[byggtråd] GT Tequesta 1992

petterpetterpetter

Aktiv medlem
Har fått tag på en GT Tequesta från 90-talet (tror 1992) som jag tänkte plocka ned och bygga upp med moderna komponenter, konvertera till 1x7, och bli bättre på att meka. Tänker att känslan ska bli ungefär som en grön timberline jag hittade på Reddit.

Såhär såg den ut när jag fick hem den. Började med att plocka ned den, och insåg att jag inte har något vevarmsverktyg, så nu är det beställt.

Fick tips i en annan tråd att hitta ett fyrkants-vevparti och sätta på en NW-klinga, så det har jag skaffat. Se bild för fler delar jag tänkte sätta på. Styrstams-adapter från 25.4 till 28.6 beställt, och så även en bmx-styrstam (fiction spartan top load). Sen är det dags att hitta fälgbromsar, bromshandtag och ett sjuväxlat växelreglage.

Fråga: klingan som kom med vevpartiet är 32t, men jag hittade en 38t-klinga med samma BCD, vilken tror ni blir bäst? (Se bild).

Tar gärna emot tips på delar eller andra saker att tänka på längs vägen!

Bilagor

• IMG_7933.webp
    IMG_7933.webp
    589.4 KB · Besök: 378
  • IMG_8061.webp
    IMG_8061.webp
    181 KB · Besök: 197
  • IMG_8056.webp
    IMG_8056.webp
    411.9 KB · Besök: 186
  • IMG_8077.webp
    IMG_8077.webp
    186.6 KB · Besök: 195
  • IMG_8076.webp
    IMG_8076.webp
    578.8 KB · Besök: 195
  • IMG_8074.webp
    IMG_8074.webp
    636.8 KB · Besök: 212
38 t funkar nog bättre om du inte bara ska cykla i stan/dra barnvagn eller så. Risken är att 32 t blir väl lätt. Du får kanske kolla att du får plats med 38t utan att slå i ramen bara utan att kedjelinjen blir alldeles skev bara.

En till fråga, du har väl ngn form av u-broms bak, det gör väl att det är svårt att byta till ngn annan form av broms om jag inte missminner mig? V-broms och canti är ju utbytbara men har för mig att u-bromsens fästen sitter annorlunda? Här finns det säkert någon som kan rätta mig, men det kan ju vara värt att kolla upp om du var sugen på att byta.

Idag fick jag hem vev-verktyget, så nu åkte vevpartiet av. Hur checkar jag bäst ifall det är i okej skick?

Intressant ang bromsarna, efter lite googlande verkar det som du har rätt. Det är U-bromsar. Däremot verkar det som att det går att få tag på nya u-bromsar? Används på BMX tex. Fast de kanske har fel mått i så fall?

Bilagor

• IMG_8208.webp
    IMG_8208.webp
    161.8 KB · Besök: 76
  • IMG_8206.webp
    IMG_8206.webp
    182.6 KB · Besök: 73
Nytt problem unlocked: det sitter fast en gammal metallbit i gaffeln. Misstänker att det är en bit av en sån ”spärrbit” som brukar sitta längst ned på gamla styrstammar. Någon som har en idé på hur jag skulle kunna få ut den?

IMG_8247.webp

Bilagor

• IMG_8242.webp
    IMG_8242.webp
    374.9 KB · Besök: 80
Nytt problem unlocked: det sitter fast en gammal metallbit i gaffeln. Misstänker att det är en bit av en sån ”spärrbit” som brukar sitta längst ned på gamla styrstammar. Någon som har en idé på hur jag skulle kunna få ut den?

Visa bilaga 771484
Kan du knacka ut den med typ en lång skruvmejsel? Alt 2 är väl att låta den vara. Ska du köra med originalstammen eller är tanken att köra någon quill-adapter och ahead-stam? För visst är det gängat styrlager/quill idag?

Visa bilaga 771484
Ska du ha kvar det gamla styret? Det kanske går ner i gaffelröret? Så kan du slå på styret med en hammare.
Ha gärna nåt under gaffeln, det lär bli märken på underlaget...

Kan du knacka ut den med typ en lång skruvmejsel? Alt 2 är väl att låta den vara. Ska du köra med originalstammen eller är tanken att köra någon quill-adapter och ahead-stam? För visst är det gängat styrlager/quill idag?
Ska du ha kvar det gamla styret? Det kanske går ner i gaffelröret? Så kan du slå på styret med en hammare.
Ha gärna nåt under gaffeln, det lär bli märken på underlaget...
Precis, det är gängat. Har fixat en quid-adapter och BMX-stam och motobar, så gamla styret kan få bli bankpinne. Smart. Ska testa imorgon.

Om det är den inringade delen som sitter kvar så vänd gaffeln upp och ner och stoppa ner någon stång eller rörbit och slå från undersidan pga att den är plan och att biten ju kom i uppifrån en gång i tiden.

1748433224228.webp

Ny dag, nya utmaningar.

Igår fick jag på vevarna, men jag upplever ett litet glapp. Kan inte dra dom hårdare, så det kanske är vevlagret som är boven?

Nästa problem är lite konstigt tycker jag. När jag spänner quick releasen på bakaxeln trycker den åt så att hjulet inte snurrar. Vad kan det bero på? Sitter den fel?

Bilagor

• IMG_8304.webp
    IMG_8304.webp
    354.9 KB · Besök: 85
  • IMG_8305.webp
    IMG_8305.webp
    180.4 KB · Besök: 82
  • IMG_8311.webp
    IMG_8311.webp
    212 KB · Besök: 70
  • IMG_8313.webp
    IMG_8313.webp
    205.1 KB · Besök: 72
Ny dag, nya utmaningar.

Igår fick jag på vevarna, men jag upplever ett litet glapp. Kan inte dra dom hårdare, så det kanske är vevlagret som är boven?

Nästa problem är lite konstigt tycker jag. När jag spänner quick releasen på bakaxeln trycker den åt så att hjulet inte snurrar. Vad kan det bero på? Sitter den fel?
Glappar det lär det vara lagret. Är ju ingen jättefara att köra med direkt, så jag hade nog fortsatt bygga för att sen byta det efterhand om glappet blir för påtagligt.

Qr-problemet lämnar jag över till någon annan dock 🫣

Ny dag, nya utmaningar.

Det finns ju ett par olika standarder för profilen på fyrkantaxeln. Rimligen är det JIS men kan vara värt att kolla
Har du haft fett på axeln före montaget? Annars kan det vara svårt att få vevarna att bottna. Och inte minst få av igen om ett par år….

Ny dag, nya utmaningar.

Har du haft av/bytt kassetten?
Har du justerat lagerspänningen?
Löper frihjulet fritt?

Börjar likna nåt nu. Tänkte skaffa nytt framhjul med svart insida och ekrar med. Bestämt mig för att leva med det lilla glappet i vevarna så länge, och göra ett ingrepp senare ifall det blir för störigt.

Fått på en bakbroms (Salt Moto U-Brake), som skulle passa även fram, men den passade tyvärr inte. Får nog köra cantilever fram. Nån som har en svart sån på lager? Antar att jag behöver en sån vajerhållare vid styret också i så fall?

Nu är det kedja, bakväxel och frambroms (och framhjulsbyte) kvar. Sen rullar det, hoppas jag!

Bilagor

• IMG_8703.webp
    IMG_8703.webp
    1.8 MB · Besök: 87
  • IMG_8707.webp
    IMG_8707.webp
    384.9 KB · Besök: 83
Tillbaka
Topp