(Byggtråd) Massiv Stigcykel

X-Race

Aktiv medlem
Då har det nya stigcykelbygget officiellt börjat. Nu ska allt säljas bort, förutom ramen, och ersättas med riktigt coola grejer. Lägger upp lite info och bilder så fort det händer något kul i bygget.
#canecreekusa #industrynine #scottbikes

Bilagor

• IMG_20180209_162553_516.jpg
    IMG_20180209_162553_516.jpg
    299.2 KB · Besök: 92
Kul att du gillar idén, jag var nog en av få som la vantarna på en Helm Conrad coil, så den är alltså svart och guld, väldigt begränsad upplaga. Bilder på den kommer under morgondagen hoppas jag, ikväll ska
jag försöka trolla bort allt det gula på ramen. ? F36:an är en 2015 Factory Series 36 FLOAT 27.5 180 FIT RC2. Har inte hunnit fundera på pris än men ge mig ett vettigt bud så är den din ☺️

Kan man ändra slaglängden även på dessa ramar som på den gamla modellen av Voltage FR?

X-Race sa:
Kul att du gillar idén, jag var nog en av få som la vantarna på en Helm Conrad coil, så den är alltså svart och guld, väldigt begränsad upplaga. Bilder på den kommer under morgondagen hoppas jag, ikväll ska
jag försöka trolla bort allt det gula på ramen. ? F36:an är en 2015 Factory Series 36 FLOAT 27.5 180 FIT RC2. Har inte hunnit fundera på pris än men ge mig ett vettigt bud så är den din ☺️

Ahaa, najs färgsättning på den gaffeln!
Jag har gafflar så det räcker å alla med coil, tänkte mer på en kompis.

Jajemen det går att ändra slaglängd bak, jag kommer att korta den bak och åka 170 mm både fram och bak. Gaffeln som sitter på är en luftgaffel och funkar finfint till både 26" & 27.5", det blir coil både fram och bak på den nya fjädringen. Det ska tilläggas att cykel är bara körd ett par gånger så delarna på den är så nära nytt det går att få begagnade grejer.

Då var äntligen ramen helt svart. Provmonterade Conrad, gaffeln, också för att se lite hur det kommer att se ut. Nu är det bara att vänta på mer grejer från Cane Creek och även Industry Nine som håller på att bygga hjulen nu.

Bilagor

• IMG_20180211_152145.jpg
    IMG_20180211_152145.jpg
    187.3 KB · Besök: 110
  • IMG_20180211_151918.jpg
    IMG_20180211_151918.jpg
    287.7 KB · Besök: 87
Det blir en helt ny dämpare från Cane Creek och på den finns det inslag av guld. Kedjan har jag faktiskt inte tänkt på, men det får jag fundera på. Hjulen som jag beställt från Industry Nine är med en liten specialare för denna hojen.

Nu har hjulen äntligen kommit, var och hämtade dom på Järvsö Bergscykelpark (JBP) igår, passande även på att beställa med ett hjulpar till dh:n som också hämtades upp. Nu har bäkdämpen kommit på plats och imorgon hoppas jag Eagle-gruppen kommer för då blir det att montera den samt hjulen i helgen.

Bilagor

• IMG_20180301_201739.jpg
    IMG_20180301_201739.jpg
    304.9 KB · Besök: 146
X-Race sa:
Nu har hjulen äntligen kommit, var och hämtade dom på Järvsö Bergscykelpark (JBP) igår, passande även på att beställa med ett hjulpar till dh:n som också hämtades upp. Nu har bäkdämpen kommit på plats och imorgon hoppas jag Eagle-gruppen kommer för då blir det att montera den samt hjulen i helgen.

Är JBP återförsäljare av industrynine? Ballt! Hade första generationen av deras hjul med deras egna ekrar, grymma!! Hållt sig raka o fina genom alla år, hållt sjukt bra. Guldfärgade eller har du kört deras specialprogram där man kan välja färg på varje individuell eker?

Javisst dom har blivit generalagenter för dessa helt fantastiska hjul och nav från Industry Nine, ljudet i navet är helt oslagbart? Det blir helsvarta med några små inslag av guld? Vägde dom igår och hjulsettet väger in på 1817 gram. Du har helt rätt mikipedia, den kommer att bli massiv på många sätt ?

Senast ändrad:
X-Race sa:
Javisst dom har blivit generalagenter för dessa helt fantastiska hjul och nav från Industry Nine, ljudet i navet är helt oslagbart? Det blir helsvarta med några små inslag av guld? Vägde dom igår och hjulsettet väger in på 1817 gram. Du har helt rätt mikipedia, den kommer att bli massiv på många sätt ?

Kul med svenskt generalagent. Var på tiden, sjukt fina grejer med hög kvalitet. Och ja, de låter som en hel bisvärm upphöjt i 10 i skogen. Guldiga detaljer, innebär det nån eker eller? Bilder tack! ??

Som en smäck!! Nu väntar jag bara på The Eagle and the Maxxis och lite annat smått och gott?

Bilagor

• IMG_20180309_193422.jpg
    IMG_20180309_193422.jpg
    322.1 KB · Besök: 94
Spännande att se hur den ser ut till sist. Tänker att det blir en riktigt fet dropperpost, jag har en 125 mm KS-Lev på min Voltage FR, mest för att den blev över då jag köpte en annan med remote till min andra cykel. Det blir helt OK höjd för att sitta ner och glida omkring, men för att komma upp i trampa-uppåt-på-grusvägar-höjd hade jag behövt typ en dm till. 170 mm dropper typ.

gredos sa:
Kom igen nu! Man vill ju se mer! Det häftigaste bygget jag sett på länge! ?
Tack ska du ha!
Nu kan man börja se hur slutresultatet kommer att bli, givetvis ska jag fixa med en bild då du önskar detta, kommer imorgon.?Nu sitter hjulen och Eaglegruppen på, nu väntas det bara på lite smått och gott så som t.ex. bromsar, grepp, pedaler och rätt däck samt lite småpryttlar här och där.

X-Race sa:
gredos sa:
Kom igen nu! Man vill ju se mer! Det häftigaste bygget jag sett på länge! ?
Tack ska du ha!
Nu kan man börja se hur slutresultatet kommer att bli, givetvis ska jag fixa med en bild då du önskar detta, kommer imorgon.?Nu sitter hjulen och Eaglegruppen på, nu väntas det bara på lite smått och gott så som t.ex. bromsar, grepp, pedaler och rätt däck samt lite småpryttlar här och där.

Jag vill också se :D

Då har vi jag lite bilder att dela med er, kul att ni gillar detta lite udda bygget men hoppas att ni gillar hur det ser ut så här långt. Finns lite mer att pyssla med, som ni säkert ser, tyvärr har vi ca 1 meter snö här vilket gör att bygget inte direkt stressas klart ?

Bilagor

• IMG_20180318_094834.jpg
    IMG_20180318_094834.jpg
    265.6 KB · Besök: 105
  • IMG_20180318_094817.jpg
    IMG_20180318_094817.jpg
    304.9 KB · Besök: 84
  • IMG_20180318_094804.jpg
    IMG_20180318_094804.jpg
    267.1 KB · Besök: 111
Paco sa:
Jag skulle nog kalla det där för en jävligt rolig parkhoj än en massiv stigcykel......
Tack för det och jag förstår hur du menar?? Jag ser det dock som att jag nu bygger en endurohoj som jag personligen tycker att den borde se ut och kännas. För mig är en parkhoj en dh hoj med lite brantare vinklar och 26" hjul, i forum & media däremot så tycker jag oftare och oftare att dagens endurohojar utmålas som parkhojar, det tycker jag dom är lite för veka för, märk väl att detta är min högst personliga åsikt.? Nu ska det ju dit en dropper också vilket gör att men får ett annat utseende på hojen, och den blir cyklingsbar inte bara utför, samt ett par lite mindre feta däck och annat smått och gott som passar stigcyklingen bättre och även gör hojen lättare. Målvikten jag strävar efter är densamma som en Comencal Meta 4.2, enligt mina beräkningar är jag redan där men behöver alla grejerna på plats för att väga in den ordentligt. Hoppas ni hänger med hela vägen

EST sa:
Nej den hade Carl pedal sämsta skor som går att köpa !
Det blir någon av de vajerstyrda stolparna då jag redan inhandlat Cane Creeks reglage för detta, hade en KS stolpe som var tänkt för bygget men den passade inte i längd då slaget var för kort.

Jag har som sagt sänkstolpe på min Voltage FR. Det som kan ställa till det är dels att ramen är så låg, dels att instick (eller vad man nu kallar hur långt man kan trycka in sadelstolpen) är så begränsat. Maximalt instick är ca 130-135 mm innan ramen har en böj. Har inte kollar vad Scott rekommenderar för minsta instick.

På min 125 mm KS-Lev (utan remote) sitter det en minsta tillåtna instick-linje på 120 mm. Vilket gör att jag har en justermån på knappa 15 mm samtidigt som KS stolpar tillverkas i interval på 50 mm (totallängd). Lite knepigt att hitta rätt längd...

Bump. Hur går det? Jag sitter och hovrar med fingret över köpknappen på en Oneup 170 mm dropper. Längden på 450 mm och minimum insert på 110 mm skulle passa mig perfekt. Men det kräver ju att jag borrar ett litet hål, så jag väntar på att se var du borrar i din ram.... :)

Tillbaka
Topp