[Byggtråd] Koga miyata

Kjell.L

Ny medlem
[Byggtråd] Koga miyata
Hittade ett renoveringsobjekt en Koga miyata till rätt pris som ska renoveras/byggas om.

Det är alltså en Koga miyata 1024 ram med shimano 600 komponenter.
Däcken har sett sina bästa dagar och är förmodligen ganska gamla.

Fälgarna är för dåliga för att användas så om nån har några bra tips på vilka man kan använda, vill gärna behålla original stuket med tillhörande bromsar.
Framgaffeln är 100mm och bak är det 120mm så alla tips gällande fälgar tas tacksamt emot.
Eller ska man ge sig på att byta ekrar på befintliga fälgar ?

IMG_20150928_204835.jpg

IMG_20150928_204850.jpg

IMG_20150928_204936.jpg

IMG_20150928_205001.jpg

Senast ändrad:
[Byggtråd] Koga miyata
Intressant objekt. Är det alltså en tidig Holländsk modell av Miyata? Har alltid varit nyfiken men inte gjort något åt saken beträffande detta.

[Byggtråd] Koga miyata
Japp det är en tidig holländare som har kommit till Sverige som flyttgods.

Ägaren var en 50+årig herre som köpte den ny i Holland han var inte säker på om det var början på 1980 eller slutet på 1970 talet.

[Byggtråd] Koga miyata
Nån som vet hur man för ut genomgående bult i baknavet för lagret bak är tokslut och låter som det är ett helt gruslass i lagret. Så det ska bytas men jag får inte loss det.

[Byggtråd] Koga miyata
Fin cykel, och kul projekt! Jag håller också på med en Miyata, men av lite simplare och nyare modell än din, tydligen tillverkad 86-87 någon gång.

http://happymtb.org/forum/read.php/1/2725547/2791460#msg-2791460

Angående axeln bak, skruva isär quick releasen och dra ut den, håll koll på de små fjädrarna också. Sen bör du ta bort frikransen, en avdragare behövs, men om du har tur och det är en shimano så finns verktyg nästan överallt, t.ex Biltema. Ta sedan en nyckel på varje sida och vrid de smala låsmuttrarna, håll koll på brickor och distanser hur de är monterade, skruva av på den sida som släpper först, innanför sitter konorna som lagerkulorna rullar emot, när du skruvar ut dessa kommer kulorna så smonigom att ramla ut, håll gärna allt över någon burk eller så för att samla upp dessa, dra sedan ut axeln och samla upp kulorna på andra sidan. Kolla vad som är slitet och byt dessa delar.

Mvh Ulf S.

[Byggtråd] Koga miyata
Tycker du ska försöka renovera originalhjulen om fälgarna inte är skadade, ekrar finns hos välsorterade cykelhandlare, jag hade omvänt problem, skeva fälgar men hela ekrar, det gick faktiskt ganska bra att rikta dessa också, återstår att se hur de håller när man cyklat några mil sen bara!

Mvh Ulf S.

[Byggtråd] Koga miyata
Har bestämt mig för att renovera hjulen så nya ekrar är beställda.
Fastnade när jag skulle lossna frikransen, de avdragare jag hittade på Biltema passade inte så ska kolla med lokale cykel meken om han har nått eller får man beställa den ifrån Bikester.
4000324_Park_Tool_FR-2_Zahnkranzwerkzeug1470x849.jpg

[Byggtråd] Koga miyata
Hur ser den ut? En blid eller flera vore bra. :-)
Det finnes lite olika.

Här är två videos hur man lossar äldre varianter som exempel:

Frid!

Senast ändrad:
[Byggtråd] Koga miyata
Men du har hittat rätt avdragare nu då? Om det är så, se till att avdragaren sitter stadigt mot frikransen, sätt gärna dit en mutter på utsidan av avdragaren så att den inte kan glida ur, speciellt viktigt om det är en sådan med bara två tänder som på bilden. Ta den största skiftnyckel eller liknande du kan hitta och vrid avdragaren moturs, alternativt, spänn fast avdragaren i ett stadigt skruvstycke och vrid hjulet i stället. Du borde ha typen som visas i andra filmen, men du behöver ju inte ta isär kransen om den inte krånglar, dvs du behöver inte lossa låsringen, bara vrida hela kransen moturs med avdragaren.

Mvh Ulf S.

[Byggtråd] Koga miyata
Första misstaget jag gjorde innan var att sysselsätta barnen med att klippa ekrar och det fick jag lida för nu när frikransen skulle bort.
Så det jag gjorde var att sätta fast avdragaren i skruvstädet och vira en handduk runt navet för att dra loss frikransen med en rörtång. Det funkade det också och blev faktiskt inga större märken i navet konstigt nog.
Så nu är det bara att vänta på att ekrarna ska komma så man kan ekra om och börja montera tillbaka saker.

Tillbaka
Topp