Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vilken offset man skall ha på drevet beror på vilket vevparti man har. Om man kollar i denna pdf http://www.raceface.com/media/Crank_Q-factors_and_chainlines.pdf ser man att vevaxeln som heter RF143 tillsammans med ett drev som har -3.25mm offset (mot ramen alltså) ger en kedjelinje på 55.5mm, Ai kräver ~55mm kedjelinje. Jag beställde det vanliga Garbaruk cinch 36T drevet med 3.1mm offset vilket ger en okej kedjelinje för Ai. Det enda problemet med denna lösning är ju att man får en Q-factor på 177mm, men det passar faktiskt mina relativt breda höfter bra.VKruger sa:Vilket garbaruk drev beställde du? Fattat att det är 6mm offset som gäller för scalpel-si men osäker på short eller long spindel?
Skogling sa:Returnerade du styret för att det vägde 20 gr för mycket?
Hoppas det blir en jääävligt lätt Scalpel. ?
Kid1000 sa:Uppdateringar kommer från min sida, min fru hade omaket att föda ett barn så det drar ut lite på tiden, jag får bära hundhuvudet ja men ledsen.. :)
Kid1000 sa:Uppdateringar kommer från min sida, min fru hade omaket att föda ett barn så det drar ut lite på tiden, jag får bära hundhuvudet ja men ledsen.. :)
VKruger sa:Vilket garbaruk drev beställde du? Fattat att det är 6mm offset som gäller för scalpel-si men osäker på short eller long spindel?
Jensen sa:lite förvånad över att det är så tight kntzn med vevarna och den axeln, vad kör cannondale med då? me tanke på att hojen säljs med de vevarna.
kntzn sa:Kudos till att du orkar det där! Har dock övertalat mig själv om att eftersom det min mest har svart lack på min så väger färgen inte så mycket.
kntzn sa:Då har man väl satt ihop cykeln med lite temporära delar. Stort tack till Cannondale jekyl 1000 som hjälpte mig med att bygga ihop hjulen, riktigt bra blev det! Det som är kvar tills att cykeln är komplett är Experimental prototype styrcombon, trickstuff bromsar och fixa slanglöst. Vägde cykeln som snabbast på min personvåg som då visade 9.6kg utan pedaler, visserligen har jag i detta utförande blytunga slangar, bromsar och styre men måste erkänna att det var lite oroväckande hög vikt. Jag hoppas att det är min personvåg som visar för hög vikt, vilket ju också borde betyda att jag underskattat min egen w/kg?!
Dessvärre är det inte min enda huvudvärk. Det är nämligen så att kassetten sitter för nära ramen vilket gör att kedjan fastnar när jag växlar ner till tyngsta växeln. Dessutom sitter bromsskivan aningens för långt åt höger fastän oket är justrerat så det sitter så långt ut det går. Min slutsats är att axeln i navet är förskjuten till vänster på något vis. Vet inte riktigt hur jag ska lösa detta men i värsta fall får jag göra en macgyver lösning med en distans mellan nav och ram samt shimsa ut bromsskivan.
Milamber sa:kntzn sa:Då har man väl satt ihop cykeln med lite temporära delar. Stort tack till Cannondale jekyl 1000 som hjälpte mig med att bygga ihop hjulen, riktigt bra blev det! Det som är kvar tills att cykeln är komplett är Experimental prototype styrcombon, trickstuff bromsar och fixa slanglöst. Vägde cykeln som snabbast på min personvåg som då visade 9.6kg utan pedaler, visserligen har jag i detta utförande blytunga slangar, bromsar och styre men måste erkänna att det var lite oroväckande hög vikt. Jag hoppas att det är min personvåg som visar för hög vikt, vilket ju också borde betyda att jag underskattat min egen w/kg?!
Dessvärre är det inte min enda huvudvärk. Det är nämligen så att kassetten sitter för nära ramen vilket gör att kedjan fastnar när jag växlar ner till tyngsta växeln. Dessutom sitter bromsskivan aningens för långt åt höger fastän oket är justrerat så det sitter så långt ut det går. Min slutsats är att axeln i navet är förskjuten till vänster på något vis. Vet inte riktigt hur jag ska lösa detta men i värsta fall får jag göra en macgyver lösning med en distans mellan nav och ram samt shimsa ut bromsskivan.
men är hjulet byggt som ett standard hjul eller? cannondale har väl någon egen lösning på hur hjulet måste vara uppbyggt på scalpeln iom den assymetriska bakändan?
Tycker mig läst något sådant i förbifarten.. att om man vill flytta et hjul från en scalpel till en annan cykel så måste det byggas om..
mvh
Milamber sa:kntzn sa:Då har man väl satt ihop cykeln med lite temporära delar. Stort tack till Cannondale jekyl 1000 som hjälpte mig med att bygga ihop hjulen, riktigt bra blev det! Det som är kvar tills att cykeln är komplett är Experimental prototype styrcombon, trickstuff bromsar och fixa slanglöst. Vägde cykeln som snabbast på min personvåg som då visade 9.6kg utan pedaler, visserligen har jag i detta utförande blytunga slangar, bromsar och styre men måste erkänna att det var lite oroväckande hög vikt. Jag hoppas att det är min personvåg som visar för hög vikt, vilket ju också borde betyda att jag underskattat min egen w/kg?!
men är hjulet byggt som ett standard hjul eller? cannondale har väl någon egen lösning på hur hjulet måste vara uppbyggt på scalpeln iom den assymetriska bakändan?
Tycker mig läst något sådant i förbifarten.. att om man vill flytta et hjul från en scalpel till en annan cykel så måste det byggas om..
mvh
Jag hade samma problem med kassetten på ett tune-nav. Gick inte att växla ner på 10:an. Löste det med en specialtillverkad distans/bricka mellan navet och ramen. Limmade fast den på navet så att jag inte skulle tappa bort den i skogen vid punka.kntzn sa:Dessvärre är det inte min enda huvudvärk. Det är nämligen så att kassetten sitter för nära ramen vilket gör att kedjan fastnar när jag växlar ner till tyngsta växeln. Dessutom sitter bromsskivan aningens för långt åt höger fastän oket är justrerat så det sitter så långt ut det går. Min slutsats är att axeln i navet är förskjuten till vänster på något vis. Vet inte riktigt hur jag ska lösa detta men i värsta fall får jag göra en macgyver lösning med en distans mellan nav och ram samt shimsa ut bromsskivan.
Jensen sa:Det där med minsta drevet vet jag att det ä sjukt tight med orginal navet med. Jag löste det med onyx navet genom att onyx gjorde en ändhylsa till navet som var 1 mm längre. Innan jag fick den hade jag en slipad bricka innanför hylsan. Inte optimalt för navet skulle jag tro. Bra med små tillverkare som kan göra special :-). Till saken hör att jag sen bytt till en 2018 sving o upplever nu att det istället ä massa utrymme. Alltså ned special ändhylsan o nya svingen. Men ä vara en känsla. Har inte mätt. Men var andra skillnader på svingen med, så som fästet för kedjestyrare. Men samtidigt birde du ha nya svingen plus att problemet med skivan har jag inte. Men har hellerbinte flatmount utan level ultimate pm.
Lingon sa:Jag hade samma problem med kassetten på ett tune-nav. Gick inte att växla ner på 10:an. Löste det med en specialtillverkad distans/bricka mellan navet och ramen. Limmade fast den på navet så att jag inte skulle tappa bort den i skogen vid punka.
Cyklist sa:Märkligt med navet alltså. Samma visa även om du stoppar i ett annat hjul?
Väntar med spänning på komplett hoj annars!
Jensen sa:I fallet med mitt onyx nav så sa onyx att de förhöll sig inom de ramar som sram satt för standarden XD. De bad mig mäta på mitt nav och ja det låg inom marginalerna. Det är lite som om cannondale gjort försänkningen i ramen för djupt. Men är rätt säker på att det blev bättre me nya svingen. Antar att du har di2 utgång på sen där svingen?
Jensen sa:Har kmc släppt nån 12 delad kedja ännu? Vet att x12 visats men inte sett den i butik ännu.
Så här ser det ut på min. Rätt övertygad att avståendet var mindre innan bytet av sving. Var lite annat som skiljde svingarna åt med.
kntzn sa:Jensen sa:Har kmc släppt nån 12 delad kedja ännu? Vet att x12 visats men inte sett den i butik ännu.
Så här ser det ut på min. Rätt övertygad att avståendet var mindre innan bytet av sving. Var lite annat som skiljde svingarna åt med.
Jag kör 11 delat på denna cykel, Eagle känns överflödigt för det den är byggd för. Ja där hade du ju marginal så det räckte, men som du säger så har vi ju inte riktigt likadana baksving då du har om jag har flat mount tex.
Jag ska försöka och ta lite proffsiga bilder med en riktigt kamera någon dag i veckan också så får ni se på riktigt hur den ser ut :)
tmalm sa:Det stannade väl av pga ny generation scalpel på gång?
/T
niklaws sa:Nejdå, han har fått ihop hojen!