[Byggtråd] Kinalampsfäste

milnik

Aktiv medlem
Iden för detta projekt var att jag ville få bort så mycket som möjligt från styret på min lvg/pendlarcykel för att få det att se lite renare ut samtidigt som jag inte kompromissar bort att ha en stark lampa.
Nackdelen med denna lösning är samtidigt fördelen. En fastskruvad lampa kan man inte ta av utan verktyg men det gör den svårare att sno också. Å andra sidan hur många har egentligen fått sina kina-magicshines stulna?

Utgångspunkten var en kinalampa med en rak infästning och en gopro mount för styret. Infästningen behövde vara parallell med gopro mounten för att mounten inte skulle behöva vinklas upp eller ner när den sitter monterad på styret. Jag har också dremlat en kanal i fästet för att lampans kabel ska kunna ledas ut till sidan. Kabeln kommer behöva kortas ner då den är nästan en halvmeter lång.

Protip: Vid beställning från Aliexpress lita aldrig på produktbilder eller beskrivningar. Min gopro mount var helgjuten i stål och inte i alu med förborrade hål som jag tänkte använda för att fästa lampan.

Sådär, 30 min dremlande senare fick jag detta resultat:

1.jpg

Lite färg på det så ser det nästan proffsigt ut:

2.jpg

Tillräckligt med utrymme för att trycka på pa/av knappen:

3.jpg

Så ska lampan och fästet sitta på styret. Förhoppningsvis blir det snyggare när jag plockar bort den andra kinalampan.

4.jpg

Det kommer förhoppningsvis fler bilder när jag har gjort klart det estetiska.

Senast ändrad:
*tumme upp*

Jag är lite ute efter samma sak fast med snabbfäste mellan lampan och styrfästet.
Ev få dit ett Garminfäste på lampan så kan fästet på styret få dubblera som lamp och "datorhållare" (sällan jag behöver båda samtidigt då lampan används mest vid pendling och då har jag "datorn", 920xt, på armen).

Har byggt lampor med liknande klämma men tanken med det projektet var att flytta lampan ner och fram så att jag har ett renare look på styret.
När jag tänker efter så skull e jag kunnat lämna flärparna på ovansidan och dremlat försiktigt ett hål igenom den i mitten, då skulle jag kunnat fästa gopron på samma fäste samtidigt.

Tillbaka
Topp