[Byggtråd] - GT Backwoods 1996

pjclundberg

Aktiv medlem
Ohoj alla cykelvänner, jag har råkat ganska spontant och drivet av en slags naiv nostalgi från tonåren kastat mig in i ett intresse för GT-hojar från det ljuva 90-talet. Har kommit över en Backwoods som med största sannolikhet är från -96, som med några nypor tur ska förvandlas till något lite trevligt. Planen är att dela lite från byggets gång här i tråden, förhoppningsvis kan det glädja någon 🤞🏼

Bilder på cykeln i köpt skick samt efter första grovrengöring bifogas nedan. Komponenter i urval:
- STX RC bakväxel
- Acera framväxel
- Avid 20 v-bromsar
- Weinmann Zac 19-hjul
- WTB Velociraptor däck
- Titec Enduro XC styre
- Alivio vevparti
- WTB-sadel

Planen är just nu att klä den i:
- XTR växelgrupp (kombo av m952 och m960)
- Tidstypiskt Deore vevparti i silver alt. XT/ XTR så småningom
- XT bromsok
- Nytt dekalkit från GT i någon najs färg (grön, orange etc.)
- Brun sadel + handtag
- Billy Bonkers tanwall däck
- Rise + backsweep-styre (ej BMX)
- Osäker på behandling av ramen, gillar verkligen den råa silverfinishen just nu - Kom gärna med idéer/förslag!

Stay tuned om det känns kul!

Bilagor

• IMG_2982.webp
    IMG_2982.webp
    719.1 KB · Besök: 154
  • IMG_2529.webp
    IMG_2529.webp
    315 KB · Besök: 148
  • IMG_2531.webp
    IMG_2531.webp
    1.5 MB · Besök: 149
Alright, lite uppdateringar. Alla slitna dekaler borttagna lagom varsamt med en isskrapa i plast (finns förmodligen mycket bättre sätt), så nu är ramen iaf en någorlunda blank canvas:

IMG_2541.webp

IMG_2542.webp

Vidare så har jag gjort den första (av säkerligen många) tabben gällande komponenter. Jag lyckades glad i hågen buda hem en XTR FD 906-e framväxel från Polen, UTAN fästplattan till vevlagret samt utan vetskap om lagret i sig klarar en sån infästning (troligtvis inte).. jaja, det blir att börja jaga igen efter vanlig rackare.

IMG_2554.webp

Slutligen har jag beställt nya dekalkitet via nån lirare från Ungern på eBay, tror det kan bli riktigt trevligt! Det är för modellår -98 men det får duga då detta ändå inte är ett bygge för att behaga puritanerna där ute..
IMG_2662.webp

Alright, lite uppdateringar. Alla slitna dekaler borttagna lagom varsamt med en isskrapa i plast (finns förmodligen mycket bättre sätt), så nu är ramen iaf en någorlunda blank canvas:

Visa bilaga 800976
Visa bilaga 800977

Vidare så har jag gjort den första (av säkerligen många) tabben gällande komponenter. Jag lyckades glad i hågen buda hem en XTR FD 906-e framväxel från Polen, UTAN fästplattan till vevlagret samt utan vetskap om lagret i sig klarar en sån infästning (troligtvis inte).. jaja, det blir att börja jaga igen efter vanlig rackare.

Visa bilaga 800982

Slutligen har jag beställt nya dekalkitet via nån lirare från Ungern på eBay, tror det kan bli riktigt trevligt! Det är för modellår -98 men det får duga då detta ändå inte är ett bygge för att behaga puritanerna där ute..
Visa bilaga 800981
Riktigt fint bygge. Raw alu är läckert på en retro mtb.

Gick det smidigt att köpa dekalerna därifrån? Sitter just och kollar efter nya till en Cannondale och sett den sidan på ebay.

Tack! Håller med 👌🏼 Beställde igår och själva köpet gick smidigt, får se om det dyker upp något i brevlådan bara 😅
Riktigt fint bygge. Raw alu är läckert på en retro mtb.

Gick det smidigt att köpa dekalerna därifrån? Sitter just och kollar efter nya till en Cannondale och sett den sidan på ebay.

Har lagt mer tid på ett annat bygge (en KHS Team i True Temper OX, som eventuellt förtjänar en egen tråd), men små steg framåt med GTn också. Har monterat en NOS XT-kasett jag lyckades få tag på och beställt lite fräscha broms- och växelvajrar samt höljen. Lyckades även hitta ett par XTR-bromsar så nu är det bara vevlagerjakten som behöver komma i mål för att påbörja full montering. Kul! Fun fact: ramen är med största sannolikhet från -97, inte -96 🤔
IMG_2954.webp

IMG_2955.webp

Ok, har behövt tänka om lite på några punkter nu. Dels lutar det åt att köra 1x9 på alla tre pågående byggen, för att frångå dessa meckiga framväxlar för 3x9 som jag inte blir klok på.. för det andra så dök det upp en sak på posten från Tyskland som gör att min plan för XTR-komponenterna behöver omvärderas 👀 Fortsättning följer…
IMG_3157.webp

Alright party people, nu har vi ett slutresultat. Blev en del kompromisser pga den Zaskar som drumlade in mitt i allt men helt ärligt känns det som en mer passande setup för en Backwoods 🛠️👌🏼 Får se om det blir en byggtråd för Zaskaren eller ej, tack för att ni har hängt med!
IMG_3311.webp

IMG_3310.webp

IMG_3312.webp

IMG_3318.webp

IMG_3319.webp

IMG_3320.webp

IMG_3322.webp

IMG_3326.webp

IMG_3324.webp

Tja! 👋
Satt och läste byggtrådar och hamnade här, tänkte att den där cykeln känner jag igen från köp&sälj! Kul att se dig här!
Det börjar väl bli dags för barncykelbygge nu sen då? 😊

Tack tack! Haha ja jag har hittat en beggad Crescent Gorm på loppis som jag tänkte pimpa upp till våren 😅 Men har 5 projekt igång nu varav tre ska säljas innan jag startar fler 👌🏼
Ja men du ser! Kul med projekt! 🤓
Min far hade typ en GT liknande den i tråden, sent 90-tal men var typ gul/blå-spräcklig och nån enklare grupp. Men minns att jag gillade designen. GT Avalanche kanske?

Vi har barnträning i GCA från 4-5 år sen typ 😊

Tjena alla som har kikat in här under byggets gång 👋🏼 Då hobbymekandet tog skruv i ett mer genuint intresse har jag startat ett IG-konto där jag kommer dela lite blandat från olika byggen och projekt. Inget kommersiellt intresse i detta överhuvudtaget utan bara en kul grej medans jag lär mig nytt. In och följ om ni vill 🙂
322E42BB-DF5C-4ADC-9778-326EA8150994.webp

Tillbaka
Topp