[Byggtråd] Marino HT, Off Road Runner

Jaha, då får det hela anses vara helt klart. Svart stam på plats, slangar är kapade och styrröret är avsågat utan plats för ånger.
IMG_20190331_194303_420.jpg

Lite reflektioner nu när idéerna blivit verklighet:

Geon känns rätt spot on. Det största orosmomentet var nog det höga vevlagret (40 mm BB-drop), men tyngdpunkten känns helt rätt. Bra avvägning mellan lite orolig och hög markfrigång.

Slanglöst på Praxis-fälgarna funkade kanon, i tre veckor. Sedan dess har framdäcket tappat luften i en rasande takt, trots omtejpning och stenhårt dragen ventil. Ger det en chans till med annan ventil (Schwalbe istället för Joes) innan jag går tillbaka till innerslang.

Rock Razor som bakdäck är lajbans när det cyklas transportsträcka och i riktigt hårt tagna kurvor. De minimala nabbarna på mitten av däcket gör att det är ganska svårt att hitta fäste i klättringar eller på hala stenhällar. Kul att testa, men det blir nog NN i bak till hösten.

Slutligen kan jag väl summera mitt peruanska äventyr med att det innehöll både toppar och dalar. Marino må vara seg och svår att kommunicera med, men han lägger sig verkligen vinn om att det ska bli rätt trots allt. Att bakhjulet hamnade lite på sniskan är ju såklart tråkigt, men jag kan ärligt talat inte säga att jag märker av det i skogen. Nu ska den här cykeln vara "den slutgiltiga" men annars skulle det kunna bli en Marino igen, kanske.

Mycket snygg! Bakdäcket påminner om Maxxis Minion SS som jag har bak på min Commencal Meta. Det tycker jag har helt OK grepp med tanke på hur små nabbarna är i mitten.

Sex år går fort...

Marinon har tuffat på i snudd på originalskick på en del sporadiska turer. Redan efter två år började lacken ge upp på ett flertal ställen, och det sista året har det ramlat av stora flagor från toppröret. Något måste göras.

Rev hojen och kunde bekräfta mina misstankar att Marino inte använt fördyrande ingredienser som grundlack eller klarlack. På med färg och logga på stålren ram - klart.
PXL_20250415_075752570.MP.webp

Varje gång jag tar bort färg från en ram ångrar jag mig bittert. Nästa gång jag lämna in till blästring - märk mina ord.
PXL_20250415_082901573.webp

Efter många timmar med sliptrissa, kniv och sandpapper kunde jag dock lägga på några första lager grundfärg, skönt.
PXL_20250416_113012348.webp

Har en gäng olika Montana-burkar, och planerar att använda samtliga. Barnen ska få skissa fram ett förslag, som sedan blir föremål för förhandling. Klart är att det ska bli glitter...

Sista lagret 2k klarlack lagt. Som vanligt blev resultatet kanske inte riktigt lika fläckfritt som målbilden, men överlag rätt nöjd. Det som stör mig mest är hur "loggan" rann ut under maskeringstejpen i fram, men med rikliga mängder glitterspray märks det inte så mycket.

Modus operandi:
1: Många lager primer
2: Flera olika färger (röd, orange, rost, kopparkrom, metallicblå och hologram-glitter)
3: En burk 2k klarlack

PXL_20250501_073707648.webp
PXL_20250501_073736904.webp

Senast ändrad:
Fint! Står själv inför att lacka en ram, för första gången "på riktigt". Trots min okunskap och bristande erfarenhet tänker jag ändå tipsa gällande den där läckande loggan som eventuellt inte har bäring för lackering öht, men ändå!

När man målar väggar inomhus brukar man maskera, sen måla med basfärgen en gång innan man målar kontrastfärgen. Detta för att man då först "tätar" maskeringstejpen med färg som matchar underlaget.

Kanske inte duger mycket till här och att man behöver väga in torktider och borttagning av maskering etc. Mina fem ören iallafall!😛

Fint! Står själv inför att lacka en ram, för första gången "på riktigt". Trots min okunskap och bristande erfarenhet tänker jag ändå tipsa gällande den där läckande loggan som eventuellt inte har bäring för lackering öht, men ändå!

När man målar väggar inomhus brukar man maskera, sen måla med basfärgen en gång innan man målar kontrastfärgen. Detta för att man då först "tätar" maskeringstejpen med färg som matchar underlaget.

Kanske inte duger mycket till här och att man behöver väga in torktider och borttagning av maskering etc. Mina fem ören iallafall!😛
Aha, bra tips! Hoppas jag minns det om jag någon gång glömmer mitt löfte och ger mig på det här igen :)

Tillbaka
Topp