[Byggtråd] gravelKUK **Nu klar!**

Calle.

Aktiv medlem
Då var det dags för mitt första bygge från grunden.
Då jag redan har en mtb och en racer så fick det bli något mittemellan, alltså en gravel bike.
Efter lite beslutsångest mellan kolfiber, aluminium eller stål så föll valet till slut på en Kinesis tripster at I alu.

DSC00502.JPG

Ram: Kinesis tripster at
Hjul: Fulcrum racing 7 DB
Däck: Schwalbe G-ONE 700x38C
Vevparti: 105 5800 50/34
BB: Ultegra 6800
Bakväxel: 105 5800
Framväxel: 105 5800
Kassett: 105 5800 11-32
Kedja: Ultegra
Växelreglage: ST-RS685 (Ultegra) disc
Bromsar: BR-R805
Bromsskivor: Shimano XT-Saint RT81 Ice-Tech
Styre: Ritchey Comp Venture Max
Styrstam: Ritchey Comp
Sadel: Selle Italia SLR

Mer info och bilder under bygget kommer!

Senast ändrad:
marr sa:
Tack :)

Lol Tolhurst sa:
Not that it’s anything wrong with mer hjulinnerbredd
Det hade inte skadat med lite bredare fälgar, men det var dessa som rymdes i budgeten för tillfället.
Hoppas det ska fungera tubeless med däcken även om de officiellt inte stödjer denna modellen..

JohanSkane sa:
Snyggt bygge!
Byggde själv en pendlare på en likadan ram i höstas. Kul att vi blir fler!
Kul!

Monterade BB och vevparti innan läggdags. får se hur mycket tid jag får i helgen.
Kom på att jag måste köpa lite distanser till gaffeln och tubelesstejp då jag inte hade rätt bredd hemma.
DSC00503002.JPG

HåkanC sa:
GorillAPA sa:
Läsvärd och intressant tråd, tack för det jobb du lägger ner. Jag är övertygad om att det kommer att bli en bra cykel.
Men varför inte de tåligare (bättre kylda) SM-RT800? https://www.rosebikes.se/artikel/shimano-ultegra-sm-rt800-brake-disc/aid:2679473
/Håkan

Fick tag I dessa begagnade (dock nya) för 100 kr styck så det var helt och hållet priset som avgjorde

HåkanC sa:
GorillAPA sa:
Fick tag I dessa begagnade (dock nya) för 100 kr styck så det var helt och hållet priset som avgjorde
Tack för svaret
En besparing på ~730SEK skulle ha varit avgörande även för mig.

/Håkan
Skulle gissa (utan att veta) att kylflänsarna på dom där skivorna gör mest nytta när man köttar ner för nån alptopp i 80 blås. På en gruscykel är nog kyleffekten, och behovet, begränsat.

Lingon sa:
HåkanC sa:
GorillAPA sa:
Tack för svaret
En besparing på ~730SEK skulle ha varit avgörande även för mig.

/Håkan
Skulle gissa (utan att veta) att kylflänsarna på dom där skivorna gör mest nytta när man köttar ner för nån alptopp i 80 blås. På en gruscykel är nog kyleffekten, och behovet, begränsat.
DOm är rätt snygga, tror jag. Sen kan man alltid hävda aeroeffekt...?

Kul tråd. Snygg ram.

HåkanC sa:
GorillAPA sa:
Läsvärd och intressant tråd, tack för det jobb du lägger ner. Jag är övertygad om att det kommer att bli en bra cykel.
Men varför inte de tåligare (bättre kylda) SM-RT800? https://www.rosebikes.se/artikel/shimano-ultegra-sm-rt800-brake-disc/aid:2679473

/Håkan

Snygg cykel .

Som info kan meddelas att mina DuraAce-skivor slog sig kraftigt på Gran Canaria i vintras . Har visat sig att det är "vanligt" enligt insatt .
Har blivit rekommenderad och köpt srams skicor som enl uppg ska vara bäst .

M

Tror inte att det kommer bli några problem med dessa skivor, kommer ju förhoppningsvis inte ligga och bromsa i flera kilometer med denna hojjen :)

En annan fråga, ska man köra spd eller spd-sl pedaler?

Senast ändrad:
GorillAPA sa:
Tror inte att det kommer bli några problem med dessa skivor, kommer ju förhoppningsvis inte ligga och bromsa i flera kilometer med denna hojjen :)

Personligen hadde jag absolut valt SPD. Främst för att man får skor som det går att gå i och dessutom kan du köra med dubbelsidiga pedaler vilket är skönt om man klickar i och ur ofta.

Jag hade valt dubbelsidiga SPD pedaler för ändamålet.

Bengt-re sa:
GorillAPA sa:

Jag hade valt dubbelsidiga SPD pedaler för ändamålet.

Peth sa:
GorillAPA sa:

På en gravel är det väl SPD som gäller. Skönt att kunna gå hyfsat utan att förstöra klossar och skor om underlaget någon gång visar sig ocyklingsbart.

Var inne på det med. Och det är ju kul och köpa nya skor :)

Nu är däcken tejpade och förhoppningsvis täta. De var inte så krångliga att kränga på som jag hade trott och bredden stämde :-)
IMG_20180303_120702-2320x1740.jpg
IMG_20180303_121724-1740x2320.jpg
IMG_20180303_121803-1740x2320.jpg

Idag såg jag en sån här Kinesis UK-cykel med blå aluram, skärmar och 105-grupp tillsammans med påpälsad cyklist sittande på Hässleholms station perrong 1b.
Den såg riktigt fin ut.
Var bara tvungen att säga det. Det sistnämnda alltså.

_iglo sa:
Idag såg jag en sån här Kinesis UK-cykel med blå aluram, skärmar och 105-grupp tillsammans med påpälsad cyklist sittande på Hässleholms station perrong 1b.
Den såg riktigt fin ut.
Var bara tvungen att säga det. Det sistnämnda alltså.

Då var det mig du såg :) Var det du som stod (och senare gick på) just tåget som kom in på spår 1b? Mellan 15:40-15:50. Jag satt på bänken precis brevid dom två pelarna...såg en kille som tittade intresserat, tänkte att antingen är det en cyklist eller en tjuv...

Om vi möts igen så hälsa gärna, jag är inte så farlig som jag ser ut :)

Senast ändrad:
Ursäkta den dåliga uppdateringen men nu börjar den bli klar!
Är nöjd med resultatet än så länge, men jag har inte hunnit ut och köra något än så det får bli en uppdatering efter det..

DSC00522.JPG

DSC00519.JPG

DSC00518.JPG

Skitsnygga KUKar! Vart riktigt sugen på att komplettera min racer och MTB med en KUK. Undrar hur billigt man kan komma undan om man ex smackar på ett SRAM Rival 1x11 kit?

Tillbaka
Topp