt okey med tanke på att jag inte försökt spara vikt. Jag hade både gaffel och hjul liggandes så jag vet inte riktigt vad man kan säga att det har kostat men jag har köpt delar för 7-8000 eller så.

Vad är det för slaglängd på den där? 130-140?

High-tech styrlagerpress du har :) Känns lite mer precist än min variant som bestod av en stor hammare och två träbitar.. :P

Det är 130 slag på den så den är väl egentligen lite kort för att det verkligen ska få kallas göteborgs-HT. Men ramen är egentligen inte gjord för mer än 100 mm slag så gaffeln får vara som den är trots att det går att få ut 10 mm slag till genom att plocka bort en plastdistans. :)

Styrlagerpressen är sjukt high-tech! Finns dock utrymme för förbättringar. Det hade varit bra med något som centrerar gängstången i styrhuvudet när man pressar. Och med träbitar som inte är konkava på ena sidan (hade bara en bit golvlist hemma). :)

Idag blev det lite mer pillat med hojjen! Snart kan det nog bli en obligatorisk soffbild tagen (och förhoppningsvis en provrunda också).

Jag rensade upp i skatboet till wire-dragning framtill och kapade bromsslangarna nån halvmeter eller så. Det ska på nån happy-klibba och kedjestagsskydd och gaffelröret ska kapas. Och så ska den så klart ställas in så sadeln hamnar på rätt höjd och sånt trivialt!

IMG_4993.JPG

Tillbaka
Topp