[Byggtråd] Lätt Cannondale Scalpel

kntzn

Aktiv medlem
Då har ramen till vinterns lilla projekt landat hemma och då passar det väl bra att starta en byggtråd här på happy. Eller egentligen köpte jag ju en hel cykel, närmare bestämt en Scalpel Carbon 1 2018, men det är ju bara ramen och gaffeln (som för övrigt är samma som till Team och Black Inc modellerna) jag är intresserad av, alla komponenter skall säljas och ersättas av bättre, lättare, styvare, coolare och snyggare grejer. Jag är ju verkligen ingen jäkel på att skruva i cyklar, faktum är att detta blir mitt första projekt, men jag har stort förtroende för Team Sportia i Umeå som är duktiga på just Cannondale cyklar och framförallt väldigt bra att ha att göra med. Vad är då målet med bygget? Att bygga en Scalpel 2018 i storlek XL så lätt som möjligt (kanske världens lättaste?) utan att kompromissa med funktion och hållbarhet samt utan överdrivet dyra komponenter. Cykelns slutliga huvudsyfte är att föraren skall etablera sig topp 20 på långloppscupens deltävlingar i år och förhoppningsvis ännu bättre i framtiden, samt pallplacering på de flesta regionala långlopp här i Norrland. Jag är inte riktigt lika mycket av en hardcore weightweenie som Cyklist med sina extrema Scott projekt, så ni kommer tyvärr inte få se lackskrapning eller slipning här.
Så här ser specen ut:

Frame: Scalpel BallisTec Hi-MOD 2230g
Fork: Lefty 2.0 XLR Carbon 1500g
Rear Axle: Syncros x12 40g
Remote: Xloc Full Sprint 70g
Headset: Cannondale Stock 80g
Handlebar,stem,steerer combo: Schmolke TLO 740 w/ custom stem/steerer by Hellöre 210g
Grips: Extralite Hypergrips 12g
Brakes: Trickstuff Piccola 338g
Rims: Nextie UL 22mm 580g
Spokes: Sapim CX-Ray SP 273g
Nipples: Sapim Polyax alu 12mm 20g
Hubs: Carbon Ti X-Hubs SP 280g
Brake discs: KCNC Kasditor 145g
Valves: Tune 8g
Rim Tape: Tune 8g
Rear Tyre: Thunder Burt Addix speed 2.1" SS 515g
Front Tyre: Rocket Ron Addix speed 2.25" SS 600g
Sealant: 100g
Derailleur: XTR 11 Spd 225g
Shifter: XTR 11 Spd 100g
Cables: Jagwire Elite Mountain Link 80g
Cassette: XX1 11 Spd 260g
Chain: KMC X11SL 220g
Chainring: Garbaruk Cinch 36T 75g
Crankset: RaceFace Next SL G4 w/ RF143 400g
BB: Wheels MFG PF30 ABEC-3 100g
Pedals: Xpedia M-force 8 ti 215g
Seatpost clamp: J&L Titanium 10g
Saddle: Saevid Alien 80g
Seatpost: Darimo 94g
Bottle Cage: Tune 9g
Total: 8915g

20180105_060418.jpg

Ska väl inte ljuga med att jag blivit inspirerad av Cyklist ganska mycket vilket även syns i specen, inte minst på styrkombon som för mig, liksom för Cyklist, blir tillverkad av Kid1000/Mattias Hellöre. Det var faktiskt inte tanken från början med denna styrcombo men efter lite googlande visade det sig att Kid1000 verkar vara en jäkel på att göra customlösningar för just Leftys. Jag har inte vägt någonting själv än utan endast uppskattat/googlat våg-bilder, jag tycker att jag faktiskt varit generös i många lägen när det gäller att uppskatta vikten men realisten/pessimisten i mig säger att det förmodligen kommer att bli en liten diff åt fel håll i slutändan. Oavsett blir det en jävligt lätt, snabb, rolig och snygg cykel! Jag har beställt de flesta grejer i specen ovan men än så länge är det bara växeln som kommit, förmodligen blir det väl någon slags ketchup effekt i slutet av Januari/början på Februari då allt kommer sammtidigt.

Senast ändrad:
En fråga, varför inte LB flyweight fälgar? Vägt gaffeln? Tror nämligen att den snarare är runt 1600g ”tyvärr”. Men klart bästa gaffeln (personlig åsikt så klart)

Kommer bli väldigt roligt att följa bygget. Kommer bli ett monster. Kul att man inte blir ensamt me att bytt styrrör även om jag inte har en hel kombo så som du.

Senast ändrad:
Jensen sa:
En fråga, varför inte LB flyweight fälgar? Vägt gaffeln? Tror nämligen att den snarare är runt 1600g ”tyvärr”. Men klart bästa gaffeln (personlig åsikt så klart)

Kommer bli väldigt roligt att följa bygget

Det stod mellan Nextie UL och LB flyweight och de är ju väldigt lika i de flesta avseenden. Det som avgjorde var egentligen att jag hittade lite fler omdömen om Nextie. Angående gaffeln så är vikten utan styrör som ju skall bytas ut mot styrcombon, vet fantiskt inte om styrröret väger 100 gram men jag drog till med det :) Lovar att väga när jag plockar isär allt och innan det nya monteras på cykeln. Håller med om att gaffeln är helt underbar, jag hoppas verkligen man inte förstör den precisa styrningen genom att ha ett smalare styrrör men det tror jag inte.

Senast ändrad:
kntzn sa:
Jensen sa:

Kommer bli väldigt roligt att följa bygget

Det stod mellan Nextie UL och LB flyweight och de är ju väldigt lika i de flesta avseenden. Det som avgjorde var egentligen att jag hittade lite fler omdömen om Nextie. Angående gaffeln så är vikten utan styrör som ju skall bytas ut mot styrcombon, vet fantiskt inte om styrröret väger 100 gram men jag drog till med det :) Lovar att väga när jag plockar isär allt och innan det nya monteras på cykeln. Håller med om att gaffeln är helt underbar, jag hoppas verkligen man inte förstör den precisa styrningen genom att ha ett smalare styrrör men det tror jag inte.

Med skillnaden att flyweight väll är 50g lättare per fälg ? Men ja få som testat just flyweight då de å rätt nya. Dock är ju märket känt och sett några som har flyweight. Kompis har just byggt med sådana, dock inte körda ännu.

Menade att det finns risk runt 1600 utan styrrör. Men det är ju visserligen med xloc som du räknat med separat. Kan ju väga orginalrör ikväll :-)

Jensen sa:
Med skillnaden att flyweight väll är 50g lättare per fälg ? Men ja få som testat just flyweight då de å rätt nya. Dock är ju märket känt och sett några som har flyweight. Kompis har just byggt med sådana, dock inte körda ännu.

Menade att det finns risk runt 1600 utan styrrör. Men det är ju visserligen med xloc som du räknat med separat. Kan ju väga orginalrör ikväll :-)

Både Nextie och LB anger att vikten skall vara 280 per fälg, jag tror dock inte riktigt på den siffran på varken LB eller Nextie fälgarna så jag räknar med att det blir lite tyngre. Hmm okej, jag får uppdatera dessa siffror efter att jag vägt allt utan komponenterna som just nu sitter kvar på cykeln. Ja återkom gärna med vikten på orginalröret om du väger det :)

Senast ändrad:
Jag som tänkte lite fel angående vikt på fälgar :-) dock inte sett att även nextie kommit med en 280g fälg. Kul att det nu finns hos båda som är kända. Frågan ä om de görs på samma ställe. För jag tvivlar ju på att de har den tillverkning egentligen.

Kör själv också Scalpel Si och det ska bli mkt intressant att följa ditt bygge !

Inte funderat på att välja lite bredare fälg nu när du bygger nya hjul ?
Dina "smala" (2.1") däck skulle bli lite bredare i praktiken o sitta stabilare på fälgen vid lågt lufttryck.
Valde själv MCFK fälgar med 24.5 mm inner och tycker mig märka skillnad mot mina orginal ENVE M50 med 21 mm.när jag kryper ner mot 1.5 bar som ger toppenkomfort och bra rull på stigarna.

Lefty sa:
Kör själv också Scalpel Si och det ska bli mkt intressant att följa ditt bygge !

Inte funderat på att välja lite bredare fälg nu när du bygger nya hjul ?
Dina "smala" (2.1") däck skulle bli lite bredare i praktiken o sitta stabilare på fälgen vid lågt lufttryck.
Valde själv MCFK fälgar med 24.5 mm inner och tycker mig märka skillnad mot mina orginal ENVE M50 med 21 mm.när jag kryper ner mot 1.5 bar som ger toppenkomfort och bra rull på stigarna.

Jag har funderat väldigt mycket på det där med fälgbredd av just den anledning du nämner, men efter att ha gjort en del research tycker jag det verkar som att den här nymodigheten att bredda fälgen för att ändra däckets profil inte riktigt är så bra i verkligheten som många påstår. Ta dock detta påstående med en nypa salt eftersom jag faktiskt inte testat det själv. Dessutom brukar jag köra med lite högre tryck då det blir mycket hårdkörning på hårdpackad skogsväg/grusväg för mig.

Jensen sa:
Jag som tänkte lite fel angående vikt på fälgar :-) dock inte sett att även nextie kommit med en 280g fälg. Kul att det nu finns hos båda som är kända. Frågan ä om de görs på samma ställe. För jag tvivlar ju på att de har den tillverkning egentligen.

Nextie som verkar ha sämre rykte än light bicycle vill nog bara konkurrera, annars hade dom inte släppt en 280gfälg dom också :D
Ang bredden så känns det rätt lugnt om det bara ska sitta 2,1" på. Vad är alternativet om man ska bli lätt annars?

Kul tråd, följer.

Jag blev förvånad att du valt så tunga fälgar men tänkte att 29ers förstås väger mer än 26or som var på modet senast jag köpte hjul.
Sen insåg jag att det var vikt för två fälgar...

Blir kul å följa!

/T

Nu jävlar... Grymt projekt! Ska bli kul att se var det här slutar både viktmässigt och utseendemässigt!

Och specen ser ju både vettig och lätt ut. Enda frågetecknet är väl egentligen mässingsnipplar, men gissar på att du kanske har någon personlig anledning till det?

I övrigt är väl det enda jag kan komma på att nämna att originalskruvarna till oken är tunga (om de inte ändrat på det) samt att skivorna levereras med stålskruv, så där finns det lite enkel vikt att spara. Går ju att köpa noname titan så blir det inte så dyrt som Extralite, men nästan lika lätt.
Även klingan är åt det lite tyngre hållet men segt att köpa annat om du redan beställt så kan ju bli en framtida grej när du kört slut.

HOPP Carbon Parts (och Axel Schnebelt) har precis börjat ta fram en 2,0-version av sin 143g XTR-växel men där kanske det börjar spåra lite väl haha...

Är Smud-grejorna sånt du har sen tidigare eller? Länge sen jag såg något sånt!

Lycka till och håll oss uppdaterade!

NickPick sa:
Jensen sa:

Nextie som verkar ha sämre rykte än light bicycle vill nog bara konkurrera, annars hade dom inte släppt en 280gfälg dom också :D
Ang bredden så känns det rätt lugnt om det bara ska sitta 2,1" på. Vad är alternativet om man ska bli lätt annars?

Kul tråd, följer.

Ja det sker nog en hel del espionage de företagen emellan och jag skulle tro att deras produkter är ganska likvärdiga. Jag fick iaf en bra känsla av Nextie och "holiday special" pris satt inte fel :)

tmalm sa:
Jag blev förvånad att du valt så tunga fälgar men tänkte att 29ers förstås väger mer än 26or som var på modet senast jag köpte hjul.
Sen insåg jag att det var vikt för två fälgar...

Blir kul å följa!

/T

Ja kineserna varkar ha listat ut hur man gör riktigt lätta fälgar billigt. För de är faktiskt inte särskillt dyra.

Cyklist sa:
Nu jävlar... Grymt projekt! Ska bli kul att se var det här slutar både viktmässigt och utseendemässigt!

Och specen ser ju både vettig och lätt ut. Enda frågetecknet är väl egentligen mässingsnipplar, men gissar på att du kanske har någon personlig anledning till det?

I övrigt är väl det enda jag kan komma på att nämna att originalskruvarna till oken är tunga (om de inte ändrat på det) samt att skivorna levereras med stålskruv, så där finns det lite enkel vikt att spara. Går ju att köpa noname titan så blir det inte så dyrt som Extralite, men nästan lika lätt.
Även klingan är åt det lite tyngre hållet men segt att köpa annat om du redan beställt så kan ju bli en framtida grej när du kört slut.

HOPP Carbon Parts (och Axel Schnebelt) har precis börjat ta fram en 2,0-version av sin 143g XTR-växel men där kanske det börjar spåra lite väl haha...

Är Smud-grejorna sånt du har sen tidigare eller? Länge sen jag såg något sånt!

Lycka till och håll oss uppdaterade!

Angående mässingnipplar är det väl så enkelt att jag är lite nojjig att alunipplarna inte håller i längden. Har läst om för många som fått dem att rosta sönder och med tanke på att terrängen här uppe vid Norrlands kusten är sur fram till typ augusti så känns det bättre med mässingnipplar.
Bra tips med skruvarna! Ska kolla på det :)

Klingan är lite tung ja, när jag beställde fick jag för mig att till vevpartiet passar endast RaceFace egen Cinch standard men där verkar jag ha fel, men jag har faktiskt en garbaruk 36T hemma så jag kanske ävender den (tyvärr helt fel färg dock).

Sitter och kollar Hopp carbon parts hemsida, det är ju verkligen ingenjörskånst han tillverkar. Känns inte aktuellt just nu för mig men det finns ju potential om jag känner för det i framtiden.

Har inte några smud grejer hemma men tydligen ska han fortfarande vara in buissniess, dock är han sjukt seg att svara på mail så vi får se om jag ids vänta på han eller om jag skaffar nåt annat.

Senast ändrad:
Jensen sa:
Hopp om den trillar över 9kg ?

Detta är rör från en large scalpel-si:

Ja precis, finns några ställen man kan fila på ifall det är nära den gränsen för det är inte under några omständigheter okej att hamna över 9kg ;) Bra att veta, tack för det!

Tror jag kapade över 310g på stolpe,styre o sadel. O då har jag inte så extremt styre som dig. Inte heller så extrem stolpe

Spännande bygge!

Ett tips: Jag köpte fälgar från LB och fick dom att plocka de lättaste och fick mail med vikten innan de skickade. Sparade på så vis några gram. Är förövrigt mycket nöjd mid mina som gått 2 säsonger utan problem med DT alu-nipplar. Er ej flyweight modellen dock.

Ett annat litet tips är att välja KCNC Razor eller Kasditor skivor istället för Ashima Ai2. Kört båda och Razor funkar bättre tycker jag. Mer gods i skivan och bättre bromseffekt.

Hur kommer det sig att det skiljer 1,5 kg mellan din och Dangerholms?
Förstår att det skiljer mtp att du inte skrapar bort lack osv men ett å ett halvt kilo vore mycket tom på min cykel (ca tretton kg) och du har ju ingen budgetspec på din direkt.
Bugar ännu djupare för herr Cyklist nu, fasen vilket bygge alltså!

/T

tmalm sa:
Förstår att det skiljer mtp att du inte skrapar bort lack osv men ett å ett halvt kilo vore mycket tom på min cykel (ca tretton kg) och du har ju ingen budgetspec på din direkt.

/T
+1

d.b sa:
Spännande bygge!

Ett tips: Jag köpte fälgar från LB och fick dom att plocka de lättaste och fick mail med vikten innan de skickade. Sparade på så vis några gram. Är förövrigt mycket nöjd mid mina som gått 2 säsonger utan problem med DT alu-nipplar. Er ej flyweight modellen dock.

Ett annat litet tips är att välja KCNC Razor eller Kasditor skivor istället för Ashima Ai2. Kört båda och Razor funkar bättre tycker jag. Mer gods i skivan och bättre bromseffekt.

Tack för tipset, ska absolut överväga att testa andra skivor nu när man har så pass fina bromsar.

tmalm sa:

/T

En stor del av vikten är ju att Scalpel ramen och Leftyn inte är de lättaste i sin prisklass direkt, om huvudsyftet med cykeln är att den ska vara lätt ska man nog inte köpa Scalpel, men jag tycker den är helt underbar som cykel så det är värt extra vikt. Sen tror jag att jag är lite mer av typen hängslen och livräm än Cyklist (mest för att jag har inte lika stor tillit till mig själv när det kommer till att hålla efter med underhåll). Till exempel har ju jag grövre ekrar, mässingnipplar, snakeskin däck, mer robust vevlager osv. Men självklart är det en stor del av viktskillnaden som är weightweenie magi som är bortom det jag klarar av :)

Icke att förglömma är också att utgångspunkten här är en XL-ram vilket direkt ger en nackdel på ngt hekto jämfört med dom lättaste byggena...

tmalm sa:

/T

Ram innan skrapning är ju säker 400g, minst. Lefty inkl rör = 300-350 g mer än fox osv osv

tmalm sa:
Ok, trodde C-dale var riktigt lätta, de har/hade väl lättast landsvägsram iaf?
Men kul bygge iaf, kör!!!!

/T

Supersix evo var rätt lätt när den kom. Likaså flash. Och egentligen är inte scalpel-si tung heller. Det är snarare nya spark ramen som är lättare än många andra

Delarna börjar så smått trilla in hemma, nästa vecka har jag förmodligen hälften av alla komponenter. Trickstuff bromsarna får jag nog dessvärre vänta på ett tag, kom på igår att dessa bromsar förmodligen inte passar i min ram och fick lite panik då det var ett tag sen jag beställde bromsarna och de förmodligen är för sent att avbeställa. Jag ringde r2-bike idag och de försäkrade mig att bromsarna skulle passa men jag är fortfarande inte säker. Jag har iaf skickat frågan till Cannondale supporten, hoppas nu bara de svarar innan bromsarna är tillverkade.

Jag är även lite osäker på hur snyggt det kommer bli med magenta färgade bromshandtag på en svart och neongul cykel med detaljer i guld, det kan bli skitsnyggt men det kan också se förjävligt ut. Unikt kommer det bli iaf :)

Igår fick jag svar från Mr Piotr Smuda himself, såhär en månad efter att jag mailat honom. Han skrev att han på senaste tiden fått många förfrågningar att tillverka sadel/sadelstolpe kombos (vems fel kan det vara tro? ;)) han kommer tydligen börja tillverka dessa snart. Synd att man redan hunnit beställa sadel och sadelstolpe annars hade det kunna vara intressant.

Senast ändrad:
kntzn sa:
Jensen sa:
kntzn sa:
Marsan sa:
Varför skulle inte bromsarna passa?

Det sitter flatmount broms på Scalpeln och detta är ett post mount ok.

Nej det är flatmount på ramen och i den sitter en adapter till pm o 160 skiva. Tro mig, har bytt bromsar.

Det där är väl en Scalpel -17? Sitter på kontoret nu men är ganska säker på att det inte ser ut så på -18 modellen.

Det är en 2017 års ram med en 2018 års sving. Egentligen ointressant då ramarna ä samma men med annan lack till 2018. Eller sanning med modifikation, de har borrat dit två hål så man kan ha kabeln i baksvingen om man kör di2, men inga stora ändringar. Dålig bild är det dock. Men ramen har något sorts flatmount liknande fäste men med adapter. O ärligt tror jag inte riktigt de tänkt man ska kunna köra utan för skivan skulle behöva vara väldigt liten. Möjligen med 140 skiva om man hittar ok som passar.
Men gissa hur de annars kan sälja hojar med shimano och sram bromsar, ingen av dem har flatmount för mtb. Ännu. O behovet ä inte lika stort för det på mtb som på landsväg.
AC79B1F9-1DB2-471B-BADA-BB938F19295A.jpeg

Senast ändrad:
Jensen sa:
kntzn sa:
Jensen sa:
kntzn sa:
Marsan sa:
Varför skulle inte bromsarna passa?

Det sitter flatmount broms på Scalpeln och detta är ett post mount ok.

Nej det är flatmount på ramen och i den sitter en adapter till pm o 160 skiva. Tro mig, har bytt bromsar.

Det där är väl en Scalpel -17? Sitter på kontoret nu men är ganska säker på att det inte ser ut så på -18 modellen.

Det är en 2017 års ram med en 2018 års sving. Egentligen ointressant då ramarna ä samma men med annan lack till 2018. Eller sanning med modifikation, de har borrat dit två hål så man kan ha kabeln i baksvingen om man kör di2, men inga stora ändringar. Dålig bild är det dock. Men ramen har något sorts flatmount liknande fäste men med adapter. O ärligt tror jag inte riktigt de tänkt man ska kunna köra utan för skivan skulle behöva vara väldigt liten. Möjligen med 140 skiva om man hittar ok som passar.

Okej, jag kollar när jag kommer hem och lägger upp bild här. Men kollar man på Cannondales hemsida så verkar det ju som att det skiljer sig, Carbon 2 -18 http://www.cannondale.com/en/USA/Bike/ProductDetail?Id=500b5f64-a6c5-418f-9764-6d693888fe0a, Carbon 1 -17 http://www.cannondale.com/en/Intern...43f-47b6-9bf3-44033fcf0ca3&parentid=undefined och Carbon 1 -18 http://www.cannondale.com/en/USA/Bike/ProductDetail?Id=7d05b1d3-dcd7-41fe-80be-bd72b26f3adb, det är endast specen för Carbon 1 -18 där det står "custom flat mount rear" gällande bromsen.

Senast ändrad:
Min sving är som sagt från en -18 scalpel-si carbon 2 eagle. Som på bilden du länkade på 2an. Alltså ramen har flatmount men de kommer med adapter. Svårt att tro att de har en custom broms. Tror snarare att de bara väljer att nämna det till 18 o att de satsat på sådant fäste för att de tror det kommer till mtb. Jag ä tveksam då stora anledningen till flatmount ä att få plats inne i baktriangeln på racerramar i smal

Kan ju ha fel. Men skulle kunna sätta en slant på att jag inte har det ?. O som sagt, halva min hoj ä en -18

Senast ändrad:
Jag får rätta mig själv. Kolla bild
71BDFC76-9183-4BB0-A13A-C52E6055B5FC.jpeg

Första gången jag ser dem o inget som sram skyltat med

MEN med brasklappen att alla ramar har flatmount fäste. Så sätter en slant på att om du köper adaptern ovan passar dina trickstuff. Du får bara räkna på vikt för adapter o skruv. Blir ju ändå lättare än level ultimate. Men de vikter du sett på ramen borde varit med adaptern. https://r2-bike.com/CANNONDALE-Adapter-Flat-Mount-160-mm-rear-KP421-160

Edit: en klassisk halvpudel ??

Senast ändrad:
Jensen sa:

MEN med brasklappen att alla ramar har flatmount fäste. Så sätter en slant på att om du köper adaptern ovan passar dina trickstuff. Du får bara räkna på vikt för adapter o skruv. Blir ju ändå lättare än level ultimate. Men de vikter du sett på ramen borde varit med adaptern. https://r2-bike.com/CANNONDALE-Adapter-Flat-Mount-160-mm-rear-KP421-160

Grejen är ju att trickstuff säljer sina bromsar med flatmount ok om man säger att man vill ha det, men killen jag pratade med på r2-bike idag sa "Nej nej nej, flat mount finns inte till MTB dessa kommer passa fint"... suck. Men det spelar ju inte så stor roll eftersom man oavsett behöver en adapter då det är som du säger att flat mount utan adapter endast funkar till 140 mm disc och det vill ju inte ens en weightweenie som jag ha på en MTB... eller?

Kul projekt.
Tänkte göra ngt liknande. Köpte dock mig själv en 130mm carbon lefty i 26" utförande och konverterade denna till 29" -> 110mm slag med bättre vikt och till hjulen tänkte jag mig Lucky Jack ifrån Duke, ser riktigt trevliga ut!
Följer tråden med intresse :)

kntzn sa:
Jensen sa:

Grejen är ju att trickstuff säljer sina bromsar med flatmount ok om man säger att man vill ha det, men killen jag pratade med på r2-bike idag sa "Nej nej nej, flat mount finns inte till MTB dessa kommer passa fint"... suck. Men det spelar ju inte så stor roll eftersom man oavsett behöver en adapter då det är som du säger att flat mount utan adapter endast funkar till 140 mm disc och det vill ju inte ens en weightweenie som jag ha på en MTB... eller?

Kan ju bero på att det inte funnits till mtb o ingenstans har sram sagt någonting om mtb bromsar med flatmount. Lite förvånad att sram gjort nå custom med tanke på att de tydligen var ovilliga att låta cannondale ha eagle klinga på sina hollowgram (därav att de kör så mycket sram vevar på eagle hojarna o hollowgram på shimano enligt svenska importören)

Jag körde 140 bak med hope bromsar på min förförra hoj där oket inte satt i baktriangeln utan ovanpå. På de nya dör den sitter i triangeln har det inte rymts. Men med flatmount skulle det ju gå. O ärligt, för ren xc/långlopp i platta Sverige tycker jag personligen 140 räcker mer än nog för att låsa bakhjulet. Nere på kontinenten där de har lite mer berg kanske man vill ha me.är. Men då har de ju 180 fram (men inte bak, så bara dör säger ju lite om bromskraft), kolla på scott hojarna som i alla fall förut kom med 180 fram, 160 bak.

Sen att viktskillnaden inte ä enorm. Men visst, jagar man varje gram så :-)

Senast ändrad:
Dirty_rider sa:
Kul projekt.
Tänkte göra ngt liknande. Köpte dock mig själv en 130mm carbon lefty i 26" utförande och konverterade denna till 29" -> 110mm slag med bättre vikt och till hjulen tänkte jag mig Lucky Jack ifrån Duke, ser riktigt trevliga ut!
Följer tråden med intresse :)

Låter spännande! Ja Leftyn blev faktiskt mycket tyngre efter uppdateringen till 2.0 verisionen men den ska ju också ha blivit ganska mycket bättre i många avseenden.

Tillbaka
Topp