[Byggtråd] Marino HT, Off Road Runner

velovin

Aktiv medlem
Jag har i tre år cyklat helstel fatbike i skogen, och varit nöjd och glad med det. I takt med att Yonna med all önskvärd tydlighet visat att jag inte är fatbiken värdig (läs: jag bor inte under en gran under större delen av året i sällskap med min cykel) har jag insett att det är dags att vandra vidare.

All min cykelglädje började med en eldröd Miyata i början på 90-talet. Även om sambons heldämpade Santa Cruz i kolfiber är festlig att jaga Strava-tider med så är jag mest på jakt efter det där ursprungliga som Miyatan väckte. Att ge sig ut i en närbelägen skog och låta stigen visa vägen.

Efter många många om och desto fler mail så hänger denna ram i en folkkär verkstad i Lima.

IMAG7758.jpg

Tanken är att det ska bli en lång, låg och slack HT, men lite mer modest än andra byggen med galna gaffelvinklar och lodräta sadelrör. Bikepacking, flowig XC och stigfinnande ligger mig varmare om hjärtat än dödsdropp och harikirihuck.

Fördelen med Marinos tidsoptimism vad gäller ordergången är att jag kunnat leta delar på K&S i godan ro. Av någon anledning har det blivit ganska lätta komponenter, kanske för att kompensera för den förmodat blytunga ramen?

Tråden kommer uppdateras de närmaste dagarna med hjulbygge och annat plock, allt medan den peruanska posten med silkesvantar för ramen över Atlanten.

Senast ändrad:
Kul! Fler Marinos åt folket.

Min ram kändes förvånansvärt lätt när jag fick den. Men då har jag förvisso bara andra stålcyklar att jämföra med.

Har för mig att jag fick ner min smurf till 10,5kg.

Vad har du tänkt att speca din peruan med för prylar?

MtbIte sa:
Grymt kommer bli kul och följa , Välkommen till marino familjen!

Tackar! Gillar onekligen den motsägelsefulla känslan av custom premium och Skoda som en Marino för med sig.

Paco: Det blir en salig röra av Thomson, XTR, XT och SLX. Begagnat i möjligaste mån, men nya hjul byggda på Praxis 27,5 fälgar i alu. Väntar in det sista lasset från R2 om någon vecka. Får se när ramen behagar dyka upp.

Jag är ingen pedant, utan öser ner prylarna i den här lådan varefter de ramlar in. Hjulen är dock redan uppekrade.

Bilagor

• IMG_20181112_163319.jpg
    IMG_20181112_163319.jpg
    251.3 KB · Besök: 156
IMAG7837.jpg

För någon vecka sedan blev ramen färdigmålad, men Marino håller förväntningarna uppe genom att inte skicka den riktigt än.

Färgtemat är en homage till min första MTB i början på 90-talet, Miayata On Off Road Runner. Samma färgkod på Marinon, men det fick bli Off Road Runner istället.

IMG_20181120_151332.jpg

IMG_20181120_222457.jpg

Hjulen färdigbyggda (sorry för dassiga bilder). Hjulbyggandet är nog det trevligaste med att sätta ihop en cykel, synd att det går alldeles för snabbt. Det blev pålitliga XT-nav på Praxis 27.5 alufälgar, breda och lätta till en rimlig peng. Hjulparet klockar in på 1800 gram för 3600:-

Det stämde EST, Marino hade skickat ramen innan jag betalat. Gillar verkligen hans okonventionella sätt att göra affärer, samt att han uppenbarligen litar på folk.

Medans lillen tog sin förmiddagslur fick jag fram symaskinen och kunde påbörja ramväskan. Tur att jag hade lite färgmatchat tyg liggandes.

IMG_20190131_103927.jpg

Ha ha. Kan man annat än älska Marinos okonventionella metoder.

Kommer bli kanon det där. Gillar den nostalgiska touchen med samma färgsättning och namn.

I veckan kom alltså ramen, gammalt stål fick frakta hem det nya stålet.

IMG_20190206_120511.jpg

Efter en snabb inspektion såg allt bra ut, katten var dock måttligt imponerad.

IMG_20190206_122725.jpg

Under lillens eftermiddagslur fick jag tid att kolla närmare. Det var framförallt baktriangelns rakheten jag ville försäkra mig om. Det började inte helt lysande med ett växelöra som var ganska missmatchat med dropouten. Därefter fortsatte det med att fälgen hamnade närmare ena kedjestaget, samt att höger vev tog i staget (visade sig vara vevproblem snarare än ett ramproblem). När jag skulle testa att skivan var centrerad mot oket märkte jag att det PM 180-fäste vi kommit överens om var ett 160, och ingen adapter fanns hemma. (Mer om ovanstående i Marino-tråden.)
Meltdown.

Nu har några dagar gått och jag har börjat bearbeta problemet en del. Enligt mätning med snöre från dropout till styrrör så verkar ramen vara 5 mm sned. Att mäta med snöre är inte den mest exakta metoden, men det bästa jag kan uppbåda. Vad gäller snedheten tänkte jag hålla huvudet kallt och invänta test med däck på hjulet, det går ju att disha bort en del av problemet. Som terapi har jag börjat montera de grejor jag hade liggande redan (och som faktiskt passar).

Old school skydd för kedjestaget.

IMG_20190207_150518.jpg

Stam köpt på K&S, färgmatchningen gör att jag kommer blunda när jag cyklar. Ersättare sökes i svart.

IMG_20190207_094248.jpg

R2 har hållit på min order på resterande delar sedan i början på januari (!), självklart skickades den strax innan jag insåg att det behövdes ny vev och adapter. Tur att snömodden ligger tung och seg i skogen.

Senast ändrad:
Kände att jag behövde få upp bygget på hjul för att vila ögonen på en flack gaffelvinkel. Thomson-stolpe, SDG-sadel och en Reba-gaffel med 140 i slag fick också vara med. Det ser ju lite knasigt ut med pluscykel utan däck, men det ska avhjälpas.

IMG_20190209_112117.jpg

På tal om sned så mätte jag upp min spez med Öhlins å allt en hoj som går lös på 60 papp ny å den diffade 10 mm har jag för mig.

Som nämnts i Marino-tråden går ett 2,8 däck fritt med 5 mm på ena sidan och 15 mm på andra. För tillfället slänger jag på ett 2,6 i bak, så har jag mer utrymme för vårleran. Nyfikenheten på Rock Razor var för stor, så jag ska testa det även om det råder lite delade meningar på nätet. I mina ögon ser mönstret ut att vara perfa för rådjursstigar.
IMG_20190213_082818.jpg

Annars artar sig bygget. Ramväskan blev färdig häromkvällen, den kommer att rymma mycket av det som behövs för spartansk tälttur. Det enda trubblet nu är att jag underskattade längden på ramen, så det behövs en längre bromsslang till bakbromsen.
IMG_20190213_084200.jpg

Senast ändrad:
Woop woop!
Den där ramväskan? Den ser fin ut.
Har du några stalltips eller länk till bra beskrivning?

Jag är sugen på att involvera cyklar i nästa campingtur. Min nivå med symaskin är ”hellre än bra”, får man ihop det då?

Gurra sa:
Woop woop!
Den där ramväskan? Den ser fin ut.
Har du några stalltips eller länk till bra beskrivning?

Jag är sugen på att involvera cyklar i nästa campingtur. Min nivå med symaskin är ”hellre än bra”, får man ihop det då?

Tackar, jo jag blev nöjd med resultatet.

En ramväska kan vara en ganska simpel konstruktion. Måtta in två sidopaneler efter ramen, klipp ut en lång remsa som "mellanvägg". Det är såklart ett plus om du sytt en del innan, men någon typ av väska får du garanterat ihop.

Om du är utrustad med mycket tålamod och tyg kan du ju sy en testvariant i lakansväv först. Jag körde på frihand direkt, men rådfråga internet så kommer någon annan förklara det bättre.

IMG_20190220_092738.jpg

Baam!

Då har den alla erforderliga delar för att få kallas cykel. Efter en kort testtur runt kvarteret kan jag inte påstå att det känns överdrivet mycket att ramen är sned. Inget som drar åt något håll, och svänger lika fint år höger som vänster. Jag placerar härmed snedheten i en liten låda och ställer den så långt bak i huvudet det går.

I övrigt känns den riktigt fin. Jag brukar gilla låg front på stigcyklar, och gick medvetet rätt långt med 608 mm stack. Jag tror bestämt att det är lågt nog, kanske kommer till och med några spacers få gömma sig under stammen.

Sedan är den här på ingång:
IMG-20190214-WA0000.jpg

50 mm istället för nuvarande 30 mm, men bytet sker uteslutande av estetiska skäl. Fler bilder kommer med nya stammen monterad, då får den anses vara klar.

Kul att den inte känns skum trodde inte det skulle märkas speciellt. Men bra att det inte gör det irl?
Ser bra ut med!

Tackar alla.

aki sa:
Kul! Kändes det ovant med så smala däck?

Jo, hårdpumpade 2,6/2,8 känns väldigt mycket mer MTB än föregångaren med 4,6/4,8. Blir fint med lite placebo-snabbhet på stigarna.

Vad gäller vikten blev det värre än befarat. Naken ram landade på 3,0 på min NASA-kalibrerade bagagevåg, hela aset klockade in på knappa 13 pannor med pedaler. Fatbiken vägde 14...

Vad använder du/ni för tyger när ni syr väskor? Var handlar ni? Jag behöver tillverka något till min pygméram.
Fin hoj också!

desmo sa:
Vad använder du/ni för tyger när ni syr väskor? Var handlar ni? Jag behöver tillverka något till min pygméram.
Fin hoj också!

Jag tänkte egentligen köpa Cordura-tyg till denna väska, men så hittade jag det här gamla tätvävda bomullstyget i lådan hemma. Väskan är förstärkt med extra tyg på utsatta ställen, samt rikligt med Grönlandsvax som styvar upp och gör det vattentåligt. Resultatet blev bra, kanske inte för veckor på grönländska tundran, men räcker gott för mina behov.

Senast ändrad:
IMG_20190227_143337.jpg
IMG_20190227_125803.jpg

Då har jag äntligen haft tid att testa Marino på stig. Som väntat var det asroligt. Det brukar jag i och för sig alltid tycka att det är, så länge cykeln är någorlunda inbjudande.

Vad gäller storlek är den låg i fronten, men det var en av anledningarna till att jag gick Marino-vägen istället för fabriksram. Lite oväntat är att reachen på 470 mm inte kändes överdrivet utsträckt, det blir nog bra med två centimeter till på stammen för att stretcha min stela rygg.

Så när som en slarvig tejpning av framfälgen sitter det mesta som ett smäck. Reba-gaffeln känns lite simpel efter att blivit bortskämd med fruns DVO i några veckor, men är man snål så är man.

Nu blir det till att tejpa om fälg, såga av det sista på gaffelröret och invänta den svarta styrstammen.

Jimel sa:
Den är ju riktigt fin, lust att sälja stammen sedan? Skulle kanske passa på dotterns hoj.

Det kan absolut bli aktuellt, ska bara invänta den längre stammen så att den inte känns helknasig. Kan skicka ett PM när utvärderingen är klar.

Du kunde ju lyxa till det med finare kedjestagsskydd? Snygg hoj annars! Dishade till bakhjulet eller kör du med lite snett?

Bengt-re sa:
Du kunde ju lyxa till det med finare kedjestagsskydd? Snygg hoj annars! Dishade till bakhjulet eller kör du med lite snett?

Happys egna tänker du på? Jo, det kanske landar i ett sådant vad det lider, men jag gillar den råa funkiskänslan i gammal innerslang. Med slanglöst på båda MTB:erna i hushållet så måste ju slangförrådet fylla någon uppgift :)

Jag börjar med odishat och alltså lite snett i ramen, mest av lathet men även för att kunna byta hjul mellan cyklar.

Tillbaka
Topp