[Byggtråd] Helstel singelspeed på konstig ram

Jag har precis sålt en. Nere på 3 cyklar. Mitt problem är att jag vill göra en helrockad. Både gruscykeln, MTBn och lådcykeln ska ut på sikt. Men man kan ju inte stå där helt utan cykel! Svår balansgång.

Jag rensade ut de tre cyklar jag hade förra året då jag flyttade till lägenhet och fick mindre plats. Blev en Kona Unit X som min cykel to rule them all. Den funkar jättebra till det mesta, kör MTB i hellasgården, bikepacking och även kört 200+km gravelrunda men nu är jag tillbaka på tre cyklar igen, Uniten, beater (retro mtb) och en nyligen införskaffad gravel. Jag är inte på samma nivå som ni andra men jag får verkligen inte plats med fler nu 😅

Jag har precis sålt en. Nere på 3 cyklar. Mitt problem är att jag vill göra en helrockad. Både gruscykeln, MTBn och lådcykeln ska ut på sikt. Men man kan ju inte stå där helt utan cykel! Svår balansgång.
Det här låter jäkligt intressant. Du som har så fina cyklar. Hur ser målbilden ut? Vilka behov vill du lösa? Jag kapar oblygt N3wtons tråd nu men det har ju redan dragit iväg här😝️

sen står man där och har en jättefin fixie uppbyggd och inser man får en byxvarm cola och en klapp på axeln för den.

Då har jag typ hellre lust att packa ner den i en cykelkartong och kasta in den i ett förråd till framtiden om den inte används idag

Men om man skulle ha tre?

*Fs mtb för skog och fjäll

*Gravel med dubbla hjulset för lvg+grus (tror inte på dubbla hjulset. Men ändå)

*vardagscykel. Det här kan vara allt från en beater till något roligare. Typ stragglern jag har. Beroende på parkeringsmöjligheter. Eller en lekfull Karate monkey/ht. Beroende på prio

sen står man där och har en jättefin fixie uppbyggd och inser man får en byxvarm cola och en klapp på axeln för den.

Då har jag typ hellre lust att packa ner den i en cykelkartong och kasta in den i ett förråd till framtiden om den inte används idag

*vardagscykel. Det här kan vara allt från en beater till något roligare. Typ stragglern jag har. Beroende på parkeringsmöjligheter. Eller en lekfull Karate monkey/ht. Beroende på prio
Begreppet vardagscykel är som du säger brett, jag har tre olika beroende på väder och dagsform.

Begreppet vardagscykel är som du säger brett, jag har tre olika beroende på väder och dagsform.

Ja precis. Det kan ju verkligen sträcka sig mellan jättefin cykel, ordentliga skärmar, lite lastmöjligheter och fast monterade lampor/dynamo som gör det till ett jätteeffektivt men stöldbegärligt alternativ.

Till typ en ht/helstel cykel med dropper och lekfullare/roligare att cykla på. Men inte alls lika effektivt transportmedel

Eller tillsist en trött beater som uppfyller miniminivån av dräglighet att cykla på, men som kan stå vid stationen utan att man oroar sig

Tre tror jag på.
Inte mycket fs för min del, men en ht, en gravel med dubbla hjulpar och en lastcykel så är jag (teoretiskt sett) på banan.

Tre tror jag på.
Inte mycket fs för min del, men en ht, en gravel med dubbla hjulpar och en lastcykel så är jag (teoretiskt sett) på banan.
Jag är också med på den planen. Fast jag har vissa modifikationer.. En FS mtb som är snabb och rolig på samma gång, en gravel (funkar med ett hjulpar och bra däck), en lastcykel som är rolig, en till gravel med skärmar för vinterdistanscykling alternativt pendling när lastcykeln är för klumpig, en Brompton som är smidig och egentligen oersättlig inom vissa områden. Så ja, det är ju ungefär tre cyklar man behöver då.☺️

Btw, tror inte jag skrev det i tråden, men det blev alltså inget SSSM med cykeln som byggdes i denna tråden. Valde istället att ta av växlarna på min mer ändamålsenliga cykel:

IMG_2716.webp

Jag är också med på den planen. Fast jag har vissa modifikationer.. En FS mtb som är snabb och rolig på samma gång, en gravel (funkar med ett hjulpar och bra däck), en lastcykel som är rolig, en till gravel med skärmar för vinterdistanscykling alternativt pendling när lastcykeln är för klumpig, en Brompton som är smidig och egentligen oersättlig inom vissa områden. Så ja, det är ju ungefär tre cyklar man behöver då.☺️
Ponera att du bara har tre cyklar, vilka av dina tre skulle du behålla? Bilder och motivering uppskattas!

Jag kan börja
IMG_20261002_160337239.webp

Gravel/pendlare. Inte så sexig, men funktionell. Skärmar och navdynamo för extra gubbpoäng.

IMG_20260914_150851218.webp

Lastcykel. Tillräckligt kul att cykla på. Skärmar och navdynamo också såklart.

IMG_20260819_223429309.webp

IMG_20260815_093904166.webp

Den sista blir ju lite av en skarvning här. Surlyns delar ska på brothern, ni fattar.

Ponera att du bara har tre cyklar, vilka av dina tre skulle du behålla? Bilder och motivering uppskattas!

Jag kan börja
Visa bilaga 855816
Gravel/pendlare. Inte så sexig, men funktionell. Skärmar och navdynamo för extra gubbpoäng.

Visa bilaga 855819
Lastcykel. Tillräckligt kul att cykla på. Skärmar och navdynamo också såklart.

Visa bilaga 855821
Visa bilaga 855823
Den sista blir ju lite av en skarvning här. Surlyns delar ska på brothern, ni fattar.
"Du har tre barn, men vilka två skulle du behålla om du bara fick ha två?"😂

Får fundera lite och kanske ha lite mer tid, men ska försöka följa ditt exempel med bilder osv!☺️

Ok, la lite tid på detta ändå! Försakar städ och annat världsligt för att istället fokusera på viktiga saker.

Nr 1, lastcykeln. Den cykel jag använder allra mest och inte skulle klara mig utan, typ.

IMG_8596.webp

Nr 2, gravelhoj men åt det funktionella hållet så den kan dubbla som "allt". Denna går att cykla på asfalt, grus, till jobbet, bikepacking osv osv. Multitool som är riktigt rolig att cykla på (viktig punkt, hade den varit tråkig hade den åkt ut).

IMG_6981.webp

Nr 3, FS mtb. Tror jag. Fast med växlar då. Cyklar väldigt lite på denna.. Kanske att jag istället hade valt en skärmlös gravelcykel istället.

IMG_2716.webp

Nr 3, igen. Skärmlös gravelhoj. Går som lvg-hoj, bikepacking, gravel osv. Funkis överallt.

IMG_6459.webp

150/140 stigcykel som jag tycker funkat bra även liftburet med min feghet och rookie-bikepark skills.
är nog den här cykeln i åre/härvsö/lofsdalen etc som jag tycker är absolut roligast just nu
IMG_4451.webp

Gravel.
Den här är väl lite för stor för mig egentligen, men åt det hållet iaf. Har bytt till 2x för att funka bättre på landsväg med, med caracal race 45mm däck
(Har 650 och 700c hjul till den, men blir inte att jag byter 😅, och Ska man vara rimlig kan man ju faktiskt stoppa på skärmar framåt hösten. Man kanske inte behöver ha en cykel för just det)
IMG_6714.webp

Sen blir det nog ändå
IMG_3488.webp

Även om den får oförtjänt lite användning just nu. Men väldigt rolig att sladda runt med.
Ska göra en rokad bland karate monkeysen och tänkte göra den lilla till en 27.5x2.8+ single speed för att göra den ännu mer lekfull, och slänga växlar på den stora istället.

Dom två första är ju otroligt ändamålsbyggda. Den tredje lite mer diffus och skulle kunna ersättas av t.ex en beater med stänkskärmar ifall jag inte kan parkera på något vettigt sätt.
Men vill ändå säga att en sån cykel faller utanför räkningen 😅

Får fan editera min lista, det var nog lite önsketänk. Min mest cyklade cykel är ju ärligt talat den här:
20240927_085030.webp

Tar mig mellan station och kontor i stan, är med andra ord aldrig hemma, och då räknas det väl inte?
Jaja, stryk surly/brother...

Tillbaka
Topp