[Byggtråd] Lätt Cannondale Scalpel
Då har ramen till vinterns lilla projekt landat hemma och då passar det väl bra att starta en byggtråd här på happy. Eller egentligen köpte jag ju en hel cykel, närmare bestämt en Scalpel Carbon 1 2018, men det är ju bara ramen och gaffeln (som för övrigt är samma som till Team och Black Inc modellerna) jag är intresserad av, alla komponenter skall säljas och ersättas av bättre, lättare, styvare, coolare och snyggare grejer. Jag är ju verkligen ingen jäkel på att skruva i cyklar, faktum är att detta blir mitt första projekt, men jag har stort förtroende för Team Sportia i Umeå som är duktiga på just Cannondale cyklar och framförallt väldigt bra att ha att göra med. Vad är då målet med bygget? Att bygga en Scalpel 2018 i storlek XL så lätt som möjligt (kanske världens lättaste?) utan att kompromissa med funktion och hållbarhet samt utan överdrivet dyra komponenter. Cykelns slutliga huvudsyfte är att föraren skall etablera sig topp 20 på långloppscupens deltävlingar i år och förhoppningsvis ännu bättre i framtiden, samt pallplacering på de flesta regionala långlopp här i Norrland. Jag är inte riktigt lika mycket av en hardcore weightweenie som Cyklist med sina extrema Scott projekt, så ni kommer tyvärr inte få se lackskrapning eller slipning här.
Så här ser specen ut:
Frame: Scalpel BallisTec Hi-MOD 2230g
Fork: Lefty 2.0 XLR Carbon 1500g
Rear Axle: Syncros x12 40g
Remote: Xloc Full Sprint 70g
Headset: Cannondale Stock 80g
Handlebar,stem,steerer combo: Schmolke TLO 740 w/ custom stem/steerer by Hellöre 210g
Grips: Extralite Hypergrips 12g
Brakes: Trickstuff Piccola 338g
Rims: Nextie UL 22mm 580g
Spokes: Sapim CX-Ray SP 273g
Nipples: Sapim Polyax alu 12mm 20g
Hubs: Carbon Ti X-Hubs SP 280g
Brake discs: KCNC Kasditor 145g
Valves: Tune 8g
Rim Tape: Tune 8g
Rear Tyre: Thunder Burt Addix speed 2.1" SS 515g
Front Tyre: Rocket Ron Addix speed 2.25" SS 600g
Sealant: 100g
Derailleur: XTR 11 Spd 225g
Shifter: XTR 11 Spd 100g
Cables: Jagwire Elite Mountain Link 80g
Cassette: XX1 11 Spd 260g
Chain: KMC X11SL 220g
Chainring: Garbaruk Cinch 36T 75g
Crankset: RaceFace Next SL G4 w/ RF143 400g
BB: Wheels MFG PF30 ABEC-3 100g
Pedals: Xpedia M-force 8 ti 215g
Seatpost clamp: J&L Titanium 10g
Saddle: Saevid Alien 80g
Seatpost: Darimo 94g
Bottle Cage: Tune 9g
Total: 8915g
Ska väl inte ljuga med att jag blivit inspirerad av Cyklist ganska mycket vilket även syns i specen, inte minst på styrkombon som för mig, liksom för Cyklist, blir tillverkad av Kid1000/Mattias Hellöre. Det var faktiskt inte tanken från början med denna styrcombo men efter lite googlande visade det sig att Kid1000 verkar vara en jäkel på att göra customlösningar för just Leftys. Jag har inte vägt någonting själv än utan endast uppskattat/googlat våg-bilder, jag tycker att jag faktiskt varit generös i många lägen när det gäller att uppskatta vikten men realisten/pessimisten i mig säger att det förmodligen kommer att bli en liten diff åt fel håll i slutändan. Oavsett blir det en jävligt lätt, snabb, rolig och snygg cykel! Jag har beställt de flesta grejer i specen ovan men än så länge är det bara växeln som kommit, förmodligen blir det väl någon slags ketchup effekt i slutet av Januari/början på Februari då allt kommer sammtidigt.
Så här ser specen ut:
Frame: Scalpel BallisTec Hi-MOD 2230g
Fork: Lefty 2.0 XLR Carbon 1500g
Rear Axle: Syncros x12 40g
Remote: Xloc Full Sprint 70g
Headset: Cannondale Stock 80g
Handlebar,stem,steerer combo: Schmolke TLO 740 w/ custom stem/steerer by Hellöre 210g
Grips: Extralite Hypergrips 12g
Brakes: Trickstuff Piccola 338g
Rims: Nextie UL 22mm 580g
Spokes: Sapim CX-Ray SP 273g
Nipples: Sapim Polyax alu 12mm 20g
Hubs: Carbon Ti X-Hubs SP 280g
Brake discs: KCNC Kasditor 145g
Valves: Tune 8g
Rim Tape: Tune 8g
Rear Tyre: Thunder Burt Addix speed 2.1" SS 515g
Front Tyre: Rocket Ron Addix speed 2.25" SS 600g
Sealant: 100g
Derailleur: XTR 11 Spd 225g
Shifter: XTR 11 Spd 100g
Cables: Jagwire Elite Mountain Link 80g
Cassette: XX1 11 Spd 260g
Chain: KMC X11SL 220g
Chainring: Garbaruk Cinch 36T 75g
Crankset: RaceFace Next SL G4 w/ RF143 400g
BB: Wheels MFG PF30 ABEC-3 100g
Pedals: Xpedia M-force 8 ti 215g
Seatpost clamp: J&L Titanium 10g
Saddle: Saevid Alien 80g
Seatpost: Darimo 94g
Bottle Cage: Tune 9g
Total: 8915g
Ska väl inte ljuga med att jag blivit inspirerad av Cyklist ganska mycket vilket även syns i specen, inte minst på styrkombon som för mig, liksom för Cyklist, blir tillverkad av Kid1000/Mattias Hellöre. Det var faktiskt inte tanken från början med denna styrcombo men efter lite googlande visade det sig att Kid1000 verkar vara en jäkel på att göra customlösningar för just Leftys. Jag har inte vägt någonting själv än utan endast uppskattat/googlat våg-bilder, jag tycker att jag faktiskt varit generös i många lägen när det gäller att uppskatta vikten men realisten/pessimisten i mig säger att det förmodligen kommer att bli en liten diff åt fel håll i slutändan. Oavsett blir det en jävligt lätt, snabb, rolig och snygg cykel! Jag har beställt de flesta grejer i specen ovan men än så länge är det bara växeln som kommit, förmodligen blir det väl någon slags ketchup effekt i slutet av Januari/början på Februari då allt kommer sammtidigt.
Senast ändrad: