Byggtråd, Marino custom full suspension.

Jag har beställt en full suspension-ram av Marino och lovade några kompisar att starta en byggtråd som ska få följa det hela.
Jag är egentligen alldeles för okunnig, men gillar att fixa med cyklar så ett bygge kändes klart roligare än att köpa en komplett cykel. Dessutom gav en Marino-beställning mig chansen att köpa delar begagnat eller på rea under tiden jag väntar på ramen.
Jag började med att rita en cykel i bike-cad för att sedan ta kontakt med Marino. Tanken är en fs som funkar på leder och stigar, samtidigt som den är snygg (inte helt oviktigt!)
Detta är den skiss jag kom fram till.
image.png

Beställningen lades 6/10-21 och sedan dess har jag väntat och jagat delar. Jag kommer lägga ut lite info och bilder på delarna framöver.

Idag fick jag första uppdateringen från Marino.
image.png

Jag är helt klart peppad!

Jag vill till att börja med be om ursäkt för fotokvallan på bilderna nedan. Jag fotade i mitt trånga och mörka förråd. Sedan vill jag tacka Happyrides köp & sälj och alla användare för många av delarna nedan. Allt är köpt begagnat eller på någon av Bikesters alla reor.

Först ut, dämparna.

Framdämparen är köpt begagnad på forumet och är:
RockShox 35 Gold RL 29" -2020, 110x15mm Boost thru-axle, travel 130mm, offset 51mm
IMG_20220128_115144.jpg

Bakdämparen köptes ny, men kraftigt rabatterad via Bikester.
RockShox Monarch Plus RC3 Debon Air 200x57mm
IMG_20220128_115716.jpg

Senast ändrad:
Hjul och däck köptes båda begagnade via forumet.

Hjulen enligt följande spec:
Hjulset Reverse Black One 29" boost 30mm 32h, Shimano (HG), 6-bolt - Enduro
IMG_20220128_114942.jpg

De är inte i nyskick, men det var säljaren också helt öppen med. Det viktiga är inte eventuella stenskott, utan att de är hela och fullt fungerande, vilket de absolut ser ut att vara.
IMG_20220128_115014.jpg

och däcken är, trots begagnade helt oanvända.
Schwalbe Hans Dampf 65-622 / 29x2.6"
IMG_20220128_115053.jpg

Senast ändrad:
Just ja. Jag glömde nämna att jag har köpt dropper post via forumet också. inte en, utan två. En billig och väldigt begagnad, men enligt säljaren fullt fungerande, och en som ser ut att vara finfin. Problemet med den finfina är att den behöver monteras ihop och jag kan utan problem erkänna att jag tog mig vatten över huvudet eftersom det visade sig vara en hydraulisk dropper. Vi får se vilken av dessa som hamnar på min cykel.

Och med det sagt så undrar jag om någon i Umeå är en hejare på att montera ihop hydrauliska dropper posts? ;)

Just ja. Jag glömde nämna att jag har köpt dropper post via forumet också. inte en, utan två. En billig och väldigt begagnad, men enligt säljaren fullt fungerande, och en som ser ut att vara finfin. Problemet med den finfina är att den behöver monteras ihop och jag kan utan problem erkänna att jag tog mig vatten över huvudet eftersom det visade sig vara en hydraulisk dropper. Vi får se vilken av dessa som hamnar på min cykel.

Och med det sagt så undrar jag om någon i Umeå är en hejare på att montera ihop hydrauliska dropper posts? ;)
Tips är att fråga i gruppen: "endurofabriken GCK" på facebook, där finns duktiga mekar i umeå :)

Ramen har kommit och bygget har påbörjats! Jag hoppas få tid att lyfta ut den ur förrådet idag och fota med lite mer utrymme, samt skruva lite mer i den. Jag saknade tyvärr mounting hardware för bakre dämpare, så det dröjer några dagar innan den kan bli färdig.

IMG_20220318_090158.jpg
IMG_20220318_203128.jpg

Ramen har kommit och bygget har påbörjats! Jag hoppas få tid att lyfta ut den ur förrådet idag och fota med lite mer utrymme, samt skruva lite mer i den. Jag saknade tyvärr mounting hardware för bakre dämpare, så det dröjer några dagar innan den kan bli färdig.

Visa bilaga 545173Visa bilaga 545174
Nu är ju inte fotovinkeln optimal för att se hur proportionerna blev osv men färgmatchningen verkar kanon!

Ja det kan den kanske vara. Jag gjorde mitt bästa för att mäta, men vi får se då dämparen är på plats. Nu är det mer sträckt än det ska vara i slutändan

Nu har jag luftat cykeln en del. Tanken är som tidigare nämnt en trail-cykel och det lilla jag provat hittills så känns det bra. Nästa steg är en custom ramväska och jag kan behöva byta till en 150mm dropper istället för den 170 som sitter på nu. I övrigt är jag nog i princip färdig med detta projekt.
IMG_20220410_151047.jpg

Hej
Spännande bygge! Blev riktigt snyggt ju! Hur känns den?
Lite ovanlig geometri om man jämför med det mesta som säljs idag, hur gick tankarna där? Jag tänker på BB drop på 10mm samt HA på 67, måste upplevas väldigt rapp :)

Jag är svinnöjd med bygget, men jag är också väldigt novis på fs mtb så jag vet inte om alla skulle hålla med. :)
Bb drop på 10mm är för att jag mest cyklar stigar osv och vill inte slå i stenar mm, så jag ville ha det högt upp.
HA kopierade jag helt ärligt från en annan cykel som verkade nice. Mer tanke hade jag inte, men även här är jag nöjd med resultatet.

Den funkar jättebra för den cykling jag gör. Jag vet inte om det är det bästa valet, men jag är inte heller den bästa cyklisten :)

Jag är svinnöjd med bygget, men jag är också väldigt novis på fs mtb så jag vet inte om alla skulle hålla med. :)
Bb drop på 10mm är för att jag mest cyklar stigar osv och vill inte slå i stenar mm, så jag ville ha det högt upp.
HA kopierade jag helt ärligt från en annan cykel som verkade nice. Mer tanke hade jag inte, men även här är jag nöjd med resultatet.

Den funkar jättebra för den cykling jag gör. Jag vet inte om det är det bästa valet, men jag är inte heller den bästa cyklisten :)
Låter bra!
Viktigast är ju att man är nöjd själv såklart!
Men kul att den funkar bra! Jag har själv byggt en Marino och snart blir det en till, håller på att svetsas just nu, kopierade i stort sett geometrin från en ram jag tyckte verkade bra, pipedreams full moxie, också med lite mindre BBdrop på 20mm(29"), de flesta har ju 30-40 nuförtiden, förutom Pole och Mondraker å några till kanske, tycker också att det är skönt att slippa slå i stenar osv.

Låter bra!
Viktigast är ju att man är nöjd själv såklart!
Men kul att den funkar bra! Jag har själv byggt en Marino och snart blir det en till, håller på att svetsas just nu, kopierade i stort sett geometrin från en ram jag tyckte verkade bra, pipedreams full moxie, också med lite mindre BBdrop på 20mm(29"), de flesta har ju 30-40 nuförtiden, förutom Pole och Mondraker å några till kanske, tycker också att det är skönt att slippa slå i stenar osv.
Fett. Är båda byggena fs?

Då tråden fick lite nytt liv kan jag passa på att uppdatera med ramväskan jag köpte från L'ateljé. Mycket nöjd även här.

IMG_20220515_111203.jpg

Fett. Är båda byggena fs?

Då tråden fick lite nytt liv kan jag passa på att uppdatera med ramväskan jag köpte från L'ateljé. Mycket nöjd även här.

Visa bilaga 585930
OOOH! Riktigt nice, har också funderat på ramväska, så man slipper ha ryggsäck.
Ja båda byggena är FS, den första blev lite stor, gick på den långa trenden, blev lite väl lång med 510 reach för mina 184cm på tekniska stigar, funkar riktigt bra i lite öppnare terräng och är sjukt stabil, den nya har 470 reach så lite mer modest. Har en HT också som kanske kommer bytas till en Marino, ska prova stel gaffel, har en marino gaffel påväg också.

Bilagor

• Marino_1.2.1.png
    Marino_1.2.1.png
    15.1 KB · Besök: 108
  • Marino_1.2.jpg
    Marino_1.2.jpg
    36.7 KB · Besök: 103
  • marino_3.png
    marino_3.png
    52 KB · Besök: 106
Tillbaka
Topp