[Byggtråd] Hej kom och hjälp mig! Retro mtb mod

OFFTHEGOOP

Aktiv medlem
Hej gänget!

Förbered er på att himla med ögonen, för nu ska den här nybörjaren ta sig an att modifiera en gammal mtb, förhoppningsvis med er hjälp!

Jag har köpt en Ross Mt. Olympus i gott skick som jag önskar byta ut lite delar på. Jag är inte särskilt bevandrad i cykelns värld och önskar därför er hjälp i att hitta delar som kan passa och göra cykeln så snygg och härlig som möjligt! Målbild är att få något så fint som @Bonicon lyckas få till med alla sina byggen.

Jag vet redan nu på ett ungefär vad jag vill byta ut och ni får jättegärna länka till produkter i era svar:

1. Byta sadelstolpe och sadel - men hur vet jag vilken storlek på sadelstolpen jag ska köpa utan att äga ett skjutmått? Sadel jag tänkt mig är Brooks Cambium C19 eller om ni vet någon liknande.
  2. Byta styre till något mer likt BMX/Moto eller iallafall Ahead-kompatibelt (säger man så?) så att jag kan ha lite fler valmöjligheter, just nu är det lite för kort. Vet ni någon bra adapter att köpa eller är det lite skitsamma, så länge den passar? Misstänker att det är 1 till 1 1/8 jag ska ha.
  3. Byta däck
  4. Nya pedaler
  5. Ett front rack - Pelago är ett märke jag ofta ser bli pratat om. Om man ska välja en sådan, storlek small commuter rack och sedan slänga på en korg ovanpå?
  6. Stänkskärmar - lite tveksam estetiskt sett men sett till praktiken är det ju underbart att åka framåt mer torr än blöt.
  7. Byta bromsbelägg (bör man byta till v-bromsar?)
  8. Få bort ena klingan fram så att det blir 1x7 - saknar verktyg för det just nu.
  9. Framhjulet är lite ojämnt så det skulle behöva åtgärdas, inte hemskt mycket men något jag stör mig på.
Är det något annat ni kan se bara av bilderna att döma? Vad hade ni gjort?

Tänker att jag ska försöka beställa grejer redan ikväll/imorgon och sedan uppdatera tråden löpande.

361640938_1194918478569612_3000299827113757938_n.jpg
361942376_212476248049272_2839473960321009579_n.jpg
361963752_1333802877486055_6463554088046913705_n.jpg
361963748_121495051004824_1082087640050572561_n.jpg
361836899_121599204326805_5421088327745013991_n.jpg
361946015_1023160288708787_331502249332465586_n.jpg
362040087_299605289185020_6908683245269508938_n.jpg
361938724_265190719481509_2242599407066446889_n.jpg
361947159_249085307893122_2121789460886108892_n.jpg

Den verkar körbar så det skadar inte att cykla på den för att få lite feeling innan du drar igång med uppgraderingarna. Men ett par pointers till att börja med:

• Spruta WD40 på alla skruvar och bultar innan du börjar försöka ta loss något, det kan gärna få verka över natten.
  • Lossa på stolpen och dra upp den (jag hoppas innerligt att den är lös), förmodligen är diametern instansad på nedre delen. Ett skjutmått på Biltema kostar nog inte så mycket och blir billigare än att beställa fel delar.
  • Quill-stammen är förmodligen 1 tum eftersom cykeln bör vara från slutet av 80-talet. Kolla att du får lös den, lossa först på bulten och sen ger du den en knack med en hammare på toppen av bulten så att expandern lossnar. Nu ska du kunna dra upp den, se till att straddlewiren är lös så att du inte drar emot en spänd vajer. Notera att du har ett kabelstopp i stammen, det behöver du för canti-bromsar, om du byter ut stammen måste du fixa ett annat kabelstopp, du kan montera ett istället för brickan under bulten som drar fast gaffeln, eller i hålet vid gaffelkronan. Om du byter till V-brakes behöver du inget kabelstopp, så det är en fördel samt i regel bättre bromskraft, jag fördrar dock utseendemässigt canti framför v-brakes.
  • GS200 är en billig typ av vev där du inte kan byta klingorna, det är alltså en enhet. Jag hade nog bytt vev och möjligtvis lager samtidigt, beror helt på vad du vill ha för drivlina och vilken budget du har. Vevlager kan jävlas en del, du behöver även verktygen för att kunna dra av veven och skruva ut lagret.
  • Köp ett verktyg för att kunna spänna ekernipplarna och rikta hjulet. Det går att få till hyfsat utan riktställ, bara ha det i ramen eller gaffeln och använda bromsklossarna som guide. Kolla Howto-guider på Youtube.
  • Straddlewiren är rätt lång på bromsarna, om du kortar ner den får du bättre bromsverkan.
  • Ta lös bakhjulet och ta en bild så vi kan se om det är kassett eller skruvkrans. Mät avståndet mellan dropoutsen (130mm eller 135mm?). De är horisontella så du kan rätt enkelt köra singlespeed om du nån gång får hipster-känningar i skägget.
Lycka till!

Byter du till V-broms behöver du byta bromshandtagen också. Men du behöver inte byta till V-broms om du inte absolut vill, cantileverbromsar kan fungera utmärkt.

Vevpartiet medger inte att man byter klingor, men man kanske kan ta bort en klinga genom att fula på nåt sätt?

Angående skjutmått så funkar det ju ganska bra att använda en skiftnyckel och en tumstock, om nu det finns i hushållet.
Angående korg tycker jag de små racksen från typ rfr och korg från hm Home eller motsvarande är en sjukt prisvärd lösning.

Sen finns det ju såklart olika ambitionsnivåer, allt från att det riva ner hela cykeln i molekyler och putsa osv.
Jag hade nog ändå gjort som bonicon föreslog, börja med smågrejer för att få en känsla för vad som faktiskt behöver ändras och ta det därifrån.
Bifogar bild på mindre ambitiöst bygge så kan man ju alltid gå till bonicons tråd för att se byggen i andra ändan av skalan.
20200728_103310.jpg

Den verkar körbar så det skadar inte att cykla på den för att få lite feeling innan du drar igång med uppgraderingarna. Men ett par pointers till att börja med:
Byter du till V-broms behöver du byta bromshandtagen också. Men du behöver inte byta till V-broms om du inte absolut vill, cantileverbromsar kan fungera utmärkt.

Vevpartiet medger inte att man byter klingor, men man kanske kan ta bort en klinga genom att fula på nåt sätt?
Sadelstolpen hade instansat 26,4mm i diameter, så det skall beställas en nyare nu. Där var rätt rostigt när jag drog ur sadelstolpen, vilket fick mig att tänka på att det är eventuell rost i hela ramen. Något man ska åtgärda på något vis?

Det blir nog att behålla canti, tycker också att det är snyggare. Ska bara kalibrera om lite.

Skjutmått har införskaffats!

Vad tycker ni man bör sikta på för vev om jag nu ska byta ut GS200?

Tar lös bakhjulet ikväll och tar en bild så får ni se om det är skruvkrans eller kassett.

Nya däck och KoolStop-belägg är beställda!

En riktig karl äger ett skjutmått.
Jaså du

Med däck och bromsar är du ju en bra bit på väg.
Det tråkiga svaret med vevar är ju att hålla ögonen öppna efter äldre grejer, finns i mina ögon väldigt få moderna vevar som är snygga på en äldre mtb.
Med det sagt behöver det ju verkligen inte vara några high-end prylar!

Kul! Bra start med däck och belägg! Då får du en skön look snabbt så kan du sakta men säkert låta den växa fram medan du hojar på den ?

Maruishi-Drivetrain-46-34 - 1.jpeg

Deore SL-MT62, de finns överallt, det konstiga är att det oftast sitter fast en hel cykel när man köper dem, det är bara att acceptera. Den får se sliten ut vid köp och poleras sedan upp på kvällarna medan du som en kutryggig Gollum sitter och muttrar om "my precioussss". BCD är 110mm och en NW-klinga kostar lite mer eftersom de billiga Kina-specialarna oftast är 4-arm och BCD 104mm. Jag brukar ha FCA Megatooth, 38t eller 40t.

Kul! Bra start med däck och belägg! Då får du en skön look snabbt så kan du sakta men säkert låta den växa fram medan du hojar på den ?
Mycket sant, ska försöka att inte ta några förhastade beslut här!

Har nu mätt sadelstolpe och styrstam:

Sadelstolpe - 26,4mm
Styrstam - 1" som Bonicon tidigare nämnt.

Gällande utbud så är sadelstolpe inga problem efter en snabb googling. Däremot verkar Quill > Ahead adaptrar vara lite mer sällsynt. Har ni några bra tips? Tänker att jag vill gå framåt med silvrigt styre, så en passande stam (och sadelstolpe) om ni vet tas gärna emot!

Bakdäcket är fortfarande inte av, återkommer...

Känns högst troligt att det är frikrans, vilket begränsar möjligt omfång om man vill använda sig av det hjulet.
Ett alternativ är ju såklart att polera bort det svarta på styrstammen om den estetiskt och ergonomiskt i övrigt.

Mycket sant, ska försöka att inte ta några förhastade beslut här!

Har nu mätt sadelstolpe och styrstam:

Sadelstolpe - 26,4mm
Styrstam - 1" som Bonicon tidigare nämnt.

Gällande utbud så är sadelstolpe inga problem efter en snabb googling. Däremot verkar Quill > Ahead adaptrar vara lite mer sällsynt. Har ni några bra tips? Tänker att jag vill gå framåt med silvrigt styre, så en passande stam (och sadelstolpe) om ni vet tas gärna emot!

Bakdäcket är fortfarande inte av, återkommer...
Dechatlon har en i sitt standard sortiment jag köpt. Funkar för både 1” och större med en sleeve man kan kasta bort :)

Var i landet bor du?

@Willie Jag är i Malmö!

Haft föräldrar över i helgen så har inte haft tid att pilla på cykeln något.

Har dessa grejer beställda - men har gått bet i styrstam och styr-träsket. Kan inte hitta något jag riktigt gillar, hade tänkt köra på silverfärgat men jag får kanske gå till svart istället men då krockar det med sadelstolpen...

Har ni något till salu eller några tips? Tänker mig ett riser styre á la 30mm, men är öppen för förslag. Känns som att man lätt övertänker detaljer istället för att få till en bekväm och funktionell hoj, särskilt jag som är en... aesthetics aficionado. :unsure:

Allt kommer imorgon om inget oväntat händer, mer uppdateringar då!

chrome_s7w5DLyj79.png

Bilagor

• chrome_5EwR3KnbVz.png
    chrome_5EwR3KnbVz.png
    7.4 KB · Besök: 79
Hur känns cykeln idag? Kommer du behöva komma upp och fram eller vill du snarare ha styret närmare sadel?

Hur känns cykeln idag? Kommer du behöva komma upp och fram eller vill du snarare ha styret närmare sadel?
Liten! Vilket även blev bekräftat när polaren tog en bild när jag satt på den. Cirkusbjörnen, eller snarare elefanten, har anlänt.

Hela detta projekt kan väl summeras som ”amatör utmanar Dunning-Kruger-effekten”, allt är så mycket svårare, dyrare och mer tidskrävande än jag trott.

Det positiva först…
Fått på ny sadelstolpe, sadel, styrstamsadapter, styrstam. Skulle trätt på nya styret också (flatbar, 780mm) men gillade inte alls känslan eller hur det såg ut, så ska försöka hitta något med lite mer åt riser bar/bmx/moto bar -hållet.

Nya sulor! Dom har gjort mycket för utseendet tycker jag.

Har även försökt rikta om hjulen någorlunda, går sådär, men det är pannben som gäller. Införstådd med principen i hur det fungerar iallafall.

Frågor och funderingar:
Upptäckte att klingan/drevet inte är helt runt? Snarare ovalt - nåt att vara orolig över eller kan jag cykla på den tills det byts i framtiden?

Att komma längre fram (med exempelvis längre styrstam), skulle det göra något åt cirkusbjörn-utseendet?

Rent spontant vill jag ju bara lämna in den och få allt gjort åt mig men jag har lovat mig själv att bli mer händig och detta projekt är början på den resan. Men när jag inte ens kan få till bromsarna ordentligt börjar man ju undra (och ta lite stryk på självförtroende och självkänsla)

Framöver:
Nästa gång jag hinner meka så ska jag innan dess ha inskaffat nytt styre, kabelstopp till frambromsen, crimps till vajrarna. Bonus om jag får tag på nya pedaler också.

Gällande kransen så glömde jag nu mäta dropouts (cykeln står hos min kompis) men ni kanske kan se om det är kassett eller skruvkrans ändå?

Bilagor

• IMG_1945.jpeg
    IMG_1945.jpeg
    678.3 KB · Besök: 152
  • IMG_1948.jpeg
    IMG_1948.jpeg
    483.6 KB · Besök: 117
  • IMG_1947.jpeg
    IMG_1947.jpeg
    582.9 KB · Besök: 140
  • IMG_1946.jpeg
    IMG_1946.jpeg
    597.7 KB · Besök: 160
  • IMG_1949.jpeg
    IMG_1949.jpeg
    840.8 KB · Besök: 155
Det ser ju ut som du kommit igång med bygget nu, kul!
Jag är ju en sucker för kombinationen mx-styre och bmx-stam. Har funkat bra för mig när ramen känts lite liten.

Angående klingorna så tror jag inte att det gör så mycket att de är lite ovala, har för mig att det var en feature på vevpartier på den tiden....

Men jag tycker det ser lovande ut, det är ju något visst med att i efterhand kunna känna att man faktiskt gjort det själv, så keep up with the keeping up och fortsätt posta här så ska det nog gå att killgissa ihop en cykel av det till slut!

Kämpa på, alla har vi varit nybörjare någon gång och avsett hur händig man anser sig vara krävs träning och att man gör grejer några gånger innan man löser det. Så låt dig inte nedslås utan kämpa på!

Ang kassetten bak så ser det ut att vara en som sitter på en body och inte frikrans vilket ger bra möjlighet att byta kassett eller köra SS, minns inte vad ambitionen var.

Kör hårt, följer med spänning!

Det är Hyperglidekassett, inte frikrans. Bra.

Mitt tips är att inte byta ut quillstammen mot Ahead. Det blir fulare, svårare att få tag på silvriga styrstammar, svårare att få tag på lämpliga silverfärgade styren och dessutom behöver du köpa en adapter. Polera bort det svarta på originalstammen istället.

Jag tror inte det blir nån cirkusbjörn av det hela, ramen är stor och utsticket på stolpen inte extremt, sådär brukar det ofta se ut för mig också. Däremot vill du säkert komma upp en bit med styret så att positionen inte känns som att du ska ställa upp i ett XC-race. Ett bredare styre kommer att motverka effekten av att du vill komma längre fram, det är bara att sträcka ut händerna framför dig och se vad som händer då du greppar ett imaginärt styre...ju bredare desto längre bak hamnar händerna. Det finns MTB-styren med upp till 70mm rise och det kan funka för dig, men det jag diggar mest är BMX eller MX-styren. Det kan dock lätt se muppigt ut och det är små detaljer som kan vara avgörande för looken:
  1. Försök "slamma" adaptern så mycket det går, alternativt kan du försöka få på en spacer och dölja att det är en adapter där.
  2. En BMX-stamm, helst front-loaded (alltså face-platen skruvas på framifrån och inte uppifrån) eftersom den då hjälper till att "tajta till" problemområdet kring adaptern. Om du ska ha en kabelhållare för canti kan det dock bli rätt lite plats för att få kabeln i sitt bromshölje på plats med en rimlig radius på böjen, i detta fall ger en top-loaded stem lite mer utrymme.
  3. BMX-styre eller MX-styre, de jag har är 740mm breda, många BMX-styren är kring 9 tum höga och även där kan det se väldigt obalanserat ut, det finns även mindre höga, jag diggar Staystong med 5.75 tum:
Top-loaded Sunday BMX stem med 10mm spacer:

Sunday-BMX - 1.jpeg

Front-loaded Thomson BMX stem med Motobar:

Thomson-BMX - 1.jpeg
Thomson-BMX - 1 (1).jpeg

För mig hamnar då styret i höjd med sadeln och det ger en skön cruiser, med original stam och 600mm flatbar hade de här cyklarna inte varit så roliga för mig.

Du har kommit en bra bit på väg, det är bara fortsätta...

Senast ändrad:
Tack som alltid allihopa, ni är så snälla, hjälpsamma och uppmuntrande!

Front-loaded Thomson BMX stem med Motobar:

Visa bilaga 641266

För mig hamnar då styret i höjd med sadeln och det ger en skön cruiser, med original stam och 600mm flatbar hade de här cyklarna inte varit så roliga för mig.

Du har kommit en bra bit på väg, det är bara fortsätta...

Det där är ju målbilden! Vad har du för dimensioner på det där styret? Får nog lov att försöka hitta ett liknande. Jag vet att du tidigare länkat till något styre på tyska ebay, men den säljaren vill inte skicka till Sverige.

MX-styret är 740mm brett, höjden har jag inte mätt men säkert kring 15cm. Det borde då gå att hitta i Sverige, jag antar att det är en massproducerad del som säkert säljs under massa olika varumärken, kolla webshoppar för moppe-delar...annars talar sig @L.and varm om sitt Yamaha DT-styre som säkert har liknande dimensioner (och vikt).

MX-styret är 740mm brett, höjden har jag inte mätt men säkert kring 15cm. Det borde då gå att hitta i Sverige, jag antar att det är en massproducerad del som säkert säljs under massa olika varumärken, kolla webshoppar för moppe-delar...annars talar sig @L.and varm om sitt Yamaha DT-styre som säkert har liknande dimensioner (och vikt).

Dessa typen av styren finns inte med 31,8mm infästning? Slipper gärna att köpa ny stam igen...

Vore det ens värt att testa med detta styre?

Ja, försökte undvika att bli någon one-trick-pony och nämna det här med ?. men mitt är från ettans mopeddelar eller så, tror att det finns på flera ställen.

Dessa typen av styren finns inte med 31,8mm infästning? Slipper gärna att köpa ny stam igen...

Vore det ens värt att testa med detta styre?
Svårt att hitta, men det går att köpa shims

Hej igen på er, har nu hållt på att gå i taket sedan sist, får verkligen inte till det. Känns som att jag har tummen mitt i handen, men den börjar formas lite åt rätt håll trots allt.

Jag har iallafall äntligen kunnat ta en liten sväng på den och följande problemområden upptäcktes/förvärrades/bekräftades:

- Gaffeln/styrstam/rör känns lite glappt, tänkte att det inte var åtskruvat ordentligt under ”top cap’n” eller något annat på styret, men hjälpte föga.
- Kedjan hoppar konstant, så nu har jag hittat en växel som den får vara ifred på
- Hela drivlinan känns riktigt kass, borde byta ut samtliga delar (gå på 1x7-11 eller single speed?)
- Bromsar behöver fortfarande åtgärdas, just nu utan frambroms pga inte fått hem canti-bromsvajer-hållar-stoppet än.
- Bakdäcket lyckas jag inte centrera. Är det centrerat nedtill, alltså vid kedjestaget, är det snett upptill (sadelstag?). Men hjulet är inte så pass snett…
- …hjulen behöver riktas ändock ;)
- Ska troligtvis ”slamma” styret och sänka sadeln en gnutta

Skulle tro att jag behöver ta den till en mer kunnig person och be om hjälp, för att just nu känns det mer tråkigt än kul, men den börjar att ta form som sagt!

Bilagor

• IMG_1969.jpeg
    IMG_1969.jpeg
    1.4 MB · Besök: 145
Ta en sak i taget, den börjar arta sig.

Om det glappar i gaffeln så bör du först serva styrlagret för att kolla hur det ser ut:
  1. Lossa på adaptern och dra upp hela styret med adaptern utan att ta lös vajrar etc. På en "modern" cykel så har du en starnut i gaffelröret och bulten som sitter i top cap:en kontrollerar hur hårt gaffeln dras upp mot styrlagret. Men på en cykel med quill-stam så är bulten där för att dra fast en expander och se till att stammen sitter fast i gaffelröret, den har inget att göra med hur hårt gaffeln dras upp.
  2. Skruva nu upp den silvriga bulten (1) på toppen av headsetet, under denna har du en bricka och sen ytterligare en bult (2) som styr hur hårt gaffeln dras upp. Gaffeln ska rotera fritt utan att ha nåt spel i andra riktningar, förmodligen är den för lös för dig. Om du drar den för hårt kommer dock lagret att slitas ut fort, så du måste ha lite feeling för att justera precis till punkten då du känner att "glappet" är borta. Bult 1 ser till att denna justerade spänning sen förblir så och att bult 2 inte blir lösare (du håller alltså fast bult 2 och med en annan nyckel drar du fast bult 1).
  3. Men innan du justerar detta bör du ta lös gaffeln och inspektera och serva lagret. Med de två bultarna borta är gaffeln lös och du tar ut den, du har kulor i cages mot både övre och undre lagerskålen. Jag brukar rengöra dem och själva lagerskålarna med WD40 och våtservetter (eller en tandborste), kolla om ytorna ser fina ut eller om de har s.k. "pitting". Om de har pitting säger du menvafandefunkarnogändå tills dagen du fixar ett nytt headset. Ett hack här är att göra sig av med cages och istället använda mer fria kulor, men det är överkurs just nu. Du måste nu sätta nytt fett (jag använder Motorex long-term grease) och kan sen montera tillbaka gaffeln och göra justeringen i steg 2.
Att kedjan hoppar är en kombination av slitna drev och kedja, gammal bakväxel utan clutch, samt att du saknar en front derailleur.

Framåt, framåt!

IMG_2004.jpg

- Gaffel-glappet åtgärdat, en ring som satt upp och ner. :oops:
- Ny drivlina! 1x7. Vet inte riktigt om jag gillar det i silver, men funktionen är 100 gånger bättre än vad som satt på tidigare iallafall, men estetiken är väl bara ett litet gruskorn i en annars jävligt skön säng så att säga.
- Vajerhållare/vajerstopp till frambromsen monterat
- Hjulen riktade, däremot verkar det vara lite strul med spacing eller själva ramen vid bakdäcket, då det är fortsatt lite ojämnt. Ska bli intressant att försöka få dit stänkskärmar (jag tror inte att det kommer gå).

Återstår att antingen köpa spacers till styret alternativt sänka det samt sadeln. Testar mig fram!

Jag behöver nu eran syn på saken: Rack/rasket fram, tycker ni jag ska köpa ett svart eller silvrigt? Fattar att cykeln inte direkt skriker enhetlig men vad hade passat in bäst tror ni? Ska även byta ut pedalerna tänkte jag, tips?

Nu känns det kul igen!

Silver rack och så slipar du av färgen på styre och stem så har du det ju enhetligt!

Snyggt jobbat i övrigt! Tycker den börjar se grym ut!

Vad ser du för bekymmer med skärmarna?

Ska sikta på silvrigt då! Kanske! Ska försöka bruka cykeln lite innan jag köper nytt till den hehe

IMG_2005.jpeg

IMG_2006.jpeg

IMG_2007.jpeg

Som ni ser så är det snett upptill, varvid det är centrerat nertill vid kedjestaget. Det var mycket värre innan den lilla silvriga spacern åkte på som ni ser i tredje bild.

Det är mer utrymme vid kedjestaget än vad bilden visar, svårt att ta en bild för att visa symmetrin.

Om en skärm ska på blir det väldigt tight och troligtvis leder det till oljud och annat tänkbart…

Ska sikta på silvrigt då! Kanske! Ska försöka bruka cykeln lite innan jag köper nytt till den hehe

Visa bilaga 645303
Visa bilaga 645304
Visa bilaga 645305

Som ni ser så är det snett upptill, varvid det är centrerat nertill vid kedjestaget. Det var mycket värre innan den lilla silvriga spacern åkte på som ni ser i tredje bild.

Det är mer utrymme vid kedjestaget än vad bilden visar, svårt att ta en bild för att visa symmetrin.

Om en skärm ska på blir det väldigt tight och troligtvis leder det till oljud och annat tänkbart…
Lite snett är också rakt!
Tror du är på rätt spår, använd cykeln ett tag för att känna efter vad som behövs. Ser inte ut att vara omöjligt med skärmar, men alltid svårt att bedöma på bild såhär.

Visa bilaga 645303
Visa bilaga 645304
Visa bilaga 645305

Är det ramen som är sned eller hjulet som är feldishat?

Om du på prov vänder bakhjulet så att kassetten hamnar på fel sida, flyttar även det sneda till andra sidan då (hjulet) eller är det fortfarande samma sida (ramen)?

Snyggt bygge!

Edit: någon som är haj på hjulbygge får gärna rätta mig om jag svamlar i nattmössan.

Senast ändrad:
Är det ramen som är sned eller hjulet som är feldishat?

Om du på prov vänder bakhjulet så att kassetten hamnar på fel sida, flyttar även det sneda till andra sidan då (hjulet) eller är det fortfarande samma sida (ramen)?

Snyggt bygge!

Edit: någon som är haj på hjulbygge får gärna rätta mig om jag svamlar i nattmössan.
Om hjulet är feldishat borde det vara lika mycket fel vid kedjestagen som uppe vid bromsen, förutsatt att hjulet nu är riktat. Att hjulet är offset upptill men mitt mellan kedjestagen säger för mig att hjulet sitter snett i ramen och alltså lutar lite åt vänster.

Orsaken till detta vågar jag knappt spekulera i men kan det vara så att baktriangeln är skev?

Oavsett är det en god idé att vända på hjulet för att se om det gör någon skillnad.

Jag ska ta och vända hjulet och se om det är likadant fast åt handra hållet när mina skärmar har kommit. Nu vill jag bara cykla lite! :-)

Inga skärmar än, så jag har inte hunnit (orkat) felsöka bakhjulet om det är feldishat. Behöver smalare däck för att kunna få på några skärmar, så jag kikar på alternativ nu, gillar ju de maffiga däcken som är 2+ men jag tror att jag skulle behöva kliva ner till 1-komma-nånting. Riktigt tight som det är nu.

Otroligt trevlig att hoja runt på!

Bilagor

• IMG_2116.jpg
    IMG_2116.jpg
    1.6 MB · Besök: 151
Inga skärmar än, så jag har inte hunnit (orkat) felsöka bakhjulet om det är feldishat. Behöver smalare däck för att kunna få på några skärmar, så jag kikar på alternativ nu, gillar ju de maffiga däcken som är 2+ men jag tror att jag skulle behöva kliva ner till 1-komma-nånting. Riktigt tight som det är nu.

Var är den tajtast? Tycker det brukar gå att få på skärmar trots lite fetare däck. Undantaget ngn cannondale jag hade som hade deras wishbone i bak har det nog alltid funkat på äldre mtbs, såtillvida man håller sig under typ 2,2

Edit: nu lät det som att jag ifrågasatte dina mekskills, det var inte alls meningen utan det var bara av nyfikenhet.
Fin blir den i alla fall!

Riktigt fin har den blivit, bra jobbat! Mysigt när lösningar får växa fram med!

Jag tror också du borde kunna få in skärmar, ser man på bilderna när du fotar dishen på hjulet tror jag inte det är något problem om du syftar på bryggan vid bakbromsen?

Jag är ett fan av robusta stål eller alu skärmar men en fördel med plast om det är tight är ju att man kan värma och bocka lite för att få till den där tighta passformen.

Jag tycker det känns jättetight, men jag har aldrig varit en användare av eller monterat några stänkskärmar tidigare, det kanske går alldeles utmärkt? Jag är också ett fan av robusta stål/alu skärmar, vilket vore att föredra men får kanske nöja mig med plast om det blir för tight.

Framhjulet har tillräckligt med spel, där är inga problem, förutom att jag inte vet hur jag ska fästa nu när korgen sitter där.

Vad tror ni?

IMG_2193.jpg
IMG_2194.jpg
IMG_2192.jpg
IMG_2195.jpg

Cool hoj! Vad är det för korg du har? Vill köpa en.

Tillbaka
Topp