(Byggtråd) Hjulställ, Ikea hack.

marr

Aktiv medlem
Har för många hjul, för dåliga väggar.
Grunden blir två Ikea Elvarli stolpar. Verktygsskena från Jula. Krokar från jula. Elvarli konsoller för att få få skruvhårdvara (onödigt, men orkar inte konstra)
Eventuellt längre skruvar. Får se var vi hamnar där.
Räknar med att kunna hänga 6par hjul.

Ikea:
Stolpe: 2st
https://www.ikea.com/se/sv/p/elvarli-stolpe-vit-40296170/
Konsoll: 3st
https://www.ikea.com/se/sv/p/elvarli-konsol-foer-stolpe-vit-00317527/

Jula:
Krok duo: 6st. Hjulen hamnar fint offset mot varandra.
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...angningskrokar/redskapskrok-elverktyg-005810/

Skena: 3st. Utgående. Köpte på rea. Finns en ny modell med. Verkar likvärdig, men dyrare.
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ng/verktygs-redskapshallare/vaggskena-339061/

Nya skenan: https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ng/verktygs-redskapshallare/vaggskena-005821/

Mockup bild sålänge. Kommer försöka börja bygga imorgon.
IMG_20191230_171848.jpg

Man kan enkelt byta ut krokarna mot andra modeller om man vill hänga upp två cyklar tex.

Du har inte funderat på att ställa rödvinet någonstans där det trivs? Typ mörkt osv.

Ser fram emot bilder på färdigt bygge!

Rattnalle sa:
Du har inte funderat på att ställa rödvinet någonstans där det trivs? Typ mörkt osv.

Ser fram emot bilder på färdigt bygge!

Ställde det där de fick plats.... :p

En källare hade inte skadat,är det ok att gräva i en hyreslägenhet?

Senast ändrad:
Då börjar vi. Det är nog att föredra att bygga det på golvet, och sen bara höjdjustera den översta biten när de sitter uppe. Men jag hade inte riktigt plats för det så jag gjorde tvärtom.

Först monterar jag den översta listen i spårmuttrar som följer med elvarli stolpen och inte används. (de satt redan sådana i stolpen på båda sidor för höjdjusteringen) (Alla hål i aluminumskenan behöver borras upp från 4 till 5mm för att elvarlis skruvar ska passa i.)
IMG_20191231_130410.jpg

På insidan, där aluminium listen inte går hela stolpens bredd byggde jag upp med 4-5mm brickor och en längre skruv.
IMG_20191231_120822.jpg

Övre listen och stolparna på plats.
IMG_20191231_115344.jpg

Nästa skena fäster jag i gängade insatserna från konsolerna jag köpte. (ganska onödigt att köpa bara för detta, men orkade inte trixa mer) Jag använder också skruven från konsolen på ena sidan. På den andra gör jag som ovan, något längre med brickor.
IMG_20191231_120907.jpg

Här visade det sig också att, trots de står rakt så var något snett. Rättare sagt, hålbilden var inte exakt borrad i skenorna från jula. Tur det är alu så borrade bara upp det lite snabbt.
IMG_20191231_121612.jpg

Reptera ett antal gånger beroende på hur högt du har i tak, eller hur små hjul du kör.

Sen fick man pussla lite med krokarna. Sista paret kommer få plats också, men saknar krok och måste flytta cykelstället framför lite också.
IMG_20191231_123159.jpg

IMG_20191231_124846.jpg

Cyklarna hänger framför på ett gammalt ikea stolmen hack.
IMG_20191231_125050.jpg

Senast ändrad:
marr sa:
Då börjar vi. Det är nog att föredra att bygga det på golvet, och sen bara höjdjustera den översta biten när de sitter uppe. Men jag hade inte riktigt plats för det så jag gjorde tvärtom.

Först monterar jag den översta listen i spårmuttrar som följer med elvarli stolpen och inte används. (de satt redan sådana i stolpen på båda sidor för höjdjusteringen) (Alla hål i aluminumskenan behöver borras upp från 4 till 5mm för att elvarlis skruvar ska passa i.)

På insidan, där aluminium listen inte går hela stolpens bredd byggde jag upp med 4-5mm brickor och en längre skruv.

Nästa skena fäster jag i gängade insatserna från konsolerna jag köpte. (ganska onödigt att köpa bara för detta, men orkade inte trixa mer) Jag använder också skruven från konsolen på ena sidan. På den andra gör jag som ovan, något längre med brickor.

Här visade det sig också att, trots de står rakt så var något snett. Rättare sagt, hålbilden var inte exakt borrad i skenorna från jula. Tur det är alu så borrade bara upp det lite snabbt.

Reptera ett antal gånger beroende på hur högt du har i tak, eller hur små hjul du kör.

Sen fick man pussla lite med krokarna. Sista paret kommer få plats också, men saknar krok och måste flytta cykelstället framför lite också.

Snajdigt...

lmoberg sa:
marr sa:

Snajdigt...

Tacks :)

Rattnalle sa:
Syftet är att inte behöva hänga i väggen eller?

Är båda ställen bara klämda mellan golv och tak eller?

Prexis. Och prexis. Cykelstället med en pinne, endast klämd har fungerat i många år. Med två rätt tunga cyklar.

Föredrar dock ikeas ny pinne som jag använt nu. Känns stabilare. Kanske bygger ett nytt cykelställ rentav :)

Hela anledningen är att väggarna är gjorda i särdeles dålig gips i de här huset...

Senast ändrad:
Senast ändrad:
marr sa:
Hasse#7 sa:
Himla bra faktiskt! Måste vara skönt att få undan så pass många hjul.

Frågan är om man behöver alla dessa hjul :p

Antal nödvändiga hjul är n+2. Antal nödvändiga hjulpar är dock bara n+1. Bra att veta om man måste förvirra någon motsträvig som inte insett hjulens existensiella nödvändighet för välbefinnandet.

Tillbaka
Topp