Byggtråd: HT till sonen

lmoberg

Aktiv medlem
Började bli dags för ett nytt projekt. Tänkte då att slå två flugor i en smäll och bygga en HT till äldsta sonen.

Fick tag i en 27,5" small ram här på happy.
Men det är ett litet mörkt moln på den glada cykelbyggarhimlen, styrröret är rakt. Inte helt lätt att få tag i en begagnad gaffel eller qr hjul.
Vilket kruxar till det om jag vill hålla ner kostnaden lite grann, vilket inte blir svårt då det mesta redan finns i lådorna.

Ska fundera lite på om jag ska fortsätta bygget eller skaffa en annan ram med "tapered headtube".

IMG_20230917_205112.jpg

Började bli dags för ett nytt projekt. Tänkte då att slå två flugor i en smäll och bygga en HT till äldsta sonen.

Fick tag i en 27,5" small ram här på happy.
Men det är ett litet mörkt moln på den glada cykelbyggarhimlen, styrröret är rakt. Inte helt lätt att få tag i en begagnad gaffel eller qr hjul.
Vilket kruxar till det om jag vill hålla ner kostnaden lite grann, vilket inte blir svårt då det mesta redan finns i lådorna.

Ska fundera lite på om jag ska fortsätta bygget eller skaffa en annan ram med "tapered headtube".

Visa bilaga 654309
Det här är långt utanför mitt kompetensområde, men kan man inte köpa ett headset för tapered eller är jag fel ute?

Hur är det tänkt att den skall användas? Om det är för XC eller bara allmän cykling så funkar ramen säkert bra men om det är för mer Trail/Enduro så vill du nog ha en ram med annan geometri oavsett. Det blir dock dyrare såklart.

Det här är långt utanför mitt kompetensområde, men kan man inte köpa ett headset för tapered eller är jag fel ute?
Det går men de headset jag sett har en insert i styrröret på 15mm och den här ramen har bara 10mm. Vilket gör att headset kommer stå ut och kanske ge brytningar i styrröret.

Under senaste dagarna har det kommit lite leveranser av delar till bygget, styrlager(amazon) vevlager och vevparti(wish) samt hjul och framgaffel här på happys KoS.

Styrlagret övertalades med en hemmagjord press samt träkloss och hammare
IMG_20231004_181338.jpg

Ska bli intressant att se om IXF håller, plus var att lagret medföljde..
IMG_20231004_181325.jpg

IMG_20231004_183204.jpg

Lite långt gaffelrör men det ska tas av. Styre, styrstam, handtag och dropper är plockat från lådorna. Notera garminfästet som var väldigt viktigt för sonen.
IMG_20231004_204230.jpg

IMG_20231004_205231.jpg

Inväntar just nu verktyg till star nut:en för att kunna korta av gaffelröret.
Men det börjar likna en HT iaf..

På återseende...

Senast ändrad:
styrröret är rakt.
Det finns rakt och rakt.

Om ramens huvudrörs dimensioner är 34/34 mm, passar endast gafflar med raka 1⅛" styrrör.
Om huvudröret är 44/44 mm, passar gafflar med både koniska (tapered) och raka, bara att hitta rätt nedre styrlager.
Om huvudröret är 56/56 mm (som på vissa DH-hojar), passar det visst också till vilken gaffel.

Det finns rakt och rakt.

Om ramens huvudrörs dimensioner är 34/34 mm, passar endast gafflar med raka 1⅛" styrrör.
Om huvudröret är 44/44 mm, passar gafflar med både koniska (tapered) och raka, bara att hitta rätt nedre styrlager.
Om huvudröret är 56/56 mm (som på vissa DH-hojar), passar det visst också till vilken gaffel.
Hittade ett EC44-styrlager så jag fick dit en tapered gaffel...

Tror att jag har hört rätt bra grejer om just det vevpartiet, minns dock inte riktigt var. Kan det ha varit Berm Peak eller oldshovel kanske.

Är det okej att fråga vad du fick ge för det?
Precis därför köpte jag det, för att jag hört bra om det på tuben bla Berm Peak och Wolftick.

450kr inkl vevlager men exkl frakt, med klinga och frakt ca 530kr..

Precis därför köpte jag det, för att jag hört bra om det på tuben bla Berm Peak och Wolftick.
Jag kommer snart att behöva ett vevparti som tar klingor med 64 BCD. Medan alla stora tillverkare byter till klingor med direct mount fästen, blir IXF grejer till ett lockande alternativ.

Är det okej att fråga vad du fick ge för det?
Priser på Aliexpress svävar runt 30 USD:
1696485061922.png

Bygget går sakta framåt och min hardtail har fått sätta livet till för delar till sonens cykel..
IMG_20231007_142807.jpg

IMG_20231007_084851.jpg

IMG_20231007_084859.jpg

Har dock stött på patrull, bromsskivan tar i oket. Vad är tokigt?

IMG_20231007_142317.jpg

IMG_20231007_142432.jpg

Har dock stött på patrull, bromsskivan tar i oket. Vad är tokigt?

Sätt distanser mellan IS/PM adaptern och oket. Så lyfts oket lite, vilket brukar hjälpa till med otillräckligt avstånd mellan skivan och oket.

Annars gäller det också kontrollera att IS/PM adaptern inte monterats omvänd.

Konstigt nog, passar inte alla bromsskivor till alla bromsok, till och med korrekta adaptrar. T.ex. har Shimano "höga" och "låga" skivor i sortimentet så att en valfri kombination produkter av samma tillverkare inte är garanterad att lira ihop.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp