Lagom innan året tagit slut så kom post-tomten med lite nya paket:
Förutom ovanstående så kom även STI-handtagen, men de glömde jag ta kort på i lådan.
Nu gällde det bara att hinna innan frugan kom hem och det var dags att åka iväg till svärföräldrarna. Så, Netflix till ungarna, verktygslåda till pappa:
Först skruvades handtagen på och sen plockade jag fram lådan med Jagwire som legat å väntat:
Det tog lite tid då det var första gången jag installerade vajrar på en cykel, men det var skoj och jag blev nöjd till slut.
Sen plockades Brooks-lindan fram. Även detta var något jag aldrig gjort förr och jag nojade lite över att det inte skulle räcka till andra sidan. Båda lindorna är snedskurna åt samma håll (korkat av Brooks) så man måste kapa en del av den ena för att det ska bli rätt.
Men det var inte alls så svårt att få till som jag hade trott och jag är mer än nöjd med resultatet. Skönt att hålla i är det oxå. =)
Det gängade vevlagret var bara att skruva i efter att gängorna fått lite fett.
105-gruppen har ingen egen BB utan den som rekommenderas är Ultegras BBR60 som tyvärr bara finns i svart. Tiagra har en silvrig, med den är mycket större, så här fick det bli som det blev.
Efter detta så fettades vevaxeln in och trycktes i, vevarmen sköts på och skruvades fast. Enkelt å smidigt:
Att justera växlar var väldigt mycket enklare nu, när jag har ett mekställ, än när jag gjorde det på frugans hoj i somras. Eftersom mina JIS-mejslar fortfarande befinner sig någonstans över atlanten så fick en plattmejsel sköta jobbet idag.
Kedjan fick sig också en snabblänk av den enda sort jag kommer överens med (Connex Link):
Det är dessutom, såvitt jag vet, den enda snabblänk som faktiskt är gjord för att öppnas och stängas flera gånger.
Så nu har vi nästan kommit till slutet. Någon gång till våren kanske det åker på ett par skärmar och en flaskhållare, men i övrigt är den faktiskt klar (förutom att jag ska göra en ny shim till sadelklämman).
Så här blev det:
Gott nytt år! (och förlåt för att kedjan är på fel ring)
/Mikael