OFFTHEGOOP
Aktiv medlem
[Byggtråd] Hej kom och hjälp mig! Retro mtb mod
Hej gänget!
Förbered er på att himla med ögonen, för nu ska den här nybörjaren ta sig an att modifiera en gammal mtb, förhoppningsvis med er hjälp!
Jag har köpt en Ross Mt. Olympus i gott skick som jag önskar byta ut lite delar på. Jag är inte särskilt bevandrad i cykelns värld och önskar därför er hjälp i att hitta delar som kan passa och göra cykeln så snygg och härlig som möjligt! Målbild är att få något så fint som @Bonicon lyckas få till med alla sina byggen.
Jag vet redan nu på ett ungefär vad jag vill byta ut och ni får jättegärna länka till produkter i era svar:
Tänker att jag ska försöka beställa grejer redan ikväll/imorgon och sedan uppdatera tråden löpande.
Förbered er på att himla med ögonen, för nu ska den här nybörjaren ta sig an att modifiera en gammal mtb, förhoppningsvis med er hjälp!
Jag har köpt en Ross Mt. Olympus i gott skick som jag önskar byta ut lite delar på. Jag är inte särskilt bevandrad i cykelns värld och önskar därför er hjälp i att hitta delar som kan passa och göra cykeln så snygg och härlig som möjligt! Målbild är att få något så fint som @Bonicon lyckas få till med alla sina byggen.
Jag vet redan nu på ett ungefär vad jag vill byta ut och ni får jättegärna länka till produkter i era svar:
- Byta sadelstolpe och sadel - men hur vet jag vilken storlek på sadelstolpen jag ska köpa utan att äga ett skjutmått? Sadel jag tänkt mig är Brooks Cambium C19 eller om ni vet någon liknande.
- Byta styre till något mer likt BMX/Moto eller iallafall Ahead-kompatibelt (säger man så?) så att jag kan ha lite fler valmöjligheter, just nu är det lite för kort. Vet ni någon bra adapter att köpa eller är det lite skitsamma, så länge den passar? Misstänker att det är 1 till 1 1/8 jag ska ha.
- Byta däck
- Nya pedaler
- Ett front rack - Pelago är ett märke jag ofta ser bli pratat om. Om man ska välja en sådan, storlek small commuter rack och sedan slänga på en korg ovanpå?
- Stänkskärmar - lite tveksam estetiskt sett men sett till praktiken är det ju underbart att åka framåt mer torr än blöt.
- Byta bromsbelägg (bör man byta till v-bromsar?)
- Få bort ena klingan fram så att det blir 1x7 - saknar verktyg för det just nu.
- Framhjulet är lite ojämnt så det skulle behöva åtgärdas, inte hemskt mycket men något jag stör mig på.
Tänker att jag ska försöka beställa grejer redan ikväll/imorgon och sedan uppdatera tråden löpande.