Byggtråd: Kona Explosif -06 > ja, vadå?

ostrand

Aktiv medlem
Jag fick med en ram när jag köpte ett parti delar. Tittade på den lite närmare idag - det är en Kona Explosif från ca 2006-2007 med "sliding dropouts" som gör att den går att konvertera till singlespeed. Stålram från Dedaccai, så den kanske inte är så dum ändå?

Först tänkte jag sälja den, men idag testade jag att provmontera ett hjulpar. Sen en sadelstolpe. Och så hittade jag en styrkombo också.

Så vad blir det?
Jag vet inte än... Men stålgravel är väl på modet?

Skulle behöva en bättre gaffel med fäste för skivbroms, och ett par bromsar.
Sen får vi se vad vi kan hitta i hyllorna... Kom gärna med glada tillrop! (Och delar...)

Bilagor

• 20220502_084145.jpg
    20220502_084145.jpg
    1.1 MB · Besök: 362
  • 20220502_084210.jpg
    20220502_084210.jpg
    343 KB · Besök: 269
  • 20220502_083924.jpg
    20220502_083924.jpg
    284.1 KB · Besök: 278
Nice!
Ingen dålig "Cykel på köpet".
Jag har haft en i samma gröna färg, många fina turer på den. Minns dock inte Dedacca klubbor och min hade vanliga droppouts. I "rätt" storlek var den livlig på sin tid.

Jo, jag har läst en del om den... det fanns några intressanta artiklar.

Jag får se vad det blir, har inte bestämt riktigt än men någonting kul blir det... :)

Vad pratar vi om för summor och är det en för en enkel människa begriplig BB standard?

Jag har ibland lite idéer som aldrig kommer att bli av men kan ändå vara bra med en stålram om ifall

Edit. Ser annons.

Senast ändrad:
Vad pratar vi om för summor och är det en för en enkel människa begriplig BB standard?

Jag har ibland lite idéer som aldrig kommer att bli av men kan ändå vara bra med en stålram om ifall

Edit. Ser annons.

Tror nog att vevlagerstandarden är vanlig gängad BSA. Kan faktiskt kolla, har nog nåt lager liggande

Den där var grym när den kom. Dubbelkolla sprickor framförallt runt styrhuvudet. Hade en bekant som hade två på raken som sprack.

Det här skulle man ju kunna göra nåt kul av ?

Vad är det för storlek på hjulen på bilden?

Det här skulle man ju kunna göra nåt kul av ?

Vad är det för storlek på hjulen på bilden?

700c med 40mm Schwalbe G-one.

Lite tight i framgaffeln men den borde man ändå byta till en längre med skivbromsfästen.

Bilagor

• Screenshot_20220614-222331_Photos.jpg
    Screenshot_20220614-222331_Photos.jpg
    237.4 KB · Besök: 59
Ser ut som en superfin ram att bygga något skoj av.

Tänk dock på att vevlagret inte har något drop att prata om, så det hamnar en bit upp med 700-hjul. Men det vänjer man sig också vid. :)

Tillbaka
Topp